Тема: Звичаї мого народу
Мета: перевірити та поглибити знання учнів про минуле нашого народу, його звичаї, традиції, розширювати кругозір учнів; захопити красою, благородством народних звичаїв, виховувати в учнів почуття поваги до минулого українців, любов до рідного слова.
Наочність: букет з вербових гілочок, вишиті рушники, кетяги калини, коровай.
Музичне оформлення: «Пісня про рушник" сл. А. Малишка, аудіозаписи з українськими народними піснями.
Обладнання: стелаж для виставки дитячих малюнків.
Хід свята
Вчитель: В усіх народів світу існує повір’я, що того, хто забув звичаї своїх батьків, карають люди й Бог, тому що звичаї народу – це ті прикмети, за якими народ розпізнають не тільки в сучасному, а й в історичному минулому. Тому ми не повинні забувати своїх коренів і завжди цікавитися питаннями культури нашого народу, його історією, звичаями та традиціями. І сьогодні ми здійснимо подорож у минуле.
1-й учень.
З вечора тривожного і до ранку
Вишивала дівчина вишиванку...
Народна пісня
Вишиванки і рушники - символи любові й незрадливості, обереги українського народу. Все життя українця пов’язане з рушниками.
А чи в кожному домі зараз є вишиванка, вишиваний рушник? Певно, ні. Призабули чомусь це дивне народне мистецтво.
Чуєте? Мелодія, слова... Так це "Пісня про рушник" на слова Андрія Малишка.
Рідна мати моя, ти ночей не доспала
І водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
Звучить «Пісня про рушник»
«Пісня про рушник», покладена на музику Платона Майбороди, набула такої популярності, що її було перекладено тридцятьма п'ятьма мовами світу.
2-й учень. Рушник, і правда, можна порівняти з піснею, витканою чи вишитою на полотні. Без рушника, як і без пісні, не обходиться народження, одруження людини, ювілейні урочистості. Рушником накривали діжу після випікання хліба, дарунковими рушниками перев'язували кумів і гостей, хлібом-сіллю на рушнику зустрічали і зустрічають зараз дорогих гостей.
Як і в пісні співається, за звичаєм, коли син вирушав із дому в далеку дорогу, мати дарувала йому рушник, щоб беріг сина від лиха.
3-й учень. А весільний рушник кожна дівчина готувала сама. А візерунків яких тільки не знайдеш на рушниках! Скрині повнилися дівочими рушниками, їх дбайливо оберігали, хизувалися - гостям і сусідам показували, бо то дочка на виданні готує собі посаг. А вишивати рушники і сорочки матері навчали дочок змалку. Як-то у пісні на слова Павличка співається:
Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами -
Сорочку мати вишила мені
Червоними і чорними нитками.
Ці українські обереги пройшли крізь віки і нині символізують чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею. "Хай стелиться вам доля рушниками!" - кажуть, бажаючи людям щастя, добра, миру, злагоди і любові.
4-й учень. Далі будемо говорити про калину. Про цей дивовижний розкішний кущ, який весною вкривається, наче молода до шлюбу, прозорою білою фатою, а восени аж до зими пломеніє важкими кораловими кетягами.
Дуже любить українську землю ця красуня. Тому в Україні понад 100 населених пунктів з назвами, утвореними від слова «калина» (Калинівка, Калинове, Калинівці тощо).
А на нашій планеті росте понад 200 видів калини.
Калина росте скрізь: і на лузі, і на березі водойми, біля криниці чи за тином біля хати. Глянуть на неї люди, і вона всю Україну нагадує. І співають пісню «Ой, у лузі червона калина».
«Ой, у лузі червона калина похилилася.
Чогось наша славна Україна зажурилася.
А ми тую червону калину підіймемо,
А ми нашу славну Україну розвеселимо!"
(Муз. народна, сл. С.Чернецького)
Звучить пісня «Одна калина за вікном…»
5-й учень. Важко уявити нашу землю й без верби. Здавна вона супроводжує людські поселення й оселі. Верби над ставом – традиційна прикмета українського села. У нас її росте близько 30 видів. Говорять: „Де вода, там і верба”. Вона своїми коренями скріплює береги, очищає воду.
