Викладання української мови та літератури в умовах війни (із досвіду роботи)

Про матеріал
Попри виклики війни, яка негативно впливає на усі сфери нашого життя, освітній процес скасувати не можна. Проте з відповідними зусиллями та підтримкою можна зменшити ці наслідки впливу та допомогти дітям у майбутньому. Максимально ефективний інструментарій навчання української мови забезпечить можливості для розвитку здібностей і навчання здобувачів освіти. Відтак в умовах воєнного часу під час проведення уроків української мови та літератури необхідно максимально врахувати цінний досвід дистанційної освітньої практики. Адже ця форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану є найбезпечнішою та найоптимальнішою.
Перегляд файлу

     Викладання української мови та літератури в умовах війни

                                       (із досвіду роботи)

    Від початку війни українська освіта зазнала багатьох трансформацій. Здобувачі освіти та педагоги у переважній більшості населених пунктів вимушено перемістилися в межах України або за її кордони внаслідок загрози життю, бойових дій та тимчасової окупації окремих територій.  

  Діти навчаються в перервах між повітряними тривогами та стресують у бомбосховищах.Багато школярів за кордоном поєднують навчання в іноземних та українських закладах освіти.

   Тому необхідно, щоб   процес  навчання був адаптований до цієї складної ситуації і освіта була доступною для дітей.

  Надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи навчального закладу та налаштовувати освітній процес так, щоб він був комфортним і безпечним для здобувачів освіти та вчителів.

 Важливість вивчення української мови та літератури - беззаперечний факт через її вплив на культурне й політичне життя суспільства. Вона є невід’ємним складником у формуванні менталітету народу, його національної свідомості.

    Відтак в умовах воєнного часу під час проведення уроків української мови та літератури необхідно максимально врахувати цінний досвід дистанційної освітньої практики. Адже ця  форма організації освітнього процесу в умовах воєнного стану є найбезпечнішою та найоптимальнішою.

   В умовах дистанційного навчання важливо застосувати інші форми й методи роботи. Учитель має адаптувати навчальні ресурси відповідно до особливостей класу, можливостей здобувачів освіти. Таке навчання відкриває нові можливості для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії.

  Оскільки ж освітній процес здійснюється із застосуванням технологій дистанційного навчання, доцільно буде повторити з дітьми правила роботи з онлайн-платформами, взаємодії в хмарних сервісах. Узгодити інструменти спільної роботи з документами та засоби групової діяльності й комунікації.

  Обрання єдиної інтернет-платформи для забезпечення освітнього процесу в умовах дистанційного навчання спростить взаємодію учасників освітнього процесу.  КЗ «Веселівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Веселівської селищної ради»  працює на платформі  https://nz.ua/  ( Нові знання), вона у відкритому доступі, не потребує встановлення спеціального програмного забезпечення. Також є можливість ідентифікувати всіх учнів, зареєстрованих у системі або присутніх на онлайн-уроці. Це перш за все питання безпеки.

  Здобувачам освіти  зручно працювати із платформою,  матеріал у ній  структурований, тобто розміщений у вигляді цілісних навчальних тем, курсів. Це сприяє організації віддаленої роботи учнів, вибору власної швидкості опанування навчального матеріалу.

Наявний онлайн-журнал. Учні і батьки  мають доступ до своїх оцінок і можливість переглядати їх у журналі після занять.  Це дає змогу  оперативно отримувати відгук від вчителя щодо виконаних завдань.

 В умовах поділу уроку на синхронну та асинхронну частини навчальні матеріали потрібно адаптувати,тому частину озвучую під час онлайн-уроку, а я частину матеріалу надаю на самостійне опрацювання, роботу в групах. Записую та зберігаю онлайн-уроки.  Учні, які пропустили урок, мають можливість наздогнати матеріал.

   В умовах дистанційного уроку використовуюGoogle Jamboard – інтерактивну віртуальну дошку, яка дозволяє  демонструвати ключову інформацію під час уроку в Zoom чи Google Meet, а також одночасно взаємодіяти з усім класом чи окремою групою школярів у режимі реального часу.

 При переведенні на формат онлайн-навчання виникла потреба використання засобів з функціями групових чатів, дзвінків та конференцій. Одним з інструментів, найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні, є програма Zoom,яка дає можливість проведення онлайн-занять із відео високої якості.Функцією демонстрації матеріалів на робочому столі ПК. Можна планувати заняття заздалегідь і  запрошувати учасників. Робити запис занять за участі учнів.  Можна організовувати загальні і приватні чати для листування та обміну матеріалам.

  Дистанційне навчання – це не лише онлайн-уроки в ZOOM. Онлайн-формат надає можливість учням працювати в групах, розробляти проєкти тощо. Партнерство у роботі  можна використовувати і під час онлайн-уроку , і для більш масштабних завдань, що потребують тривалішого часу виконання.

  Добираючи навчальні завдання,  уникаю одноманітності, репродуктивності, натомість збільшую кількість завдань творчого спрямування.У цьому допомагають різноманітні сервіси:

   За допомогою Wordart учні створюють яскраві хмари різної форми. Діти  візуалізують поняття, шукають серед слів на хмаринці зайве. Складають речення з набору слів. Ілюструють слова .

   Learning Apps  допомогає створювати навчальні ігри та ігрові вправи. Він також дозволяє використовувати чужі шаблони для створення власних. Щоб зробити навчальні матеріали самостійно, достатньо лише зареєструватися. Інтерфейс простий у використанні та не потребує багато часу для опанування. 

   За допомогою  сервісуGoogle Форми створюю тести або проводжу опитування.

   Wordwall (https://wordwall.net/uk)- допомагає у створені інтерактивних вправ і матеріалів. .

    На платформі JustClass можна безкоштовно задавати домашні завдання онлайн. Для цього треба обрати і надіслати учням згенероване посилання.  JustClass автоматично перевіряє й оцінює виконані домашні завдання та зберігає оцінки в моєму особистому кабінеті та учнів.

 Усі підручники представлені в електронному варіанті на сайті ІМЗО (https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/).

   У багатьох регіонах залишається недостатньо якісний зв'язок та доступ до інтернету,що заважає учням відвідувати онлайн-уроки. Але технології дистанційного навчання дають можливість компенсувати відсутність на онлайн-уроці та отримати потрібний результат навчання . Здобувачі освіти можуть надолужити пропущене, переглянувши запис уроку, ознайомившись із електронними освітніми ресурсами, виконавши завдання.

  Обов’язково даю критерії оцінювання до кожного завдання. Так здобувачі освіти наперед розуміють за яким принципом формується оцінка..

   Не обмежую у часі виконання завдань. Учні мають різну динаміку роботи в онлайн-режимі. А в когось може повільніше працювати комп’ютер чи інтернет.

  Попри всі виклики війни, яка негативно впливає на усі сфери нашого життя,  освітній процес скасувати не можна.  Проте з відповідними зусиллями та підтримкою можна зменшити ці наслідки  впливу та допомогти дітям у майбутньому.    Максимально ефективний інструментарій навчання української мови забезпечить можливості для розвитку здібностей і навчання здобувачів освіти.

 

 

 

 

 

.

 

 

 

docx
Додано
11 травня 2023
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку