Тема. У народної казки на гостинах
Мета. В ігровій формі поглибити знання учнів про народний фольклор, виявити рівень знань учнів з прочитаних казок, викликати інтерес до читання, сприяти розвитку естетичних почуттів до бажання пізнавати; розвивати логічне мислення, ерудованість, творчі здібності, естетичний смак, уміння працювати у групі, уважність, кмітливість, спостережливість, звязне мовлення, увагу; розширити кругозір дітей новими казками; виховувати любов до казаок, до читання, до народної творчості, бережливе ставлення до книги, естетичні і моральні почуття; вчити відрізняти хороше і погане, поважати добро і правду; підвищувати духовно-моральний рівень учнів.
Обладнання: аудіозапис музики, виставка книжок та ілюстрацій до казок, емблеми команд, ребуси, фішки.
План
І.Організація початку заняття.(2-3 хв.)
ІІ.Основна частина.(30 - 35 хв.)
ІІІ.Заключна частина. (6 – 7 хв.)
Хід заняття
І. Організація початку заняття.
Добрий день, друзі! Сьогодні ми з вами завітаємо на гостини до дивовижної країни.
ІІ. Основна частина.
1. Вступна бесіда. Розгадування кросворду.
Ми з нею не розлучні в дитинстві, але й дорослими не забуваємо про неї. Бо мудрість, доброта, краса її невичерпані. А ось до якої саме країни ми завітаємо, ви відповісте відгадавши наш чарівний кросворд.
|
|
К |
О |
Л |
О |
Б |
О |
К
|
|
||||||
К |
А |
Р |
А |
Б |
А |
С
|
|
||||||||
|
З |
А |
Є |
Ц |
Ь
|
|
|||||||||
Ч |
И |
П |
О |
Л |
І |
Н |
О
|
|
|
||||||
Р |
І |
П |
К |
А |
|||||||||||
1.Не зміг сидіти на вікні,
У лісі всім співав пісні,
Але коли зустрів лисицю,
Та пісня мусила скінчитись.
2.Він довгу має бороду
Ляльок в театрі б’є і сварить,
А голос у нього справжній бас.
Хто ж це, діти?
3.Не хожу я, а стрибаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь!
4.Багатьом був не відомий
Книгу з кожним подружив.
З казки вкожного удома
Хлопчик Цибулинка жив:
Дуже просто, мелодійно
Він зоветься...
5.На городі виросла,
Восени велика стала,
Дід почав усіх гукати:
„Час красуню витягати!”
Отже, до кого ми завітаємо на гостини ? (До казки)
Вітаю вас нагостинах у казки. Добра, мудра, чарівна казка завжди була в пошані. Її із задоволенням слухають і діти, і дорослі.З перших днів дитинства нас супроводжують казки і їх герої.
- Діти, а ви знаєте, що таке казка?
Казка – це один із жанрів усної народної творчості. Вони існують у всіх народів світу з давніх часів.
Існує книг багато на землі.
Вони цікаві мудрі та повчальні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Казка – це світ чарівний та незванний,
Казка – це диво,сповнене краси.
Поринуть в казку це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
У казці звірі свою мову мають.
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Казки бувають різними. А хто з вас знає якими саме вони бувають? (Казки бувають: довгі і короткі, веселі, чарівні, написані автором або складені народом.) Вірно! Проте у всіх казок є одна спільна риса – мудрість. І особливо це проявляється в народній казці. Ми з вами, друзі знаємо багато чудових народних казок. Дійшли вони до нас завдяки талановитим оповідачам, яких так багато колись було, та сумлінним збирачам народного фольклору.
Самими давніми казками вважаються казки про тварин. Вкожній країні в казках живуть свої тварини. Ось, наприклад у Африці – це лев, тигр, слон, мавпа, черепаха, папуга.
- А які тварини живуть в українських та російських народних казках?(Вовк, ведмідь, лисиця, заєць, кінь, собака, кіт, та інші).
Бачу ви добре знаєте героів казок, тому запрошую вас на гостину і оголошую казкову вікторину. Але для цього нам необхідно розділитися на дві команди та вибрати журі, яке буде оцінювати відповіді команд. Перша команда у нас називатиметься – Гномики, друга – Зайчики. Отже, розпочнемо вікторину. Перший її тур – розминка.
2. Розминка
Командам по черзі пропонується відповісти на запитання.
1. Як гукала мати Івасика-Телесика? („Івасику – Телесику, приплинь, приплинь, до бережка. Дам тобі їсти, пити й хороше походити”.)
2. Як кликав Півник Котика на допомогу? („Несе мене Лиска за темнії ліси, за високії гори, за бистрії ріки! Котику, братику, порятуй мене!”)
3. Як просив Івасик-Телесик гусеняток про порятунок? („Гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята!”)
4. Як відказувала звірям Коза-Дереза, коли сиділа у заячій хатці? („Я - Коза-Дереза, півбоку луплено, за три копи куплена! Тупу-тупу ногами, сколю тебе рогами, ніжками затопчу, хвостиком замету – тут тобі й смерть!”)
