Позакласний захід на тему
«НАУМ НАВЕДИ НА УМ!»
Ведуча:
Ведучий:
Ведуча:
Ведучий:
(Відкривається сцена, за столом сидить батько і син. Біля них-мама)
Батько:
Син:
Батько:
Син:
Батько:
Син:
Батько:
-Святою вербицею...
Мати:
- Ну пора, сину.
Святою вербицею, якою Христа зустрічали, виряджаємо тебе, щоб тобі, сину, добре наука давалась.
Учися, дитино, бо вчитися треба
Учися, голубко, най розум не спить,
Най серце, і воля, і дух росте в силу
Най книжка розкрита любові навчить.
Учися, дитино, бо доля не мати,
Шукать її треба-сама не прийде,
Лиш той її має, той щастя зазнає,
Кому розум сонцем в голівці зійде.
Мати:
Учися, дитино, Бог буде з тобою.
З любов’ю тебе шануватиме світ Учися, щоб сіять добро поміж люди,
І житимеш вічно, не згине твій слід.
Учися, дитино, бо вчитися треба,
Шукай сонця правди, най розум не спить Того, що навчишся - воді не залити,
Не взяти розбоєм, вогнем не спалить.
(Батько з сином виходять, мати їх хрестить. Сцена закривається)
Пісня “Два кольори”.
Ведуча:
Ведучий:
Ведуча:
Ведучий:
Пісня “Виростеш ти, сину”
Ведуча:
(Входить старший учень і читає “Повчання Володимира Мономаха”)
“Повчання Володимира Мономаха”
“- Ми, люди, грішні є і смертні. Трьома ділами добрими можна позбутися диявола і побідити його — покаянням, сльозами і милостинею. І то, вам, діти мої, не тяжка заповідь Божа.
Усього ж наче - убогих не забувайте, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступітесь самі, не давайте сильним погубити людину.
Паче всього гордості не майте в серці і в умі.
Старших шануй, як отця, а малих-як братів.
Лжі бережися, і п’янства, і блуду, бо в усьому душа погибає і тіло.
Ще більше шануйте гостя, звідки він до вас не прийде, чи простий, чи знатний, чи посол, якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони бо мимоходячи прославлять чоловіка по всіх землях або добрим, або лихим.
Недужого одвідайте, за мерцем ідіте, бо всі ми смертні єсмо.
І чоловіка не лишіть, не привітавши, добре слово йому подайте.
А се вам основа всього: страх Божий майте вище над усе.
А коли добре щось умієте, того не забувайте, а чого не вмієте, то того учітесь, так же, як отець мій. Лінощі ж усьому лихому мати. А коли добре поводитись, не лінуйтеся ж ні до чого доброго, а насамперед до церкви ходити.
Хай не застане вас сонце на постелі, бо так ж діяв отець мій блаженно і всі добрі люди достойні.
Тож, сю грамотку прочитавши, постарайтеся на всякі добрі діла, славлячи Бога за святими його.
Низький поклін Вам, хто моє послання виконує у III тисячолітті”.
Ведучий:
-Протягом 16-17 ст. освітянством опікалися переважно Церковні братства.
з
На свій кошт вони організовували народні школи, в яких вчилися селянські діти. Згодом, коли Україна потрапила під імперську “опіку” Росії, народне освітянство занепало.
Ведуча:
Ведучий:
(Входить Сковорода)
Серед затурканих і вбогих,
А потім на їх хлібі й п’ятаках
Премудрість книжку осягав у школах
Щоб згодом стати самому на шлях
Відкрить і пізнання всього довкола.
І ось дійшов я думки: до кінця Свого недовгого життя я мушу Надію посилати у серця.
Людей, яких бур’ян недолі глушить,
Людей, що сонце бачить, а сліпі,
Людей, яких мордують супостати,
Народжені у полі на снопі,
Але які протислися в палати
И загнули кирпу.
На святій землі.
Повинна правда йти, як наречена,
Людей навчати треба, щоб вони
Душею досягай високості,
І хай тоді лиш спробують пани
Хоч на хвилину заманити в гості
До себе правду...
Ось тому я йду.
Казка “Дві курочки”
Випало якось Дикій курці залетіти до Домашньої:
ледве-ледве можу перелетіти он до того сарая.
Сковорода:
- Багато хто, не маючи сили щось зробити, не вірить, що можуть те інші. Безліч є таких, хто через розніженість відучені мандрувати пішки. Се свідчить, що практика без природженості безглузда, а природженість утверджується практикою. Яка користь знати, як робиться діло, коли ти сам його не зробиш? Взнати не важко, важче зробити. Наука та досвід - се одно і теж. Вона не в знанні самім живе, а в діянні. Як і робота без природженості, так і знання без природженості,так і знання без роботи-мука.Ось у чому різниця між знаннями та наукою.
Ведуча:
- Той мудрий Сковорода так хотів, щоб кожен займався своєю справою, щоб головною домінантою особистості був розум.
(Звучить мелодія пісні “Думи мої, думи мої”.)
Хлопчик- малий Шевченко:
Тяжкко-важко в світі жити сироті без роду:
Нема куди прихилиться,- хоч з гори, та в воду!
Утопився б молоденький,
Щоб не нудить світом;
Утопився б, - тяжко жити,
І нема де дітись.
В того доля ходить полем -
Колоски збирає.
А моя десь, ледащиця,
За морем блукає.
Ведучий:
Тарас:
(Входить дяк)
Тарас:
Дяк:
Тарас:
Дяк:
Тарас:
Дяк:
Тарас з відром води:
Ведуча:
Шевченко:
(Звучить мелодія пісні Шевченка)
Не дуріте самі себе,
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
И свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються
В хату не пускають.
Ведучий:
Народ як міг, вчив своїх синів і дочок, писалися вірші, статті на захист рідної школи, рідного слова, та заборона на все рідне дала свої плоди.
Ведуча:
“ Господи, благослови, працю на всіх ділянках науки, мистецтва, добробуту та благослови всіх і все, щоб наш народ міг добре тобі служити...”
Ведучий:
Ведучий:
Ведуча:
Пісня про Отинію.
Ведучий:
Школа живе своїм життям, старається йти в ногу з часом за найсучаснішими технологіями.
Ведуча:
Згадаймо слова пісні про рідне село, де автор згадує своїх батьків, вчителів, бо саме вони наводили нас на ум, наставляли на праведну дорогу. Тож сьогодні ми просимо святого пророка Наума, щоб він додав всім нам дітям та дорослим і всім гостям внутрішньої зібраності, духовного моноліту, обширних знань, високого інтелекту та ерудиції.
Ведучий:
Пісня “Хай добро вам сіється”