Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови і літератури для оптимізації навчального процесу

Про матеріал

Суспільство і час ставлять перед школою нові завдання, вирішення яких вимагає нових підходів до навчання. Змінюються програми, з'являються нові підручники, технології, моделі навчання, що вимагають від учителя оволодіння та застосування в своїй практиці інновацій. Тому сьогодні перед учителем стоїть завдання будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези.Без застосування ефективних педагогічних ідей, інноваційних методів та комп'ютерних технологій при підготовці таких уроків тут не обійтися. Тому поряд із традиційними методами обов'язково треба використовувати інноваційні, що можуть активізувати активну енергію учнів, направивши її в потрібне русло.

Перегляд файлу

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови і літератури для оптимізації навчального процесу

 

Суспільство і час ставлять перед школою нові завдання, вирішення яких вимагає нових підходів до навчання. Змінюються програми, з'являються нові підручники, технології, моделі навчання, що вимагають від учителя оволодіння та застосування в своїй практиці інновацій.

Тому сьогодні перед учителем стоїть завдання будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези. Без застосування ефективних педагогічних ідей, інноваційних методів та комп’ютерних технологій при підготовці таких уроків тут не обійтися. Тому поряд із традиційними методами обов'язково треба використовувати інноваційні, що можуть активізувати активну енергію учнів, направивши її в потрібне русло. Важливу роль відіграє «дозування» традиційних та інноваційних елементів. Воно залежить від безлічі факторів, зокрема рівня навченості учнів, рівня педагогічного досвіду, інтелекту вчителя. Комбінуючи на уроках інноваційні і традиційні методи роботи,  створюю умови для розвитку і саморозвитку особистості учня, формую ключові й предметні компетентності, які реалізуються в прагненні й здатності до раціональної продуктивної, творчої діяльності. Це допомагає: 

ü сформувати міцні базові знання учня;

ü навчити, де учень може знайти необхідну йому інформацію з теми, спрямувавши та скоординувавши його самоосвітню діяльність;

ü сформувати необхідні вміння, щоб школяр міг якомога швидше знайти необхідну інформацію із застосуванням новітніх

інформаційних технологій;

ü розвинути в учнів уміння обробляти інформацію на предмет виокремлення актуальної та корисної;

ü формувати вміння опрацьовувати, обробляти, редагувати інформацію застосовуючи сучасні інформаційні технології; аналізувати її, визначаючи закономірності, та, використовуючи їх, прогнозувати й робити висновки;

ü формувати вміння на основі аналізу попередньої інформації формувати власну точку зору;

ü формувати вміння генерувати власні оригінальні думки та ідеї;

ü спонукати учнів бути не спостерігачами, а активними учасниками тих процесів, що лягли в основу викладання предмета;

ü залучати їх до спільної діяльності; 

ü готувати школярів до життя в суспільстві, виробляючи в них здатність до пізнання світу й самого себе, до творчої праці , до взаємодії з іншими людьми.

Велику допомогу при підготовці та проведенні уроків надає пакет Microsoft Office, який включає в себе крім відомого всім текстового процесора Word ще й систему баз даних Access і електронні презентації PowerPoint. Повноцінним навчальним інструментом є і хмарні сервіси, зокрема Google-сервіс. Хмарна платформа Google Apps Education Edition, основним інструментом якої для використання викладачем є Google Docs — сервіс для створення документів, таблиць, презентацій, тестових опитувальників з можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам, допомагає дистанційно перевіряти знання, вміння та навички учнів, надає їм допомогу в опрацюванні теоретичного матеріалу. 

Система баз даних передбачає велику підготовчу роботу при складанні уроку, але в підсумку можна отримати ефективну і універсальну систему навчання та перевірки знань.

Текстовий редактор Word дозволяє підготувати роздатковий та дидактичний матеріал.

Електронні презентації дають можливість при мінімальній підготовці і незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint видовищні і ефективні в роботі над інформацією.

Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес виконання вправ , запису визначень та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.

У зв’язку з тим, що мультимедійний урок може застосовуватися для вивчення нового матеріалу, закріплення вивченого, обробки вмінь та навичок, повторення, практичного застосування отриманих знань, узагальнення, систематизації знань, презентації використовую на будь-якому уроці. Але при цьому для кожного типу уроку вона має свої особливості.

На уроках вивчення нового матеріалу часто необхідно використовувати велику кількість наочного матеріалу (із урахуванням вікових особливостей). Тому використовую ілюстративний матеріал, при якому основна увага зосереджується на викладенні знань у певній системі, в наочній і доступній формі, від простого до складного. Так, наприклад, при вивченні частин мови демонструю таблицю, 

на уроці розвитку зв’язного мовлення словникову роботу краще провести із використанням ілюстративного матеріалу. Це можуть бути портрети письменників чи філологів, картини, які відображають певні події, схеми мовних явищ, фотографії.

На уроці узагальнення і систематизації знань важливо не тільки систематизувати знання й уміння учнів, а й акцентувати увагу на найважливіших моментах теми, яку вивчаємо, що необхідні для вивчення наступних тем чи курсів. Презентація до такого уроку включає в себе найважливіші слайди із презентацій до уроків даної теми. Наприклад, узагальнюючий урок до теми „Дієслово” складається із слайдів до уроків „Форми дієслова”, „Доконаний і недоконаний вид дієслів”, „Часи дієслова”, „Дієслова I та II дієвідмін”. Окрім того використовую слайди з різноманітними практичними вправами чи тестовими завданнями.

 

 

При використанні презентації на уроці удосконалення знань прагну до такої організації пізнавальної діяльності із засвоєння змісту, при якій учні не тільки здобувають нові знання і вміння, а й досягають високого рівня розвитку своїх пізнавальних сил. На такому уроці намагаюся залучати учнів до пізнавальної діяльності, яка спрямована на досягнення мети — формування творчої особистості.

Презентація до комбінованого уроку містить різні типи слайдів. Це як слайди із новим матеріалом, так і слайди на перевірку уже вивченого матеріалу, слайди з поясненнями і запитаннями, слайди, що містять різноманітні ілюстрації до уроку, і текстові з ключовими тезами чи висновками.

Широкий спектр можливостей застосування презентацій відкривають нестандартні уроки. Такі уроки організовую у вигляді подорожі чи змагання, тому мультимедійна презентація насичена великою кількістю ілюстративного чи звукового матеріалу.

Використання комп’ютерних технологій у процесі вивчення української літератури допомагає вирішенню таких завдань:

-          зацікавлення творами української літератури (тут діє такий методичний прийом, як „перенесення” зацікавлення з одного предмета на інший. У вивченні літератури засобами новітніх технологій спираюся на інтерес сучасних школярів до комп’ютерів, зокрема до різноманітних комп’ютерних програм): аудіокниг, створення буктрейлерів;

-          унаочнення навчального матеріалу (за допомогою комп’ютерної медіатеки можна поєднати чуттєві, слухові та зорові компоненти впливу на сприйняття художнього тексту учнями. Це реалізовується у музичній інтерпретації художнього тексту при одночасному супроводі ілюстраціями та можливими графічними зображеннями до твору), віртуальних подорожах до музеїв Києва та України (при вивченні біографії Тараса Шевченка використовую віртуальну екскурсію до будинку-музею на Майдані Незалежності, Григорія Сковороди — до музею Сковороди, при вивченні твору П.Куліша „Чорна рада” — до музею гетьманства);

-          розширення знань школярів із певної навчальної теми (так, використання відповідних СD-дисків чи літературних порталів дає безліч цікавої та корисної інформації з основних та фонових знань за темами, яким у звичайних посібниках приділено, як правило, недостатньо уваги). Велику допомогу в цьому мені надають „Електронні конструктори уроків”;

-          перевірка та самоперевірка набутих знань та умінь учнів (тестування, виконання контрольних вправ, проблемних завдань за допомогою комп’ютерних програм);

-          виконання творчих робіт різного роду (створення за допомогою комп’ютерних технологій власних творчих проектів (доповідей, рефератів, творів), на яких зібрана важлива інформація.

Таким чином, застосування ІКТ під час вивчення української літератури дозволяє якісно обновити та поліпшити організацію учбового процесу. Забезпечити високий рівень сприйняття матеріалу учнями.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови розкриває величезні можливості комп'ютера як ефективного засобу навчання. Комп'ютерні навчальні програми дозволяють тренувати різні види мовної діяльності і сполучити їх у різних комбінаціях, усвідомити мовні явища, сприяють формуванню лінгвістичних здібностей, створюють комунікативні ситуації, автоматизують мовні і мовленнєві дії, а також забезпечують реалізацію індивідуального підходу й інтенсифікацію самостійної роботи учнів.

За допомогою презентації PowerPoint можна проводити різні види словникового диктанту: в картинках (на слайді картинка, учні записують слово), лексичні (на слайді дані лексичні значення слів, учні записують слова), орфоепічний диктант (на слайді по черзі з'являються слова, учні (учень) їх вимовляють). Орфографічні вправи: вставити пропущені орфограми, виправити помилки в тексті і т. д. Після закінчення такої роботи учні обов'язково звіряються з правильною відповіддю: на екран з допомогою анімації виводиться «ключ» до завдання.

На уроці вивчення активної і пасивної лексики в 6 класі використовую ілюстрації для пояснення значення слів.

 

 

 

Завдання типу «встав потрібну букву» можна оформити, додавши макроси:

учень (або вчитель за коментарем учня) пересуває прямо на екрані обрану букву в пропущене місце в слові, вірна буква «встане» на місце, а невірна ні.

У словниковій роботі часто використовую і надрукований матеріал: картки, таблиці, кросворди. Наприклад, готуючись до контрольного словникового диктанту, виконуємо такий вид роботи. Учням роздаються роздруковані картки:

Запис слів під диктовку:

Перевірка:

Ключ:

 

 

 

 

алея галерея експеримент п'єса одноліток...

- остання колонка в таблиці («ключ») загнута на зворотну сторону аркуша, спочатку учні під диктовку записують слова майбутнього словникового диктанту в першу колонку, потім беруть ручку з червоною пастою, відгинають «ключ» і перевіряють себе, у випадку правильного написання в середню колонку ставиться «+», у разі помилкового написання учень записує червоною ручкою правильний варіант слова.

При повторенні вивченого використовую слайд, на якому з'являються питання для фронтального опитування (знову приходить на допомогу анімація – з'являється питання, учні дають відповідь вголос або письмово, потім правильна відповідь з'являється на екрані і т. д.), слайд з незакінченими реченнями. На уроці в 7 класі при проведенні підсумкового уроку з теми „Дієслово” учням  пропоную дібрати видову пару до дієслів, використовуючи слайд. Після відповіді учнів на слайді з’являються правильні відповіді. 

 

 

Завдання «Міні-іспит» (доцільніше проводити в кінці вивчення якої-небудь великої теми і на уроках української мови і літератури) – на слайді розміщені пронумеровані прямокутники – «екзаменаційні білети», учні по черзі вибирають курсором свій «квиток», на екрані з'являється питання білета, учень відповідає на питання, інші учні оцінюють, наскільки повною і правильною була відповідь, за необхідності задають додаткові питання. Якщо потрібно, щоб на слайді зникали прямокутники або інші малюнки на вибір, як в описаному прикладі, використовую тригери.

Давно відома форма перевірки знань „Самодиктант”, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками. У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.

Статичні таблиці  – вічні. Більше того, на ній можна писати, підкреслювати, малювати – а вона знову чиста. Наприклад, під час закріплення теми „Односкладні прості речення” на таблиці учні спеціальним маркером ставлять розділові знаки, роблять позначки навпроти відповідної характеристики речення , не витрачаючи часу на написання і його письмовий розбір.

Такий підхід до організації роботи значно економить час і підвищує ефективність навчального процесу, адже за урок можна розібрати не 2-3 речення, а 10-15.

Динамічні таблиці допомагають учням зрозуміти процес «народження» і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають, рухаються, збільшуються, переміщаються; іноді для створення бажаного ефекту застосовую звукове оформлення, анімаційні вставки тощо. Матеріал підібираю з орієнтацією на асоціативне, образне мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосувати набуті знання.

Застосування на уроках зв’язного мовлення з української мови сучасних інформаційних технологій, невід'ємною ознакою яких є також індивідуалізація навчання за допомогою сучасних комп'ютерів та проектора для передачі зображення з дисплея монітора на великий екран. Подання на екрані комп'ютера чи спроектованого на екран теоретичного матеріалу, різні види вправ, варіанти правильної і неправильної відповіді, шкала самоконтролю — все це школярі сприймають не лише як серйозну роботу на шляху до опанування знаннями, а і як урок-гру. Безперечно, елемент гри на таких уроках є обов'язковим. Моя педагогічна діяльність спрямована в основному на навчання, зорієнтоване на колективну та індивідуальну роботу з метою формування передовсім комунікативних компетенцій. Саме тому моє завдання – зробити все можливе для становлення самобутньої сучасної людини, здатної вести конструктивний діалог з іншими людьми, природою, культурою та цивілізацією в цілому. Особливого значення надаю такому інтерактивному методу, як створення учнівських творчих презентацій (індивідуальних або колективних), які допомагають розкрити, виявити й увиразнити індивідуальне сприйняття учнем світу, реалізувати можливості творчого переосмислення зібраної ним інформації, уможливлює широке використання суб’єктивного досвіду дитини.

Використання ІКТ на уроках розвитку зв’язного мовлення є досить ефективним: учні редагують запропонований текст(цей вид роботи займає мало часу, адже не потрібно переписувати текст), шукають в Інтернеті зразки певних робіт (творів-описів, творів-роздумів, нарисів, есе тощо), аналізують, використовують за зразок у написанні власної роботи. На цьому етапі варто провести розмову про плагіат, про власну гідність, створити ситуацію успіху, щоб дитина повірила у власні сили.

Використання комп’ютера на уроках розвитку зв’язного мовлення покращує роботу класу, а отже і знання учнів. 

Використання наочних посібників (малюнків, схем, таблиць), які можна з успіхом виготовити з допомогою комп’ютера та роздрукувати на принтері навіть для кожного учня (або використовувати безпосередньо з монітора) багато в чому допомагає дітям у плані розуміння фактичного змісту твору. Адже школярі в цьому випадку мають змогу не лише чути голос вчителя (учня), який читає твір та бачити букви (абстрактний, знаковий елемент), але й дивитись на самих персонажів, аналізувати причинно-наслідкові зв’язки, виражально-зображувальні засоби, що їх застосував автор. 

Звичайно, такий вплив відразу на декілька органів чуттів, у різноманітних формах покращує процес сприймання учнями почутого і побаченого. 

Виділивши за допомогою таких таблиць головне вчитель забезпечує і належне розуміння основної думки твору учнями. 

Сприймання покращується і за рахунок елементу цікавості, який, звичайно, присутній на уроках такого виду. 

Діалог – це бесіда двох або більше осіб, тому уміння складати діалоги, розігрувати його потрібне для вироблення комунікативних навичок дитини.

Комп’ютер є гарним помічником вчителя в плані подання тематики діалогів. 

Складною темою у виховному плані є виховання етичних якостей особистості. На уроках розвитку мовленнєвої діяльності концентрую увагу учнів на дотриманні правил етикету під час розмови (не перебивати партнера, поважати його точку зору). Дитині легше засвоїти ці правила, якщо вони подані у цікавій формі, змодельовані на практиці. Величезні можливості ІКТ в цьому плані. Комп’ютер в тій чи іншій формі (малюнок, опис, кінофільм) цікаво подає матеріал для роздумів.

Не можна уявити уроків вивчення теми «Лексика» без використання ІКТ.

Школа забезпечена не всіма видами словників, тому заповнює цю прогалину Інтернет, де учні мають можливість працювати майже з усіма видами словників. Окрім того, дитина краще сприймає матеріал образами, а тому при вивченні теми „Лексика” можна опиратися на ілюстративний матеріал, що дає більші можливості вчителю. Окрім того, на слайді можна розмістити словникову статтю, не звертаючись до паперового словника, що дає ще одну можливість ознайомити учнів із тим, як укладені словники. Саме так організувала вивчення теми «Застаріла лексика: архаїзми й історизми»

 

Використання ІКТ у виховній роботі надає широкі можливості для виховання школяра. Причому супровід ІКТ можливий на всіх етапах роботи класного керівника. При виконанні організаційно-координуючої функції, як класний керівник встановлюю контакт з батьками учнів. Найпоширеніший вид роботи з сім'єю - це батьківські збори. У своїй роботі як класного керівника практикую застосування ІКТ для такого роду заходів. Батьки з інтересом дивляться презентації з різних тем (підсумки навчальної і виховної роботи за семестр, участь у загальношкільних виховних заходах і т.д.). 

До комунікативної функції стосується встановлення загального сприятливого клімату в класі. Становлення доброзичливих міжособистісних відносин відбувається в результаті спільної діяльності учнів класу та педагогів. Це класні години, інформаційні години, години спілкування, участь у загальношкільних виховних заходах та підготовка матеріалів для шкільного сайту. 

Класні та інформаційні години супроводжую комп'ютерними презентаціями, які підготувала сама або учні з використанням матеріалів Інтернету. Ведення класного фотоальбому зберігає в пам'яті дітей яскраві моменти школярського життя.

Аналітико-прогностична функція передбачає вивчення індивідуальних особливостей учнів та їх розвиток. У цьому класному керівникові здатні допомогти ІКТ. Проведення тестування та підрахунок результатів можна довірити комп'ютерній програмі, великі можливості в цьому надає пакет Google Drive, з допомогою нього створюю анкети, опитувальники. Під контрольною функцією мається на увазі контроль за успішністю і відвідуваністю учнів навчальних занять.

Клас живе традиціями. Але для підтримки їх сьогодні потрібні нові форми, новий зміст та нові технології роботи. Тому при підготовці і проведенні виховних заходів (у тому числі і традиційних) використовую інформаційні технології.

Під час пізнавальних та інтелектуальних заходів учні в творчій, ігровій формі виявляють та тренують свою кмітливість, вміння логічно мислити, здатність працювати в групі, розширюють кругозір, оволодівають уміннями використовувати у самостійному знайомстві з якоюсь галуззю знань, мистецтва різноманітні технічні засоби, користуватися засобами масової інформації, довідковою та іншою літературою. Особливою популярністю серед дітей користуються такі інтелектуальні ігри як „Найрозумніший”, гра у вигляді „Поле чудес”, брейн-ринги, „Я люблю Україну”, „Що? Де? Коли?”, різноманітні тематичні вікторини. 

На заняттях Школи повного дня відбувається перегляд екранізацій літературних творів („Фільм „Захар Беркут”, мультфільм „Лис Микита”), після якого відбувається дискусія щодо відповідності сюжету фільму і літературного твору, обговорення окремих уривків твору, характеристика образів. Школярі самі допомагають підбирати тематичні документальні фільми, створюють відповідні презентації .

Сьогодні неможливо уявити позаурочну та виховну діяльність без використання проектора, цифрових фотоапаратів та відеокамер. Кожен захід фіксується, обробляється та збирається у фото- та відеокопілку.

Таким чином, виховна діяльність з використанням ІКТ забезпечує широку творчість вихованця у інформаційному середовищі, позитивний емоційний настрій, підкріплений створеною вихователем «ситуацією успіху» , що звільнює добрі почуття та прагнення учня.

Реалізуючи завдання щодо формування ключових компетентностей учнів за допомогою інтерактивних форм, ІКТ, я знову і знову переконуюся, що тільки ті знання, до яких учень прийшов через власну діяльність пізнання, самооцінку, стають дійсно міцним його надбанням, учать комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях, виховують особистість.

Використання Google сервісів у навчальній діяльності Надзвичайно корисним сервісом з пакету Google Drive є можливість створення форм. Сфера цього сервісу дуже широка: анкети, тести, опитувальники, сторінки для відповідей. Ефективність виявляється в таких особливостях:

ü створений тест чи анкета стає доступною для респондентів відразу після публікації, в той же час її можна відкривати для отримання відповідей та закривати після завершення опитування;

ü форму можна вбудувати на сторінку сайту чи блогу, звідки без жодних проблем її можуть заповнити потенційні респонденти;

ü сервіс автоматично генерує електронну таблицю для збору та опрацювання отриманих відповідей;

ü сервіс дозволяє переглянути відповіді всіх респондентів та окремо по кожному як у вигляді таблиці, так і в форматі діаграм та графіків за статистичними даними в якісному та відсотковому форматі;

ü кожному завданню можна присвоїти певну кількість балів, призначивши правильні відповіді;

ü підсумок відповідей у графічному та числовому форматі генерується та створюється автоматично сервісом та публікується в мережі за окремою адресою, доступ до якої можна відкрити окремим користувачам.

Тому даний сервіс дає можливість створювати тести для перевірки знань учнів з тієї чи іншої теми, при чому одразу отримуємо результат діяльності учня. Варто лише, створивши тест, дати учням посилання на нього, а результати виконання роботи відразу автоматично надходять на електронну скриньку.

Не завжди вдається увесь програмовий матеріал подати на уроці та й не кожен учень відразу може його засвоїти. Тому на допомогу дітям на Googl-диск завантажую мультимедійні презентації, даю посилання і учень у будь-який зручний для нього час може переглянути даний матеріал.

 

 

1.     Приклад тестових завдань, створених з допомогою Googl-форм.

 

2.     Мультимедійні презентації на Googl-диску.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

Освіта – є частиною процесу формування особистості. За допомогою цього процесу суспільство передає знання, навички від однієї людини іншим. У процесі навчання учневі нав'язують певні культурні цінності; процес навчання спрямований на соціалізацію особистості, але іноді навчання конфліктує із щирими інтересами учня.

Тому в даній роботі я намагалася описати існуючі методики активного навчання, а також продемонструвати ті прийоми та засоби, які я використовую на уроках, що дає можливість  підвищити ефективність успішності школярів, полегшити сприйняття учнями матеріалу.

Саме використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови і літератури та в позакласних заходах робить мене, як учителя, ближчою до учнів. А учні, відповідно, мають можливість розвивати свої комунікативні здібності, накопичують фактичні знання, а також розвивають інформаційну грамотність.

Частина матеріалів, підготовлених мною, розміщені на сайті «Методичний портал» (додатки). На мою думку, мультимедійні презентації, підготовлені мною, та досвід використання інформаційно-комунікаційних технологій можуть допомогти іншим учителям-мовникам у підготовці та оптимізації уроків української мови і літератури.

Вважаю, що головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.

 

 

 

 

Список використаної літератури

1.     Бодня О.В. Компьютер для учителя. Мультимедийная презентация к уроку., — Х.: Видавнича група «Основа», 2011.

2.     Васильєва Н.М. Застосування інтерактивних методів навчання на уроках предметів гуманітарного циклу //Управління школою. – 2005. - № 34.

3.     Зиньковська З.О. Психолого-педагогічні аспекти використання мультимедійних засобів навчання // Класному керівнику для роботи – 2013.

– № 7(55). – с. 6-12.

4.     Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.

5.     Орлова О.І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : http://5fan.ru/download.php

6.     Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Наук.-метод. посібник /

О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. – К.: А.С.К., 2006.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
9 липня 2018
Переглядів
3663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку