Використання ігор у навчанні молодших школярів:
психологічні аспекти
Перші дні у школі – найскладніші. І невідомо, для кого більше – для маленьких щойно школяриків чи для їхнього вчителя. Адже саме від педагога залежить, будуть його учні ходити до школи із задоволенням чи з небажанням.
Згідно з новим Державним стандартом початкової школи, увага вчителя має бути спрямована не тільки на передавання знань учням, а й на формування в них відповідних компетентностей. Формат навчання – переважно ігровий.
В сучасний час коли діти приходять до школи з шести років виникає нагальна проблема у розширенні активних форм навчання. До таких форм відносяться й ігрові технології.
Високу оцінку грі дав В.О.Сухомлинський. Він писав: «Гра – це іскра, що засвічує вогник допитливості.»
Сл.2 Дитяча гра — це діяльність, спрямована на орієнтування в предметній соціальній дійсності, в якій дитина відображає враження від їх пізнання.
Сл.3 В учнів молодшого шкільного віку, переважають ігрові інтереси, довільна поведінка, наочно – образний характер мислення, практичне ставлення до розв’язування завдань (спрямованість уваги на результат, а не на спосіб дії).
Зважаючи на ці риси здобувачів освіти, доцільно в роботі з ними на уроках з кожного предмета систематично застосовувати елементи гри у поєднанні з бесідою, елементами самостійної роботи, спостереженнями.
Сл.4 Актуальність гри полягає в тому що:
Сл.5 Використання ігор на уроці активізує психічні процеси діяльності учнів це: сприймання, мислення, уяву, увагу та пам’ять. Використання дидактичних ігор та ігрових моментів робить урок цікавим, створює у дітей бадьорий настрій, полегшує засвоєння навчального матеріалу, створює ситуацію успіху.
Сл.6 Ігрові мотиви
Ігрові форми навчання, як жодна інша технологія, сприяють використанню різних способів мотивації.
1. Мотиви спілкування:
2. Моральні мотиви:
Сл.7 3. Пізнавальні мотиви:
Через гру діти досліджують і пізнають навколишній світ. Коли діти граються, то у них розвиваються важливі навички, що допомагатимуть їм протягом життя. Процес гри повністю захоплює їх: вони беруть на себе відповідальність, стають цілеспрямованими та зосередженими, а головне — почуваються комфортно і щасливо.
Сл.8 Вправа «Заверш розповідь»
Пропонується початок оповідання. “Чудового осіннього дня, найкращі вчителі зібралися в одному сучасному навчальному закладі щоб поспілкуватися, приємно провести час. Але раптом….”
Завдання: кожен учасник проговорює речення так, щоб у кінці була завершена розповідь.
Висновок: такі вправи розвивають творчість, увагу, згуртовують дітей. Розповідь можна оцінювати за такими критеріями: закінченість оповідання, яскравість та оригінальність образів, незвичайність повороту сюжету, несподівана кінцівка.
Сл.9 Вчить добре той, хто вчить зрозуміло і захоплено. Вміло використовуючи ігрові ситуації можна подати будь – який матеріал дохідливо, доступно, зрозуміло, а отже, цікаво. Гра для дитини - це праця, гра - це навчання. Гра приносить радість дітям. Навчання теж повинно бути радісним.
Гра належить до традиційних і визначних методів навчання й виховання молодших школярів. Цінність цього методу полягає в тому , що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча і виховна функції діють у тісному взаємозв’язку.
Гра, як метод навчання організовує і розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість, яка в майбутньому стане цінним капіталом для нашої держави – України.