Виховна справа
«Запобігання насильству»
Мета: надати інформацію про насильство, сприяти усвідомленню того, наскільки ризикованою є віктимна поведінка; сформувати навички відповідальної поведінки, протистояння тиску, насильству.
Ключові поняття: віктимна поведінка, насильство, уникнення насильства, протистояння тиску.
Зміст заняття
1. Привітання.
2. Правила
3. Вступ
4. Очікування
5. Інформаційне повідомлення «Види насильства»
Мета: дати визначення поняттю «насильство», надати інформацію про види насильства.
Педагог пропонує обговорити питання «Які дії однієї людини стосовно іншої ви вважаєте насильством? »
Насильство – це будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування , що порушують конституційні права і свободи людини та громадянина, завдають їй моральної, фізичної чи психічної шкоди.
6. Мозковий штурм «Хто може здійснювати насильство ?»
Мета: підвести учасників до усвідомлення, що насильство можуть здійснювати різні люди.
Хід вправи: педагог, звертаючись до учасників, наголошує: «Ми з’ясували, що таке насильницькі дії, назвали види насильства. А тепер давайте подумаємо: хто може здійснювати насильство? Від кого воно може йти? »
Висновок: насильство може здійснювати і ровесник, і більш дорослий школяр, і доросла людина, яку ви знаєте, або ж зовсім незнайомі люди.
7. Вправа «Твої дії»
Мета: сприяти усвідомленню учасниками дій, які можуть призвести до насильства; визначити поняття: «віктимна поведінка», «провокуюча поведінка», «необережна поведінка»
Хід вправи: педагог робить вступ: «Бувають ситуації, які можуть спровокувати насильство. Часто людина сама своєю поведінкою, своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій. Що це за дії ? Які дії підлітка можуть призвести до насильства над ним ?»
Пропонуємо учасникам об’єднатися у 3-4 підгрупи, роздаємо кожній аркуш А1 і пропонуємо записати можливі варіанти дій підлітка ( 5-10 хвилин).Після цього групи презентують свої напрацювання.
Запитання для обговорення:
Висновок: поведінка, яка може спровокувати насильство, називається «віктимна»( лат.- жертва), тобто поведінка людини створює передумови для насильства.
Така поведінка може бути провокуючою або необережною.
8.Вправа «Дай відповідь» (робота в парах)
Мета: відпрацювати навички протидії насильству.
Хід вправи: педагог пропонує учасникам уявити ситуацію, що по дорозі до школи до вас підходить старшокласник і вимагає віддати гроші. Як ви можете діяти в такій ситуації? Що сказати ?
Учасники подають свої варіанти вирішення ситуації.
Після закінчення обговорення педагог робить висновок ( його необхідно заздалегідь написати на аркуші А1):
До уваги педагога!
Учні висловлюються за бажанням!
Якщо учасники пропонують варіанти пасивної або провокуючої поведінки, необхідно зазначити, що найкращим варіантом буде впевнена відмова. Наприклад: «Я не буду цього робити !»; покликати на допомогу дорослих, голосно закричати.
9.Підсумки.
Учні відповідають на запитання:
До уваги педагога!
Необхідно ще раз наголосити , що після заняття можна підійти із запитаннями, які учасники не наважилися обговорити в присутності інших.