Однією із форм позакласної роботи є гра. Захоплюючись грою, студенти розвивають творчу уяву, пізнають нове. Щоб спонукати студентів до вивчення предметів, треба розвивати в них потребу займатися пізнавальною діяльністю. Робота по здобуттю знань повинна заряджати зацікавленістю. Ігри з предметів – це навчання і відпочинок. Завдання, що містять нові для студентів відомості з предметів математично-природничих дисциплін, розвивають інтерес до вивчення цих предметів.
Завдання на вікторинах, конкурсах не повинні бути складними, але повинні бути цікавими.
Однією з найпоширеніших форм проведення виховної роботи в позанавчальний час є проведення тижнів математично-природничих дисциплін.
Тиждень математично-природничих дисциплін проводиться з ініціативи методичного кабінету та циклової комісії математично-природничих дисциплін коледжу.
Метою його проведення є:
Його завдання:
( регіонального, міжвузівського, обласного тощо).
Програми різних років складалася з таких заходів:
● предметної олімпіади з математики, фізики
● конкурс «Скористайся своїм шансом»
●квест «Пригоди першокурсника»
● конкурс навчальних проектів з природничих наук
●відкритих математично-природничих ігор «Мозголомка», «Інтелектуальний калейдоскоп», «Невський бульвар» за участі студентів І- ІІ курсів
● зустрічі студентів І-ІІ курсів з представниками міського центру планування сім’ї та репродукції людини за темою «Фізиологічні особливості розвитку організму в юнацькому віці»
В цей збірник включені деякі фрагменти перелічених заходів.
Конкурс «Інтелектуальна розминка»
Інтелектуальна розминка складається з двох частин – теоретичної та практичної.
Умови теоретичної частини конкурса наступні: поставлено запитання, на яке протягом 20 секунд студенти повинні дати відповідь. Право відповісти першою одержить та команда, яка першою підійде до мікрофону. У випадку неправильної відповіді, право відповідати перейде до тієї команди, яка підійде до мікрофону другою. Якщо і друга команда відповість неправильно, шанс одержить третя команда. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала. За відповідь на додаткове запитання, задане ведучим, команда, яка відповіла вірно, одержить 0,3 бала.
Перше запитання:
Існує легенда про великого англійського вченого, який спостерігав за фізичним процесом, що відбувався з біологічним об’єктом, відкрив фізичний закон. Назвіть цей закон.
Відповідь: Закон всесвітнього тяжіння (0,5)
Додаткове запитання: Назвіть біологічний об’єкт і фізичний процес, про які говорять в легенді
Відповідь: Яблуко і процес падіння. (0,3 б)
Друге запитання:
Героїня відомої казки англійського письменника, розказала, що вона вчила такі основні математичні дії:(російською) скольжение, причитание, изнеможение и умиление. Назвіть ім’я цієї чудової дівчинки.
Відповідь: Аліса (0,5б)
Додаткове запитання: Про які математичні дії йде мова? (0,3б)
Третє запитання:
Страшний пес, завбільшки з молоду левицю. Його величезна паща все ще світилася блакитним полум'ям, глибоко посаджені дикі очі були обведені вогненними колами. Звір, що лежав перед нами, самими своїми розмірами й силою справляв моторошне враження. Я доторкнувся рукою до його палаючої морди і, піднісши пальці до очей, побачив, що в темряві вони світяться.
Пояснити явище, яке описане в наведеному уривку.
Відповідь: Використання білого фосфору.(0,5б.)
Додаткове запитання: Вкажіть автора та назву твору. (Артур Конан Дойл, «Пригоди Шерлока Холмса та доктора Ватсона», «Собака Баскервілів») (0,3б.)
Конкурс «Капітанів»
Капітани команд одержують конверти, в яких наведено чотири поняття з математики, фізики, хімії, біології. Капітану надається п’ять пять секунд на обмірковування понять і після цього за півтори хвилини він повинен зобразити їх в заданому порядку тільки за допомогою рухів і жестів, нічого писати і малювати не можна. Його команда, що залишилася в залі, повинна відгадати всі поняття. Максимальна оцінка за конкурс-1 бал. Враховується правильність и швидкість вгадування.
Наприклад.
|
І команда |
ІІ команда |
ІІІ команда |
Математика |
ПРОМІНЬ |
КОРІНЬ |
ВИСОТА |
Фізика |
ОПІР |
НАПРУГА |
ТИСК |
Хімія |
КИСЛОТА |
ВИБУХ |
СІЛЬ |
Біологія |
ДЕЛЬФІН |
ЧЕРЕПАХА |
ПІНГВІН |
Конкурс «Збери слово»
Командам видаються однакові набори карток, з двох сторін кожної з яких зображені певні букви. За сформульованим означенням учасники кожної команди повинні з отриманих букв скласти відповідне слово, яке є математично-природничим поняттям. Команда, яка це зробить першою, отримує 1 бал, другою – 0,5 бала.
Запитання:
Конкурс «Формула всього»
Запитання Відповідь
Конкурс «Більше –менше»
По черзі кожній команді озвучується запитання, відповідь на яке виражається певним числом і через 5 секунд команда надає відповідь. Дві інші команди також за 5 секунд повинні визначитися, чи є правильне значення більшим або меншим від названого першою командою числа. Один бал отримують одна або дві команди, які будуть ближчими до правильної відповіді.
Запитання:
1. Як ви вважаєте, скільки видів тварин існує на Землі?
Відповідь: 1,5 млн. видів.
2.Назвіть масу 1 л соняшникової олії
Відповідь: 920 г
3.Який вміст води у клітині у 0/0?
Відповідь: 800/0
4.Як на вашу думку, скільки знаків після коми має частка від ділення числа 3075 на 800 ?
Відповідь: Насправді знаків 5
5.Скільки вильотів треба зробити бджолі , щоб назбирати нектару на 1 кг меду?
Відповідь: 60 тисяч
6. Назвіть суму, яку складають натуральні числа від 1 до 40
Інші команди, як ви вважаєте, насправді ця сума є більшою чи меншою від названого числа?
Відповідь: 820
Конкурс «Музикальний»
Потрібно за 10 секунд вгадати пісню по фотофрагменту, який з’явиться на екрані. Та команда, яка першою дасть правильну назву пісні та зможе пояснити, як ця пісня пов’язана з одним із предметів: математикою, фізикою, хімією, біологією або астрономією, одерже 0,5 бала.
Якщо не буде встановлено зв’язок з одним із зазначених предметів, команда одержить 0,4 бала.
Наприклад.
«Ніч яка місячна»
Астрономія
Конкурс «Чорна скринька»
За короткою характеристикою треба правильно відгадати, який предмет знаходиться у «чорній скриньці». Команда, яка першою дала правильну відповідь отримує 1,5 бали. Якщо жодна з команд не надала правильної відповіді, надаються підказки. Правильна відповідь з першої підказки оцінюється в 1 бал. Правильна відповідь з другої підказки – 0,5 бала.
Перша чорна скринька
В давнину їх називали клепсидрами (1,5 б.) Що в чорній скрині?
1.Без цього предмету не можна уявити сучасного життя (1б.)
2.Цій речі властиві епітети: сонячні, водяні, пісочні, механічні, електронні, протиударні. (0,5б.)
Відповідь: Годинник
Друга чорна скринька
Дві сестри гойдались, правди добивались.
А коли добились, то і зупинились. (1,5 б.) Що в чорній скрині?
1. Сьомий знак зодіаку. (1б.)
2.Вимірювальний прилад для визначення фізичної величини за діючою на нього силою тяжіння. Бувають електронні, аптечні, важільні. (0,5б.)
Відповідь: Терези
Третя чорна скринька
Ця річ виготовлена з полімерного матеріалу. Нею ми користуємося кожного дня. (1,5 б.) Що в чорній скрині?
1.Річ, яку останнім часом вважають причиною загибелі океанських черепах. (1б.)
2.Те, у що ми загортаємо бутерброди або пиріжки. (0,5б.)
Відповідь: Поліетиленовий пакет
Конкурс «Біатлон»
У конкурсі від кожної команди беруть участь по три представника. Гравці по черзі швидко називають числа і поняття, причому два гравця називають число, а третій-поняття, і так по колу. Гравець, що не попав в ціль- залишає поле бою.
Команда, всі гравці якої вибувають першими, отримує 1 бал, друга команда-1,5 бала, переможець конкурса-2 бала.
Завдання.
Називати прості числа по черзі і математичне поняття, що складається з одного слова, наприклад – рівняння.