Ознайомлення дітей з періодом козаччини; розвивати спритність, кмітливість,силу; виховувати у дітей шанобливе ставлення до власної історії та спонукати до наслідування кращих козацьких рис (добродушності, безкорисливості, товариськості, героїзму тощо).
Сотенський НВК
Виховний захід
«Козацькому роду нема переводу!»
Для учнів 1-4 х класів
Підготувала:
учитель початкових класів
Єрохіна Людмила Григоріївна
Мета: ознайомити дітей з періодом козаччини; розвивати спритність, кмітливість,силу; виховувати у дітей шанобливе ставлення до власної історії та спонукати до наслідування кращих козацьких рис (добродушності, безкорисливості, товариськості, героїзму тощо).
Обладнання:портрети гетьманів, ілюстрації картин з життя запорозьких козаків,українські костюми, ложки, казанки, відра, сірники, канат, гімнастичні палиці, малі м’ячі, гімнастична лава, подушки,каремати, музичний супровід.
Хід заходу
Учитель. У літописі українських земель є славний період козаччини, який тривав майже триста років. Це Запорозька, а пізніше Задунайська Січ. Козацтво стало організованою військовою силою, яка боронила наші землі від загарбників. Січовики були сміливими, дисциплінованими, витривалими, гордими і вільними людьми.
Наш народ завжди пам’ятатиме про героїчну сторінку української історії, а хлопці наслідуватимуть козаків. Готуючись до сьогоднішнього свята, ми дізналися про життя козаків, багато чого навчилися.
Дівчатка, давайте згадаємо, що означає слово «козак».
1 дівчинка: Вважають, що слово «козак» походить від слова «коза». Козаки були спритні, як кози, вдягалися в козячі кожухи, говорили гучним голосом.
2 дівчинка: Кажуть, що слово «козак» пішло від слова «коса». Люди, які йшли у бій з татарами, були озброєні косами, серпами.
Учитель: Які риси характеру були притаманні козакам?
3 дівчинка: Козакам були властиві добродушність, безкорисливість, щедрість, схильність до щирої дружби.
4 дівчинка: Особливо цінували вони особисту свободу.Через те козаки частіше обирали люту смерть, ніж ганебне рабство.
5 дівчинка: Мандрівники відзначали гостинність, привітність і виняткову чесність козаків. Можна було залишити на вулиці гроші і не боятись, що їх украдуть.
Учитель: Діти, а що таке Січ?
6 дівчинка: Козаки мали за столицю Січ. Це було розчищене серед лісу або укріплене частоколом місце. На ньому козаки зводили селище. Січ була резиденцією всіх головних старшин козацтва.
Учитель: Дякую, діти. Пора нам закінчувати бесіду, бо на підході наші славні хлопці – запорозькі козаки.
Хлопці вишикуються в дві команди.
Учитель: Діти, давайте полинемо думками в славне минуле України і проведемо один день у Запорозькій Січі. Влаштуємо сьогодні змагання куренів. Перший курінь «Золота булава», другий курінь «Червона калина». До вашої уваги компетентне журі.(Представлення журі). Чи ж охота є у вас на цім святі позмагатись, силу, спритність показати, як це в козаків ведеться?
Учитель: Якою б не була погода, козаки кожного куреня вставали до схід сонця й бігли на річку купатися. Потім снідали. Улюбленою їжею була каша. Давайте і ми будемо варити кашу. Але, щоб її зварити, треба води наносити.
1. Розпочнемо перше змагання «Набери водиці з криниці».( Учасники носять ложками воду до казанків з відер).
2.Щоб кашу зварити, треба вогонь запалити. Нумо, козаки, хто більше та швидше принесе дров для вогню. Розпочинаємо друге змагання «Принести дрова».( Хлопці переносять дрова-сірники).
3. Молодці хлопці! У вас було домашнє завдання – дізнатися про козацькі страви. Тож третє змагання - « Козацькі страви». Рівно в полудень з фортечної гармати лунав постріл. За цим сигналом йшли козаки обідати. Що ж вони їли?( За кожну назву страви команда отримує бал).
4. Спритно ви носили воду, дрова. Добре знаєтесь на стравах. А тепер пропоную силою помірятись. Наступне змагання «Перетягування канату».(Курені перетягують канат).
Учитель: Як вечоріло,сміливі, веселі козаки часто вирушали на ближні хутори, туди, де були молоді дівчата. Хотілося поспівати, потанцювати, помилуватися дівчатами. Бо в Україні завжди жили найгарніші дівчата.
Всіх хлопців вітають з Днем українського козацтва, з Днем захисника Вітчизни наші чарівні дівчата. В подарунок танок.( Виконання танка дівчатами).
5. Дякуємо дівчатам! А зараз проведемо п’яте змагання – «Осідлати коня». Бо кінь – то був вірний друг козака.( Хлопці по черзі «скачуть» на коні-палці).
6. Козаки ходили на полювання й були влучними мисливцями. Наступне змагання «Мисливці».( Учасники поціляють малими м’ячами в ціль).
7. Іноді козаки влаштовували змагання , хто втримається довше на колоді. Сьоме змагання «Хто на колоді?»( Хлопці парами змагаються на колоді-лаві, зіштовхуючи одне одного подушками).
Учитель: Наші змагання завершуються. На сьогоднішньому святі ми з вами перегорнули одну зі сторінок історії українського народу – козаччини. Діти, ви є нащадками славних українських козаків, то ж любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми вчинками і добрими справами доведе, що козацькому роду нема переводу.
А тепер слово нашому журі.(Оголошення результатів змагання, нагородження).