Викладання зарубіжної літератури в умовах військового стану

Про матеріал
У статті «Викладання зарубіжної літератури в умовах військового стану» розглядається проблематика викладання гуманітарних дисциплін, зокрема зарубіжної літератури, в умовах військового конфлікту. Висвітлюються особливості цього процесу, враховуючи емоційний стан учнів, контекст війни та його вплив на літературу, вказується на нове звучання добре знайомих творів. Зазначається, що викладання зарубіжної літератури в умовах військового стану має велике значення для розвитку критичного мислення та сприяє формуванню ціннісних орієнтацій.
Перегляд файлу

ВИКЛАДАННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В УМОВАХ ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ

 

Наталія Олексіївна Мєх

 

Анотація

У статті «Викладання зарубіжної літератури в умовах військового стану» розглядається проблематика викладання гуманітарних дисциплін, зокрема зарубіжної літератури, в умовах військового конфлікту. Висвітлюються особливості цього процесу, враховуючи емоційний стан учнів, контекст війни та його вплив на літературу, вказується на нове звучання добре знайомих творів. Зазначається, що викладання зарубіжної літератури в умовах військового стану має велике значення для розвитку критичного мислення та сприяє формуванню ціннісних орієнтацій.

 

 

 Сьогодні перед українським суспільством стоїть завдання  виховати особистість, здатну до самоосвіти, розвитку, якій властиві якості громадянина, гідного члена правового суспільства. У зв’язку з війною, пов’язаною з російською агресією, важливим є виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції . Саме предмети гуманітарного циклу дають можливість учителю розвивати перелічені компетентності, а уроки зарубіжної літератури, зокрема, сприяють ще й вивільненню позитивних емоцій,  підтримці віри дітей у власні сили й можливості

Складні соціальні та психологічні умови життя на теперішньому етапі потребують нових підходів у роботі. Особливі умови, в яких опинилися всі ми, диктують зміни не тільки у нашому способі життя, але й впливають на зміни нашої професійної поведінки як учителів.

Насамперед, це необхідність враховувати психологічний стан усіх учасників навчального процесу, вразливість і можливу тривожність. Відповідно це вимагає певної делікатності і коректності висвітлення певних тем учителем. Тому треба дуже добре знати сам текст художнього твору, прочитати його під іншим кутом  погляду людини, що пережила війну.

Головний принцип навчання має стати «НЕ ЗАШКОДЬ!». Відповідно теми смерті, втрат, руйнувань, окупації, вимушеної розлуки з рідними, необхідність покинути свою рідну домівку, про які йде мова у творі, можуть бути дуже вразливими і щемливими для учнів.

Особливого значення набуває антивоєнна і антитоталітарна тематика, тема свободи, боротьби за свою незалежність.

Роль літератури у боротьбі проти диктатури і тоталітаризму визначають і дослідники, і письменники. У курсі зарубіжної літератури у школярів є можливість дізнатися, які наслідки комуністичного і нацистського режимів знайшли своє висвітлення у творах письменників інших країн. Давайте прослідкуємо, про які трагічні сторінки людства, що мали місце і в історії України, є можливість у школярів дізнатися з програмових творів курсу «Зарубіжна література». Так, наприклад, насильницька колективізація й індустріалізація, що вела до свідомого знищення села, цілеспрямований голодомор, знайшли своє висвітлення у повісті Дж. Орвелла «Колгосп тварин». Проблема відсутності свободи інформації, авторитаризм влади представлені у науково-фантастичних романах Р. Бредбері «451 градус за Фаренгейтом». А те, як людина перетворюється на споживача, керовану істоту, як відбувається «омасовлення» особистостей представлено у п’єсі абсурду Е. Йонеско «Носороги». Депортація кримських татар 1944 року розкрита у творі Таїра Халілова «До останнього подиху».

Якщо ж говорити про висвітлення наслідків нацистського терору, то ця тема знайшла своє відображення у таких програмових творах зарубіжної літератури, як у романах А. Камю «Чума» і Марка Зузака «Крадійка книжок», оповіданнях Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» та Т. Манна «Маріо і чарівник». Тема Голокосту безпосередньо представлена у творі для обов’язкового вивчення – «Фуга смерті» П. Целлана. Крім того, ганебні факти дій тоталітарного комуністичного режиму (гоніння, репресії, арешти, фізичне знищення) знайшли своє відображення у біографіях багатьох письменників і перекладачів, що вивчаються в курсі зарубіжної літератури, і потребують свого висвітлення на уроках літератури.

Під час вивчення творів антитоталітарного спрямування особливого значення набуває дієва мотивація, яку має продумати і запропонувати учитель, для того, щоб твір був прочитаний. Учитель може звернути увагу школярів, що однією з найважливіших рис сучасних мас-медіа є їхня здатність до маніпуляцій громадською думкою. Подаючи певну інформацію під потрібним ракурсом або ж, навпаки, блокуючи її широке поширення, медіа здатні змінювати наше сприйняття дійсності, створювати і продукувати нові стереотипи, міфи і моделі поведінки. Важливо акцентувати, що найпоширеніші сучасні способи маніпуляції (дезінформація, посилання на анонімний авторитет, створення псевдореальності, «спіраль мовчання» тощо) описані у багатьох художніх творах антитоталітарного спрямування. І якщо ми не хочемо, щоб нами маніпулювали, нам потрібно знати про ці маніпулятивні стратегії і тактики, читати і розмірковувати над тими творами, які в образній формі застерігають нас від наслідків диктаторських режимів.

Під час вивчення творів антитоталітарного спрямування зростає роль міжпредметних зв’язків, зокрема з історією. Тут доречним буде різноманітний історичний коментар. Зокрема, учням потрібно буде розкрити такі незрозумілі для них явища, як «залізна завіса», «марші смерті», «самвидав», система «ГУЛАГу», Пораймос та інші. А сьогодні, до них, на жаль, доєднуються ті, що визначають жахливі реалії України («бучанська різня», «бандерівське смузі», «спеоперація» тощо). 

Слід звернути увагу, що сьогодні прочитання художніх творів набуває нового звучання, відбувається переосмислення добре знайомих творів. Наприклад, знайома фраза з казки Р. Кіплінга «Мауглі» про гармонію людини і природи «Ми з тобою однієї крові – ти і я»» сьогодні прочитуються інакше, насамперед, про єдність поглядів і переконань. Так само, як абсолютно нового прочитання, наповненого реаліями війни рф проти України набуває і відомий цикл романів Дж. Ролінґ про Гаррі Поттера.

Оскільки уроки зарубіжної літератури мають ще й потужний терапевтичний потенціал, їх проведення має стати засобом гармонізації психологічного стану всіх учасників освітнього процесу. А сучасні методи і прийоми, що використовуються на уроці, невимушена атмосфера, вільне спілкування налаштовують на виникнення позитивних емоцій, а це, в свою чергу, допомагає активному процесу розвивального навчання, ефективній комунікації, спонукає дітей мислити, висловлювати свою позицію, відстоювати власні думки, допомагає їхньому самовираженню та самореалізації.

Комплексне вирішення поставлених завдань сприятиме формуванню національної та громадянської ідентичності учнів, їхніх патріотичних почуттів, любові та шани до своєї країни.

 

Література

  1.               Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. Мовно-літературна освітня галузь. Зарубіжна література. МОН, додаток №2.
  2.               Лабораторія інтелектуального розвитку 02-04-2022 04-04-2022 [Електронний ресурс] / Фейсбук сторінка https://www.facebook.com/sergiy.pudchenko/. – Київ, 2022. –  Режим доступу: https://www.facebook.com/100002310210198/videos/662304935041544/
  3.               Як організувати викладання навчальних предметів в умовах воєнного стану: рекомендації Державної служби якості освіти / Електронне джерело: https://sqe.gov.ua/yak-organizuvati-vikladannya-navchaln/
docx
Додано
13 лютого
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку