Виховне заняття "Вчимося спілкуватись" для учнів 6-7 класів

Про матеріал
Мета: вчити дітей взаєморозуміння; формувати у них норми поведінки під час спілкування; дати можливість дітям перевірити власний рівень уміння слухати; розвивати навички слухання, ефективного спілкування, навчити різноманітних прийомів вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування.
Перегляд файлу

«Вчимося спілкуватись»

Мета: вчити дітей взаєморозуміння; формувати у них норми поведінки під час спілкування; дати можливість дітям перевірити власний рівень уміння слухати; розвивати навички слухання, ефективного спілкування, навчити різноманітних прийомів вербального та невербального спілкування; ознайомити з різними видами спілкування.

Обладнання: роздатковий матеріал для тестів.

 

Хід уроку

 

І.Вступна частина

1.1 Привітання

1.2 Оголошення теми та мети заняття

 

Кожна людина має власне особисте і тільки одне життя. Але людина живе з людьми, між людьми, серед людей. Людина має розум і велику цінність – мову. Тобто може спілкуватися з іншими людьми. Ми сьогодні зібралися для того, щоб краще пізнати себе i своїх друзів i налагодити взаємини у вашому класі. Сьогодні наша бесіда називається «Вчимося спілкуватись». У мене до вас запитання. Чому треба вміти слухати? Це ж так просто слухати. (Думки дітей)

 Уявіть ситуацію. У класі всі говорять одночасно. Що з цього вийде? А чи почує хоч одна людина іншу? А якщо до однієї людини одночасно звертаються багато людей? Що робити? Як встановити порядок? (Думки дітей)

Висновок: існують правила, яких треба дотримуватися під час спілкування. На жаль не всі люди вміють вести діалог та бесіду. Тому й виникають сварки, непорозуміння. Однією з головних проблем. Яка виникає під час спілкування. є те що багато людей не вміють слухати свого співрозмовника.

 

ІІ. Основна частина

2.1 Аналіз ситуацій

 

Розглянемо з вами кілька ситуацій, які виникають щодня у вашому шкільному житті чи в родині. Обговоримо, як треба поводитися, або правильно спілкуватися.

Ситуація перша.

 Ваш товариш. Однокласник відпочивав тривалий час, і не відвідував школи, о коли прийшов перший раз до школи, його радісно зустріли однокласники і наперебій почали розповідати всі новини. Чи почув ці новини ваш товариш?

(Думки дітей)

Підсумок вчителя: що головне у спілкуванні:

  1. «взаємоповага»;
  2. порядок під час спілкування;
  3. спочатку надати слово тому, був хто відсутній.

Ситуація друга.

На перерві директор школи просить когось із вас покликати вашого класного керівника. Ви застали класного керівника за розмовою з іншим вчителем (учнем). Як правильно виконати прохання директора?    (Думки дітей)

Підсумок вчителя: про вміння увійти в розмову.

 Ситуація третя.

На уроці вчитель задає запитання і просить з місця відповідати. Учні мовчать. Тоді. Один учень починає відповідати. Але невпевнено, інші починають перебивати його, наперебій висловлюють власну думку. Чи правильно це?(Думки дітей)  Підсумок вчителя: про поведінку на уроці.

Ситуація четверте.

 Розмова по телефону. Ваш товариш захворів, або ви довго не бачились. Він вам зателефонував і ви почувши знайомий голос зраділи і почали говорити першим про всі новини, які тут трапились без нього, не давши вашому співрозмовнику право висловити те, з якою метою він і зателефонував. Як правильно було б повестися в даній ситуації?

Підсумок вчителя. Відтворення алгоритму правильного спілкування по телефону.

2.2 Корисні поради.

Щодня ми спілкуємося. Але щоб нам було приємно і радісно, треба дотримуватися певних правил-порад. Послухайте:

Уміння слухати складається. На думку вчених, із трьох складових: уваги, дружелюбності й активності.

  1. Увага.

1.Поважайте того хто говорить, цінуйте його бажання повідомити про щось нове.

2.Знайдіть із ним контакт на початку бесіди. Тим самим показуючи, що щиро готові його слухати.

3.Не ховайте очей, дивіться на співрозмовника.

4.Не переривайте. Наберіться терпіння і дайте можливість людині сказати те, що вона хоче.

5.Не поспішайте з висновками.

  1. Дружелюбність.

1.Не пригнічуйте співрозмовника авторитетом, інформацією. Або довгою розмовою.

2.Стримуйте емоції. А якщо не можете контролювати. Уявіть себе на місці співрозмовника.

3.Не поспішайте із запереченнями. Перебивши людину, яка не все сказала, ми викликаємо в неї гнів, роздратування. А коли вона вже висловилася, то слухати вас більше не хоче.

4.Не демонструйте своїм виглядом зневагу до того, що сказав, або збирається сказати співрозмовник.

5.Робіть паузи. Дайте висловитися іншому.

3.Активність.

1.Не будьте мовчуном. Час від часу подавайте сигнали, що вирозумієте про   

    що йдеться і виявляйте своє ставлення до висловленого.

2.Стриманість – гарна риса людини. Але і тут повинна бути міра.

3.Не намагайтеся здобути славу розумника.

4.Тримайте себе спокійно, але не розслабляйтеся, бо співрозмовник втратить бажання спілкуватися з вами.

5.Якщо ви стомилися то краще вибачитися і перенести розмову на інший час.

 

  1. Тестування на перевірку вміння слухати

 

(завжди – 4 бали, часто – 3 бали, інколи – 2 бали, ніколи – 1 бал).

  1. Чи даєте ви співрозмовнику можливість висловитися?
  2. Чи звертаєте увагу на зміст сказаного?
  3. Чи намагаєтеся запам’ятати те, що почули?
  4. Чи звертаєте увагу на головне?
  5. Чи намагаєтеся зберегти в пам’яті основні факти, цифри?
  6. Чи звертаєте увагу співрозмовника на висновки, які пролунали в його повідомленні?
  7. Чи стримуєте власне бажання ухилитися від неприємних запитань?
  8. Чи стримуєтеся від роздратування, коли чуєте те, що вам не подобається?
  9. Чи намагаєтеся зосередити увагу на словах співрозмовника?
  10. Чи охоче спілкуються з вами інші люди?

Для підрахунку результатів: 32 і більше – відмінно; 27 – 32 – добре;

 22 – 27 – помірно; менше 22 – вам необхідно тренуватися слухати співрозмовника.

 

2.4 Вправа «Плітка»

Вчитель  виводить за двері 4-х учасників, а решті учасників зачитує «плітку»: «Сьогодні четвер». Погода кепська: хмарно, накрапає дрібний дощик. Настрій поганий, та ще й треба готуватися до завтрашньої контрольно з алгебри. Але хлопці збираються у кіно, на якийсь новий i досить цікавий фантастичний фільм. Але, в принципі, весь клас збирається на виставку собак, що розмістилася за кiнопалацом. Треба взяти З гривні. Я не можу визначитися — куди все ж таки податися. Проблема. Складно. Нудно i сумно».

(Коли із-за дверей виходить перший учасник, один з присутніх у класі розповідає “плітку, яку він щойно слухав. Згодом заходить другий учасник i той перший, який щойно почув “плітку”, розповідає її іншому i т.д.)

Отже, ситуація ніколи не може передатися достеменно. Одна людина достовірно не запам’ятавши iнформацiю, передає її iншiй. А друга цю iнформацiю трактує по-своєму. І врешті-решт це призводить до пліток.

  1. Тест «Коефiцiєнт товариськості»

А зараз кожному з вас я дам тест «Коефiцiєнт товариськості». Вам слід вiдповiсти на запитання «так», «інколи» або «ні». У вас на це є 5 хв. (Діти опрацьовують тест.)

Тест «Коефіцієнт товариськості»

Вiдповiдати слід «так», «інколи», «ні».

1. Ти хвилюєшся, коли на тебе очікує будь-яка зустріч (з друзями, родичами)?

2 Чи відкладаєш візити до лікаря на останній момент?

3. Чи викликає в тебе незадоволення або роздратування доручення виступити з доповіддю або з повідомленням на уроці, на класній годині чи зборах?

4. Тебе просять занести доручення в іншу, зовсім незнайому школу. Ти підеш туди?

5. Чи ділишся ти своїми переживаннями з рідними, друзями або знайомими?

6. Чи дратує тебе, коли незнайома людина на вулиці звертається з проханням (показати дорогу, повідомити час)?

7. Чи вважаєш ти, що побутує проблема «батьки i діти» i чи людям різних поколінь важко зрозуміти одне одного?

8. Чи посоромишся ти нагадати товаришу (подрузі), що він (вона) забув (забула) повернути тобі три гривні, що їх давно позичив(ла) у тебе?

9. У буфеті чи в їдальні тобі подали недоброякісну страву. Ти промовчиш i сердито відсунеш тарілку?

10. Чи неприємно тобі, якщо, скажімо, у гостях незнайома людина чіпляється до тебе з розмовами?

11. Тобі не до вподоби будь-які черги (у магазині, бiблiотецi, касi кiнотеатрi)? Чи відмовишся ти у зв’язку з цим переглянути новий фільм?

12. Чи боїшся ти брати участь у розв’язанні конфліктної ситуації у класі? 13. Чи погоджуєшся ти з будь-якою оцінкою популярної музики, фiльмiв, книг, яка не збігається з твоєю думкою?

14. Ти не будеш втручатися у суперечку, з’ясування якихось питань, навіть якщо знаєш правильне розв’язання?

15. Тобі легше висловити свою думку, погляд у письмовій форми?

16. Чи викликає у тебе прикрість будь-яке прохання допомогти розібратися у навчальному матерiалi?

 ІІІ. Заключна частина

3.1 Вправа «Пiрамiда почуттів»

(Учасники висловлюють свої думки, що вони нового дізналися; відпрацювання навичок рефлексії. )

Кожен з учасників виходить на середину кімнати, простягає руку вперед зі словами: «Сьогодні я дізнався… (я відкрив для себе, відчув, зрозумів)». Наступний учасник кладе свою долоню на долоню попереднього. Таким чином «вибудовується» пiрамiда почуттів.

3.2 Пам’ятка успішного спілкування

Для успішного спілкування потрібно:

1. Виявляти щирий інтерес до інших. Бути радником, вивчаючи iндивiдуальнi особливості людей завжди i всюди. Намагайся зрозуміти людей, подивитися на світ їхніми очима. Бути уважним до людей.

2. Не принижувати самооцінку іншого. Пам’ятати, що піклування про самооцінку іншого — найкращий спосіб піклування про власну! Не звинувачувати, не критикувати, не спробувавши зрозуміти іншу людину. Не хвалитися, не демонструвати байдужість до когось, а навпаки, дати їй змогу відчути перевагу над вами, виявляти в комусь гарні риси характеру, хвалити людину.

3. Бути уважним слухачем. Заохочувати інших розповідати про себе, вести розмову довкола iнтересiв співрозмовника.

4. Посміхатися.

 

 

docx
Додано
17 січня 2020
Переглядів
2129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку