Методична розробка виховного заходу до дня народження В.О.Сухомлинського, Всесвітнього дня добра. Метою заходу є розвивати творче мислення, сприяти розвитку мовлення, виразного читання вихованців. Заохочувати дітей до читання творів В.О.Сухомлинського.Виховувати любов до рідного краю, відчувати красу природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати інтерес до його творчості.
Методична розробка виховного заходу до 100 річчя В.О.Сухомлинського
"Людина починається з добра".
Голосні читання творів В.Сухомлинського
Мета: збагачувати знання вихованців про творчий та життєвий шлях В. О. Сухомлинського. Формувати у дітей почуття доброти до навколишніх людей, розуміння того, що людина - не просто частина природи, а найвище її створіння. Розвивати творче мислення, сприяти розвитку мовлення, виразного читання вихованців. Заохочувати дітей до читання творів В.О.Сухомлинського. Виховувати любов до рідного краю, відчувати красу природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати інтерес до його творчості.
Обладнання: відео про життя і діяльність В.О. Сухомлинського, тексти оповідань і казок В.О. Сухомлинського, ілюстрації до його творів, відео проектор, ноутбук, записи пісень «Людина починається з добра», «Спасибі вчителю».
Хід виховного заходу:
На екрані демонструється відео кліп на пісню «Людина починається з добра» ( до 1хв.)
Ведуча:
Добрий день! Рада бачити я вас. Добрий день! Починаємо доброти час.
Давайте з’ясуємо, що для вас означає слова – добро, доброта? Що означає бути добрим? (інтерактивні хвилини - передають квітку і відповідають)
Ведуча:
Як про ці слова написано в словниках? (Зачитую зі словника)
Добро - гарний вчинок, корисна справа.
Доброта - це чутливе, дружнє ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.
Доброта-це те, на чому будується світ. Добро-це надія, це довіра між людьми.
Коли твориш добро, ти показуєш людині, як ти любиш її і те, що тобі можна довіритися.
Ведуча: Візьмемось за руки та утворимо коло добра. Подивіться один одному в вічі, посміхніться. Адже, даруючи усмішку, ми тим самим бажаємо один одному добра, гарного настрою та здійснення всіх добрих справ на весь день.
Пропоную вголос сказати найголовніший принцип: «Добро починається з мене!».
Добрим бути просто чи непросто?
Не залежить доброта від зросту.
Як людей полюбиш - пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
Доброта з роками не старіє.
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі, й діти. (вихованці сідають на місця)
Ведуча:
Запам’ятайте, діти!
Будь завжди добрим, носи у своїй душі світле сонечко любові до всього світу, адже ти — Людина!
Таким був Василь Олександрович Сухомлинський — великий педагог, мудрий учитель, чудова людина.
Відео 2 « Василь Олександрович Сухомлинський. Павлиський романтик (online-video-cutter.com) (39 сек)
Слайд 1
Ведуча: Писали так:
«Жив на світі Учитель. Його звали Василь Олександрович Сухомлинський. Він був середнього зросту, худорлявий; каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головними на його обличчі були очі — карі, променисті, то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі. Усе своє життя з 17 років Василь Олександрович працював у школі. Учитель за покликанням душі, він учив маленьких і великих школярів грамоти, математики, літератури, історії. Але більш за все він хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише своїми власними радощами й печалями, а й татовими і маминими, дідусевими й бабусиними, братовими й товаришевими, зайчика і синички, верби і тополі, місяця й вітру, всієї нашої землі. Для цього Учитель сам писав казки й розповідав дітям, їхнім батькам, учителям. Він написав багато, більше 1500, казок, оповідань, притч, замальовок з життя дітей. У них Учитель розкрив широкий, різноманітний, різнобарвний світ, що оточує кожну дитину, охоплює все наше життя. Він хотів, щоб цей світ увійшов у душу маленької дитини, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю і людяністю. Учитель не лише сам писав казки і розповідав їх дітям, часто серед природи, у зеленому класі, який він називав Школою під Голубим Небом або Школою Радості, а й учив дітей самих складати казки, пробуджував у них думку і слово.»
Ведуча:
От зараз і ви, мої любі вихованці, доторкнетесь до думки і слова Василя Олександровича, до його веселкового казкового світу, який він так хотів перенести у ваші душі і серця.
Сьогодні ми будемо перегортати сторінки збірників казок та оповідань, які написав В. О.Сухомлинський. До цього дня ви готувалися, прочитали багато оповідань, казок, познайомилися з літературною творчістю Василя Сухомлинського. Він писав, що читання – це віконце, через яке діти збагачують і пізнають світ і самих себе. Сьогодні ми з вами прочитаємо і послухаємо його оповідання і казки, сповнені тепла і сонця.
Вони допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість — людина приходить у цей сонячний світ для добра. Творити повсякчас добро для інших — це велике покликання людини.
Ведуча:
В.О. Сухомлинський говорив: "Казки - це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови".
ВІДЕО «Казки Сухомлинського» (оставити картинку 00:13)
Ведуча:
Василь Олександрович любив дітей і написав для них багато-багато цікавих казок: про ласкаве сонечко і м'яку зелену травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про кращі риси людини, про дітей. В його казках переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свою рідну домівку і нашу велику прекрасну Батьківщину.
Зараз ми їх послухаємо. Після, відповісте на питання: « Хто і як творив добро?»
/відповіді вихованців/
Отже, казки В.О.Сухомлинського — це ключик до глибокої мудростi, знань, умінь, до всього прекрасного, що оточує нас.
Ведуча:
«Важко бути Людиною" – так називається збірка оповідань та казок Василя Сухомлинського для дітей про добрі та погані вчинки. Послухаємо їх.
Ведуча:
Творчість В.О. Сухомлинського сповнена любов'ю до природи, до рідного краю, до людей. Вирісши серед прекрасної природи він з раннього дитинства навчався бачити і відчувати прекрасне, а згодом все це передав у своїх творах. В своїх оповіданнях про природу В.О. Сухомлинський закликає нас не тільки уважно придивитися до навколишньої дійсності, милуватися красою природи, а й вчить розуміти взаємозв'язки і взаємозалежність в природі. Заохочує пізнати життя тварин, рослин, птахів, бережно ставитись до природи.
Кожна казка, кожне оповідання збірки "Куди поспішали мурашки"
( картинка 07) розповідають читачам про неповторну красу природи, магічну силу доброти і чуйності у взаєминах між людьми, пробуджують у нас бажання захистити слабшого, допомогти старшим.
Збірка оповідань та казок Василя Сухомлинського "Казки школи під голубим небом" ( картинка 08)
Ведуча:
«Ви живете серед людей. Кожен ваш вчинок, кожне ваше бажання позначаються на людях... Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре», — писав відомий український педагог і письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Його твори формують найголовніше — людяність. Вони вчать відрізняти гарні вчинки від недобрих, бути чемними, поважати старших, захищати менших.
Ведуча: Зараз ми перевіримо, як ви зрозуміли, що добре, а що погане.
Гра "Якщо ти добра людина, то повинен ..."
Умова гри . Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
Ведуча:
Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина. Мені здається, що ті твори, які ви сьогодні прослухали теж допомогли вам в цьому розібратися. За мудрі наставлення, за своє життя, яке Василь Сухомлинський подарував дітям та людям, йому кажуть «Спасибі, Вчителю!»
Відео 3 музичний кліп «Спасибі , Вчителю!»
Ведуча:
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
Будьте і ви, дітки, як маленькі сонечка. Творіть добро і вам відповідатимуть любов'ю і щедрістю. Та й будуть на нашій планеті Земля мир і злагода .
Вірш Надії Красоткіної читає вихованка гуртка
Останні промені нам сонце посилає.
Останні промені нам сонце посилає
І я долонями те сонечко ловлю.
Світ усміхається, і вітер повіває...
І я це диво щиро так люблю.
Блакить високу, і п’янке цвітіння,
І тиху ніч, що зорями сипне,
Тих зір ясних нічне палахкотіння
На хвилі радості підхоплює мене.
Цей світ, як казка, як безмежне диво!
Захоплює, дивує, кличе ввись.
Життя чарівне, я така щаслива,
І ти до цього світу придивись.
В душі одразу сонечко засяє
І забринить проміння доброти,
Бо світ нас всіх, як мати, пригортає,
Лиш серденько відкрий до світла ти!
На що не глянь: на дерево чи квіти,
На пташку, що в ясній височині
Співати хочеться, і мріяти, і жити:
Все дороге і все близьке мені!
Ведуча: Ось і закінчується наша невеличка мандрівка сторінками творчості В. Сухомлинського. Хоч ці казки і твори маленькі, але вони вчать нас мудрості, добру, чуйності, справедливості, високим почуттям, любити рідну природу.
А тепер на останок.
Цю незакінчену казку В.О.Сухомлинський давав своїм учням, щоб вони дописали, завершили її. Уявіть собі, що ви на уроці у нашого великого учителя й письменника і спробуйте свої сили.
Найрадісніше й найсумніше
Учитель сказав дітям:
Намалюйте найрадісніше й найсумніше.
Микола розгорнув зошит і задумався. Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював квітку конюшини і над нею бджолу.
Це і є найрадісніше, - сказав він.
Чому? – питає вчитель.
Бо… ( вихованці пропонують свої варіанти продовження)
Ведуча:
Я пропоную вам намалювати найрадісніше для вас і подарувати добро своїм друзям.
Творча робота учнів. Відео 1
Ведуча:
І на згадку про наш час доброти я дарую наказ В.О.Сухомлинського до вас.
«Живи так, щоб твоя серцевина була здоровою, чистою і сильною. Бути справжньою людиною - це значить віддавати сили своєї душі в ім’я того, щоб люди навколо тебе були красивішими, духовно багатшими, щоб у кожній людині, з якою ти зустрічаєшся в житті, залишалося щось хороше від тебе, від твоєї душі». (Слайд)
Методичну розробку підготувала керівник гуртка «Витівники»
Афонічева Алла Леонідівна