Команди відповідають на запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує одину фішку.
3. Вікторина „Тварини у казках”
А зараз пригадайте, які казки вважають самими давніми? Із давніх-давен людина обожнювала природу, вбачала у всьому живому своїх побратимів, бо земля для неї була матір’ю. Саме тому в народних казках усі тварини постають у людській подобі. Тож зараз – другий тур вікторини, який має назву „Тварини у казках”.
Кожній команді пропонуються запитання. Команди повинні швидко дати на нього відповідь. Право відповідати отримує та команда, гравець якої найшвидше підняв руку. За кожну правильну відповідь команда отримує дві фішки.
1. Кого зустрів Колобок у лісі? (Гравці відповідають: „Зайця, вовка, ведмедя та лисицю”.)
2. Кого спіймав Солом’яний Бичок? (Ведмедя, вовка, лисицю, зайця.)
3. Кого перелякав пан Коцький? (Ведмедя, вовка, кабана, зайця.)
4. Хто жив у рукавичці? (Мишка, жабка, заєць, лисиця, вовк та кабан.)
5. Хто вимагав від Кози – Дерези покинути заячу хатку? (Лисиця, вовк, ведмідь та рак.)
6. Що казала Лисичка-сестричка Вовчику-братику, коли він ловив рибку в ополонці? („Мерзни, мерзни, вовчий хвіст”.)
7. Хто вигнав мишенят Круть і Верть із-за столу? (Півник)
8. Яку пісеньку співала Коза, коли поверталася з лісу додому?
(„ Діточки мої, козеняточка,
Одмикайтеся, одчиняйтеся:
Ваша матінка прийшла,
Молочка вам принесла!”)
Звучить весела музика. До класу заходить Лисичка з кошиком, у якому на невеличких аркушах паперу записано цитати з казок. Лисичка співає пісню з дитячої опери М. Лисенка „Коза - Дереза”.
Лисичка
Я лисичка, я сестричка,
Не сиджу без діла.
Я гусяток пасла,
Полювать ходила. (Двічі.)
А тепер мені в неділю
Треба відпочити.
Свою хатку гарнесеньку
Треба прикрасити. (Двічі.)
А щоб краща, а щоб краща
Була моя хатка,
Піти треба у гайочок
Квіточок нарвати. (Двічі.)
Лисичка. Ой, а куди це я прийшла?
Діти. На літературну вікторину „У народної казки на гостинах”.
Лисичка. Мабуть, тут зібралися справжні знавці казок.
Діти. Так.
4. Вікторина „За рядками казки”
Лисичка (звертається до команд). А можна мені провести один із конкурсів? Я буду розповідати уривки з казок, а ви відгадуватимете, яка це казка. Назвемо цей тур: „За рядками казки”. Домовилися? То розпочнемо...
Лисичка по черзі підносить командам кошик. Капітан кожної команди виймає один аркуш з цитатою. Лисичка читає рядки з казки, а команда називає її. За кожну правильну відповідь команда отримує три фішки.
1. „В одного чоловіка був кіт. Старий такий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв і вивіз у ліс. Покинув його, а сам поїхав додому. Сидить кіт, коли це підходить до нього Лисичка”. („Пан Коцький”.)
2. „... От одного разу пішла жінка на річку прати, коли котиться горошина по дорозі. Жінка підняла горошину та й з’їла. А згодом народився в неї синок...”. („Котигорошко”.)
3. „Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку”. („Рукавичка”.)
4. „Жили собі дід та баба. Дід служив на майдані майданником, а баба вдома сиділа, мички пряла. От баба й напала на діда:
- Зроби мені та й зроби, діду, солом’яного бичка і осмоли його смолою”. („Солом’яний бичок”.)
5. „- Здорова, була, лисичко-сестричко!
- Здоров.
- А що ти робиш?
- Рибку їм!
- Дай і мені!
- Отакої! Я скіль морочилась, ловила та й віддай йому. Піди сам налови та й з’їж на здоров’я!
- Я не вмію, навчи мене!” („Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат”.)
6. „... Прокинувся хлопець, коли гляне – аж стоїть корабель:сам золотий, щогли срібні, а паруси шовкові так і понадимались – тільки лети! От він, недовго думаючи, сів на корабель, той корабель здійнявся й полетів...” („Летючий корабель”.)
Лисичка. Молодці! Усе правильно відгадали! Час мені повертатися до своїх казок. До побачення! Щастя вам!
Лисичка прощається з командами, виходить.
5. Конкурс капітанів
А тепер я оголошую наступний тур вікторини – конкурс капітанів.
На столі стоїть скринька, де лежать маленькі аркуши паперу із загадками (без відгадок!). Капітани команд по черзі виймають по одному аркушу й читають вголос загадку, адресуючи її суперникові. За кожну правильну відповідь капітана команда отримує одну фішку.
1. Хоч у нього й шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
І не ходить не гуляє,
А у лігво спать лягає. (Ведмідь.)
2. Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо. (Лисиця.)
3. Має клешні й довгі вуса,
Я і сам його боюся,
Бо щипає, мов гусак.
