Використання графічного плану
для розвитку зв'язного мовлення дітей.
Дошкільний вік - це вік образних форм свідомості, і основними засобами, які опановує дитина в цьому віці, є образні засоби: сенсорні еталони (колір, форма, розмір, різні символи, знаки, наочні моделі. Дитина з опорою на образи пам'яті встановлює причинно наслідкові зв'язки, робить висновки. У її свідомості образи пов'язують сучасне і минуле, створюючи єдине ціле.
На сьогодні – гарно сформоване мовлення - явище дуже рідкісне.
Мовлення дітей має значну кількість проблем:
• Бідність. Недостатній словниковий запас.
• Нездатність граматично правильно побудувати поширене речення.
• Мова складається лише з простих речень.
• Бідне діалогічне мовлення: нездатність правильно і грамотно сформулювати питання, побудувати коротку або розгорнуту відповідь.
• Нездатність побудувати монолог, переказати текст власними словами.
• Відсутність логічного обгрунтування своїх тверджень і висновків.
Тому педагогічний вплив на процес розвитку зв язного мовлення дошкільнят важко переоцінити. Нам потрібно навчити дітей зв'язно, послідовно і граматично правильно викладати свої думки.
У педагогічній практиці є методи , що полегшують процес становлення зв'язного мовлення. Один з таких методів - наочний.
К. Д. Ушинський
«Намагайтеся навчити дитину будь-яким невідомим їй п яти словам - вона буде довго та марно мучитись, але зв яжіть двадцять таких слів з картинками, і вона засвоїть їх на льоту»
Розгляд предметів та картин допомагає дітям називати предмети, їх особливі ознаки, дії. Існує вже багато розроблених мнемотаблиць з різних тем, які суттєво полегшують процес складання розповіді.
Але навіть існування таких таблиць не завжди допомагає дитині впоратися с завданням. І після обговорення такої схеми, багато дітей, а саме діти з ЗНМ ІІ – ІІІ рівня, потребують більшої допомоги. Так як підказку їм треба не просто показати веселку, для того щоб указати таким чином на колір предмета. Таким дітям бажано запропонувати цілу схему, де буде позначено майже кожне слово їх висловлювання. (У киці сіре хутро)
Таким допоміжним засобом є графічний план.
Ще відомий психолог Л. С. Виготський наголошував на важливості послідовного розміщення всіх важливих елементів висловлювання в попередньо обговореному плані.
За допомогою графічного плану вирішуються наступні завдання:
Я пропоную до вашої уваги частину своєї роботи з цього напрямку. Оскільки найважчим для дитини є побудова розповіді за малюнком, я взяла саме такий матеріал для прикладу. Тематичний цикл «Осінь».
Картина має такий загальний вигляд:
Вона досить об ємна для швидкої обробки. Тому, я поділила її на чотири фрагменти, які опрацьовуються нарізно.
Структура роботи над картиною:
Діти розглядають фрагмент картини, називають все, що бачать на ній. Дорослий проводить бесіду за картиною. Під час бесіди можуть ставитися не лише прямі запитання, а і проблемні. Якщо рівень розвитку мовлення дітей низький, вони можуть на цьому етапі відповідати одним словом.
Далі можна переходити до самого складання розповіді. Дорослий наголошує на тому, що кожна історія має свій початок, основну частину та висновок. І після цього вже разом з учнями обговорюється саме те, що буде міститися в розповіді і паралельно з цим складатиметься графічний план.
Кожне слово речення, яке означає предмет, або його ознаки зображується схематично, а дієслово – стрілкою. Таким чином виходить схема такого зразка:
Досвід підказує, що кращим варіантом є той, коли вчитель одночасно з дітьми малює цей план (вчитель – на дошці, діти – на папері). Тоді одразу після його складання, дитина розповідає історію, яку раніше не чула.
Після опрацювання кожної частини окремо, всі фрагменти складаються і дітям пропонується описати загальну картину.
Ця робота розрахована не на один тиждень. Це блок осінніх тем: «Пора року Осінь», «Овочі. Фрукти», «Перелітні птахи», «Як звірі готуються до зими?».
Прийшла осінь.
Стало холодно.
Листя пожовтіло та опало.
Птахи відлітають у теплі краї.
Небо та вода у річці стали темними.
Наближається зима.
Настала осінь.
Осінь подарувала людям врожай фруктів та овочів.
Петрик у городі збирає врожай овочів.
Сашко складає гриби у кошик.
На деревах дозріли фрукти, на кущах – горіхи.
Осінь щедро роздає свої подарунки.
Настала осінь.
Прийшли холоди.
Птахи відлітають у теплі краї.
Білочка збирає горіхи та гриби.
Їжачок та ведмідь застеляють домівку листям та травою.
Вони лягають спати.
Звірі змінюють хутро.
Тварини готуються до зими.
Настала осінь.
Листя пожовтіло та опало.
Стало холодно.
Дівчата одягли теплі речі та пішли на вулицю.
Ллють дощі.
Дівчатка взяли парасольки та радіють дощику.
Настала осінь.
Стало холодно.
Листя та трава стали жовтими.
Люди та звірі готуються до зими.
Люди збирають врожай та одягають теплі речі.
Птахи відлітають в теплі краї.
Тварини готують домівки, збирають запаси їжі та змінюють хутро.
Йде зима.