Комунальний заклад
«Харківська санаторна школа № 11»
Харківської обласної ради
Виступ на педраді
«ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ»
Підготувала
вчитель української мови та літератури
вищої кваліфікаційної категорії
Білецька Олена Вікторівна
Харків 2023
Ефективність дистанційного навчання залежить від організації навчального процесу. Найголовнішим було створення комфортних умов навчання, за яких діти будуть відчувати свою успішність та інтелектуальну самостійність.
На сучасному етапі роботи з учнями при дистанційному навчанні вчителі української мови та літератури використовують синхронне і асинхронне навчання. Використовуючи комп'ютерні мережі і онлайнові засоби, вчителі намагаються подавати нову інформацію, задовольняючи індивідуальні запити кожного суб’єкта навчального процесу.
На навчання і виховання учнів усе більшою мірою впливає стрімкий потік нової сучасної інформації, реклами, застосування комп'ютерних технологій, розвиток Інтернет - технологій. Те, що раніше можна було отримати з різних джерел: із підручника, довідкової літератури, на уроці від учителя, із конспекту лекції тощо - сьогодні можна знайти в мережі Інтернет. Тому, вважаючи на ці обставини, у процесі підготовки до уроків кожен учитель, і я в тому числі, повинні запроваджувати в навчальний процес нові методи і способи подачі основної інформації з предмету, використовувати різноманітні прийоми її отримання, збереження та аналізу, і, на основі цього набувати певних компетентностей. У своїй діяльності враховую те, що кожний учень по-різному засвоює нові знання, має свої особисті здібності і можливості в опануванні певним конкретним матеріалом, та коли нова інформація подається для одночасного сприйняття її, наприклад, візуально і через слух, то рівень її отримання суттєво підвищується. Переконана, що це вимагає від вчителя знань особистих характеристик учнів класу, з якими він працює, та вміння застосувати нові методи і форми роботи , використовуючи індивідуальний підхід. Ефективність такого навчання залежить від організації навчального процесу як офлайн, так і онлайн. Один із головніших факторів, на який звертаю увагу, це як кожний учень уміє самостійно працювати, опановуючи необхідну інформацію, бо від цього залежить рівень його навчальних досягнень. Під час дистанційного навчання використовувала асинхронне навчання. Не можу сказати, що навчання онлайн має лише недоліки, як це говорять більшість педагогів і батьків, є і багато позитивних моментів. Перевага цього навчання полягає у тому, що воно більш гнучке, адже в кожному класі є діти, яким для опрацювання та засвоєння навчального матеріалу потрібно більше часу. Отже, можна забезпечити диференційоване навчання.
Варіанти організації дистанційного навчання учнів в асинхронному режимі:
1. Із використанням електронної пошти. Надсилаю учням на їх електронні скриньки навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання; учні опрацьовують самостійно матеріали та виконують завдання, а потім їх надсилають на мою електронну скриньку.
2. Із використанням Google Диску. Створюю документи, презентації для учнів із навчальними матеріалами та завданнями, надсилаю їм посилання, вони самостійно опрацьовують матеріали, виконують завдання.
3. Із використанням соціальних мереж / месенджерів. Створила групу в соціальній мережі/месенджері (Viber) з обмеженим доступом, розміщую навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання. Також у групі коментую виконані завдання за допомогою голосового чату.
4. Із використанням сайту. Розміщувала навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання для учнів на своєму сайті, пізніше на шкільному, учні самостійно опрацьовують матеріали, виконують завдання та надсилають їх на електронну пошту або Viber.
Варіанти організації дистанційного навчання учнів в синхронному режимі, які використовую:
1. Проведення відеоконференцій ( Zoom). Створюю обліковий запис у відповідному сервісі, планую трансляцію та надсилаю посилання на заплановану подію учням на електронні скриньки. Під час трансляції демонструю екран, на якому підготовлена презентація або дошка, записую, малюю на ній.
2. Проведення чатів – спілкування в режимі реального часу через месенджери: Viber, Messenger, Telegram. Коли необхідно поспілкуватися не з усіма учнями, а з певними групами, організовую відеочат.
3. Використання спільних документів Google (документів, презентацій, таблиць, малюнків тощо) дозволяє організувати роботу в режимі реального часу. Учні створюють документи разом (записувати відповіді, думки, формули, створювати разом слайди тощо) і коментують їх. Цей інструмент застосовую також в асинхронному режимі.
У підготовці та проведення уроку я застосовую такий інструментарій:
1. Google документи, презентації, таблиці, малюнки тощо: разом з учнями створюю і спільно використовую документи, презентації, електронні таблиці, а також залишаємо коментарі.
2. Інтерактивні вправи в Learningapps . Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
3. Сервіси для створення хмари слів, Canva урізноманітнюють завдання, запропоновані до уроків.
4 Сервіси «Storyboardthat», «Makebeliefscomix», «Pixton» , Canva для створення коміксів та фотоколажів на уроках розвитку мовлення.
5. Навчальний ресурс Wardwall. Простий спосіб для створення власних навчальних ресурсів, вправ. Вікторини, вправи на співставлення, ігри зі словами. Ресурс, який допомагає зробити дистанційне навчання цікавим та різноманітним.
6. Онлайн-тести «На урок», «Всеосвіта» дають можливість перевірити знання учнів з певної теми. Під час дистанційного навчання задаю тести лише в режимі реального часу або домашнього завдання з обмеженням у часі . Таким чином, можна побачити реальні знання учнів, так як в режимі звичайного тестування учні можуть проходити заданий тест декілька разів.
7.Тренажер з правопису української мови. Поєднує теоретичні положення й практичні завдання, що сприяє засвоєнню граматики української мови і вдосконаленню правописних навичок. Навчальні матеріали містять різноманітну пізнавальну інформацію. Завдання, відповіді та інтерактивні тести онлайн.
8. Робота з сайтом ЗНО, НМТ https://zno.osvita.ua/ukrainian/tema.html Виконання завдань онлайн в тестовій формі сприяють удосконаленню вмінь і навичок учнів.
Переконана, що проведення онлайн-уроків відповідно до розкладу занять у синхронному режимі за допомогою засобів для відеоконференцій тривалістю 25 хвилин стає складним випробуванням як для учнів, так і для вчителів. Тому проводжу різноманітні руханки, гімнастики для очей. Частину уроку (10–15 хвилин) використовую для пояснення, а іншу частину (15–20 хвилин) для інтерактивної взаємодії та самостійного виконання завдань учнями. Враховую, що під час онлайн-спілкування швидкість засвоєння навчального матеріалу учнями менша, ніж в очному навчанні. Отже, виділяю найсуттєвіший матеріал теми та планую для онлайн-уроків менший за обсягом матеріал. У плануванні навчальних занять із використанням технологій дистанційного навчання. Коли це можливо, застосовую технологію «перевернутого класу», коли перед вивченням теми наступного уроку учні самостійно опрацьовують навчальне відео (презентацію), а під час відеоконференції я надаю відповіді на питання,
пояснюю незрозумілі моменти, разом із учнями розв’язуємо завдання. Наприклад, під час дистанційного навчання пропоную учням в якості домашнього завдання переглянути відео або презентацію з теми наступного уроку (додатково опрацювати теоретичний матеріал підручника), пропоную 2–3 простих запитання для самоперевірки, враховуючи, що час на ознайомлення з новим навчальним матеріалом не повинен перевищувати 25 хвилин.
Модель дистанційних уроків української мови та літератури, які проводжу, має наступні етапи:
1. Мотиваційний етап. Мотивація, на мою думку, найважливіша складова дистанційного навчання, адже учням самим потрібно налаштовуватися на роботу, вчителя, який під час офлайн –навчання поруч - немає.
2. Інформаційний етап (пояснення).
3. Інструктивний етап (інструкції і рекомендації щодо виконання завдань).
4. Контрольний етап (система тестування і контролю).
5. Комунікативний і консультативний етапи ( інтерактивна взаємодія учнів з учителем і між собою щодо результатів опрацьованого матеріалу).
Рекомендую колегам вивчення програмового матеріалу за технологією дистанційного навчання здійснювати в таких формах:
– оприлюднювати завдання з відповідної теми з української мови та літератури для самостійної роботи учнів на сайті закладу освіти або власному сайті/блозі (можна й у Viber групі);
– організувати щоденне навчальне онлайн-спілкування з учнями;
– розміщувати в мережі Інтернет (на Google Диску) мультимедійні матеріали (презентації, відеоролики тощо), які допоможуть учням у вивченні зазначеної в теми;
– надати учням перелік інтернет-джерел, що сприятимуть засвоєнню програмового матеріалу (на каналі YouTube є відеоуроки за програмою з української мови для всіх класів).
У своїй практичній роботі під час дистанційного навчання використовувала і такий освітній ресурс, як Всеукраїнська школа онлайн для 5–11 класів.
Контрольний диктант і контрольний переказ проводила за допомогою відеоконференції Zoom або надсилала аудіодиктант, який записувала сама. Для достовірності результатів контролювала час на написання і відправлення робіт.
На основі власного досвіду можу виділити кілька позитивних можливостей використання інформаційних технологій у процесі навчання: прямий і зворотний зв'язок між користувачами ІКТ; архівне зберігання великих обсягів інформації з можливостями їх передачі; можливість проведення віртуального експерименту; обробка та аналіз результатів експерименту та висновків, що з них випливають; можливість оцінки і контролю рівня опанування відповідною навчальною інформацією та коригування рівня навчальних досягнень.
Реалізація творчого і обдуманого використання серверів Google на уроках української мови та літератури під час навчання онлайн дозволяє визначити такі види діяльності, до яких можна залучити учнів під час отримання інформації, її інтерпретація та подання в різній формі; взаємодія користувача з програмною системою, що припускає обмін текстовими запитами і відповідями; автоматизований контроль результатів знань, тестування тощо ( це й написання творів, презентацій, проєктів, дослідницьких робіт, створення коміксів, музичних листівок, буктрейлерів, конференцій і т.д.). Зазначені види діяльності грунтуються на інформаційній взаємодії між учнями, учителями і засобами інформаційно-комунікаційних технологій, спрямованих на досягнення навчальних цілей та заплановане засвоєння навчальної інформації.
Для того, щоб учень свідомо працював в мережі Інтернет, він має володіти певними уміннями: користуватися комп’ютером, інформаційними ресурсами; користуватися пошуковими системами, каталогами; цілеспрямовано знаходити необхідну інформацію; розуміти адресну спрямованість інформації, критично обмірковувати її, формувати і обґрунтовувати альтернативні погляди; зберігати і використовувати інформацію в повсякденному житті; опрацьовувати і подавати інформацію. Існує чимало способів організації дистанційного навчання української мови і літератури для учнів. Проте варто не забувати й про традиційні методи роботи з учнями на відстані. Моя робота починалася, по-перше, із того, що потрібно було скласти календарно-тематичне планування, адаптоване до сучасних умов та змішаного навчання, урахувавши, які теми можуть бути винесені на самостійне вивчення учнями, а які потребують обов’якового роз’яснення вчителем. Складні теми намагаюся не пропонувати для самостійного опрацювання школярам. По-друге, серед завдань, які пропоную учням, завжди є такі, що передбачають роботу з підручником. Намагаюся скласти їх список так, щоб він містив чітко зазначені параграфи, сторінки та перелік вправ чи інших видів роботи. При цьому визначаю зміст та обсяг завдань для самостійної роботи учнів, аби уникнути перенавантаження.
Активно в свою практику викладання української мови та літератури впроваджую проведення уроків онлайн (ZOOM), тому що це обмін інформацією в режимі прямої трансляції . Але потрібно завжди враховувати, що перша умова проведення: учні та вчитель повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою, телефон), мати підключення до мережі Інтернет. Друга умова: усі учні, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. Форми навчання у такому випадку використовую традиційні, але дещо модифіковані. При цьому між учителем та учнівською аудиторією існує безпосередній зв’язок: пряма відеотрансляція, демонстрування презентації
(зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із ноутбука.
Методика дистанційного навчання української мови та літератури – нова форма й інший рівень взаємодії педагога й здобувачів освіти, який передбачає виконання завдань, прослуховування, тестування, слухання, читання текстів, і головне – зворотний зв'язок з учителем у процесі навчання. Сьогодні у нас є академічна свобода, яка дозволяє обрати форми й методи реалізації дистанційного навчання: онлайн-консультації вчителів, вебквести, інтерактивні вправи, уроки через ZOOM тощо. Окрім чіткого переліку літературних творів, запланованих для вивчення під час дистанційного навчання, надаю покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома. Наприклад: прочитайте літературний твір, перегляньте відеоурок, створіть ментальну карту, виконайте інтерактивну вправу, скриншот виконаного завдання надішліть на електронну пошту вчителя тощо. Для того, щоб забезпечити індивідуальний підхід до кожного учня, завдання підбираю диференційовані (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання). Але перед цим обов’язково зазначаю, у скільки балів кожне завдання оцінюється або ж використовую освітні можливості сайтів «На урок», «Всеосвіта».
Твердо переконана, що успіх роботи на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання залежить від активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу, технічних можливостей та, насамперед, навичок учителя в сучасних інформаційних та цифрових технологіях, тому активно займаюся самоосвітою.
Підсумовуючи вищевикладене, можу сказати, що уроки з використанням мережевих технологій сприяють кращому усвідомленню учнями програмового матеріалу. Школярі не тільки сприймають навчальний матеріал, а й вчаться аналізувати його, формувати власне ставлення. Цей досвід стає базою для компетентнісних знань із опрацьованих тем.
Простота у використанні, безкоштовність та високий рівень доступності сервісів Google, які цифровий гігант Google постійно оновлює та вдосконалює, дає можливість вчителям організовувати ІКТ-підтримку звичайного формату навчання, а також для перевернутого і дистанційного, індивідуалізувати навчання і широко використовувати групові форми роботи. Навчання не обмежується лише школою. Матеріали, розміщені в хмарі, учні можуть переглядати вдома для повторення вивченого на уроці, або ж для того, щоб краще розібратись в темі, якщо при вивчені було щось незрозуміло. Для засвоєння матеріалу кожен учень матиме можливість самостійно підібрати темп сприйняття, обробки та засвоєння інформації. Вважаю, що це, в першу чергу, сприятиме підвищенню мотивації до навчання та кращому засвоєнню навчального матеріалу.
поєднує теоретичні положення й практичні завдання, що сприяє засвоєнню граматики української мови і вдосконаленню правописних навичок. Навчальні матеріали додатково містять різноманітну пізнавальну інформацію.
Підготовка до ЗНО. Завдання, відповіді та інтерактивні тести онлайн. Тренажер з правопису