Форма проведення виховного заходу:ток - шоу. вона розроблена з метою продовжити формувати почуття особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них, з'ясувати як впливає погана екологія на здоров'я людини;привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, спробувати знайти шляхи подолання екологічних проблем;розвивати здатність особистості гармонійно співіснувати з природою;заохочувати учнів до активної участі у практичних природоохоронних заходах: здійсненні природоохоронної діяльності з власної ініціативи; посильному екологічному просвітництві;виховувати екологічну культуру.
Кулінченко Ольга Леонідівна,
учитель трудового навчання,
класний керівник 9 класу
Марківська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Клас : 9
Тема: «Збережемо наше довкілля!»
Мета: продовжити формувати почуття особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини;
привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, спробувати знайти шляхи подолання екологічних проблем;
розвивати здатність особистості гармонійно співіснувати з природою;
заохочувати учнів до активної участі у практичних природоохоронних заходах: здійсненні природоохоронної діяльності з власної ініціативи; посильному екологічному просвітництві;
виховувати екологічну культуру.
Форма проведення: ток - шоу
Оформлення: комп’ютер, проектор, відеоматеріали про екологію, малюнки, виставка робіт з вторинної сировини.
Хід проведення заходу:
Звучить музичний фон : аудіо запис «Наша планета щогодини, щохвилини». Ведучий повідомляє :
Щогодини на нашій планеті :
Щохвилини на нашій планеті :
Вступне слово учителя.
Згідно з прогнозами науковців населення Землі може подвоїтись протягом наступних 50 років. Майже 12 млрд. людей повинні навчитись жити на земній кулі, довжина екватора всього 40 000 км, і не просто жити, а як добрі господарі дбати про землю – свій власний дім, оберігати її. «Усі ми пасажири одного корабля, що називається земля» - сказав Антуан де Сент-Екзюпері. Тому священний обов’язок усіх полягає у постійній турботі про благо нашого спільного дому, а отже, й про себе.
Дехто вважає, що нічого не трапиться, якщо я кину папірець, недопалок, викину пляшку з-під напою, залишу в лісі недоїдки, а насправді ми бачимо навколо жахливі сміттєзвалища. По тому, як людство ставиться до проблеми сміття можна судити наскільки суспільство цивілізоване.
Ведучий. Відповісти на ці та інші питання нам спробують сьогодні присутні учні 9 класу, які є «Представниками держави», «Представниками місцевого самоврядування», «Представниками ЗМІ», «Агітбригадою», «Науковцями», «Екологами», «Винахідниками».
«Представник держави».
Ведучий. У чому полягає роль засобів масової інформації з питань формування екологічної культури населення?
Представник ЗМІ.
Перегляд відео презентації «Екологічні проблеми України»(3.43 хв)
« Науковці».
Розглянемо більш детально одну з екологічних проблем довкілля - проблему забруднення повітря.
Основними джерелами забруднення повітря є промислові підприємства і транспорт. Спалюючи паливо або виробляючи продукцію, вони викидають в атмосферу пил, сажу, різні хімічні сполуки. Забруднене повітря стає загрозою для всього живого. Воно подразнює очі, ніс та горло людини, викликає отруєння, вбиває рослини. Забруднене повітря охоплює великі райони і безперешкодно надходить у різні країни, залежно від напрямку вітру. Наслідками забруднення атмосферного повітря стали такі глобальні проблеми, як потепління клімату, випадання кислотних дощів і утворення озонових дір.
Глобальне потепління клімату викликане збільшенням кількості вуглекислого газу і пилу в атмосфері. Забруднене повітря перешкоджає випроміненою тепла від Землі назад у космічний простір. Тепло нагромаджується і викликає порушення звичних кліматичних умов. Підвищення температури повітря на Землі навіть на 1 0С, призведе до танення криги в Арктиці і Антарктиці. Невдовзі підвищиться рівень Світового Океану. Внаслідок підняття рівня води в ньому навіть на 1 метр будуть затоплені густонаселені прибережні низовини материків, а мільйони людей – позбавлені своїх місць проживання. Через потепління клімату почастішали стихійні лиха: урагани, смерчі, зливи, повені.
У забрудненому повітрі з’явився новий вид атмосферних опадів – кислотні дощі. Вони виникають внаслідок сполучення з атмосферною водою хімічних речовин, що викидаються з труб заводів і ТЄС. Кислотні дощі спричинюють онкологічні захворювання людей, всихання лісів, отруєння води озер і ставків, унаслідок чого гине риба. З цієї причини, наприклад, за останні 50 років зникла форель з численних озер Норвегії і Швеції.
Гази, що потрапляють у повітря, руйнують озоновий шар стратосфери. В результаті виникають озонові діри. Найбільша з них виявлена над Антарктидою. Зменшення концентрації озону призводить до збільшення кількості збудного для всього живого ультрафіолетового випромінювання, яке надходить на Землю.
«Екологи»
Проблема забруднення води.
Основними джерелами забруднення води є промислові підприємства, які скидають у річки і водойми неочищені стоки. Вода забруднюється також змитими з полів мінеральними добривами та отрутохімікатами. До них додаються побутові стоки. Забруднена вода стає непридатною для пиття, купання та поливу рослин. Небезпечно забрудненими е багато річок та озер на різних материках. Так, «стічними канавами» Європи називають річки Рейн і Дунай. До них можна віднести і наш Дніпро.
На початку 2018 року змінили свій колір з прозорого на помаранчевий води річки Амазонка. Велика кількість людей отруїлися такою водою. А підприємство, яке стало винуватцем цього лиха, усього лише заплатило штраф.
Внаслідок аварій трубопроводів і танкерів, що транспортують нафту на поверхні води утворюється нафтова плівка яка перешкоджає надходженню кисню, а тому небезпечна для всього живого. Нині значна частина Світового океану укрити нафтовими плямами і перетворена на безжиттєву пустелю.
Проблема радіаційного забруднення.
Унаслідок аварії на Чорнобильській АЄС в Україні у 1986 році радіоактивними забрудненими залишаються території багатьох областей. Радіоактивні речовини спричиняють зовнішнє і внутрішнє опромінення людини, що викликає надзвичайно небезпечні для життя захворювань.
«Представники місцевого самоврядування»
Проблема забруднення ґрунтів.
Практично всі забруднюючі речовини, що спочатку потрапили в повітря, згодом опинаються у ґрунтах. Крім того, ґрунти забруднюються і при надмірному внесенні в них отрутохімікатів та мінеральних добрив. Самоочищення землі відбувається дуже повільно, тому отруйні хімічні речовини нагромаджуються там. Їх поглинають рослини, вживання яких викликає захворювання людей і тварин.
«Агітбригада»
1-й вчений.
Я вважаю, що сьогодні ми з вами зібрались, щоб сказати «ні» таким вчинкам, щоб зрозуміти, до чого може призвести безвідповідальне жорстоке ставлення до природи.
2-й вчений. (демонструє Червону книгу України) До Червоної книги України, яка вийшла в 1980 році, занесені рідкісні і зникаючі 110 видів рослин, а також 18 видів комах, 29 видів ссавців, 28 – птахів, 4 види земноводних, 6 – плазунів.
Як видно сторінки Червоної книги все товщають і товщають.
1-й вчений.
(демонструє Червону книгу первоцвітів села Маркове). А я оце днями ходив на екскурсію у ліс, то виявляється майже всі первоцвіти занесені в Червону книгу. Оце так дожили, то наші правнуки взагалі можуть не побачити навесні квітів.
Браконьєр.
От недаром вийшов з дому
Хоч і відчуваю втому
Думав: Де мені цю здобич взяти
А тут стільки пташеняток?( Рахує)
Зараз стрельну раз чи два
А ж хмеліє голова
Таке щастя і так швидко!
Фауна. (падає перед ним на коліна)
Не вбивайте, не чіпайте,
Я благаю вас, благаю.
З кожним днем моє все царство
Гине й просто вимирає.
Браконьєр.
Звідки ти, красуня мила?
Чому так заголосила?
Фауна. (піднімається)
Я – Фауна донька Природи
Тварин і птахів захищаю,
Коли їм весело – сміюся
Але не можу захистити,
Коли всі будуть так чинити.
Браконьєр.
То що, тобі, цих птахів шкода,
Яка ж тобі від них нагода.
Фауна.
Усі ці мешканці – то діти.
То як мені без них радіти?
Коли б у вас дитя забрали
Чи не було б для вас утрати?
Подумайте, бо ви ж – людина,
Браконьєр.
Коли ти так, красуню, просиш
Не можу я відмовить, ні
Нехай ростуть ці дивні птахи
І тішать нас всіх на Землі.
Учитель.
А зараз я пропоную провести екологічну гру - руханку. Наприкінці якої ви скажете мені: « Чи можна так поводитися з тваринами?»
Руханка «Ящірка»
Для цієї вправи нам знадобляться стікери або паперові смужки і скоч. - Об'єднайтесь у групи по три особи. Із трійок утворіть «ящірки». Для цього учні стають один за одним, кладуть руки на плечі тим, хто попереду. На спину останнього прикріпіть стікер або паперову смужку (хвіст «ящірки»).
Правила гри.
Учитель повідомляє учням: «Якщо ви спробуєте зловити ящірку за хвіст, вона втече, залишивши хвіст у руках. У цій грі ви будете одночасно і «ящіркою», і «мисливцем». Ваше завдання — відірвати якомога більше хвостів у інших «ящірок». Відриває той, хто стоїть попереду. «Ящірка» без хвоста виходить з гри. Переможуть ті, хто зірве найбільше хвостів, поки їхній хвіст на місці».
«Представник ЗМІ»
Районами екологічного лиха називають райони екологічного забруднення природного середовища .
В Україні районами екологічного лиха є 30-километрова зона навколо Чорнобильській АЄС,частини Донецької і Луганської областей. В світі, наприклад, це південні райони Африки, Аральське море, Перська затока.
Перегляд відео новин «Екологічні проблеми землі»(3.43 хв),
«Острів сміття у Тихому океані» (1.25 хв)
«Винахідник»
У природі немає ніякого сміття. Усе, що створила природа, є початком чогось нового. Але ми , люди, у процесі життєдіяльності створюємо сміття, яке не знаємо куди подіти. Стає дедалі менше і менше місць, де його можна розмістити, оскільки люди не хотіли б жити поруч з сміттєзвалищами. Чим більше місто – тим більше звалище.
В Україні під цілими горами сміття вмирає земля. На якій можна було б вирощувати хліб та сади, а підземні води забруднюються настільки, що жителі сіл черпають зі своїх колодязів не воду, а рідину, часту не придатну для пиття. Люди сьогодні стурбовані тим, що небезпечні речовини зі сміттєзвалища можуть потрапляти до ґрунтових вод, створюючи проблеми для майбутнього. Окрім звалищ офіційних, за які відповідають певні служби, існують так звані стихійні. Неодноразово ми бачимо їх за містом і навіть у самому місті, у дворах чи лісопаркових зонах. За них часто взагалі ніхто не відповідає, і мішанина з різноманітних видів сміття розкладається (чи не розкладається) просто неба, отруюючи повітря, воду й землю. Все це змушує нас змінити наше ставлення до відходів. Так далі тривати не може. Багато людей не знають, яка частина того, що вони використовують, стає відходами.
Вправа «Мікрофон». «Що я буду робити, щоб світ навколо став чистішим…»
« Винахідник»
В рамках проекту «Дбай про чисте Довкілля» пропонуємо усім виготовити торбинки з тканини та заміни ними пластикові пакети, які немов би різнокольорові папірці можна зустріти усюди: в лісі на гілках дерев, в полі на траві …… Можна розфарбувати торбинку малюнками або прикрасити її аплікацією на природоохоронну тематику.
«Агітбригада».
Самостійно ми не можемо самі вирішити глобальних екологічних проблем всесвіту, але допомогти дорослим зробити перші кроки можемо. Кожного року учні нашої школи вносять свій маленький вклад у покращення екології рідного села.
Ми село прибираємо,
І дерева саджаємо —
Варто лиш відступити зимі.
В парку і біля школи,
В центрі і біля двору,—
Хто наводить тут лад?
Учитель.
Заповідь, якою мають керуватися люди, гарно виражена в казці де Сент-Екзюпері: «Є таке правило: прокинувся вранці, вмився, опорядився – і одразу впорядкуй свою планету».
Щороку, в третю суботу квітня, в Україні відзначається Всесвітній день довкілля. У цей день проводяться заходи, присвячені збереженню та відновленню навколишнього середовища. Я запрошую усіх долучитися до цих заходів і зробити нашу блакитну планету здоровою і красивою.
Шановні учні! Наша небайдужість, наші практичні дії сьогодні –
запорука благополуччя завтра. Доля природи – наша доля. Берегти природу – означає мати надію на щасливе життя.
«Агітбригада».
1 учень
Кожна рослина, дерево, пташина –
то все чудова наша Україна.
Наше завдання – зберегти природу,
Для мене, тебе , всього народу.
2 учень Хай завжди будуть ...
Всі РІКИ!
3 учень. Хай завжди буде ...
Всі РИБА!
4 учень Хай вода буде в..
Всі МОРІ!
5 учень А в пустелі – верблюд!
6 учень Хай завжди будуть люди!
7 учень Хай завжди будуть діти.
8 учень Хай завжди в чистім небі..
Всі Буде сонце світить! (Піднімають малюнок сонця)