Ну а звуть щипаку... (рак.)
4. Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок,
Скорий побігайчик,
А зоветься... (зайчик.)
5. В лісі є кравець чудовий,
Шиє звірам він обнови.
Для ведмедів кожушки,
Для лисички – сорочки,
Для куничок – рукавички,
А для білочки спіднички.
Зайцю – валянки на лапки,
І собі пошив піджак.
Як зовуть кравця? (Їжак.)
6. Вікторина „Збери квітку”
Молодці капітани! Гарно впоралися із завданням. Існує багато чарівних казок. Про одну із яких ми зараз і поговоримо, а ось про яку саме, ви мені відповісте зібравши ось ці кольорові пелюстки. Але щоб їх зібрати потрібно загадку відгадати. Оголошую наступний тур вікторини – „Збери квітку”.
Учасники з кожної команди по черзі виходять до дошки і збирають квітку відгадавши загадки на зворотній стороні.
Середина :
Ні вам, друзі ,не здалося –
Голубе моє волосся.
Я – артистка знаменита,
Провела на дачі літо
Поміж трав і квіточок.
Жаб, метеликів, пташок.
Друзів просить на гостину
Мила й чарівна...(Мальвіна)
Жовтий :
Як знайшов він колосок,
Борошна змолов мішок –
Пиріжків напік і з’їв,
Ледарів не пригостив.(Півник)
Блакитний :
Він моторчик свій заводить?
Крізь вікно у гості ходить,
Любить він торти й горішки ,
З ним не сумно аж нітрішки.(Карлсон)
Помаранчовий :
Хоч і невеличка,
Та усіх вмістила ,
Наче тепла пічка,
Звірів обігріла
Маленька...( Рукавичка)
Зелений:
Від розбійників тікав,
В небі з лебедем літав,
Півня,взявши за коня.
Мчав по полю навмання,
Друзів у біді не кинув
Знаменитий...(Буратіно)
Синій :
Я чарівним сном заснула
І сто років промайнуло,
Встати я не мала сили,
Ледве – ледве розбудили.
(Спляча красуня)
Червоний :
Бабуся старенька за лісом жила,
Онука до неї гостинці несла.
Та стрінувся в лісі їй сірий хижак.
Ця дівчинка зветься ,пригадаєш ,як?
(Червона шапочка)
Фіолетовий:
Він козуню ущіпнув,
Зайцю хатку повернув.(Рак)
Так що ж це за квітка? (Це квітка - семецвітка). Пригадайте, яку має назву казка про цю квітку? („Квітка-семецвітка”) А чому вона відноситься до чарівних казок? (Тому, що її пелюстки чарівні і виконують бажання.)
7. Розгадування ребусів
Бачу я, що ви добре знаєте казки, а от чи зможете ви відгадати їх назви, які зашифровані у ребусах.
Командам по черзі пропонується відгадати назву казки, яка зашифрована в ребусі.
За кожну вірну відповідь команда отримує дві фішки.
Звучить весела музика з мультику „Простоквашено”. Виходить Поштар Печкін з поштовою сумкою в якій лежать листки паперу з казковими персонажами.
Печкін. Ой, а куди це я потрапив?
Діти. На літературну вікторину.
Печкін. Отже тут, мабуть, зібралися справжні знавці казок та всіх їх персонажів.
Діти. Так.
8. Вікторина „Чарівний світ казок”
Печкін (звертається до команд). А можна мені провести один із конкурсів? Мені мої друзі надіслали конверт з героями казок, але забули написати з якої саме казки кожен з героїв, а я не пам’ятаю. Я буду вам показувати малюнок, а ви будете відгадувати хто це, та з якої казки. Назвемо цей тур: „Чарівний світ казок”. Домовилися? То розпочнемо...
Печкін кожній команді по черзі показує малюнок, а команда називає хто це і з якої казки. За кожну правильну відповідь команда отримує одну фішку.
Печкін. Молодці! Усе правильно відгадали! Час мені повертатися додому. До побачення! Щасти вам!
Печкін прощається з командами, виходить.
ІІІ. Заключна частина.
Молодці! Ви гарно впоралися з усіма завданнями які підготувала вам казка. А поки журі рахує кількість фішок набраними кожною з команд я вам пропоную трішки відпочити і поділитися своїми враженнями від заходу.
А тепер журі оголосить підсумки вікторини. Команда Зайчиків набрала_____ балів, команда Гномиків набрала _____ балів. Перемогла команда ______. (Команді переможців даруються пам’ятні подарунки та грамота. )
Ось і підійшла до кінця наша вікторина.Всі були активні, старалися. Діти, до кого ми сьгодні завітали? З якою новою російською народною казочкою познайомилися? Хто головні герої?
Казка – це дитинство людства і його мудрість. Друзі, читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів’я, приказки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити.
- Всі ми з вами українці,
Українські діти –
Ми читаємо, розмовляємо
Чом же не радіти?
Так читайте ж, мої друзі,
Свого не цурайтесь!
-Нехай вам щастить. До побачення!