Виховне заняття на тему: "Доброта та справедливість"

Про матеріал
Навчити оцінювати події в навколишньому світі та власному житті з позицій справедливості; формувати вміння висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; розвивати почуття справедливості, уміння протистояти несприятливим умовам; виховувати справедливе ставлення до людей, що нас оточують, виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, справедливості. поваги до своїх батьків, старших людей; виховувати високі моральні якості.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Виховне заняття

 з теми 

«Доброта та справедливість»

для учнів 6-7 класів

 

 

 

Підготувала

соціальний педагог

Катерина Волосова

 

 

 

 

 

Мета: навчити оцінювати події в навколишньому світі та власному житті з позицій справедливості; формувати вміння висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким;  розвивати почуття справедливості, уміння протистояти несприятливим умовам; виховувати справедливе ставлення до людей, що нас оточують, виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, справедливості. поваги до своїх батьків, старших людей; виховувати високі моральні якості.

 

 

                                                Хід заняття:

 Вступне слово вчителя (читання вірша)

         Найогидніші очі порожні,

         Найгрізніше мовчить гроза,

         Найнікчемніші душі вельможні,

         Найпідліша брехлива сльоза.

         Найпрекрасніша мати щаслива,

         Найсолодші кохані вуста,

         Найчистіша душа незрадлива,

         Найскладніша людина проста.

         Але правди в брехні не розмішуй,

         Не ганьби все підряд без пуття,

         Бо на світі той наймудріший,

         Хто найдужче любить людей і життя.

      

  Ця поезія В.Симоненка може стати епіграфом до нашої розмови про добре ставлення до людей: про добро та справедливість.

         Усі ми хочемо відчувати любов, повагу, прихильне ставлення  до себе. Але як цього досягти? Нерідко ми забуваємо, що в людських стосунках існують певні правила і закономірності. Абсолютно однакових людей не буває, так само, як немає людей цілком хороших або цілком поганих. У різних ситуаціях, за різних обставин одна й та сама людина поводить себе не однаково.

         А чи існує якийсь загальний принцип поведінки? Так, він є, і в ньому втілена народна мудрість: «Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою». Поряд з цим є ще один не менш важливий принцип: «Увійди в становище іншого».

Мені дуже хочеться, щоб у вашому житті панівними стали моди, про які говорить поетеса Любов Забашта:

Учень

         Є моди на зачіски,

         На гострі носки в черевиках,

         На декольте на сукні

         І на короткі штанці,

         На плечі – вузькі і широкі,

         На вуха – малі й великі,

         І навіть на форму браслета

         На ніжній дівочій руці.

         І ми, незалежні, зайняті завжди ділом,

         Хоч пізно, а все ж плетемося у моди тієї в хвості,

         Та тільки, правду кажучи, я б дуже хотіла,

         Щоб стали навік панівними моди в житті:

         Моди на світлі душі,

         На прямоту, на сердечність,

         На людяність, на гуманність,

         На серце, повне щедрот…

         Або ще, скажімо, мода

         На щиру людську бентежність,

         На вічний дух непокори

         До скритих лакуз і підлот.

Учитель

Людяність, милосердя, добро. Такі знайомі нам ці слова. Все частіше ми говоримо про них, а чи кожна душа відкрита для добра?

Чомусь сьогодні наше суспільство заражене вірусом егоїзму, зла і жорстокості. Зачерствіли людські серця , заросли ряскою байдужості до чужого горя, чужої біди. Нині великий вплив на формування моральних якостей підлітків має преса і телебачення. Багато фільмів пропагують жорстокість, насильство, злобу, ненависть.

Де ж поділись ті риси, які з давніх-давен жили в характері нашого народу: чуйність і справедливість, уміння розділити чужий біль, допомогти знедоленому, нещасному, поділитись шматком хліба, захистити старість і немічність, розрадити самотніх.

Але що потрібно зробити для того , щоб ці згадані слова, добрі звички і традиції збереглися навіки?

Вправа «Поєднай колонки». Щоб прочитати прислів’я потрібно правильно поєднати вислови лівої колонки з правою (учні послідовно читають прислів’я).

Хто хоче пропасти                           6  та назад не вернеш

Краденим добром                            4  краще краденого бублика

На чужий коровай                           1 хай навчиться красти

Зароблений сухар                            2 не забагатієш

Не любить правди                           5 як пес мила

Неправдою далеко зайдеш             3 очей не поривай

- Чого нас навчають  ці прислів’я? (Бути чесними, справедливими.не обманювати).

Учень.

