Тема: «Я – дитина, я – людина, що має свої права!»
Мета: узагальнити знання дітей про їхні права та обов'язки; формувати правову свідомість; виховувати почуття власної гідності, пошану до законів України, уміння користуватися своїми правами; розвивати активну життєву позицію.
Обладнання: чарівна скринька, планшет для приклеювання пазлів, пазли з паперу, ноутбук для перегляду презентації та мультфільму.
Діти, у мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.
(Діти по черзі заглядають у скриньку. )
То кого ви побачили в чарівній скриньці?
(Себе! – відповідають діти, на дні скриньки дзеркало!)
Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме такої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Діти, а хочете я вам розповім історію одного хлопчика?
Жив-був маленький хлопчик, який виховувався у лісі. Його друзями були звірі: пантера, ведмідь, сокіл, удав. Жив хлопчик по певних правах – правах джунглів. А закони джунглів були дуже жорстокими. Не було у нього ані даху над головою, ані свого куточка, де можна було погратися, відпочити, тим більше не було в нього школи, де він міг би навчатися та спілкуватися с іншими. Часто звірі його ображали тільки за те, що він не був схожий на них. І вирішив він шукати інше місце, де йому буде краще жити і права були б більш добрішими. Довго блукав він по лісу, поки його не знайшли добрі люди и не забрали його с собою. Виявилось, що хлопчик дуже схожий на них. І хлопчику дуже захотілося залишитися з ними, але він відчував страх і невпевненість, він не знав як люди до нього поставляться, по яких законах вони живуть.
А давайте ми сьогодні спробуємо познайомитися з правами і законами дітей.
Сьогодні ми з вами ми з відправимося у подорож до країни « Право знайка»
У кожного з нас є свої права та обов’язки. І головне право – жити добре у своїй родині. Але ж бувають випадки, коли вам чогось не дозволяють, лають і навіть наказують.
Так ось, під час нашої подорожі ви повинні навчитися захищати свої права та допомогти у цьому своїм друзям.
Але люди, як і колись, дуже різні – їм важко інколи домовитися, і коли вони не можуть або не хочуть зрозуміти одне одного, виникають конфлікти. Тому на кожному з нас лежить велика відповідальність. Ми повинні усіма силами намагатися розуміти та берегти одне одного, не лише у своїй родині чи серед своїх друзів, а й у всьому світі. А для цього треба добре знати свої права та обов’язки.
Роздати картки з правами ( 4 групи)
3 хвилини діти працюють з картками, читають їх.
А тепер давайте згадаємо казки та мультики і за допомогою казкових героїв запам’ятаємо наші права.
1 група ( діти по черзі зачитують права записані на картках
1.Всі діти мають знати свої права.( згадаємо казку про хлопчика Мауглі)
2.Всі діти мають право на особисте життя ( Кривенька качечка)
Українська народна казка «Кривенька качечка»
« Пішла вона до криниці, а дід з бабою – в хату! Дивляться – аж у гніздечку нема качечки, тільки повно пір’ячка. Вони тоді взяли гніздечко – та й кинули у піч. Воно там і згоріло. Зайшла дівчину в хату та зараз до гніздечка – аж гніздечка нема.
Дівчина й каже:
- Я довіку жила б у вас, якби ви не спалили мого гніздечка та не підглядали за мною. А тепер – піду я від вас.»
(Дід з бабою порушили право дівчини на особисте життя. Ст. 16 Конвенції ООН про права дитини)
3. Кожна дитина має право на медичну допомогу ( Айболит)
4.Усі діти мають право на повноцінне харчування ( Білосніжка і 7 гномів).
А давайте з вами пограємо в гру « Модель здоров'я»
Малюємо на папері модель свого здоров'я
- розглянемо малюнки
- а тепер візьмемо своє здоров'я в ручки і зімнемо його.
- розгладьте своє здоров'я і подивіться що воно вже зіпсоване. Здоров'я треба берегти з малечку.
2 група
5.Кожна дитина не повинна бути скривджена
Ситуація 2
Карабас - Барабас тримає у неволі малих акторів, живуть вони у тісній скрині, важко працюють на нього, а він ще й погрожує величезним малахаєм, б'є, знущається привселюдно, залякує, що вб'є! Яке право порушено стосовно акторів?
(Усі держави, в тому числі й наша, забезпечують захист дітей від нанесення їм фізичної, моральної та психологічної шкоди, від жорстокого ставлення, експлуатації.)
6. Діти мають право на об'єднання ( Маугли)
7. Невід'ємне право на життя ( Вовк і 7 козенят, Червона шапочка)
Ситуація 3
Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми?
(Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)
8. Діти не повинні стати жертвами насильства ( Маша і ведмідь, Золотий ключик)
3 група
9. Всі діти мають право на власну думку ( Снігова королева)
Ситуація 4
Снігова Королева викрала Кая, зачарувала його і залишила жити в своєму кришталевому палаці. Скільки сліз пролила Герда, всі навіть повірили, що Кая немає в живих, що, можливо, потонув у річці. Яке право порушено стосовно Кая?
(Відповідач порушила право дитини на захист від викрадення, позбавлення права дитини на власну думку.)
10. Всі діти мають право на відпочинок ( Попелюшка)
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер.
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку).
11.Всі діти мають право на освіту ( Золотий ключик)
12. Всі діти мають право на інформацію ( мультик тітонька Сова)
А давайте ми з вами трішки відпочинемо , ми ж маємо право на відпочинок ?
Давайте ми з вами потанцюємо і подивимось які ми з вами талановиті
(Фізкультхвилинка)
4. група
13. Всі діти мають право на любов та піклування ( Красуня та чудовисько , Том і Джеррі, Ну , постривай )
14. Всі діти є рівними у своїх правах ( 12 місяців)
15. Всі діти мають право на розвиток талантів ( Бременські музиканти)
16. Дитина вважається людиною віком до 18 років ( Коза – дереза, 3 порося)
Гра
« ВІРНО – НЕ ВІРНО»
Проводимо гру з дітьми „Вірно-не вірно” (плескаємо-тупаємо).
І ось мандрівка з казковими героями підходить до завершення .І Подивіться на нашу модель Планети яку ми з вами склали з наших пазлів з нашими правами. Завжди пам’ятайте їх і допомагайте своїм друзям.
І на завершення нашої подорожі давайте перегляд мультфільм про казкових героїв в країні прав та обов’язків.