Україна — моя молитва…
Присвячується Дню проголошення України вільною суверенною незалежною державою 22 січня 1918 р. (Четвертий Універсал Центральної Ради) та Акту Злуки ЗУНР і УНР 22 січня 1919 р.
Ніхто нам не збудує держави,
коли ми самі її не збудуємо,
і ніхто з нас не зробить нації,
коли ми самі нацією не схочемо бути.
(В.Липинський)
Урочисто прибраний зал: на видному місці герб, у кутку — калина — символ України. Всі учасники свята в національних строях (костюмах).
Звучить пісня «За Україну» сл. Вороного, муз. Я. Ярославенка, (хор «Червона калина») Виходять 3 ведучих.
1-й ведучий.
Моя Україна — зоря світанкова,
Пшеничні лани, голубі небеса,
Її солов'їна калинова мова
Світиться, наче на сонці роса.
О рідна матусю, за правду і волю
Справіку моляться твої вуста.
Моя Україна народжена з болю,
Любові та віри Ісуса Христа.
(3. Филипчук)
2-й ведучий. Ні, немає на світі кращого неба, ніж небо України! Воно благословляє свою Україну, береже у віках її материнську любов, тому його ніколи не відділити від рідної матінки-землі.
Подивімось на своє небо і думкою, як у тій чудовій пісні, полиньмо аж до Бога і гляньмо на трепетну Землю — і тоді відкриється нам на зелено-блакитному суцвітті планети край, що нагадує собою серце, — Україна!
Ні, як нема кращого неба, ніж небо України, так і немає кращої землі, ніж наша Україна!
3-й ведучий.
Вже скільки закривавлених століть
Тебе, Вкраїно, імені лишали...
Тож встаньмо, браття, в цю урочу мить:
Внесіте прапор вільної Держави!
Степів таврійських і карпатських гір
З'єднався колір синій і жовтавий.
Гей, недругам усім наперекір —
Внесіте прапор вільної Держави!
Ганьбив наш прапор зловорожий гнів,
Його полотна в попелі лежали...
Але він знов, як день новий, розцвів,
Внесіте прапор вільної Держави!
Повірмо в те, що нас вже не збороть,
І долучаймось до добра і слави.
Хай будуть з нами Правда і Господь —
Внесіте прапор вільної Держави!
(В.Крищенко)
1-й ведучий. До внесення прапора вільної України прошу всіх встати! Внести прапор!
(Звучить фрагмент «Запорізького маршу». Виходить хлопець, стає біля прапора, читає вірш).
Хлопець.
Віддавна народи світу
мають власні прапори,
наче долю горду й світлу
піднімають догори!
В будь-якій чужій країні
я завжди усім казав:
— В мене прапор
жовто-синій...
це колосся й небеса.
З'єднуй фарби — жовту й синю -
у гармонію одну:
хліб дарує людям силу,
небо — віру і мету.
(3. Филипчук)
Учень. Національний Гімн України — це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Його більше століття тому написали поет П. Чубинський та композитор М. Вербицький. Слова гімну, які були надруковані вперше в 1863 році, так припали до серця всім українцям, що вони навіть приписували їх Т. Шевченку.
Учениця.
Все, що мріялось віками,
Сповнилось, настало!
«Ще не вмерла Україна!» —
Гордо прозвучало. (Всі учасники свята співають Гімн України).
Учень. Історія використання символіки України сягає давнини. Ще на монетах київського князя Володимира Святославича знаходимо тризуб як символ князівської влади.
Тризуб був поширений в усіх князівствах Київської Русі, зазнав деяких змін (має понад 200 різновидів), але весь час зберігав первісну основу. Окремі династичні роди в Україні вживали Тризуб аж до XV століття. Існує багато різних думок щодо значення Тризуба. Імовірно, що цей знак символізує триєдність та тривимірність світу, що пізніше трактовано християнством як єдність Бога-Батька, Бога-Сина і Бога-Духа Святого.
Учень.
У лиху і у світлу годину
Пригорну тебе, нене, як син.
Тільки разом, моя Україно,
Ми піднімемось з рабських колін.
Рідна земле, моя Україно, знаю, житимеш ти у віках, і цвістиме довічно калина, буде небо купатись в житах.
Ми розправимо крила у леті — не здолають нас люті вітри, бо на сонячній нашій планеті українські цвітуть кольори.
Відродився прадавній наш корінь, голос предків озвався в мені, засвітились провісниці-зорі, усміхаючись нашій весні.
У степах дзвонить колос пшеничний під безхмарним блакитним шатром. Рідна пісня, проста і велична, із Карпат лине ген за Дніпро. (І. Яцура)
(Звучить перший куплет пісні «Від синього Дону і до сивих Карпат» обробка В. Шунейка (у виконанні хору «Червона Калина»).
Слово вчителя. Для свідомого українця, для українця-патріота є два найсвятіших слова: «Бог і Україна!».
22 січня, ми відзначаємо День Української Державності, Української Соборності, вшановуємо дві визначні події в нашій історії — це проголошення Четвертим Універсалом Центральної Ради Української Народної Республіки незалежною, вільною, самостійною, суверенною державою (22 січня 1918 р.) та проголошення Акту Злуки ЗУНР і УНР (22 січня 1919 р.).
1-й ведучий. Україні, як відомо, судилося виникнути на перехресті давніх шляхів між Заходом і Сходом — шляхів торговельних, переселенських, культурних. «Народ наш живе на Україні вже дуже давно, — пише визначний український історик Михайло Гру-шевський, — тисячу триста літ тому (600 або 700 літ по Різдві Христовім) жили вже наші люди мало не по цілій Україні, як і тепер...»
2-й ведучий. Мали ми свою сильну, найбільшу в тогочасній Європі державу — Київську Русь. Мали добрих провідників — славних і мудрих князів. Але обабіч мали і неслабких сусідів — спершу дикі орди хозарів, печенігів, половців, а згодом — Велике князівство Литовське, Королівство Польське, Османську, Московську, Габсбурзьку імперії... Благодатна українська земля ставала ласим шматком у їхніх загарбницьких планах. Відтак, упродовж усього останнього тисячоліття наддніпрянські та прикарпатські землі постійно вели криваву боротьбу за свої національні інтереси, за свою державу.
3-й ведучий. На вівтар української державності багато поколінь українців поклали свої життя. І тому ми дуже багаті духом своїх свободолюбивих предків, багаті своєю історією. І якщо хочемо осягнути минуле України, то маємо багато вчитися, знати і пам'ятати, бо без пам'яті можемо стати манкуртами...
1-й ведучий. Легенда з роману Чингіза Айтматова «І довше віку триває день»:
«...Захопленим у полон юнакам начисто виголювали голову і насаджували на неї обруч із розпареної верблюжої шкіри. На пекучому південному сонці шкіра висихала, обруч стискався і люди терпіли при цьому страшні муки. Але не це було головним для їхніх катів. Від болю раби втрачали пам'ять, і то — назавжди. Ніхто з них вже не знав, хто він, якого роду-племені, але зате ставав старанним, безвідмовним виконавцем волі господаря...»
2-й ведучий. Як і всі легенди, ця також глибоко символічна. Але нам відомий і історичний факт. Про яничарів. Українських хлопчиків забирали в полон турки, змушували відрікатися від своєї-християнської віри, виховували їх як мусульман і вони, також втративши пам'ять про своїх предків, забували свою Вітчизну і ставали найжорстокішим і найвідданішим військом турецького султана.
3-й ведучий. І щоб ні ми, ні наші діти, ні наші внуки ніколи не ставали подібними до яничар, пам'ятаймо нашу славну минувшину. Бо маємо чим гордитися, маємо з чого черпати життєдайну силу для своєї нації.
Пропонуємо вам зараз послухати сторінки з унікальної книги, яку написав патріарх української історії, видатний учений, письменник і політичний діяч Михайло Грушевський.
(Бере в руки ілюстроване видання історії М. Грушевського «Як жив український народ». Листає. Кладе на видне місце. Учні зачитують декілька уривків).
1-й учень. Про князя Володимира Великого.
«За Володимира та його сина Ярослава держава Київська була найславніша і найсильніша, ніж коли інше. Ставши київським князем, Володимир позбирав усі українські землі й усі інші, які перед тим до Києва належали, приборкав неслухняні землі, бояр та князів, що не хотіли йому коритися, і прилучив деякі нові дальші землі. Українська держава сягала тоді від гір Карпатських до Кавказу, а на півночі до Волги, до великих озер, що недалеко Петербурга. На місце бояр і намісників Володимир по більших городах по тих землях посадив своїх синів... Скликав людей з різних городів, приймав тих, хто приходив, годував і поїв чим мав. Скликав до себе на двір бідних людей, калік і сиріт, і наділяв їх. І з того справді пішла про нього слава скрізь як про князя «ласкавого», прозвали його «ясним сонцем»... Володимир охрестився і казав хреститись людям у Києві, а потім і по інших городах... Володимир заходився коло того, щоб християнська віра розширилася по всіх землях його держави, аби якнайбільше людей хрестилось і ту нову віру прийняло... Почав ставити церкви по городах і по селах... Попривозив з грецьких міст ікони, книги... З тим настала велика відміна на Україні і по всіх землях Київської держави...»
2-й учень. Про князя Ярослава Мудрого.
«У роки правління Ярослава (1019-1054) Київська Русь сягнула вершини свого розвитку. Великий князь продовжив розширення і зміцнення кордонів Русі: він відвоював на заході землі, завойовані поляками в період внутрішньої смути, підкорив західний берег Чудського озера, де було засновано місто Юр'єв (нині Тарту). Ярослав постійно зміцнював рубежі своєї держави, рішуче протистояв печенігам. 1036 року руське військо під Києвом остаточно розбило печенізькі орди, після чого вони вже більше ніколи не загрожували Русі... Важливу роль у зміцненні держави відіграло зведення Ярославом загальноприйнятих на той час законів до єдиної цілісної системи. Великою заслугою князя стало створення першого письмового зводу законів «Руська правда». Цей правовий кодекс закріплював основні юридичні норми ранньофеодальної епохи. Багато зусиль доклав великий князь і у справі розвитку торгівлі, створення фінансової системи країни... З іменем Ярослава пов'язані злет давньоруської культури, піднесення ролі освіти й розвиток літописання, зростання загальної культури людності Русі. У Софіївському соборі Ярослав заснував не тільки першу на Русі бібліотеку, а й одну з найперших шкіл... Усе це ще раз засвідчує високий міжнародний авторитет Київської Русі як передової й могутньої держави, що утвердилася на очах здивованої Європи впродовж життя двох поколінь...» Велич справ Ярослава, який підніс Давньоруську державу до рівня усього цивілізованого світу, дає можливість майбутнім поколінням навіки закарбувати його ім'я в пам'яті народній і наректи князем Мудрим.
3-й учень. Про князя Данила Галицького.
«...Пройшло без малого двісті літ від смерті Ярослава. Україна поділилась на велику силу князівств (особливо багато було їх на Чернігівщині). Князі ослабли від того поділу і вічних війн, городи збідніли. Київський князь не мав між князями ніякої сили й послуху... Київ — «матір городів українських» — не раз грабували інші князі з вояками. Найгірше пограбував і знищив Київ у 1169 році князь Володимирський (з міста Володимир, що коло Москви), аби Київське князівство підірвати, своє нове князівство піднести. І пізніше ті князі Володимирські умисно сварили українських князів, аби Україна упадала, а їхня держава, що пізніше стала зватись Московською, підносилася та гору брала. Велике князівство на Україні ще було тільки в Галичині...
...року 1199 злучив до купи Галичину з Волинню волинський князь Роман. Був то князь сміливий, завзятий, войовничий, а людям припав до вподоби ще й тим, що приборкав бояр... Тому й кияни горнулися до Романа й хотіли його мати своїм князем. Та він скоро вмер, лишивши двох маленьких синів, і сусіди — угорський король та польський князь хотіли забрати його землі. Коли Романовичі виросли, вони зібрали в своїх руках всі землі галицькі й волинські; а що жили вони в згоді і все робили разом, то мали чималу силу та за батьківським прикладом почали думати про те, щоб інші українські землі до себе прилучити: старший з них, Данило, був особливо меткий та рухливий князь. Та тоді стався татарський погром... Своїми та братовими силами він не надіявсь побороти татар, тому шукав помочі у сусідів. Папа римський, себто найстарший владика католицької церкви, мав тоді велику силу й обіцяв Данилові помогти на татар, як він буде йому послушний, пристане до католицької церкви... Папа прислав тоді Данилу корону, казав коронувати королем... У 1264 році король Данило помер у Холмі й був похований там у спорудженій ним церкві Богородиці.
Літописець тепло відгукнувся про Данила у посмертній «похвалі»: «Сей же король Данило був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многі, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами, і братолюбством він світився із братом своїм Васильком. Сей же Данило був другим по Соломонів.
В історії України Данило Галицький залишив добру пам'ять як правитель, який відбудував і зміцнив державу у важкі часи. У 2003 році ми відзначали 750 років з часу коронування Данила Галицького.
4-й учень. Про Богдана Хмельницького.
«Україна угиналася під тяжким ярмом, але тільки часу чекала, аби його скинути... І все чекало тільки іскри, аби відразу спалахнути ясним вогнем.
І тоді, каже старий літописець український, серед різних кривд, які українським людям робилися, «натрапили на чоловіка одного, у котрого відібрали пасіку, а та пасіка наробила лиха на всю Польщу». А був тим чоловіком сотник козацький чигиринський Зиновій-Богдан Хмельницький.
Був він чоловік заможний, досить учений, в війську козацькім заслужений; в пізнійшім показав він себе як надзвичайний войовник і правитель та великого хисту і вдачі чоловік. Після повстання Павлюка настановлено його військовим писарем; по повстанні 1638 р„ як козаки не могли вищих урядів займати, настановлено його сотником чигиринським. Та не злюбив його підстароста чигиринський... І відібрано йому той хутір, та ще й як! Наслали людей, як самого Хмельницького не було дома, — поїхав десь у козацькій справі, — знищили майно Хмельницького, а хлопця, сина його так канчуками вибили, що він з того помер. Хмельницький став своїх кривд доходити, та його оскаржено як бунтівщика, всаджено до в'язниці, і навіть свого життя він був непевний. Тоді як пущено його з в'язниці, удавсь він на Низ Запорожжя. Як старий козак, знав він там усі входи і виходи, і став збирати всіх, хто був з польського панування невдоволений, аби кривд своїх доходити. Було се зимою з 1647 року на 1648. Зібравши людей Хмельницький опанував Січ — залога з реєстровців, що стояла тут, пристала до нього. Взявши в руки Запорожжя, повів він переговори з ханом кримським, щоб прихилити його до помочи козакам на поляків. Хан обіцяв Хмельницькому, що пішле йому в поміч перекопського мурзу Тугай-бея з великим військом...
Ще такого не бувало на Україні. Не тільки все українське панство, а й ціла Польща зісталась без війська й оборони. Якби козаки схотіли, могли б за кілька день безпечно бути в Кракові чи Варшаві. Але Хмельницький тоді не мав у гадці нищити Польщу. По побіді корсунській прийшов до Білої Церкви й став тут табором. Навколо Україна, як море хвилювалась... В кім дух український жив, до війська козацького приставали. За короткий час не стало духа панського та польського на Україні, тій що ближче Дніпра, а люди українські співали:
Та нема лучне, та немає краще,
Як у нас на Вкраїні!
Та немає ляха та немає пана —
Не буде ізміни!
5-й учень. Про Переяславську Раду.
«...З кінцем 1653 року повідомив Хмельницького цар, що він з Земським собором порішив Україну прийняти під свою зверхність і разом з українцями воювати Польщу. З тим разом вислав він своїх бояр до Хмельницького, аби від нього, від старшини козацької і від усіх людей прийняти присягу московському цареві.
Сі бояри приїхали до Хмельницького до Переяслава, і дня 8-го січня скликав Хмельницький раду козацьку військову. На ній ухвалили пристати до Москви з тим, щоб цар зіставив Україну при її вольності і ворогам її не видавав. Тоді бояри закликали всіх до церкви, щоб присягти цареві. Але Хмельницький з старшиною зажадав, аби наперед бояри присягали за царя, що він вісности й порядків України порушувати не буде й ворогам її не видасть. Такий порядок в Польщі був, — та й скрізь, де свобода має бути забезпечена, — що новий король насамперед складає присягу на закони й права, що буде їх сповняти, а тоді народ складає йому присягу, що буде його слухати й шанувати. На те бояри сказали, що вони такої присяги не можуть зложити, бо московський цар — «самодержець» і присяги своїм підданим не складає. Старшину се дуже збентежило, і вона не могла зрозуміти такого порядку, що цар не хоче присягти на захованнє свободи України. Але що бояри таки ніяк не хотіли присягти, то гетьман з старшиною, аби справи не розбити, — бо дуже хотіли мати московську поміч проти Польщі, — згодились присягти на слово боярів-послів, що цар не тільки зіставить в цілости права й устави, привілеї і всякі свободи України, себто її нинішній самостійний державний устрій, а й ще примножить і розширить. Так сталась «Переяславська умова» ...Але вона була усна. Щоб цар її закріпив своєю грамотою, постановили, що військо пошле своїх послів до Москви і ті вияснять цареві та боярам українські порядки, права і вольності і цар їх потвердить своїм привілеєм...Дуже скоро Хмельницький побачив: чого іншого він хотів, а що інше Москва задумує. Він хотів, щоб Україна, як відірвалась від Польщі, так і зісталась свобідною, самостійною державою, а від Москви хотів підмоги, щоб усі українські землі від поляків відібрати і докупи згучити. А московські бояри хотіли Україну помаленьку до рук своїх узяти й правити нею, як правили іншими землями...»
6-й учень. Про гетьмана Івана Мазепу.
«...Мазепа довго потурав Москві, хоч то дуже тяжко було, бо тоді новий цар Петро загадував українцям різну небувалу службу: казав козацькі полки в далекі сторони посилити кріпости будувати, потім канали коло Петербургу копати, де сила силенна козаків погинула від незвичайного повітря й нездорової води...