Мудрець сказав:
Живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вишу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.
    «…Щоб повірити в добро, треба почати робити його… І ця твоя діяльність запалить у тебе любов до людства, яка і буде наслідком твоєї діяльності, спрямованої на добро»

        Л. Толстой

    Раз добром зігріте серце

    Вік не прохолоне.

        Т. Г. Шевченко

    Добре бачить тільки серце,

    Найголовніше очам не видно.

        Екзюпері

   Підступне зло на Землі, але невтомні й непереможні сили добра, совісті, чесності, ввічливості та справедливості.
Зараз я запропоную запитання, а ви, якщо так чинить людина, яка є доброю, чесною, ввічливою, плеснете в долоні, а якщо так може вчинити невихована людина, то залишитеся сидіти спокійно.
- допомагати мамі мити посуд
- робити комусь зле, якщо він цього не бачить
- не вмиватись
- берегти рідну природу та охороняти її
- галасувати, коли хтось відпочиває
- шанувати працю інших людей
- бути вихованою, стриманою людиною
- обманювати, хвалитися
- добре вчитися, багато читати
- не слухати батьків
- допомагати друзям у біді
- ділитися тим, що в тебе є
- ображати інших
- захищати слабкого
- красти
- любити своїх батьків
Учитель
  Молодці! Ви, дійсно, виростете хорошими людьми.

 Давайте послухаємо пісню„ Світ не без добрих людей”.

Бути  добрим зовсім не важко, важко бути справедливим. Справедливість запанує тоді,коли кожен буде сприймати чужу образу за свою.

Інтерактивна гра «Мікрофон»

Учні по черзі відповідають на запитання вчителя:

«Як ви вважаєте, що таке справедливість?» (Діти доходять висновку, що справедливість — правдиве ставлення до кого-небудь або чого-небудь.)

Учитель

Справедливість - ставлення до кого-небудь, яке характеризується неупередженністю і відповідає морально-етичним нормам правдиве ставлення до кого- або чого-небудь

Справедливість Споріднене зі словом «правда» Якість, якою вимірюємо, оцінюємо людські стосунки

Справедливість полягає у тому, щоб віддати кожному належне. Марк Туллій Цицерон (106-43 до н.є.) — римський державний діяч, видатний оратор, філософ. Марк Туллій Цицерон:

Справедливість є самобмеженням, обмеженням своїх зазіхань на користь чужих прав; справедливість є, таким чином, пожертвуванням, самозапереченням. В.Соловйов Справедливий до себе ставиться суворо, до інших поблажливо. Японське прислів`я

Гра «Світлофор».

Вчитель. Всі ви бачили світлофор, який має три кольори: зелений, жовтий і червоний.    

 -  Що означає коли горить зелене світло? (Можна переходити через дорогу).

– Що означає коли горить червоне світло? ( Не можна переходити через дорогу).

Зараз вам потрібно пройти по незвичайній дорозі. По дорозі «Справедливості». Уважно послухайте і визначте  чи справедливо вчинили в таких ситуаціях (якщо справедливо - показуєте зелений кружечок, несправедливо - червоний):

*учень попросив списати в однокласника завдання, але він йому відмовив;

*онук розбив вазу,а бабуся взяла провину на себе, тому, що не хотіла, щоб його покарали;

*учень підказував сусіду по парті і отримав зауваження від вчителя;

*весь клас готував композицію до свята осені, але Максим видав це за свою працю;

*вас скривдили і ви відповіли тим же;

Учитель. Якщо ми будемо йти дорогою «Справедливості» тоді ми будемо добрими дітьми.

Учитель.

Перегляд мультфільму  «Кінь проти хом’яка»

Учитель.

А зараз шановні учні  спробуйте себе у ролі суддів, намагаючись чесно вирішити спір щодо загубленого Конем (герой із мультфільму) майна, яке знайшов та в подальшому добросовісно використовував Хом’як. (Розділившись на дві команди, учні активно приймали участь в обговоренні проблеми та намагалась навести переконливі аргументи на підтримку своєї сторони.  Хоча тема не зовсім дитяча, але міркування формувались учнями досить серйозно та відповідально.

Учитель.

Іноді нам здається, що правда тільки на нашому боці, але, якщо поставити себе на місце іншої людини, ми зрозуміємо, що нам це тільки здається.

Завдання:

Почитаємо ще одну притчу та поміркуємо, у чому виявилася великодушність у ставленні братів один до одного. Кому легше досяг­ти справедливості у відносинах - добрим, великодушним людям чи тим, хто дбає лише про себе? Чому?

ПОЛЕ

Один батько залишив своїм синам у спадок поле. Брати його справед­ливо поділили - навпіл. Один брат був багатий і нежонатий, а другий - бідний і мав купу дітей.

Настали жнива. Не йде сон на очі багатому братові, думки в голову лізуть: «Я багатий, навіщо мені стільки збіжжя? А мій брат бідний, йому треба годувати сім'ю».

Устав з ліжка старший брат, пішов на своє поле, взяв кілька снопів і пе­реніс на братове.

Тієї ж ночі бідний брат міркував собі так: «Мій брат не має ні жінки, ні дітей. Єдине, що може його бодай трохи втішити - це багатство. Допоможу йому примножити багатство».

Він устав, пішов на своє поле, взяв кілька снопів і переніс на братове.

Вранці обидва брати потайки дуже дивувалися, що снопів на їхніх полях не поменшало.

Те саме діялося наступними ночами.

Кожен переносив своє збіжжя на братове поле, і обидва щоранку дивувалися, що його не меншає.

Але однієї ночі, переносячи снопи, брати зустрілися на межі. Вони все зрозуміли, засміялися і радісно обійняли один одного.

Учитель.

Отже, сприяти справедливості – це передусім протидіяти кривді правдивим словом, небайдужістю, власною активністю.

Робота над загадкою

В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив... (солов'я).

- Що вам відомо про цю пташку?


- Це перелітній птах. Прилітає наприкінці травня. Своє гніздо соловей в'є здебільшого на землі. До кінця серпня, невеликими зграями в два-три сімейства, вони вирушають зимувати в Південно-Східну частину Африки. Перелітають уночі, долаючи величезні відстані.


Творче завдання складання «Казки про солов'я»


- Послухайте початок азербайджанської казки, придумайте продовження, щоб казка закінчилася справедливо.


Одного разу якийсь купець зловив у лісі солов'я і приніс його додому. Замовив він прекрасну клітку із золота, прикрасив її коштовними каменями — одне чудо. Посадив купець солов'я в цю клітку. Найняв спеціальну слугу, щоб наглядав за птахом.
У саду купця було безліч усіляких квітів. Посеред саду стояв басейн з білого мармуру з сім'ю фонтанами. Купець наказав повісити клітку з солов'єм у тіні поряд з басейном і щовечора приходив помилуватися птахом.

А соловей весь час співав сумні пісні й сумував.

Купець знайшов чоловіка, який розумівся на мові птахів, і попросив дізнатися причину смутку солов'я.

- Пане купець, — говорить чоловік, який розуміється нам мові птахів, — соловей сумує за батьківщиною, рідним гніздом, свободою. Він співає: «Краще жебраком бути на батьківщині, ніж мати корону на чужині!»

Діти продовжують казку.

Читання кінцівки казки вчителем. Обговорення

...Бачить купець, що соловей щодня марніє. Відчинив він клітку і випустив птаха на волю.

Сіли на коней купець з чоловіком, який знався на мові птахів, і поїхали вслід за солов'єм. Перелетів соловей через гори, пролетів над полями, купався в річках, пив воду з ключів, а згодом долетів до дупла в лісі, влетів в нього і вигукнув:

- Ах, Батьківщина! Як ти прекрасна!

І заспівав соловей веселу пісню, стрибаючи з гілки на гілку, з дерева на дерево.

- Дивно, — говорить купець, — я тримав його в золотій клітці, серед троянд, годував, поїв, а йому дупло подобається більше.

- Пане купець, — сказав чоловік, — не дивуйся! Кожному дорога Батьківщина, отчий будинок. Соловей тут вільний. Свобода — над усе!

- Чи справедливо вчинив купець? Доведіть свою думку.

- Про що ми сьогодні говорили?

- Наведіть приклади, коли хтось з вами поводився несправедливо.

- Як правильно потрібно чинити в таких випадках?

  - Як протистояти несправедливості.

Учитель.

 Пам’ятайте, що добро породжує добро, а зло породжує зло. Насильство та благодіяння — несумісні поняття. Одне насильство породжує інше, і насильство множиться. Протистояти злому вчинку можна добром.

Висновки.

Які висновки ми можемо зробити з теми  «Доброта та справедливість»? (Справедливість вимагає неупередженого ставлення до інших, яке відповідає морально-етичним нормам.

Справедливе ставлення до інших вимагає іноді поступитися власними інтересами, обмежити себе в чомусь.

Несправедливе ставлення — це упереджене ставлення, яке не відповідає морально-етичним нормам.

Протистояти несправедливості можна, запропонувавши щось справедливе.

Насилля і благодіяння — несумісні поняття.)

 

 

docx
Додано
12 грудня 2019
Переглядів
1670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку