Використання ІКТ в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами

Про матеріал
Запровадження в освітній процес інформаційно-комунікативних технологій є вимогою часу. Робота з комп’ютером допомагає реалізації психологічного комфорту дітей з особливими потребами . Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання, під час пояснення нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі. Використання ІКТ на уроках зарубіжної літератури сприяє тому, що учні з ООП краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок.
Перегляд файлу

Використання ІКТ в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами

Запровадження в освітній  процес інформаційно-комунікативних технологій є вимогою часу. Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу.

Робота з комп’ютером допомагає реалізації психологічного комфорту дітей з особливими потребами . Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання,  під час пояснення нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.

     У науковій літературі поняття ІКТ-компетентності має різноманітне трактування. Так, П. В. Беспалов визначає дане поняття як інтегральну характеристику особи, що припускає мотивацію до засвоєння відповідних знань, здібність до вирішення завдань навчальній та професійній діяльності за допомогою комп’ютерної техніки і володіння прийомами комп’ютерного мислення. А. А. Єлізаров під ІКТ-компетентністю розуміє сукупність знань, умінь і досвіду діяльності, причому саме наявність такого досвіду є визначальною щодо відношення до виконання професійних функцій. О. М. Шилова та М. Б. Лєбєдєва визначають ІКТ-компетентність як здатність індивіда вирішувати навчальні, життєві, професійні завдання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Компетентність педагогів в області інформаційно-комунікаційних технологій розглядається також Л. М. Горбуновою і А. М. Семибратовим як готовність і здатність педагога самостійно і відповідально використовувати їх у своїй професійній діяльності. Українськими вченими також було розкрито зміст ключових компетентностей під час застосування інформаційних і комунікаційних технологій (О. В. Овчарук, М. І. Жалдак, Н. В. Морзе та ін.). Вони передбачають здатність людини орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.

     Вивчаючи досвід сучасних науковців, колег-практиків, з метою пошуку змін у навчанні дітей ,  які б дали якісний результат досягнень учнів, почала використовувати інформаційно-комунікативні технології на уроках та у позауроучній роботі з учнями з особливими освітніми потребами. Як використовувати інформаційно-комунікаційні  технології на уроках зарубіжної  літератури? Які онлайнові сервіси будуть зрозумілими та цікавими для дітей?

LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використанням і на уроках, і в позаурочний час, і для молодших школярів, і для старшокласників.

Сервіс LearningАpps є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів. Конструктор LearningАpps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Сервіс LearningАpps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів вчителя і учнів.

Я використовую такі приклади інтерактивних вправ:

 

Вправу можна розмістити на  власному блозі, групі для учнів на  Facebook. Наприклад:

        

 

         

 

        

 

 Асистент вчителя  на уроці допоможе дитині знайти потрібну вправу, виконати її  і миттєво отримати результат. Такі завдання викликають у дітей  емоційний підйом. 

       Діти з різними типами порушень (опорно-рухового апарату, з порушеннями слуху, мовлення,  з аутизмом та ін.) в основному  охоче працюють з комп'ютером. Процес навчання стає більш швидким, тому що вчителю не доводиться повторювати текст  чи запитання кілька разів, учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.

ІКТ на різних етапах урочної та позаурочної діяльності виконують функцію ефективного тренажера, що розвиває пізнавальну і творчу активність дитини, спонукає її до прочитання тексту, перегляду ілюстрацій, приймати власні оригінальні рішення, бачити їхній результат, перевіряти їхню правомірність тощо.

Є ряд веб-інструментів, які можна використовувати в роботі з першого класу. Всі діти залюбки складають пазли. Тому складання пазлів  можна перетворити на навчання. Помічником для нас стане  https://www.jigsawplanet.com/  .

 

Кожне завдання вчитель буде починати словами: «Збери пазл»:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0054a10e225c

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3757de834633

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=233844960eea

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1e82ea5102e6

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=080cda5051fa

 

 В процесі роботи можливо запропонувати  інші завдання, наприклад: « Хто автор твору «Аліса в Країні Див?» , « Знайди епізод, зображений на картинці» , «Розкажи, як Том фарбував паркан». Пазли можна розмістити на  власному блозі, групі для учнів на  Facebook.

         

 

          

За допомогою наступного сервісу дітям буде цікаво не тільки виконувати завдання, а створювати самим .

 Це генератор ребусів- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator  .

 

Наступний сервіс, який люблять діти – ThingLink, це сервіс для створення мультимедійних плакатів та інших освітніх матеріалів, наприклад:

Також за допомогою сервісу Thinglink можна організувати проєктну і дослідницьку діяльність учнів, провести веб-конкурси, інтерактивні ігри або вікторини. Використання інтерактивних плакатів в навчальному процесі сприяє тому, що учні з ООП краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.

Розмальовки на уроках літератури- це не тільки дієвий спосіб розважити дитину, а й ефективний інструмент для розвитку та навчання : https://pepi.com.ua/rozmalovky/z-multfilmiv/424-rozmalovky-bilosnizhka-ta-semero-hnomiv.html

 

Створення QR кодів, ребусів, інтерактивних презентацій– все це допомагає  зацікавити учнів з ООП та урізноманітнити навчання.

 

 

Використані джерела

1.Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. К., 2018. С. 75–77.

2. Паламарчук В. Ф. Інноваційні процеси в педагогіці. К., 2017.

3.Вчителі–словесники про доцільність використання ІКТ на уроках української мови    літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу ://library.ippro.com.ua/. Колупаєва А. А., Савчук Л. О. Діти з особливими освітніми потребами та організація їх навчання. Видання доповнене та перероблене: наук.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, Л. О. Савчук, К. : Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. – 274 с.

4.Основи інклюзивної освіти: навч.-метод. посіб. / А. А. Колупаєва, О. М. Таранченко, І. О. Білозерська та ін., К., 2012. – 308 с.

 

docx
Додано
13 червня 2021
Переглядів
2966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку