1
Виховний захід на тему
«Мова моя українська»
Підготувала:
Педагог-організатор
Мушкатівської ЗОШ
І-ІІ ступенів
Юркова Олена Анатоліївна
Мета заходу: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширити знання учнів про красу і багатство української мови; пробудити почуття національної гідності; виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Форма проведення: загальношкільне свято
Місце проведення заходу і його тривалість: (45 хв.)
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, вишитий рушник, плакат, мовні загадки.
Науково-популярна і методична література:
Зміст виховного заходу:
І. Вступна частина
Вступне слово
Ведучий: Доброго дня, любі друзі! Отож, як ви вже, мабуть, здогадались: наше сьогоднішнє свято – це свято нашої рідної материнської мови, цієї колиски, праматері нашого славного, невмирущого і правічного народу!
Ведуча: Отож від усього серця вітаємо всіх вас із цим славним святом – та й розпочнемо його, як то кажуть люди, з Богом!
ІІ. Основна частина
Ведучий: Рідна мова! Вона звучить для кожного з нас чарівною мелодією.
Учень 1. Наша мова – світанкова.
Українська наша мова
Повсякчасно на вустах.
Чародійна, барвінкова.
І співуча, ніби птах
Рідна мова завжди з нами
У ромашковій красі…
Розмовляє нею мама,
Розмовляємо ми всі
Любим нашу рідну мову
І не зрадимо її
Нашу мову світанкову
Знають навіть солов'ї.
(Г. Бідняк)
Ведучий: Великий педагог Василь Сухомлинський любив повторювати мудрий вислів древніх: «Скільки я знаю мов, стільки разів я людина». А про рідну, українську мову, вчений говорив, що для українця – це віконце, через яке він бачить світ.
Ведуча: Так, багата мова – це багатий духовний світ людини, а убогість мови, слова свідчить про убогість думки.
Учень 2: Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Що нам ближче, і миліш,
І дорожче в час недолі?!
Рідна мова! Рідна мова!
Що в єдине нас злива, -
Перші матері слова,
Перша пісня колискова.
(Олександр Олесь)
Пісня:
Учень 3: Мово рідна! Колискова
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти, -
Гей, яка ж прекрасна Ти!
Учень 4: Перейшов усі світи я –
Є прекрасних мов багато,
Але першою, як Мати,
Серед мов одна лиш ти є.
Ти велична і проста.
Учень 5: Ти стара і вічно нова.
Ти могутня, рідна мово!
Мово – пісня колискова,
Мово – матері уста.
(І. Багряний)
Ведучий: Ніжні звуки маминої пісні гріють нам душу впродовж усього життя. У колисковій пісні – любов матері і мрії її про щастя дитини, вона дає нам перші уроки добра і краси.
Ведуча: А зростаємо ми в чарівному дивосвіті української казки. Казка навчає нас людяності, дружби і чесності. А які казки знаєте ви? (Запитання до учнів молодших класів.)
Ведучий: Та були серед нас і ті, хто цурався рідної мови, зневажав її, а отже, і свій народ, і свою землю.
Учень 6: Ні, не вмерла українська мова!
На вустах народу ще живе,
А народ живе у мові слова,
В слові тім – прозріння вікове.
Учень 7: Те прозріння стиглая пшениця.
Неба – нескінченна голубінь…
Українця – радість гордолиця,
Знамено всіх прагнень і сумлінь.
Учень 8: А його вбивали із гармати
І жбурляли злісно у вогонь
Катували, кидали за грати,
Пістолет підводили до скронь.
Виривали з язиком із рота
Всі політиканти, що були…
Скаженіла в лютості підлота,
Але Слово вбити не змогли
Не зганьбити віковічні перла,
Що свідомість золотаву тчуть.
Учень 9: Не померла мова, не померла!
Як народу мові моїй буть!
Бо вона – є втіленням народу,
Вікове коріння Кобзаря,
Провідник від нації до роду
Дар святителя, що не згоря...
(Г. Бідняк)
Ведуча: І тим, хто підняв нашу мову, мов діамант дорогий, обробив її, був Тарас Григорович Шевченко. Великий Кобзар України прославив рідне слово.
Він - основоположник літературної мови українського народу. І засміялось, і затужило болем народу рідне слово в «Кобзареві» Тараса Шевченка.
Учень 10 і 11: Вірш Самійленка «Діамант дорогий»
Діамант дорогий на дорозі лежав,-
Тим великим шляхом люд усякий минав,
І ніхто не пізнав діаманта того.
Йшли багато людей і топтали його.
Але раз тим шляхом хтось чудовний ішов,
І в пилу на шляху діамант він найшов.
Камінець дорогий він одразу пізнав,
І додому приніс, і гарненько, як знав,
Обробив, обточив дивний той камінець,
І уставив його у коштовний вінець.
Сталось диво тоді: камінець засіяв,
І промінням ясним всіх людей здивував,
І палючим огнем кольористе блищить,
І проміння його усім очі сліпить.
Так в пилу на шляху наша мова була,
І мислива рука її з пилу взяла.
Полюбила її, обробила її,
Положила на ню усі сили свої,
І в народний вінець, як в оправу, ввела,
І, як зорю ясну, вище хмар піднесла.
І на злість ворогам засіяла вона,
Як алмаз дорогий, як та зоря ясна.
І сіятиме вік, поки сонце стоїть,
І лихим ворогам буде очі сліпить.
Хай же ті вороги поніміють скоріш,
Наша ж мова сія щогодини ясніш!
Хай коштовним добром вона буде у нас,
Щоб і сам здивувавсь у могилі Тарас,
Щоб, поглянувши сам на створіння своє,
Він побожно сказав: "Відкіля нам сіє?!"
1885 р.
Ведучий: Та чи добре ми знаємо свою мову? Чи володіємо нею, чи вміємо грамотно, виразно висловлюватися?
Ведуча: Поміркуймо…
Сценка
Дійові особи:
Учень 1.
Учень 2.
Поет.
(Назустріч один одному йдуть два учні)
Учень-1:
- Прівєт! Ух, здорово! Слиш, ну й кіно я бачив! Понімаєш, спочатку він раптом довідується, а потім… Ох, ну, словом, здорово. Загалом, так би мовити, ну клас! Ніхто не знає, а він, ну…Та ти не слухаєш?!
Учень-2:
- А як тебе слухати? Як ти розмовляєш?
Учень-1:
- А що, хіба треба по-іншому? Українською ж розмовляю!
Учень-2:
- Так, але ж засміченою різними словами. Вчені називають ці слова – словами - паразитами. А поети закликають нас не засмічувати ними нашу мову, берегти її від слів – мовних бур'янів.
Учень 12: Як парость виноградної лози
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вічно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам.
Хоч і живе своїм живим життям.
Учень 13: В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,
Доглядати його,
Як старий садівник деревце.
(Б. Чалий)
Учні всі разом 14 і 15: Ціннюща в людини
До знань ненасить.
І їх за плечима,
Тих знань, не носить!
(Д. Білоус)
Ведучий: А зараз оголошую сторінку під назвою «Мовні загадки»
Ведуча: На землі, у небі, в морі –
Скрізь у сонячнім просторі
Нові загадки живуть.
До відгадок вас зовуть…
Ведучий: Знають всі, що ми любимо відгадувати загадки. Наші загадки сьогодні особливі, мовні. Позмагайтеся, хто з вас найкмітливіший, хто найкраще знає свою рідну мову. Тож слухайте мовні загадки.
Учитель
***
З однієї ми родини
Від Андрія до Ярини.
Як по одному, самі,
ми буваємо німі,
хоч і маєм різні назви
й добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком –
Заговоримо ладком.
Ми - писемності основа.
А без нас ніхто ні слова!
Що це таке?
(Літери абетки)
***
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати,
а сам ні пари з уст – мовчок.
Що це таке?
(Знак питання)
***
Маленька, менша від мачини,
ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
й людини мову зупиню.
Що це таке?
(Крапка)
***
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься?
(Кома)
***
Я такий же, як знак розділовий,
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім'я –
зразу стану потрібним і я. (Апостроф)
***
Нумо трішечки напруги,
ось вам і подробиці:
перше тут – предмет, а друге –
що з предметом робиться.
Як би речення словами
Не були заклечані,
Досить легко ми їх з вами
визначимо в реченні.
Хто вони?
(Підмет і присудок)
***
Що за знак – стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
спонука до поклику.
Хто ж бо він?
(Знак оклику!)
***
В слові знаєш, де я є?
Після кореня.
А призначення моє –
Словотворення.
Я творю нові слова
Або форми слова,
Щоб красива і жива
Розквітала мова.
Хто я?
(Суфікс)
***
Хоч в усній мові нас немає,
а на папері мовчимо,
та все, що ти читаєш, друже,
сприймати правильно вчимо.
Хто ми?
(Розділові знаки)
***
Я один в сім'ї такий,
Кажуть, надто вже м'який,
Хоч мовчун, та не дивак,
В слові я – не зайвий знак.
(М'який знак)
Ведучий: А тепер послухаймо народну мудрість про силу слова.
Ведуча: Чимало прислів'їв і приказок ввібрали в себе правила мовного етикету. Ось я їх почну говорити (до ведучого), а ти закінчуй.
Ведучий: Добре.
Ведуча: Ведучий:
1. Бережи хліб на обід,… а слово на відповідь.
2. Краще мовчачи,… аніж брехати.
3. Дав слово - дотримай його.
4. Що маєш казати,… то насамперед обміркуй.
5. Треба знати,… де і що казати.
6. Всякому слову… свій час.
Учитель: Діти, ви на сьогодні мали повторити прислів’я та приказки про рідну мову, давайте зараз їх послухаємо.
(Відповіді учнів)
Ведуча: Молодці! Справжні знавці рідної мови.
Учень 13: Рідна мова!
По-своєму кожна
Пташина співає,
По-своєму кожен
Народ розмовляє.
У мене й народу мого
Українська
Є мова чудова,
Своя, материнська
По світу її,
Як святиню, нестиму,
Допоки живу.
В чистоті берегтиму.
З любов'ю сердечною,
Вірністю сина
Ця мова для мене
Як мати, єдина.
Учень 14: «Шануймо мову»
Моя чарівна і співуча мово!
Моєї Музи світле джерело!
До скону питиму твоє цілюще слово,
Що мелоцвітом рясно зацвіло…
Тобою розмовляю і співаю,
Учень 15: Тобою серце віддаю красу,
Бо слово твоє істину являє,
Яку в світи неспокою несу,
Воно веде у голубінь Дніпрову.
Розкуте серце там не знає меж.
Любіть, шануйте рідну свою мову.
ЇЇ не буде – вас не буде теж!
ІІІ. Заключна частина
Ведучий: От і скінчилось наше свято! Щоправда, я не думаю, що його слід відзначати лише раз на рік. Адже наша мова – це інструмент, життєдайне джерело, без якого ми не зможемо жити ані дня, ані хвилини. Тож нехай, друзі, свято рідної мови стане святом щоденним – нехай наша мова дарує вам радість усе життя.
Разом: Бо мова – це душа народу,
Народ без мови – не народ!
Пісня: