Україна єдина країна

Про матеріал
Тема: Україна єдина країна Мета:  окреслити ключові моменти становлення незалежної України, визначити ступінь сформованості національного державотворення на основі аналізу наявних здобутків;  формувати хронологічні та аксіологічні (ціннісно-орієнтаційні) компетентності засобами і методами технології критичного мислення, розвивати навички аргументованого аналізу історичних явищ, процесів;  сприяти вихованню патріотизму, плекати національну гідність, спонукати до прагнення бути активним та корисним членом українського суспільства Завдання:  коротко охарактеризувати процес та етапи становлення української державності наприкінці ХХ століття;  охарактеризувати діяльність осіб, які внесли значний вклад у становлення та розвиток українського державотворення;  окреслити можливі (альтернативні) шляхи та напрямки розбудови незалежної України на сучасному етапі. Очікувані результати (учні зможуть):  визначати основні віхи становлення незалежної України у 90-х рр. ХХ ст. – початку ХХІ ст.;  коротко характеризувати діяльність осіб, які внесли значний вклад у становлення та розвиток українського державотворення;  критично аналізувати державотворчі процеси на основі опрацювання наявного фактологічного матеріалу та залучення різнорідних інформаційних джерел Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнання: мультимедійні матеріали (слайд-шоу «Моя країна – Україна!», відеофільми, карта України; проектор, соціальний відеоролик «Країна починається з тебе». ноутбук, ілюстрації; зображення державної символіки; Конституція України.
Перегляд файлу

1

 

Ukrainian-pattern-KU

Тема: Україна єдина країна

Мета:

  •               окреслити ключові моменти становлення незалежної України, визначити ступінь сформованості національного державотворення на основі аналізу наявних здобутків;
  •               формувати хронологічні та аксіологічні (ціннісно-орієнтаційні) компетентності засобами і методами технології критичного мислення, розвивати навички аргументованого аналізу історичних явищ, процесів;
  •               сприяти вихованню патріотизму, плекати національну гідність, спонукати до прагнення бути активним та корисним членом українського суспільства

 

Завдання:

  •                 коротко охарактеризувати процес та етапи становлення української державності наприкінці ХХ століття;
  •                 охарактеризувати діяльність осіб, які внесли значний вклад у становлення та розвиток українського державотворення;
  •                 окреслити можливі (альтернативні) шляхи та напрямки розбудови незалежної України на сучасному етапі.   

 

Очікувані результати (учні зможуть):

  •              визначати основні віхи становлення незалежної України у 90-х рр. ХХ ст. – початку ХХІ ст.;
  •              коротко характеризувати діяльність осіб, які внесли значний вклад у становлення та розвиток українського державотворення;
  •              критично аналізувати державотворчі процеси на основі опрацювання наявного фактологічного матеріалу та залучення різнорідних інформаційних джерел

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Обладнання: мультимедійні матеріали (слайд-шоу «Моя країна – Україна!», відеофільми, карта України; проектор, соціальний відеоролик «Країна починається з тебе».  

ноутбук, ілюстрації; зображення державної символіки; Конституція України.

 

Хід уроку

 

Ніхто нам не збудує держави, коли ми самі її собі не

 збудуємо, і ніхто з нас не зробить нації, коли ми самі

 нацією не схочемо бути

В. Липинський

Вступне слово вчителя

I. Організаційний момент.

Учитель. Доброго дня, дорогі учні! Сьогодні ви знову сідаєте за шкільні парти, відпочилими, змужнілими, дорослішими.

 

У кожноїлюдини є велика Батьківщинакраїна, де вона народилася. Наша держава називається Україною. Вона маєславну і давню історію, прекрасну мову і високу культуру. Святою для кожної людини є земля, де вона зробила свій перший крок, вимовила перше слово, почула мамину пісню колисанку, а потім народну пісню, вперше пішла стежкою до школи.

Сьогодні наш перший урок присвячено найсвятішому в нашому житті – Батьківщині. Для нас це Україна – нашаземля, наш рідний край, наша країна зі славною історією, одночасно молодою і багатовіковою, яка в 2019 році святкує 28 років від Дня Незалежності

Двадцять дев’ять років тому справдилася віковічна мрія наших предків — бути законними господарями на своїй багатій і чарівній землі. Безумовно, ця дата навіки увійшла в історію країни, ставши золотою сторінкою її біографії, започаткувала нову епоху в житті українського народу незважаючи на те, що перші кроки незалежності стали для всіх своєрідним тестом на зрілість, терпіння, толерантність і, нарешті — на здоровий глузд.

«Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона - твоя», - виголосив у своїй промові давньоримський філософ Сенека.

 

Відеоролик  "Україна"

 

 

II. Основний зміст уроку.

Відомий поет Василь Симоненко писав:

        Можна все на світі вибирати, сину,
        Вибрати не можна тільки…. Батьківщину

  • Батьківщина – це наша держава. Якими ще словами ми можемо її називати? (Рідний край, Вітчизна)
  • Діти, з чим у вас асоціюється слово «Батьківщина» ? З якими поняттями, словами, історичними фактами асоціюють Україну в світі?

= вареники, калина, козаки, Запорізька Січ, Хортиця, Дніпро, Чорнобиль, брати Клички,  Тарас Шевченко ...

 

Робота в групах

Створити асоціативний кущ до слова «Україна».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://kir-gimnasium.ucoz.ua/content/toty-14/bslajd4.jpg

 

Читці

Учень 1. Володимир Сосюра

ЯК НЕ ЛЮБИТЬ ТОЙ КРАЙ

Як не любить той край,

Де вперше ти побачив

Солодкий дивний світ,

Що ми звемо життям,

Де вперше став ходить

І квіткою неначе

В його теплі зростав

І усміхавсь квіткам!

 

Учень 2. Ліна Костенко

УСЕ МОЄ, ВСЕ ЗВЕТЬСЯ УКРАЇНА

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, —

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадлииво,

усе як є — дорога, явори,

усе моє, все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлі́нна,

що хоч спинись і з Богом говори...

 

Учениця 3. Я – українка! Горджуся й радію,

Що рідною мовою я володію,

Шевченковим словом умію писати

Слова мелодійні і вірші складати.

Я – українка! Живу в Україні,

На вільній, єдиній моїй Батьківщині,

Де все мені в радість: ліси і садки.

Озера й річки, і глибокі ставки,

Лани неосяжні, і гори, й долини,

Цвіт білосніжний у лузі калини.

В душі моїй солодко грає сопілка,

Бо я з України, бо я – українка.

 

Учень 4. Тепер ще не легко живеться тобі,

Є в тому, мабуть, особлива причина.

Та все подолає в тяжкій боротьбі

Незламна моя Україна.

Квітуй, мов калина, над плесами вод,

Будь в дружбі і праці міцна та єдина.

Хай буде щасливим твій вільний народ,

Прекрасна моя Україно!

 

Повідомлення учнів

 

Повідомлення географів   (біля карти України)    

 1-й географ:   Україна – одна з найбільших європейських держав. За площею вона більша, ніж Франція, Іспанія, Швеція. Землі нашої держави простяглись із заходу на схід на 1316 км, а з півночі на південь – на 893 км. Якщо ви захочете перетнути її пішки, вам доведеться йти 90 днів, долаючи щодня 30км. Сусідами України є Росія –

Білорусь ,Угорщина ,Словаччина , Румунія , Польща ,Молдова. А Чорне море розділяє нас із Туреччиною. Через територію України протікає багато річок. Найбільша із них – Дніпро.

 Україна багата родючими ґрунтами, водними ресурсами, корисними копалинами, різноманітним рослинним та тваринним світом, умовами для розвитку промисловості та сільського господарства.

 Розташована Україна на заході материка Євразія, в центральній частині Європи. Після ретельного вивчення місцевості географи встановили в селі Ділове (Рахівський район Закарпатської області) двометровий кам’яний знак у формі зрізаної чотиригранної піраміди  з таким написом на латині:

«Це постійне, точне вічне місце, визначене спеціальним апаратом, виготовленим в Австро-Угорщині, зі шкалою меридіанів і паралелей в Європейській системі широт і довгот. Встановлений тут Центр Європи у 1887 році» 

 З 1975 року за Гельсінськими угодами, державні межі в Європі визнані непорушними, в тому числі й України.

 

вчитель. Україна – це краплина сонця на карті світу. Вона осяяна багатовіковими традиціями, піснями, історією. Наша земля наділена неоціненними скарбами та багатствами родючих земель та повноводних рік. Україна – наш спільний дім. Тож маємо дбати усі, щоб були в ній добробут і лад, мир і злагода, вічна краса. Усі ми повинні усвідомити: своє, рідне – не тільки хата й подвір’я, а й вулиця, село чи місто, де ти живеш, ліс і річка, степ і море , і вся розмаїта наша країна. Гірким і тернистим був шлях України у боротьбі за волю та незалежність. Україна знана і визнана. Українці виразно відрізняються від слов’янських і неслов’янських народів. Передусім – мовою. Українська мова – одна з найпрекрасніших й найбагатших мов поміж мовами інших слов’янських, та й не тільки слов’янських народів. Її називають солов’їною.

Найбільша цінність нашої країни – це її люди, зі своїми звичаями, трудовими здобутками, піснями, легендами, казками.

 

Повідомлення краєзнавців

1-й краєзнавець: Херсон: коротка історична довідка

Місто Херсон було засноване 18 червня 1778 року за наказом Катерини ІІ і за проханням її ж фаворита Григорія Потьомкіна. Назвали місто на честь давнього міста Херсонес, що було в Криму і в якому був хрещений київський князь Володимир. Таким чином імператриця хотіла підкреслити зв’язок тогочасної Російської імперії як з християнством, так і з культурним світом взагалі, адже Херсонес був грецькою колонією.

Та, звичайно, історія міста не обмежена лише його заснуванням. Під час російсько-турецької війни 1737-1739 рр. тут була оборонна фортеця Олександр-Шанц, але ще задовго до цього, у ІХ-ХІІ ст. через херсонську дельту Дніпра проходив давньоруський торговий шлях «із варяг у греки», а у IV-III ст. до н. е. тут жили скіфи-землероби і скіфи-скотарі, яких згодом змінили войовничі сармати. За часів козаків цю територію називали Диким полем. Тут було дві Запорізькі Січі: Кам’янська Січ (біля сучасного м. Берислав) у 1709-1711 рр. та 1728-1734 рр. і Олешківська Січ (в районі сучасного м. Олешки) з 1711 по 1728 роки. Проте до заснування міста Херсона Запорізьку Січ зруйнували вщент…

До приїзду імператриці для відвідин нового міста готувалися ретельно: будували мости, вкладали кам’яну дорогу, адже довкола все ще був сухий степ і дике поле. Під час своїх перших відвідин Херсона імператриця заклала камінь у фундаменті першого собору міста, який тепер називається Катерининським, посадила декілька дубів. Так Херсон почав своє життя як важливе торгове місто на півдні імперії, як морський і річковий порт (адже Миколаїв і Одеса будуть збудовані пізніше — у 1789 і 1794 роках відповідно). Наприкінці XVIII ст. через херсонський порт здійснювали торгівлю з Італією, Францією, Іспанією. Саме тут почали розбудовувати Чорноморський флот.

у 1813 році відкривають перше повітове училище (до того часу Херсон – центр Херсонської губернії), потім – чоловічу гімназію, училище торгового мореплавання, сільськогосподарське училище. Театри, музеї… У 1907 році Херсон з’єднують з великими містами залізницею.

У період з 1917 по 1920 роки влада в Херсонізмінювалася понад десять разів!

Під час німецько-радянської війни більшість заводів були евакуйовані на Схід. Оборона міста тривала з 15 по 18 серпня 1941 року, а окупація – до березня 1944.

Після закінчення Другої світової війни місто перетворюється в потужний промисловий і сільськогосподарський центр Української РСР.

Сьогодні Херсон — значний аграрний, індустріальний, торговельний, освітній та культурний осередок; обласний центр, 16-те за кількістю населення місто України. Його символами можна вважати брами Херсонської фортеці, одну з яких зображено на сучасному гербі міста, та пам'ятник першим кораблебудівельникам, розташованому на міській набережній. Має місто-супутник Олешки.

Повідомлення істориків

1-й історик:  Як свідчить історія із тисяч народів і народностей світу лише 200 виросли в нації – створили свої держави й домоглися визнання світової спільноти. Серед них і Україна. За час своєї незалежності Україна подолала шлях від формальної республіки в складі СРСР до відомої в світі держави.

Учень. Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь (ІХ-ХІІІ століття).

  1. 1187 р. – перша літописна згадка назви «Україна».

 

Учениця. Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.

Учень. У ХVІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.

Учениця. У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського Cоюзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Cоюзу 1 грудня 1991 року.    24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення незалежності України. Отже, наша держава незалежна, демократична, соціальна і правова.  

Основним законом держави є Конституція, прийнята на V сесії ВРУ 28 червня 1996 року.

      Учень. Листопад 2013 – лютий 2014 р. – «революція гідності». Ці події тривожать і не залишають байдужими жодного громадянина країни, і тому кожному з нас необхідно усвідомити за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвувала своїм життям «небесна сотня».

Учень. Україна    унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами.  

 

Вправа «Мікрофон»

Закінчить речення «Я мрію, щоб в Україні…»

 

висновок

Україна - країна трагедій і краси; країна, де найбільше люблять волю і найменше знали її. Ви - майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте культуру, славте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і йога мелодійну мову. Шануймо себе і свою гідність - будемо шановані іншими!

 

 Україна потребує нашої виваженості, єдності, мудрості. Ми пишаємося нашою молоддю. Вона активна, здатна відстоювати своє майбутнє. Ми повинні поважати себе, свою державу, тоді інші країни поважатимуть нас. А рідній державі ми побажаємо:

  • Процвітання
  • Миру
  • Злагоди
  • Талановитих і працьовитих українців
  • Щасливого майбуття

Вчитель: Завершуючи сьогоднішній наш урок, я сподіваюсь, що всі ви пишаєтесь, що живете в Україні, що називаєтеся українцями, що розмовляєте українською мовою,  пишаєтесь  традиціями свого народу, що поруч з вами сьогодні ваші рідні, знайомі, друзі.

   Ви молоде покоління нашої держави України, вам творити і будувати нашу українську державу, доклавши до цього певних зусиль і прагнень, розуму і вміння. Ви – майбутнє України!

Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного - миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.

 

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку