Сучасний урок – це твір мистецтва,
де педагог уміло використовує
всі можливості для розвитку
особистості учня.
М. Ебнер-Ешенбах
Я зі школою разом уже багато років: спочатку – школяркою, потім – учителем.
Так, ще був інститут, і були неймовірно віддані своїй справі викладачі. До цих пір пам’ятаю слова наставників: ви не просто вчителі, ви – вчителі літератури. І маєте з перших уроків зацікавити, заінтригувати дітей своїм предметом, влюбити їх у свій урок, ощасливити їх із перших же уроків, зробити ці зустрічі яскравими й неповторними. Тепер уже я знаю, що всі мої викладачі, які давали нам уроки такої майстерності, мали рацію.
Сучасний учитель має запалювати в серцях дітей іскорку творчості, бажання пізнавати щось нове, прагнення до самовдосконалення. Основне джерело інформації сьогодні – це Інтернет. Учитель має навчити учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, водночас розкриваючи творчий потенціал кожного, тому його майстерність має важливе значення для проведення навчального процесу.
Майстерність педагога пов’язана з творчістю. Творчість – це завжди пошук і знаходження чогось нового: або для себе, або для себе й інших. До якостей творчого педагога належать: націленість та формування творчої особистості (свідомий вибір змісту, методів, прийомів, форм і засобів педагогічної діяльності); педагогічний такт; артистизм і розвинене почуття гумору; уміння створювати проблеми і ситуації; уміння створювати проблемні ситуації; уміння ставити несподівані запитання. Запалювати вогник творчості в душах дітей, розвивати потребу кожного творити, стимулювати емоційну сферу учнів, виховувати їхні почуття, цілеспрямованість і міцність переконання – головне завдання уроку зарубіжної літератури.
Мета вчителя – словесника – створити на уроках літератури таку атмосферу творчості, ввести учнів до стану потоку, перетворити нудну і важку роботу на цікаву і захопливу гру, коли літературний твір одночасно сприймає весь колектив. І настрій в класній кімнаті має посилювати естетичне сприйняття художнього твору, залучати до ділового спілкування якомога більше учнів. Вчитель повинен зробити кожен урок словесності світлим промінчиком гуманізму, порядності, чесності і толерантності.
Сьогодні учитель повинен розуміти своїх учнів і вміти їх вислуховувати. Кожен педагог зобов’язаний бути психологом і знаходити підхід до учнів, адже кожна дитина є індивідуальною особистістю. Майстерність учителя також полягає у вмінні організовувати співпрацю з батьками у проведенні виховних тематичних заходів, вікторин і екскурсій.
На плечі сьогоднішніх учителів лягає велика відповідальність, за своїх учнів, оскільки відбувається стрімкий технічний розвиток, який, на думку вчених, не дуже позитивно впливає на розвиток інтелектуальної і моральної особистості дитини. Тому місія вчителя у наш час є дуже значущою. Ми повинні працювати над гуманізацією освіти, тобто підвищення культури народу.
Вчитель – це людина, що скерована в майбутнє, формує у молодих людей активне і відповідальне прагнення оновлення світу, у якому вони живуть. І учень чекає від учителя, передусім, розуміння своїх проблем. Прагнень і вдячний за умови створені для самоутвердження. Для дитини, підлітка, юнака вчитель потрібний, як організатор життєдіяльності, що забезпечує кардинальні потреби людини у самоактуалізації і визнанні. На мою думку, в цьому й полягає майстерність вчителя.
Згадую своїх уже стареньких улюблених учителів літератури і їхні уроки тай думаю, що таки той людський чинник зіграв у виборі мною професії вирішальну роль і, звичайно, любов до книжки, до дітей і до Слова. Адже наші учні – це наші крила і наше майбутнє.
Мої учні – мої крила,
Ними я живу,
Я радію разом з ними,
З ними я лечу…
Марія Мончак,
Учитель зарубіжної літератури
Сарнівської ЗОШ І-ІІ ступенів