Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Складне речення», 9 спец клас
Мета :
навчальна - узагальнити набуті знання про складне речення; розставляти розділові знаки та пояснювати пунктограми в реченнях; розвивати вміння і навички учнів розпізнавати вивчені поняття; правильно будувати й використовувати у мовленні речення різних типів і видів, правильно ставити пунктуаційні знаки;
виховна – через залучення багатства мовних засобів виховувати в учнів прагнення до національної самоідентифікації; виховання любові до природи;
корекційна – розвиток комунікативної функції мовлення на основі збагачення мовлення складними реченнями; розвиток позитивного ставлення до навчальної діяльності; формування вмінь обґрунтовувати особисту думку; розвиток пізнавального інтересу на основі знань про складні речення.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання : презентація, роздатковий матеріал, папка «Складне речення», онлайнові ресурси.
Хід уроку
І. Загальнокорекційний етап
1. Організаційний момент
2. Нервово-психічна підготовка
Гра «Плутанка»
3. Мотивація навчальної діяльності
Для створення висловлювань мовці використовують і прості, і складні речення. Як ви вважаєте, які з них несуть найбільше інформації? Звичайно, складні. Вони роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.
Сьогодні на уроці ми будемо узагальнювати знання про складне речення, його будову, ознаки, інтонаційні особливості; учитися знаходити в тексті складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язками. Ці знання знадобляться вам при оформленні, повідомленні й вираженні своїх думок, емоцій.
ІІ. Основна частина уроку
Репродуктивна бесіда. Використання ресурсу Квізлет.
Складне речення
Сполучникове Безсполучникове
речення речення
Складносурядне Складнопідрядне
речення речення
Давайте на прикладах пригадаємо і з’ясуємо типи речень.
Закінчилися суворі морози.
Закінчилися суворі морози, і на всьому відчувався подих весни.
Закінчилися суворі морози, які надокучили нам усім.
Щоб з’ясувати і розрізнити просте і складне речення, треба підкреслити граматичні основи і порахувати підмети і присудки , а потім звернути увагу на сполучник.
Вправа 1 Онлайнова вправа «Розподіли сполучники»
Вправа 2 «Редактор». Вставити пропущені літери. З’ясувати вид складних речень.
В…сна
В…сна прийшла. Сніг сходит… з пагорбів веселими струмочками. Звідусіль чується їх дзюрчан…я.
Зима ще намагаєт…ся втриматись на своєму троні, проте з кожним днем сили її тануть. Коли в…сна вже зайняла свої володін…я, починають прилітати птахи.
Словникова робота. Пояснення слів пагорб і трон.
1,2! Час вставати-
Будемо відпочивати!
3,4! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
5,6! Засміялись.
Кілька раз понахилялись.
7,8! Час настав
Повернутися до справ.
Вправа 3. Онлайнова вправа «Розподіли речення»
Вправа 4 . Склади прислів’я.
Вправа 5. Творче конструювання. Скласти складні речення з поданих простих, за допомогою сполучників сурядності і підрядності.
ІІІ. Заключний етап
Розгадати загадки, визначити вид виділених складних речень.
Коли хочеш ти читати,
То повинен мене знати.
Коли мене ти не знаєш,
То нічого не вчитаєш.
Я негарно написала,
А вона усе злизала.
Олівців моїх сусідка,
Ця вертлява-буквоїдка.
Оцінювання
Релаксація
ГРА
Розглядай малюнок протягом декількох секунд, намагаючись запам`ятати все, що на ньому зображено, а потім прибери його або затули аркушем.
Перелічи спочатку всі літери, а потім – геометричні фігури, у які вони вписані.