Використання ІКТ та нестандартних методів навчання на уроках української мови
У сучасній школі дитину не достатньо навчити читати, писати та рахувати, треба створювати такі умови, щоб викликати у дитини інтерес до навчання, навчити вчитися. І тоді учень отримає позитивну емоцію, радість від своєї навчальної діяльності. Створити це можна лише використовуючи нестандартні методи навчання.
Використання ІКТ(інформаційно-комунікаційні технології) на уроках української мови в початковій школі дозволяє розвивати вміння учнів орієнтуватися в інформаційних потоках навколишнього світу, опановувати практичними способами роботи з інформацією, розвивати вміння, які дозволяють обмінюватися інформацією за допомогою сучасних технічних засобів. Уроки з використанням ІКТ дозволяють зробити їх більш цікавими, мобільними, насиченими. Учні молодших класів мають наочно-образне мислення, тому дуже важливо будувати їх навчання, застосовуючи як можна більше якісного ілюстративного матеріалу, залучаючи в процес сприйняття нового не тільки зір, але і слух, емоції, уяву. І тут доцільним є яскравість і цікавість комп’ютерних слайдів, анімації. Рівень розвитку сучасної техніки дозволяє будь-якому вчителю після незначної підготовки ефективно використовувати мультимедійні технології для розв’язання навчально-методичних завдань.
На уроках можна використати такі інтерактивні методи навчання, а саме: роботу в групах, в парах, метод «Займи позицію», велике коло, мікрофон, «Карусель», акваріум, рольові ігри, їх дуже і дуже багато, які дають не абиякий результат, а саме: урізноманітнюють учбовий процес, допомагають дітям легше засвоювати матеріал, підготовлюють їх до проектної діяльності, творчої, самостійної роботи тощо.
Метод "Займи позицію" допомагає проводити дискусію по спірній, суперечливій темі. Надає можливість висловитися кожному і кожній, продемонструвати різні думки по темі, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
Порядок проведення:
о учитель називає тему та пропонує вам висловити свою думку по досліджуваній темі;
о вам потрібно стати біля того плакату або напису, який збігається з вашою точкою зору;
о підготуйтеся до обґрунтування своєї позиції, чому саме її ви обрали;
о якщо після обговорення дискусійного питання ви змінили точку зору, можете перейти до іншого плакату і пояснити причину свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею або аргумент протилежної сторони.
Метод "Акваріум" є ефективним методом розвитку вмінь ведення дискусії.
Після того як учитель розподілив вас на дві-чотири групи і запропонував вам завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп сідає в центр класу (або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти), утворивши внутрішнє коло.
Учасники та учасниці цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Всі інші учні мовчки спостерігають за обговоренням. Після закінчення часу група займає свої місця і їхнє місце займає інша група і обговорює наступну ситуацію (проблему).
Всі групи по черзі мають побувати в "Акваріумі", і результати роботи кожної з них мають бути обговорені у класі.
Метод «Карусель». Учні розсаджуються в два кола – внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє рухається. Можливі два варіанти використання методу – для дискусії (відбуваються "попарні суперечки" кожного з кожним, причому кожен учасник внутрішнього кола має власні, неповторювані докази), чи для обміну інформацією (учні із зовнішнього кола, рухаючись, збирають дані).
Є багато ще інших методів навчання, проте слід не забувати, що у сучасному світі і із нинішніми технологіями найчастіше в групу ризику потрапляють діти, які мають певні проблеми в розвитку. Це діти з фізичними порушеннями, порушеннями поведінки тощо.
Але ми як педагоги маємо бачити потреби дитини і зробити процес навчання більш гнучким – щоб вона могла опанувати матеріали, які ми пропонуємо.
Оволодіння грамотою спирається на життєвий досвід учнів. Тому більшість завдань складено з урахуванням інтересів і потреб дітей, використано ситуації з їх повсякденного життя.
Замість того, щоб на уроці лише сидіти та слухати, діти активно обговорюватимуть питання у спільному колі, групах, парах, рухатимуться у класі та поза ним.
При цьому навчання буде інтегрованим, адже діти в ранньому віці сприймають світ цілісно, а не фрагментарно.
Усе це – зовсім інша якість навчання, яка дає дітям не лише знання, але й компетентності – тобто вміння їх використовувати за будь-яких, часто непередбачуваних та несподіваних обставин.
Дослухаймося до думки дітей – вони знають щось таке, про що ми з вами й не здогадуємося.