Мазепа любив Україну, добре для неї робив: приміром, за школи дбав і їм помагав, любив мистецтво, будівництво, набудував гарних і розкішних церков, на славу і похвалу собі, щоб духовні його славили та перемагали неохоту людську. Він і сам, і старшина були на Москву недобрі, що вона так українцями розпоряджається, ні за що вже немає й гетьмана й українські права. В тім часі цар Петро воював з королем шведським Карлом. Здавалося, що Карло Петра поб'є і на Україну прийде. Старшина пригадувала свій давній, до кінця не доведений союз зі шведами за Хмельницького і тепер думала, чи не краще їй пристати до шведів, віддатися під опіку шведського короля й забезпечити українську самостійність. Мазепа довго вагався, не знаючи як поступити. Але ж Карло восени 1708 року прийшов на Україну і Мазепа послухав старшини і до нього прилучився. Запорожжя теж до них пристало...
Військо московське на Україні стояло, й його всі боялись. І справді зараз же на першу вість те військо здобуло гетьманську столицю — Батурин, страшенно поруйнувало, людей побило; Січ страшенно знищило і всім страху нагнало... На другий рік цар Петро шведів під Полтавою побив — задалеко вони від свого краю відбились. Карло утік до Туреччини, а з ним і Мазепа з старшиною. Мазепа скоро вмер, а старшина, що з ним була, вибрала гетьмана Пилипа Орлика...»
7-й учень. Про знищення Запорозької Січі.
«...Трохи вільного духу зісталось ще до якогось часу Січі Запорозькій. Як Мазепа до шведів пристав, то й Запорожці пристали до них, тому цар Петро казав тоді Січ зруйнувати, а Запорожці перейшли на татарські землі: в Олешках заложили новий кіш.
Але затужили за старими місцями і впросилися, щоб їх цариця Анна назад прийняла й позволила вернутись на Запорожжя. Тут вони й жили та від татар Україну боронили. Але як цариця Катерина постановила всі старі козацькі порядки скасувати, то задумала знищити й Січ. В 1775 році вислала вона військові команди по запорозьких землях, аби повідбирати зброю від запорожців, що розійшлись на рибу та на пасіки. Потім вислала військо на саму Січ. Несподівано обступило воно Січу й генерал оголосив запорожцям, що цариця Січ касує: аби зложили зброю й розходилися по своїх місцях на Україну.
Як грім вдарило се запорожців: не ждали вони того, ні гадали. Хотіли не даватись, а боронити Січі, але старий кошовий Калнишевський й інші почали гамувати та радити піддатись, і піддались. Москалі забрали зброю, клейноди, грамоти козацькі, а старого Кал-нишевського з іншою старшиною закували в кайдани та й відвезли до в'язниці — дарма що він же намовляв запорожців до згоди. Відвезли його на край світу, в Соловецький монастир, і він там 25 літ просидів у в'язниці страшній, самітній, і в ній умер — на страх українцям...»
8-й учень. Про нищення України Московщиною.
«... Як пропала Гетьманщина та Січ-мати, здавалось, що вже українському народові прийшов кінець.
Знищено всі ті організовані форми, які довгою і тяжкою працею і потом і кров'ю своєю сотворили покоління кращих українських людей для захисту свободи й свого національного життя. Зісталась українська маса народна розпорошена і беззахисна супроти натиску чужого права, чужої власти, чужого панства...
По гетьманщині — на Україні лівобічній та Слобідщині ширилась Московщина. Про се всякими способами старалось російське правительство: не тільки щоб на Україні не було інакшого устрою, але щоб українці нічим не різнилися від великоросіян, прийняли їх мову, звичаї й з ними зовсім змішалися. Ще як Мазепу настановлювано на гетьманство, то бояри московські наказали гетьманові й старшині пильнувати того, щоб українці женилися з велико-росіянками, і всякими іншими способами дбати про те, щоб український народ тісніше злучити з великоросійським. Аби не було й знаку, що Україна — то щось осібне. Цар Петро заборонив друкувати книжки українською мовою... До того визначено осібних наглядачів, «цензорів», аби переглядали книжки. Навіть, як схотіли в Києві видрукувати акафист св. Варвари, написаний самим київським митрополитом, то наперед велено перекласти його на великоросійську мову.
І пізніше так було. За цариці Катерини лавра київська просила позволити їй українські букварі надрукувати, бо російських люди на Україні не хочуть купувати, — то й того не позволено. По школах почали вчити по-російськи, і хлопцям учителі мали виправляти мову, аби говорили й вимовляли так, як великороси. Навіть по церквах велено, читаючи або служачи, так слова вимовляти, як великороси вимовляють. Хотіло правительство, щоб українці згодом зовсім на великоросійську мову перейшли, а свою закинули...»
9-й учень. Про національне відродження на Україні.
«... На Україні, хоч як московщилися панські верхи, все-таки не вигасала зовсім любов до української мови, до українських пісень, звичаїв і української старовини. Народу московщина не зачіпала, він далі держався своїх звичаїв і мови, співав свої пісні і «псальми», й кожний тямущий чоловік мусів признати, що мова та гарна, в звичаях є багато доброго й розумного, а що до пісень українських, то трудно й знайти щось рівне з ними у інших народів. І не переводились між людьми більш освіченими й тямущими такі, що складали тою українською народною мовою вірші, пісні й інші річі, хоч у школах вчено їх мови російської.
Вони почували, що на іншій мові не потраплять так гарно зложити пісню, своє почуття виложити у влучних словах і тими словами промовити до розуму чи до почуття своїх земляків так, як на своїй рідній українській мові. Знаємо з тих людей декотрих на ім'я, а здебільшого імена їх загубились і забулись. Бо писання їх не були друковані, хоч знали їх люди, співали їх пісні, й чимало їх перейшло в народ, стали співатись по селах як пісні народні. Першим більшим писанням, що було зложене народною українською мовою і було надруковане, була «Віргілієва Енеїда, на українську мову перелицьована». Написав її Іван Котляревський, син полтавського диякона...»
10-й учень. Про Тараса Шевченка.
«...Були то, одначе, тільки початки, а дійшли вони своєї правди тоді, як між українцями з'явився такий великий поет як Шевченко, а поруч нього чимало інших тямущих і високоталановитих людей, перейнятих гарячою любов'ю до свого народу. Вони почали розкривати й описувати сучасне життя українського народу, пояснювати українську історію. Стали думати та шукати способу поправити долю українського селянина, піднести український народ з його занепаду, щоб став він рівно з іншими народами освітою, достатком, повагою, а не був слугою, наймитом в роботі тих інших народів. Зненавидівши ту неволю, в яку попала Україна під царським та польським пануванням, вони складали плани її визволення і забезпечення її устрою вільного, народного, виборного, — щоб був він міцною охороною свободи, рівності й братерства...
Головою між тими людьми, не тільки своїм талантом, хистом поетичним, але й любов'ю до свого народу, завзяттям, відвагою та щирістю був Тарас Шевченко. Він був син кріпака з Київщини, зі Звенигородського повіту. Виріс в біді, замолоду взято його до панських покоїв, потім дали його в науку до маляра, бо до малярства мав він велику охоту і вдачу. Там же, молодим двадцятилітнім хлопцем, зачав він складати українські вірші. Довідались про його хист тямущі люди й зложили гроші, та викупили його з кріпацтва. В 1840 році надруковано першу збірку його віршів — називався «Кобзар». На другий рік вийшла його поема «Гайдамаки». Як блискавка пронеслась його слава по всій Україні. Не вірили собі люди, що по-українськи може виходити всяка думка так гарно, а заразом так просто, як у Шевченка, що й простого чоловіка, і ученого за серце хапає й до самої душі його промовляє:
Без хитрої мови,
А голосна та правдива,
Як Господа слово...»
Дівчина.
Діво Пресвятая —
Матір матерів,
Пригорни до серця
Всіх своїх синів.
Освіти їх душі
Світлом золотим,
Виповни любов'ю
Неспокійний дім,
Научи, як землю Вберегти від зла,
Розумом, діянням
І крилом тепла.
Зоряна Богине,
Сонце доброти,
Землю України
Щастям освіти!
(В. Симоненко)
(Звучить фрагмент із музичної казки «Ангелику Божий, Хоронителю мій» (Ю. Саєнко, А. Бонковська).
Виходить мати-Україна (дівчина в українському строї, вінку). Поруч — друга дівчинка (менша зростом).
Дівчинка. Дякую Вам, Мамо, за перший скарб — пісню над колискою.
Мати починає наспівувати колискову.
Дівчинка. Ми з Вашої любові і пісні прийшли в світ і бережемо в піснях Ваше життя. А поки співає Мати, доти буде на землі Україна.
(Мати співає колискову).
Дівчинка. Дякую Вам, Мамо, за пісні з глибин народних і вічних, які Ви принесли від своєї колиски до останнього порога життя, пронесли в голосі такому чистому, красивому і молодому.
(Обидві співають українську народну пісню (присівши на колоду). Поруч — кущ калини. Мати встає (дівча сидить) Підходять двоє інших дітей).
Хлопець. Дякуємо Вам, Мамо, за другий скарб — рідну українську мову.
Дівчина. Слово Ваше осяяло нас, дітей, любов'ю — великою, як сонце, святою, як небо, рідною, як земля.
Хлопець. Слово Ваше святе стало Святим заповітом: не зрадиш маминої мови — не зрадиш Матері, не зрадиш України.
(Дівчина і хлопець сідають поруч з дівчиною. Мати стоїть побіля куща калини. Звучить голос сопілки).
Мати-Україна (підходить до куща калини і читає вірш).
Калино червона,
Ти, наче мадонна,
Звеличуєш ліс.
Чому ж твої грона,
Калино червона,
Подібні до сліз?
Цілюща ти здавна,
Бо ліком преславна
Твоя доброта.
Скажи мені, звідки
В тих ніжних ягідках
Така гіркота?
Невже не згадала,
Про те, як, бувало,
Ти ніжно цвіла?
А може, то туга
За батьківським лугом
Тебе обняла?
Там небо, як море,
Повітря прозоре,
Там зоряна вись.
Де воля — там доля,
А в лісі сваволя
Чатує, як рись.
Рости над ярами,
Ріднися з дубами,
Горнись до беріз...
Калино червона,
Чому ж твої грона
Подібні до сліз?
(О. Яворська)
Звучить пісня «Ой у лузі червона калина» (у виконані хору «Червона калина». Виходять мати-Україна і троє дітей).
Дівчинка. Дякуємо Вам, Мамо, за третій скарб — молитву до Бога.
Хлопець. Бачу, матусю, у світлому серпанку дитинства Вашу руку, яка хрестить нас.
Дівчина. Стою на колінах перед образами в хаті і в церкві — і хоральний церковний спів пливе під святими куполами храму, й ангели літають у маєві вишиваних рушників, і палахкотять свічки, світлими вогниками тягнуться до неба і теж моляться Богу.
(Здалеку лунає голос скрипки).
Дівчина. Із святості молитов, із ангельських хоралів, із палахкотіння свічок перед пречистими образами чую з далини дитячих літ голос скрипки. То молилася з нами Татова
скрипка, щоб на війні їх куля обминула, а на крилах молитви літала попід небесами наша віра...
Хлопець. Ясна і велика ця зоря — душа, бо в українця і мова, і пісня, і молитва, і скрипка мають одну душу.
(Скрипка стихає. Мати-Україна і діти сідають поруч куща калини).
1-й ведучий. Прийшло XX століття... Воно було багато в чому переломним для всього людства і нашої України. Це доба наших рідних старшого покоління, а частково і наша з Вами. На початку XX століття народ України пережив трагедію Першої світової війни, ентузіазм початку української революції, розчарування і кров війни громадянської... В ці роки відродилась Українська Соборна держава.
2-й ведучий. 22 січня річниця проголошення Центральною Радою IV Універсалу, яким Українська Народна Республіка оголошувалась цілком незалежною державою.
«Віднині, — відзначалося в Універсалі, — Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого незалежною, вільною, суверенною державою українського народу».
Це було історичне рішення Центральної Ради, що символізувало остаточний розрив з російським імперським центром.
На жаль, проголошені Центральною Радою в Універсалі завдання цілком здійснити не вдалося. Адже скоро з метою зміцнення більшовицької радянської влади, російський уряд Леніна скерував проти Центральної Ради та українського народу Червону Армію під командуванням А.Антоновича-Овсієнка та М.Муравйова. Вони крок за кроком розширювали територію, на якій насаджували більшовицькі порядки. Війська Муравйова, захопивши ряд міст України, перейшли у наступ на Київ. На захист стародавнього міста виступила київська молодь, під командуванням сотника Омельченка, який складався з 500 студентів, гімназистів-старшокласників і військових курсантів. У бою під станцією Крути, що на Чернігівщині, більшість їх полягла, не витримавши натиску переважних сил більшовиків.
Сталось це 29 січня 1918 р.
3-й ведучий. 17 березня 1918 р., коли більшовики залишили Київ, а в столиці знову перебувала Центральна Рада, тіла 27 юнаків, які загинули в бою під Кругами, були перевезені до Києва і перепоховані на Аскольдовій горі. Молодий поет Павло Тичина гаряче відгукнувся на цю подію віршем «Пам'яті тридцяти»:
На Аскольдовій могилі
Поховали їх —
Тридцять мужніх українців,
Славних, молодих...
На Аскольдовій могилі
Українців цвіт —
По кривавій по дорозі
Нам іти у світ...
Крути ввійшли в історію України як символ національної честі.
1-й ведучий. 22 січня, річниця проголошення Акту Злуки ЗУНР і УНР.
Ця історична подія відбулась 22 січня 1919 р. коли у Києві на площі біля Софіївського собору було проголошено «Акт злуки» Української Народної Республіки і Західно-української Народної Республіки. ЗУНР дістала назву Західна Область Української Народної Республіки (ЗОУНР) і повну автономію.
(Звернення Директорії Української Народної Республіки від 22 січня 1919 року).
Іменем Української Народної Республіки Директорія оповіщає народ український про велику подію в історії нашої землі української.
3-го січня 1919 року в м. Станіславові Українська Національна Рада Західно-української Народної Республіки, як виразник волі українців колишньої Австро-Угорської імперії і як найвищий їхній законодавчий чинник, торжественної проголосила злуку Західної Української Народної Республіки в одноцільну, суверенну Народну Республіку.
Вітаючи з великою радістю цей історичний крок західних братів наших, Директорія Української Народної Республіки ухвалила тую злуку прийняти і здійснити на умовах, які зазначені в постанові Західної Української Народної Республіки від 3-го січня 1919 року.
... Однині народ Український, визволений могутнім поривом своїх власних сил, має змогу об'єднаними дружніми зусиллями всіх своїх синів будувати нероздільну, самостійну Державу Українську на благо всього її трудового люду.
22 січня 1919, у м. Києві
Голова Директорії: Володимир Винниченко
Члени: Симон Петлюра, Андрій Макаренко, Федір Швець, Панас Андріївський. ,
2-й ведучий. Відродилась Українська держава і знову згасла. Україну завоювали більшовики. Встановилась радянська влада. Сталінщина залишила глибокий слід на тілі України. Зламала і безжально скалічила мільйони людських життів. Тих років не викреслити з пам'яті і допоки живуть свідки цих подій, борці за волю України, ми запрошуємо їх поділитися з нами споминами.
(Під звуки бандури учениця читає вірш).
Я не знаю, чи вам щось говорить бандура...
Я люблю звуки скрипки, баяну, гітари,
Мені душу Бетховеном крає рояль,
Раптом щеміт і біль, і розвіялись чари —
Це озвалась у серці бандура моя...
Як зачую, прокинусь і враз стрепенуся,
Щось до млості знайоме в душі постає,
Ніби я в рідну хату додому вернувся,
І дитинство далеке моє й не моє.
Щось далеке і рідне збудила бандура...
Може, я був причетний до створення світу,
Може, я колись сам цю бандуру зробив,
І на ній я заграв пісню степу і вітру,
Як закінчив це чудо з ялини й верби...
Ти заграй мені знову ту пісню, бандуро!
Може, я це ходив бандуристом незрячим
І в бандуру всю душу народу збирав;
Може, я її співом і словом гарячим
Правду й волю здобути народ закликав...
Забрини і скажи, що це правда, бандуро!
Ми не ставили опер, не грали симфоній,
Запоріжжя і Січ, степ, козацтво і воля!
У нас стачило хисту для більших вистав:
А в оркестрі сопілка й бандура проста...
Чи жила б Україна без кобзи-бандури ?
Чи світила б колись нам свободи зоря?
Чи знесли б ми без неї неволю й тортури?
Хай ридає й розкаже про це нам бандура!
Зроблять вчені колись електронну ще скрипку,
Дивні звуки полинуть, послухаєш — рай!
Тільки я не захочу, і встану, і скрикну:
— Забери своє диво! Бандуру віддай!
Поверни мені ту, що з верби і ялини,
Що душа в ній народу живе й не вмира,
Ту, що з волі й тополі, і вишні, й калини,
Її світу усьому послухать пора!
Може, й вам колись душу розбудить бандура...
(Виконується українська народна пісня під супровід бандури).
3-й ведучий. Здобутки попередніх поколінь продовжують своє життя в поколіннях прийдешніх. Вони допомагають, підтримують зберігати найсвятіше — пошану до справи наших батьків, дідів; справу боротьби за Українську державу.
24 серпня 1991 року Україна проголошена незалежною, суверенною, самостійною державою. Слава Україні! Героям слава!
(Звучить фрагмент музичної казки «Ангелику Божий...». Виходять мати-Україна і діти).
Дівчина. Господи, дай моїй молодій країні і сили любові, і великої віри.
Хлопець. Господи, дай мені сили, великої терпеливості і покори любити свою Батьківщину.
Дівчина. Допоможи, Боже, кожній дитині відкрити книгу життя і побачити на першій сторінці з самого верху, що першим було слово, і Слово те — Бог.
(Виходять шестеро учнів у строях (народних костюмах) із запаленими свічками).
1-й учень. Воскреснемо в молитві за нашу рідну землю, і в щирій молитві воскресне вся Україна!
2-й учень. Воскреснемо! Бо земля наша хоч і розіп'ята на хресті історії, але благословенна Богом.
3-й учень. Воскреснемо! Бо ми вічно були на цій Богом даній землі як народ.
4-й учень. Помолимось! Хай Господь пошле нам силу для нашого життя й Воскресіння.
5-й учень. Помолимось! Нехай Господь береже мою, і твою Україну кожного дня, кожної хвилини, щоб тут народжувалися гарні й щасливі діти з Твоїм світлом в очах, з Твоєю любов ю і добротою в серці.
6-й учень. Помолимось! Хай на рідній землі під небесною ласкою вовіки віків буде Україна!
(Всі учасники свята й присутні в залі співають «Боже великий, єдиний»).