Виховна година на тему:
Годинник того не підведе, хто час цінує
Мета: виховувати в учнів усвідомлення бережливого ставлення до навчального часу; навчати цінувати свій та чужий час, бути точним, дотримуватися режиму дня, опановувати методи раціонального навчання. Обладнання: малюнки, що зображають окремі режимні моменти робочого дня школяра, та підбір карток з позначенням часу відповідно до певного режимного моменту, ілюстрації із зображенням різних годинників, дитячі малюнки на тему «Мій ранок».
Хід виховної години
Викладач . Діти, відгадайте загадки. Ніг не маю, а ходжу, Рота не маю, а скажу: Коли тобі спати, А коли вставати. (Годинник) Хто біжить без ніг? (Час) Нас сім братів, літами всі рівні, а іменем різні. (Дні тижня) Дванадцять братів один за одним ходять, один одного не обходять. (Місяці року) Викладач Сьогодні у нас розмова йтиме про час, якого нам постійно не вистачає, про те, як треба берегти власний та чужий час. 1-й учень
Мы знаєм, время растяжимо, оно зависит от того, какого рода содержимым вы наполняете его. Бывают у него застои, а иногда оно течет ненагруженное, пустое, часов и дней напрасньїй счет. Пусто равномерны промежутки, что разделяют наши сутки, но, положив их на весы, находим долгие минутки и очень краткие часы.
Викладач . Ми звикли до годинника. Вже й не віриться, що в давнину люди не знали його. А такий час був. Наші далекі предки розпізнавали лише ніч, ранок, день і вечір. Пізніше час стали вимірювати довжиною тіні: подовжилася тінь людини на три ступні — незабаром вечір. Ти маєш прийти в гості «у 4 ступні» — не поспішай, бо ще рано. Незабаром було виявлено незручності цього способу: взимку тінь стає довшою швидше, ніж улітку, та й ступні у людей не однакові, через що таке обчислення часу призводило до багатьох непорозумінь. Край цьому поклали винахідники. На рівному, відкритому для сонця майданчику вони вкопали палицю, обвели її колом і стали уважно-спостерігати за рухом тіні від неї. Так почалася історія годинника. Отже, першим був годинник сонячний. У Стародавньому Вавилоні на вершині найбільшої піраміди поставили глиняний стовп. Рівний майданчик розкреслили лініями. Коли тінь від стовпа наближалася до однієї із ліній, жрець проголошував: «Знайте, вільні і раби, все населення царства, волею бога минула ще одна година, п'ята година від сходу сонця!». Послухайте уважно і скажіть, про кого ця загадка? Годинника не має, а час знає. (Півень) 2-й учень Ку-ку-рі-ку! Будить півник нашу ріку, Сонечко, квітки і маму, Що встає раненько-рано І готує всім сніданок. Півник наш злетів на тин, Співає гордо сам-один. Тут сусідський враз озвався. Я так само постарався, Бо обидва співуни Дружать з перших днів весни.
ГОДИННИК-ПІВЕНЬ Викладач. Дізнавалися люди час і по живому годиннику. Цей годинник ходить по подвір'ю, махає крилами і кричить: «Ку-ку-рі-ку!». Ще сонце не зійшло, а півень кричить, дере горло: «Скоро ранок! Досить спати!» За співом півника важко визначити точний час. То півень зі сну з жердини впаде — раніше часу піднімає крик, то лисиці злякається і почне кричати, то лисиця півника понесе і з'їсть. А якщо немає півня? Як дізнатися час вночі, коли немає сонця і зірки не світяться в похмуру погоду? І придумала людина годинник надійніший: він із жердини не валиться, і лисиця його не понесе.
ВОДЯНИЙ ГОДИННИК 3-й учень. У високий і вузький скляний посуд з дірочкою біля дна наливалася вода. Крапля за краплею вона текла із отвору. Води в посудині ставало все менше. На стінках посудини були зроблені рисочки — відмітки, які показували, скільки часу минуло відтоді, коли в посуд налили воду. Водяний годинник був теж незручним, тому що треба було постійно доливати воду в порожній посуд.
ПІСОЧНИЙ ГОДИННИК 4-й учень. Стали люди голову ламати, як придумати годинник, щоб він однаково точно показував час і вдень, і вночі, і взимку, і влітку, і в будь-яку погоду. І придумали. У цьому годиннику немає ні стрілок, ні кружка з цифрами, ні зубчатих коліщат усередині. Зроблені вони із скла. Два скляних пузирчики з'єднані разом з тонесеньким отвором. Всередині — пісок. Коли годинник працює, пісок з верхнього пузирчика сиплеться в нижній. Висипався пісок — це означає, що минуло 3, 5,10 хвилин. Годинник перевертають, і рахунок часу продовжується. Пісочним годинником люди користуються і тепер. Наприклад, в поліклініках. За цим годинником хворі одержують лікарняні процедури.
ГОДИННИК-КВІТИ 5-й учень. Давним-давно люди помітили, що одні квіти розкриваються вранці, а вдень закриваються, інші розкриваються під вечір, треті — тільки вночі, а вдень завжди закриті. Відкриваються квіти не тоді, коли вони захочуть, а у «свій власний час». Так з'явився квітковий годинник. Але «ходить» він тільки в сонячну погоду. Рано-вранці назустріч сонячному промінню піднімає свої голівки кульбаба, а за нею відкриває пелюстки шипшина, гвоздика польова, льон та інші. Квіти, які рано розкривають пелюстки, вдень починають засинати. У похмуру погоду квітковий годинник «не працює» зовсім. Квіти залишаються закритими у багатьох рослин. Тому люди їх використовують лише для прикрашання клумб.
МЕХАНІЧНИЙ ГОДИННИК 6-й учень. За переказами, перший механічний годинник з'явився у 996 році у німецькому місті Магдебурзі. Досі зберігся годинник на башті Вестмінстерського абатства в Лондоні. Ще в XIII ст. він показував час мешканцям цього міста, показує й нині. На початку XVI ст. нюрнберзький винахідник Петер Генлейн змайстрував кишенькового годинника. Через півстоліття винайшли хвилинну стрілку, а ще через 200 років — секундну.
ГОДИННИК-КАЗКА 7-й учень. Не забули дорослі й про дітей. Вони придумали годинник-казку. Він висить на стіні центрального театру ляльок у Москві. Над усіма півень, а навколо нього розташовано 12 будиночків. Кожну годину, що минула, півень супроводжує голосним співом, повертаючись і махаючи крилами. Водночас один із будиночків відчиняється, з нього виходить ляльковий персонаж. Коли ж годинник відбиває північ чи полудень, відчиняються двері всіх будиночків, з них виходять ведмідь, козел, сова, ворона, заєць, лисиця, мавпа, кіт, баран, порося, коза та вовк, і всі разом танцюють під музику.
Учитель. Антимагнітні, електронно-механічні та навіть атомні — яких тільки годинників не випускають тепер наші заводи! Прикладіть-но до вуха свій. «Тік-так, тік-так»,— вицокує він. Скільки цікавого розповів би цей лічильник часу, якби міг! Викладач. Чи замислювалися ви, що таке час? Вдумайтеся: з одного мільйони, мільярди літ, протягом яких відбувалися космічні, геологічні та багато інших подій: виникають нові світи, квітучі долини перетворюються в пустелі, зникають острови і з'являються гори; а з іншого боку,— найменші, мізерні відтинки часу, які потрібно фіксувати для найточніших обчислень і прогнозів. Крім того, й у природі є дива, скажімо, один із видів метеликів живе всього годину, встигаючи за ці 60 хвилин пройти весь біологічний цикл. Але ж людина — не метелик, в її розпорядженні довге-довге (і водночас, можна сказати, зовсім коротке) життя. То чи варто, мовляв, відраховувати секунди? Лише мала частка секунди минає з миті уколу голкою доти, поки ми відчуємо біль. 20 секунд — такий рекордний час, потрібний для того, щоб доросла людина промовила 100 слів. А за 60 секунд, тобто, за хвилину, дорослі пишуть у середньому 94 знаки. Учні, пригадайте прислів'я про час. Годинник їсти не просить, а свою роботу робить. Годинник для краси, а час по сонцю. Час — не кінь: не підженеш та й не зупиниш. Час, як вода,— все йде вперед. Час, мов віз,— з гори чкурне, його не доженеш. Час за гроші не купиш. Час минає, а не вертає. Хлопчик Андрійко. Друзі, як ви вважаєте, хвилинка — мало це і чи багато? Бачу, що не знаєте. Тому я привів із собою хвилинки. Нехай вони самі про себе розкажуть. 1-а хвилинка (у залізничній формі). Я прийшла до вас із залізниці. Ми лічимо не тільки хвилинки, а й секунди. Втратимо одну — аварія може статися. Вантажі, на які чекають у різних куточках країни, запізняться. А ми ж з усіма хвилинками пов'язані. Приміром, шахтарі за дві хвилини цілий поїзд вугілля видають на гора! І я не можу гаяти часу — даю їм «зелену» путь. 2-а хвилинка. А я прийшла до вас із взуттєвої фабрики. За хвилину в нашій країні випускається приблизно 1280 пар взуття. 3-я хвилинка. Ух... Ну й спека ж у нас біля мартена! За одну хвилину сталевари дають країні 220 тонн Викладач. Подивіться уважно на дошку і виконайте завдання — впишіть у клітинки дні тижня (учні по черзі виходять до дошки і записують). Вранці ми із добрим ділом привітали ………………. Ніченька минула скоро,— трудовий іде …………… Спритна, вміла, молода, вже настала ………………….. Йде четвертий день тепер, називається ……………….. Діло добре ладиться, як настала ………………………. Дома скрізь кипить робота, як почався день ………… Як же можна дорогоцінні хвилини гаяти! 4-а хвилинка. Цінуємо час і ми. Наші ткалі працюють дуже швидко. Якщо розстелити по землі тканину, що виходить з їхніх спритних рук за хвилину, то по цій барвистій стежці треба буде йти вісімнадцять кілометрів. Ось яка наша хвилинка! 5-а хвилинка (з книжкою в руках). Кожної секунди виходить з друку 45 книжок, з них 7-8 — для дітей. 6-а хвилинка (з годинникового заводу). Щохвилини з'являється сімдесят годинників. Усі вони — маленькі наручні, великі стінні, голосні будильники — добре знають ціну часу. Адже хвилина і навіть секунда вирішують успіх бою, складної операції, встановлення нового спортивного рекорду, припинення пожежі... Хлопчик Андрійко. Сподіваюся, діти, тепер ви вже знаєте ціну хвилин і будете завжди берегти час. Хочу вручити вам пам'ятки «Бережи хвилини». Ось вони: 1. Не марнуй часу, переходь до справи відразу й використовуй кожну хвилину уроку. 2. Працюй швидше, організовано, зосереджено. 3. Пам'ятай, що час минає безповоротно. 4. Хвилини повернути не можна, пам'яттю про них лишаються тільки справи. 5. Сплануй свій тиждень. 6. Запиши, в які дні в тебе заняття з музики, спортивні тренування та інше. |