УДК372.851
І.С. МОТРУК
Науковий керівник – доктор філософії в галузі математики та статистики, старший викладач кафедри фізики
В.М. ДАРМОСЮК
Використання електронних сервісів для проведення тестування учнів на уроках математики.
У статті розглядається актуальність впровадження електронних сервісів у практику роботи педагога, як засобів покращення якості освіти та інтенсифікації навчального процесу.
Постановка проблеми. Сучасне суспільство висуває особливі вимоги до системи математичних знань. Елементами загальної людської культури є певний обсяг математичних знань, володіння характерними для математики методами, знайомство з її специфічною мовою. Крім того, все більшої актуальності набуває проблема оцінки якості навчання математики.
Зміни у сфері освіти, привели до протиріччя між наявністю розробленої теорії та методики використання тестів в оцінці якості знань і їх ефективним застосуванням в практиці викладання математики.
Контроль знань, умінь і навичок є важливою ланкою навчального процесу. Від його організації багато в чому залежить результат навчання. У процесі контролю виявляються проблеми у знаннях і вміннях учнів, що дозволяє управляти навчальним процесом, вдосконалюючи форми і методи навчання. Однією з форм контролю, що дозволяє оперативно і ефективно перевірити результати навчання в школі, є тести.
Аналіз актуальних досліджень. Стало очевидним фактом те, що тести дозволяють отримати об’єктивну оцінку рівня знань, умінь, навичок та дають можливість швидко виявити прогалини в підготовці.
Актуальність введення електронного тестування сьогодні в шкільну практику викликана ще й тим, що воно сьогодні слугує одним зі складових методики засвоєння шкільної програми з математики.
Мета статті – описати можливості та переваги електронних засобів тестування учнів на уроках математики.
Виклад основного матеріалу дослідження. Одним із засобів діагностики, що дозволяє оперативно і ефективно перевірити результати навчання та засвоєння знань учнів, є тести.
Тест (від англ. test – проба, перевірка) у педагогіці – це система спеціально підібраних завдань певного змісту і специфічної форми, що дозволяють кількісно оцінити навчальні досягнення. Цей термін введено американським психологом Джеймсом Кеттелом у 1899 році.
Тестування – це спосіб визначення рівня знань і вмінь учнів за допомогою спеціальних тестових завдань, як правило, у вигляді запитань або задач.
У навчальному процесі тест на різних етапах уроку може виконувати наступні функції:
1. Контролююча – визначення стану знань і умінь учнів, рівня їх розумового розвитку, а також дослідження рівня засвоєння прийомів пізнавальної діяльності та навичок раціональної організації навчання.
2. Навчальна – вдосконалення знань і умінь, їх систематизація. У процесі тестування учні повторюють і закріплюють вивчений матеріал. Вони не тільки відтворюють раніше вивчене, але й застосовують знання і вміння в нових ситуаціях.
3. Діагностична – отримання інформації про помилки, недоліки і прогалини в знаннях і уміннях учнів і про причини їх виникнення, а також про кількість та характер помилок.
4. Розвиваюча – стимулювання пізнавальної активності учнів і розвиток їх творчих здібностей через особливим способом підібрану систему завдань.
5. Орієнтована – отримання інформації: рівень та глибині засвоєння і вивчення навчального матеріалу окремим учнем і класом в цілому.
6. Виховуюча – виховання в учнів відповідального ставлення до навчання, дисципліни, акуратності, чесності.
Якщо тестовий контроль використовувати раціонально, то він може стати одним з інструментів керування навчальним процесом, дозволяючи визначити рівень оволодіння навчальним матеріалом кожним учнем, а також його готовність до подальшого навчання та розвитку з предмету.
Однак проводити якісне тестування без застосування спеціальних засобів практично неможливо через значний обсяг даних, якому необхідно переробити вчителю. По-перше, необхідно підготувати значну кількість варіантів тестів з неповторюваними питаннями, а підготовка тесту – досить трудомісткий процес. По-друге, оцінка результатів тестування, особливо в процесі використання статистичних методів, досить складна.
Для вирішення цих проблем використовуються програмні засоби, що дають можливість учителеві оперативно складати безліч питань з теми і оцінювати результати тестування.
Розглянемо деякі програми для проведення тестування знань учнів.
MyTest – комплекс програм для створення і проведення комп’ютерного тестування, збирання й аналізу результатів, що містить редактор тестів модуль тестування і журнал результатів. Ця програма є досить поширеною серед учителів.
GoogleForms – частина офісного інструментарію GoogleDrive. Один з найшвидших способів створити своє опитування або тест. Достатньо описати завдання, обирати тип питання і зберегти отриману форму. Одержаний тест можна відправити по електронній пошті або вбудувати на власний сайт. Форми є безкоштовним програмним забезпеченням – для використання ресурсу потрібно тільки мати акаунт Google.
Plickers – мобільний додаток для вчителів, що допомагає влаштовувати опитування прямо в класі. Учням видаються спеціальні бланки з варіантами відповідей. У відповідь на питання, вони піднімають потрібні картки, які вчитель сканує камерою смартфона. Додаток працює на Android і iOS, а завантажується безкоштовно.
Kahoot!– онлайн-ресурс для тестування в ігровій формі. Запитання відображаються на вчительському екрані,а на гаджетах учнів будуть тільки 4 варіанти відповіді. Вчитель може робити опитування яскравими, додавати фото,відео чи графіку. Це перетворить навіть складний іспит на цікаве змагання. Поіменні відповіді учні та вчитель бачать одразу у таблиці.
Quizizz– інструмент перевірки знань учнів та можливість дистанційного навчання. Можна використовувати тести, як домашнє завдання. Результати тестів, які проходять учні,відображаються в особистому кабінеті вчителя. Перевага даного сервісу полягає в тому, що учні мають можливість відповідати на питання в своєму індивідуальному темпі.
Порівнюючи методику тестування з іншими інструментами контролю та оцінювання, можна виділити багато переваг, серед яких:
Проте, оглянувши всі переваги тестування, слід зазначити і ряд недоліків:
На певних етапах і за певних обставин ці недоліки можна перетворити і на переваги, але такий перелік звертає увагу на те, що тести не можуть служити єдиною формою контролю якості знань учнів.
Виникнення інтересу до математики в учнів у значній мірі залежить від того, наскільки різноманітно буде побудована навчальна і позаурочна робота. Робота з комп’ютером завжди приваблива, різні онлайн-сервіси для вчителя та учнів дозволять створювати тести, проходити тестування, напрацьовувати практичні навички у вирішенні завдань за допомогою тренажерів.
Висновки. Отже, сьогоднішнє покоління учнів відрізняється деякими особливостями, коли дітей дуже важко зацікавити та здивувати. Вважається, що використання комп’ютерних форм тестування значно посилює мотивацію навчання. Під час використання ІКТ у математиці та, зокрема, електронних сервісів тестування значно зростає активність роботи учнів на уроках, з’являється дух конкуренції та бажання успішно скласти тести і підвищується інтерес до самостійної роботи.
Література