Слов'яни вважали вербу символом родинного вогнища Навколо дерева водили молоду пару. Під вербами молодь призначала побачення, освідчувалася в коханні.
6-й учень. Про тиху, скромну вербу народ склав багато пісень. У багатьох творах згадує вербу Т.Г. Шевченко.
І досі бачу під горою
Між вербами та над водою
Біленьку хату...
Перебуваючи на засланні у пустелі біля Каспійського моря, Шевченко посадив вербову гілку. Він поливав, доглядав її і виросла вона йому на втіху.
Відомі й слова Василя Симоненка, що стали улюбленою піснею.
І якщо впадеш на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.
7-й учень. Тиждень перед Великоднем називають вербовим. У Вербну неділю вербу освячують у церкві, а потім несуть її додому і б'ють нею хатніх, промовляючи:
«Не я б'ю, верба б'є,
Віднині за тиждень
Буде в нас Великдень.
Будь веселий, як верба,
А здоровий, як вода,
А багатий, як земля».
Пухнасті вербові котики – символ краси. Навесні вони тішать надією і звеселяють наші серця.
Знов вербичкою рясною
Розшумілася весна.
Заспівало, задзвеніло
Та й спокою вже нема.
Вчитель. Ми, українці, нація дуже давня, і свою духовну культуру почали творити ще до прийняття християнства, коли наші пращури обожнювали природу. Тому більшість звичаїв, свят у календарі пов’язані саме з порами року.
8-й учень. Є багато свят, які люблять зустрічати українці. Але одним з головних є весняне свято – Великдень. Це світле і добре свято несе з собою віру, надію і любов. Інші назви цього свята: Світле Воскресіння, Христов день. Великдень пов'язаний з воскресінням Ісуса Христа, а отже, символізує перемогу добра над злом і світла над пітьмою. З настанням Пасхальних днів пробуджується не тільки земля, а й усі людські надії й сподівання на щасливу долю.
Зима пропала, люта, зла —
Весна воскресла над полями,
Луги змережала квітками
І нам Великдень принесла.
9-й учень. В ніч Воскресіння Христа, проводиться святкове богослужіння (великодня Служба Божа), святяться паски і яйця. Адже розмальоване яйце – писанка, одне з основних атрибутів Великодня. Малюнки на писанці мають символічне значення: зірка і хрест — символи сонця; рослини — юності, краси, здоров’я; колосся — врожаю. Яйця, пофарбовані в один колір, називають крашанками. Червоне яйце означає радість, життя, любов, жовте — врожай, блакитне — небо, здоров’я, зелене — плодючість.
Писаночка-крашаночка,
Мов дівчина в віночку.
Одягла на свято
Вишиту сорочку.
Рідна матінка для мене
її малювала.
Свою радість і надію
В писанку вкладала.
10-й учень. Трійця - одне з найшанованіших свят в Україні, яке символізує собою початок літа, день прославлення процвітаючої природи. Це найзеленіше свято у році! Його ще називають П'ятдесятницею, адже Трійця відзначається на 50-й день після Паски. Останню суботу перед Трійцею називають «зеленою» або «клечальною». Цього ранку дівчата, діти та молодиці йшли в гаї, на луки збирати зілля: чебрець, полин, любисток, васильки, м'яту, а ввечері квітчали хати гіллям клена, липи, ясена.
У неділю зранку люди вбиралися у святковий одяг і йшли до церкви, яка в цей день також була пишно оздоблена гіллям дерев і квітами. Після церкви колись дівчата і хлопці йшли в ліс, де відбувалися ігри, хороводи, співи, жарти. Дівчата вибирали з довгим і тонким гіллям берізки і на самому дереві з того тонкого гілля завивали вінки і співали:
...Ой зав'ю вінки та на всі святки,
Ой на всі святки, на всі празники...
11-й учень. Івана Купала – це свято молоді. На Івана Купала стрибали через багаття і ворожили.
На Івана, на Купала
Цілу нічку — ніч не спала.
Хороводи і віночки
Коло вогнища плела.
За народним повір’ям, цього дня "сонце сходить, грає", трави й квіти набирають найбільшої лікувальної сили, опівночі розквітає папороть. Один раз на рік, в ніч під Івана Купала, папороть квітне маленькими квіточками, що горять, як вогонь. Ця чарівна квітка віщує незліченні скарби, багатство, статки і здоров’я.
12-й учень. Свято Спаса (Преображення). В Україні святкують Спаса в серпні. Свято родючості, плодоносності природи. Перший Спас - Маковія. У цей день освячують квіти, як символ красивого і корисного, а також плоди найяскравішої і найсильнішої з квіток - маківки. За легендою квітка маку оберігала дівочу красу та силу колоса в полі.
Другий Спас - це свято овочів та фруктів. В цей день ми віддаємо шану вічній щедрості природи.
В українській народній обрядовості особливо відчувається радість селянина від плодів своєї діяльності. На Спаса літо зустрічається з осінню, і природа надзвичайно щедро показує свою красу і багатство.
Влітку ми попрацювали,
Вже й зібрали урожай.
Щедрії дарунки літа
Прославляють рідний край.
Пролетіли дні за днями,
Вже сьогодні свято Спас:
Готуй сани і кожуха,-
Пішло літечко від нас.
У цей день в церкві святять яблука, груші, мед, калачі з борошна нового врожаю. На це свято люди пригощаються фруктами, медом, відварами цілющих трав та квітів.
Вчитель. Ось ми дійшли з вами до зимових свят. Обряди зимового циклу
пов'язані не тільки з періодом очікування весни, а й з давніми міфами про народження Всесвіту.
13-й учень. День святого Миколая - 19 грудня. Святого Миколая люди люблять, бо він - захисник усіх бідних, і знедолених. Найбільше люблять і шанують його діти. Для них він - почесний охоронець і завжди приходить з подарунками. Святий Миколай є другим після Бога заступником людей від усіх лих і нещасть. Все життя він ніс людям добро і милосердя.
Люблять діти Миколая,
Шану кожен віддає.
Хто в мольбах його благає,
Всім він поміч подає.
Через нього Божа ласка
З неба сходить до людей.
Миколайчику, будь ласка,
Завітай до всіх дітей.
14-й учень. Новий рік – це одне з найбільш таємничих, урочистих і «родинних» свят, яке обіцяє здійснення мрій кожному, хто вірить у дива. Старий рік відходить і хоче забрати все своє з собою, але Новий рік віддає лише "лихе", а добре залишає. Вступаючи до нового року, кожному з нас варто озирнутися назад, оцінити, як ми поводилися минулого року, що доброго та приємного встигли зробити, які спогади беремо із собою до року наступного.
З самого рання по хатах починають ходити посівальники - хлопці, з різним мішаним зерном у рукавичці, прив'язній до пояса. Вони ходять по хатах "засівати" чи "посівати", з Новим роком вітати. Діти-хлопчики - це символ багатства, добра, надії, здоров'я.
15-й учень. Свято Різдва вважають святом сім'ї, його традиційно святкують у родинному колі. Можна сказати, що період приготування до Різдва - це Богом благословенний час для того, щоб забути старі образи, перепросити у тих, кого ми могли образити, подякувати тим, хто зробив нам добро чи просто був поруч з нами протягом цього року.
На столі — свята вечеря.
Вся родина — за столом.
Відчиняє ангел двері
Позолоченим крилом.
Благу вість нам сповіщає
Про народження Христа.
В хаті свято розцвітає,
Гріє душу доброта.
16-й учень. А 14 січня відзначаємо свято Василя, який вважається покровителем землеробства.
Ось чому вдосвіта годилося засіяти збіжжям оселі.
Сієм, сієм, посіваєм,
Щастя-долі вам бажаєм!
У щасливій вашій хаті,
Щоб ви всі були багаті…
Вважалося, якщо вранці зійде ясне сонечко – весь рік буде щасливим і буде добрий врожай на збіжжя.
17-й учень. Водохреща – це останнє різдвяно-новорічне свято.
Здавна існує традиція святити цього дня воду. Зранку чоловіки йшли до річки чи ставка, вирубували з льоду хрест, ставили його поруч з ополонкою і обливали червоним буряковим квасом.
Під обід священик, виголосивши молитву, освячував воду, занурюючи в ополонку срібний хрест. Після цього селяни випускали в повітря кілька пар голубів.
Водохрещенську воду вважали лікувальною.
Вчитель. Традиції – це пам’ять народу, наші обереги, духовний спадок, з надією залишений нам прадідами.