Виховний захід на тему "Зміни природи людиною. Сучасні екологічні проблеми"

Про матеріал
Виховний захід на тему "Зміни природи людиною. Сучасні екологічні проблеми" призначений як для позакласної роботи, так і для проведення відповідного заходу на уроках екології. Форма проведення - засідання Римського Клубу.
Перегляд файлу

Зміни природи  людиною.

Сучасні екологічні проблеми

 

«Раніше природа лякала людину, а тепер людина лякає природу»

Жак Ів Кусто

 

Мета:

навчальна: ознайомити з причинами та наслідками впливу господарської діяльності на природні комплекси; сприяти розумінню екологічних проблем материка; формувати загальні уявлення про найвідоміші об'єкти природної спадщини ЮНЕСКО; вдосконалювати практичні уміння та навички пояснювати причини виникнення екологічних проблем та визначати шляхи їхнього вирішення;

розвивальна: розвивати вміння встановлювати причиново-наслідкові зв'язки, будувати логічні послідовності, робити висновки;

виховна: формувати ціннісне ставлення до природи; розвивати екологічне мислення.

Тип уроку: комбінований.

Урок у формі засідання Римського Клубу (для класів з великою кількістю учнів зручним буде поділ на групи).

 

  1. Вступна розповідь вчителя.

Доброго дня! Сьогодні дуже часто можна почути чи побачити такі вислови як «екологічна проблема», «глобальне потепління», «проблема вирубки лісів» тощо. Дуже часто ми на це не звертаємо уваги. Нам здається усе це дуже далеким і таким, що нас не стосується. Проте ці проблеми існують і з часом стають гострішими. Про це свідчать такі, наприклад, наслідки як нестача якісної питної води, що характерна не тільки для країн Африки, але і нашої з вами держави. Велика кількість впливових міжнародних організацій шукають шляхи вирішення цих проблем. У тому числі і така неурядова організація як «Римський Клуб», у який входять найвпливовіші і найбагатші, а головне – найрозумніші люди світу. Сьогодні я пропоную уявити себе у ролі цих людей. А гості нашого уроку матимуть унікальну можливість побувати на закритому засіданні нашого клубу. Пропоную розпочати наше засідання словами всесвітньо відомого дослідника океану Жака Ів Кусто (вислів написаний на дошці).

  1. Обговорення наскрізної ідеї уроку.

Учитель: «Як ви думаєте, чому автор каже про страх людини перед природою?»

Учень 1: «На мою думку, раніше людина дуже залежала від природи. Тому роки неврожаїв, наприклад,  часто супроводжувалися масовим голодом»

Учень 2: «Людина не розуміла причин природних катаклізмів і вважала це карою Божою».

Учитель: «А чому ж сьогодні природа має боятися людини?»

Учень 3: «Бо людина стала могутньою силою, що може суттєво на неї впливати».

Учень 4: «Людина приборкала земні глибини, добуваючи корисні копалини; навіть річки, океани, повітря і сонце стали для неї джерелом енергії. І це часто негативно впливає на природу».

Учень 5 : «А з допомогою сучасної техніки люди швидше освоюють важкодоступні колись території, вирубують великі площі лісів, руйнуючи дім для багатьох братів наших менших».

 

  1. Учитель представляє учасників Клубу: «Так. Я вдячна Вам за висловлені думки.  І хочу представити вас перед тим як розпочати обговорення. Рада вітати на нашому засіданні представників від Африки … ; представників з Південної Америки …; делегацію з України …; експерта з питань екологічної безпеки ООН… ; експерта з питань запобігання голоду ВООЗ…».

 

  1. Обговорення проблеми вирубки лісів.
    1.        Суть проблеми

Розповідь учителя: «Кажуть, ліс – це легені планети. Середнє за розміром дерево за добу може дати таку кількість кисню, якої б вистачило для 4-х людей. 1 гектар лісу здатен поглинути вуглекислий газ, що утворився при диханні 250-ти чоловік. Крім того, ліси впливають на очищення повітря від різних мікроб та пилу. Згідно з даними Світового Банку з 1990 по 2015 рік площі лісів скоротилися на понад 130 млн га.

 

 

Учень 1. «Доброго дня, шановні колеги. Я щойно повернулась із експедиції, що вивчала ситуацію в гілеях – екваторіальних лісах Африки. Нажаль, дослідження показали невтішні результати. Прогнозовано, що до 2030 року площі лісів скоротяться на 1,5 %. А це дуже багато. Крім того значні вирубки спостерігаються на східному убережжі. Основними причинами вирубок є те, що тут розташовані малорозвинені країни, для яких характерні переважно традиційні види господарства та палива»:

 

 

Учень 2. «Доброго дня! Нещодавно я відвідала ліси Амазонії. Ситуація тут значно гірша ніж у Африці. Адже до 2030 року площа лісів може скоротитися на майже 10 %. Це зумовлено рядом причин:

 

 

 

 

 

 

Учень 3. «Основні проблеми ведення лісового господарства в Україні були характерні під час перебування її у складі інших держав: Австро-Угорщини та СРСР. Саме тоді ліси України та Карпат зокрема зазнавали масової вирубки та у якості сировини вивозилися за кордон. Зараз лісистість України становить 16% при оптимальній – 23 %. Більшість лісів належить Державному агенству лісових ресурсів України, яке робить все можливе, щоб покращити ситуацію. Проте і на сьогодні є проблеми. З початку 2018 року виявлено контрабанди лісу на 35 мільйонів гривень, порушено 39 кримінальних справ».

 

  1.        Наслідки проблеми.

Учитель: «Питання до експерта ООН, якими ж наслідками може обернутися скорочення площ лісів?»

Учень 4. «Наслідки скорочення площ лісів можуть бути для людства катастрофічними.

  • сприяння глобальному потеплінню, адже саме ліс є основним поглиначем СО2 – парникового газу.
  • руйнування середовища життя багатьох видів рослин і тварин, що зумовлює зникнення у тому числі і рідкісних видів. Ми розробили інформативні буклети про зникаючі види.
  •    вирубка також призводить до ряду несприятливих природних явищ, у тому числі гідрологічних.

І це ще навіть не всі проблеми».

 

  1. Нестача питної води
    1.        Учитель: «Встановлено, що вже кожна шоста людина на планеті відчуває нестачу прісної питної води. І ситуація з розвитком урбанізації, зростання населення, збільшення промислових потреб у воді і прискорення глобальних змін клімату, що призводять до опустелювання і зниження водозабезпеченості, буде тільки посилюватися».

 

Учень 1 «Дефіцит чистої і питної води є однією з найбільш важливих проблем Африки. Тільки одна людина з шести має доступ до чистої води». 

Учень 2 «А от Південна Америка є найвологішим материком. Тут є значні запаси водних ресурсів. Однак їх нераціональне використання зумовило значне забруднення. Саме тому країни материка також відчувають дефіцит дійсно якісної питної води. Особливо у великих містах».

Учень 3 «В Україні нестача питної води характерна переважно для південних регіонів. А застарілі системи очистки – хлорування – роблять воду небезпечною для споживання».

  1.        Наслідки.

Учитель: «Про наслідки нестачі якісної питної води нам повідомить експерт ВООЗ»

Учень 5. «По-перше, нестача питної води призводить до масового водного голодування, яке на сьогодні характерне для сходу Африки. По-друге, споживання неякісної води може призвести до зараження людей паразитами та поширяння багатьох інших хвороб».

  1. Учитель: «Ми з вами розглянули 2 основні екологічні проблеми людства. Але їх є значно більше. Які ж із них ви можете назвати?»

Учні: «Забруднення повітря, накопичення побутових відходів, загроза радіоактивного забруднення, деградація земельних ресурсів».

 

  1. Учитель «На глобальному рівні проблеми людства вирішують різні міжнародні організації. Наприклад проблему вирубки лісів і зникнення рідкісних видів вирішує МСОП способом створення глобальної цілісної екологічної мережі. Вона складається з об’єктів, що потребують підвищеної охорони. МСОП контролює дотримання природоохоронного режиму в межах мережі. Крім того, ряд організацій вирішують продовольчу проблему малорозвинених країн Африки. Для того, щоб була менша потреба експлуатації місцевого ресурсу. Щодо води, то міжнародна організація МАГАТЕ організувала розвідувальні роботи за допомогою у Африці знайдено значні запаси підземних вод. Але наші місцеві проблеми повинні вирішувати ми самі. Що ж ми можемо зробити, щоб зберегти чистоту довкілля?»

Учні:

  • Не смітити;
  • Не спричиняти пожежі в лісі;
  • Пропагувати екологічну культуру;
  • Посадити дерево;
  • В магазин зі своїм пакетом;
  • Економія води та електроенергії.

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку