Діяльнісний підхід на уроках зарубіжної літератури (з досвіду роботи)

Про матеріал
Уроки зарубіжної літератури, побудовані на діяльнісному підході, спонукають дітей мислити, висловлювати свою позицію, відстоювати власні думки, допомагають їхньому самовираженню та самореалізації. У досвіді описані сучасні методи і прийоми, застосовувані мною в роботі з учнями 5 - 11 класів, які, як правило, сприймаються дітьми з інтересом, викликають прагнення глибше оволодіти предметом.
Перегляд файлу

Діяльнісний підхід на уроках зарубіжної літератури.

З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури Гайворонської філії №1

КЗ «Гайворонський ліцей №2

Наталії Олексіївни Мєх

  Що таке діяльнісний метод навчання? Це метод при якому дитина не отримує знання у готовому вигляді, а здобуває їх сама у процесі власної навчально-пізнавальної діяльності.

  В основу модельних навчальних програмах з української і з зарубіжної літератур покладена  дидактична система, яка поєднує різні діяльнісні методики з метою формування предметної читацької та ключових компетентностей: активне  навчання, навчання в парах, групове, дослідницьке, проєктне навчання.

  Діяльнісному підходу у начанні сприяє, перш за все, методичний апарат підручників нової української школи, який спрямовує учнів та учениць на активне навчання, сприйняття художніх творів, виконання завдань, що сприяють їх розумінню. Специфіка дослідницьких завдань полягає в тому, що вони спрямовані на самостійний пошук учнями нової для них інформації, творчий підхід до її використання для вирішення навчальної проблеми на основі аналізу, синтезу, спостереження, експерементування.

   Передбачена в підручниках і система завдань для проєктного навчання, у результаті виконання яких учні створюють та презентують творчі продукти – фото, малюнки, комікси, мультимедійні презентації, фотоколажі, віртуальні екскурсії та розповіді. Виконання проєктних завдань сприяє розвитку читацької грамотності, творчих здібностей учнів сприяє досягненню очікуваних результатів навчання, передбачених Державним стандартом базової середньої освіти та модельними програмами з літератури.

(звернення до підручника)

  Втілення діяльнісного підходу  у вивченні літератури зумовлено парадигмою особистістно орієнтованого навчання, при якому вчитель керується поняттям «особистістна мобільність учня».

  Термін «мобільність» в перекладі з латині означає рухливість, мінливість, здатність до швидкої дії та зміни станів, певна властивість особистості. У словнику мобільність визначається як рух.

  Реалізуючи діяльнісний підхід на уроках зарубіжної літератури як механізм особистістної мобільності школяра, шукаю природно відповідні методи та прийоми. Надаю перевагу технологіям особистістно зорієнтованого, проблемного, інтерактивного навчання та сучасним новим методам роботи, які спонукають учнів до дії, до роботи над розвитком власного інтелекту, культурного і моральгого рівня, сприяють формуванню активної життєвої позиції, вчать визначати цілі та реалізовувати їх.

  Засобом реалізації діяльнісного підходу на уроках вважаю проблемне навчання, яке сприяє  формуванню в учнів умінь вирішувати життєві проблеми, знаходити вихід із нестандартної ситуації, оскільки, розглядаючи художній твір , учні долучаються до вирішення змодельованих у ньому життєвих колізій.

  Основу проблемного навчання складають проблемні ситуації, визначення проблем і їх вирішення учнями.

  Як правило проблемність створюю постановкою проблемного запитання.

  6 клас. Тема уроку: «Причини популярності Прометея».

Проблемне запитання : «Чи потрібні Прометеї сьогодні?» (прийом «Мікрофон»).

 

  8 клас. Тема уроку: «Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма».

Проблемне запитання: « Чим сьогодні приваблюють людство рубаї Омара Хайяма?» (прийом «Прогулянка галереєю».

 

  9 клас. Тема уроку: «Ляльковий дім» Генріка Ібсена як зразок соціально-психологічної драми».

Проблемне запитання: «У чому секрет сімейного щастя?» (Дискусія).

 

  10 клас. Тема уроку: «Проблема краси і моралі в романі О.Вайльда «Портрет Доріана Грея».

Проблемне запитання: «Чи був щасливим Доріан Грей?» (метод «Прес» - висловлювання думки з дискусійного птиання у виразній і стильній формі, переконуючи інших).

 

  11 клас. Тема уроку: «Перевтілення»  Ф. Кафки – історія однієї боротьби».

Проблемне запитання: «Чому для режисера при наявності сучасних ІТ технологій було важливо, щоб роль Грегора-комахи грала людина?» (прийом «Коло ідей»).

 

  Одним із аспектів моєї методики викладання курсу зарубіжної літератури для реалізації діяльнісного підходу є використання інтерактивних форм роботи, які, на мою думку, сприяють максимальному залученню досвіду учнів, активізації їхнього мислення, забезпечують мотивацію на досягнення успіху і самореалізації.

  Найдоцільнішими на етапі актуалізації вважаю такі добре знайомі всім прийоми, як «Гронування», «Мозковий штурм», «Мікрофон».

  Прийом «Мікрофон» часто поєдную з прийомом «Незакінчене речення». Це допомагає учням відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

 

8 клас. Тема уроку. «Неповторні миті життя з  Омаром Хайямом».

Прийом «Мікрофон» і «Продовжіть речення». «На основі прочитаних рубаї О. Хайяма я можу порівняти життя людини з…».

 

  На етапі актуалізації діяльнісним  є прийом ейдетики – це прийом розвитку пам’яті через образне мислення.

8 клас. Тема уроку: «Епоха Середньовіччя в Європі».

Завдання: сформувати образ лицаря, зображення якого прикріплене на дошці, вибираючи запропоновані картки, записи на яких відповідають цьому образу:

-          Віком 25 років.

-          Матеріально забезпечений.

-          Культ Прекрасної дами.

-          Щит.

-          Має пістолет.

-          Білі рукавички.

-          Вміє грати у петанк.

-          Вміє шити та вишивати.

-          Має родимку на правій щоці.

-          Має бороду.

-          Має арбалет.

-          Верхова їзда.

Вибрані картки кріпляться біля зображення лицаря. А в процесі обговорення відбувається  комунікація, слухання, пошук компромісу, формуються навички лідерства, критичного мислення.

 

  Якщо на першому етапі уроку, актуалізації, учень ставить запитання «Навіщо мені це потрібно?», то на другому, осмислення або вивчення нового матеріалу, він має знайти відповіді. Тому на цьому етапі надаю перевагу таким прийомам: «Діаграма (кола)  Веннна», «Читання з позначкою», «Кероване читання», «Порушена послідовність», «Інтерв’ю».

 

  7 клас . Тема уроку: «Шерлок Холмс і Доктор Ватсон _ класичний детективний дует».

Пропоную, працюючи в парах, порівняти вже відомі учням  образи за спільними і відмінними рисами, створюючи «Кола Венна».

 

  Щоб перевірити знання учнів про художній твір, застосовую прийом «Порушена послідовність». Мета цього прийому – навчити учнів усвідомлено та цілеспрямовано сприймати інформацію.

  6 клас. Тема уроку: «Тема духовного випробовування людини в романі Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан».

Учитель. Перед уроком мені принесли листа. Виявляється, цей лист прислав Негору. Читаємо:

«Привіт від работоргівця! Я впевнений, що ви не вирушите в плавання, бо я порушив послідовність подій у романі, і ви ніколи не зможете відновити її. І тому нещастя будуть переслідувати вас протягом усієї подорожі».

Нам потрібно довести, що ми уважні читачі, і все ж таки розпочемо своє плавання.

  1. Шхуна-бриг «Пілігрим».
  2. Дік Сенд.
  3. Врятовані з « Вальдека».
  4. «С.В».
  5. Кит на обрії.
  6. Напівзатоплене судно.
  7. Капітан Сенд.

Прийом «Інтерв’ю з героєм». Його мета – визначити ставлення учня до конкретної ситуації або проблеми та надати змогу дитині діяти «як насправді». Прийом допомагає навчатися через досвід та почуття, і додатково діти дізнаються, як називають того, хто бере і хто дає інтерв’ю (інтерв’юер, респондент).

6 клас. Тема уроку: «Динаміка образу Скруджа, причини його переродження».

Робота в парах. Інтерв’ю зі Скруджем (після його переродження).

- Скрудже, чому Ви так не любили Різдва?

- Чи відчуваєте Ви себе самотнім?

- Що Вам потрібно для щастя?

- Які добрі справи Ви плануєте робити найближчим часом?

 

Для роботи на завершальному етапі уроків пропоную такі прийоми: «Незакінчене речення», «Сенкан», «Вільне письмо», «Літературний диктант», «Взаємні запитання».

 

Полюбляють учні і такий прийом, як «Рафт». Він проводитися за вивченим твором, діти працюють групами.

Є чотири групи карток:

  1. Хто?    2. Кому?     3. Що? (СМС-повідомлення,            4.Що написано?

                                                   переписка у вайбері,

                                                   скарга, наказ, подяка,

                                                   попередження, лист).

7 клас. Тема уроку. «Конан Дойл. «Пістрява стрічка». Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту».

 Приклад: Хелін Стоунер пише СМС-повідомлення ( попередження, скаргу…)  Джулії Стоурен.

 

Проєктна діяльність – ще одна з найперспективніших складових діяльнісного підходу.

Тому часто пропоную учням створити такі індивідуальні та групові міні-проєкти:

-          Створення ілюстрацій до творів, віршокартинок або коміксів.

-          Написання власних творів (казки, байки) або продовження твору.

-          Написання листів письменникам чи героям творів. (Наприклад, закінчуючи  вивчення твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», діти отримали завдання створити кардмейкінг (листівка ручної роботи) одному з героїв твору (за вибором).

-          Створення презентацій до уроків.

-          Рольові проєкти (інтерв’ю з героєм, автором).

-          Створення колажів, карт.

-          Створення літературного фотоквесту. (Наприклад, відшукати в інтернеті  фото предмета,  за допомогою якого було врятовано життя Сью з повісті О.Генрі або сфотографувати його (7 клас). Сфотографувати предмети ,символи свята, яке ненавидів Скрудж  Магдак із повісті Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» (6 клас).

 

  Сьогодні одними  із винуватців відлучення дітей від читання називають комп’ютер, телефон – цих неперевершених компаньйонів в іграх і пошуку цікавої інформації. Втім я, як учитель, уже дійшла висновку, що краще не звинувачувати нові технічні засоби у витісненні книги, а використати їх на користь читанню.

  Поруч з текстами «старої природи», які часто є важкими, лінійними для сучасних дітей, використовую тексти «нової природи», де поєднуються вербальні та невербальні елементи. Тексти «нової природи» для сучасного школяра – це своєрідні смаколики, серед яких кожен може знайти собі щось до вподоби.

 Учні з задоволенням долучаються до  роботи з хмарками слів, за якими закодовані цитати з твору або теги до твору (теги - ключові слова або терміни, що асоціюються з фрагментом твору).

   Полюбляють учні працювати з кросенсами -  асоціативними головоломками, ланцюжками, що складаються з дев’яти картинок і розвивають навички роботи з інформацією, підвищують допитливість і мотивацію до вивчення предмета.

   Діти із задоволеням створюють віршокартинки – прийом, що розвиває творчу увагу, адже художній текст можна передати за допомогою зорового образу, невеликих деталей, пропустити через всі органи чуття.

  Діяльнісними є  нестандартні прийоми і при вивченні поезії.

 Часто використовую прийом візуалізації. Даю завдання окремі слова у вірші замінити малюнками або смайликами.

  Читаючи вірш напам’ять, замінити слова мімікою і жестами (любовна поезія: я, тебе люблю, серце, сумую, радію …).

 Вчимо напам’ять монолог Гамлета. Двом учням пропоную прочитати його у батлі, по фразі, створюючи певний ритм і підтримуючи один одного. Решта учнів можуть підстукувати, відбиваючи ритм. В результаті отримуємо кавер-версію у вигляді року.

 

  Сучасні методи і прийоми, описані мною у досвіді, як правило, сприймаються учнями з інтересом, викликають прагнення глибше оволодіти предметом. Невимушена атмосфера, вільне спілкування налаштовують на виникнення позитивних емоцій, а це, в свою чергу, допомагає активному процесу розвивального навчання, ефективної комунікації.

 

 Уроки літератури, побудовані на діяльнісному підході, спонукають дітей мислити, висловлювати свою позицію, відстоювати власні думки, допомагають їхньому самовираженню та самореалізації.

 

 

 

docx
Додано
13 лютого
Переглядів
172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку