Конспект уроку "Основні види підрядних речень: з'ясувальні, означальні, обставинні"

Про матеріал

тип уроку нетрадиційний; урок -дослідження (вивчення нового матеріалу)

Мета: ознайомити учнів з основними видами складнопідрядних речень, формувати вміння розпізнавати їх, удосконалювати навички складати схеми, навчити давати характеристику різним видам речень, розвивати навички роботи з мовним матеріалом, порівнювати та аналізувати його, удосконалювати увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення; виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Урок з української мови в 9 класі

Лісняк О. М.

М. Мелітополь, ЗОШ № 7

 

Тема. Основні види підрядних речень: з’ясувальні, означальні, обставинні

Мета: ознайомити учнів з основними видами складнопідрядних речень, формувати вміння розпізнавати їх, удосконалювати навички  складати схеми, навчити давати характеристику різним видам речень,  розвивати навички роботи з мовним матеріалом, порівнювати та аналізувати його, удосконалювати увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення;             виховувати любов до рідної мови.

 

Тип уроку: нетрадиційний; урок -дослідження (вивчення нового матеріалу)

 

Обладнання: роздатковий матеріал, індивідуальні картки,  підручник, пам’ятки

 

 

                              Перебіг уроку

 

1. Організаційний момент.

                                                        Досліджуймо разом

                                                   В добру путь!

                                                   Цю землю 

Синтаксисом звуть!     

 

   Доброго дня, шановні друзі!

   Сьогодні ми проводимо нетрадиційний урок за темою «Складнопідрядне речення. Основні види підрядних речень: з’ясувальні, означальні, обставинні»    Прошу вас, діти, відкрити зошити і зробити запис числа, виду роботи та теми уроку.

2.Актуалізація опорних знань

    

  Зверніть увагу на епіграф: (зачитати)

   -Як пов’язати цей епіграф з темою уроку ?

 

   Сьогодні дослідницька лабораторія при товаристві « Мовознавець» запрошує вас до плідної співпраці. Але перш ніж доручити вам конкретну важливу справу, покажіть свої знання . А допомагати перевірити правильність відповідей мені будуть

1

2

3                                            працюючи з підручником

-         Які речення називаються простими?

-         А складними?

-         Який зв’язок між простими реченнями у складному?

-         Які сполучникові зв’язки ви знаєте?

-         Яке речення називається складносурядним? Наведіть приклад.

-         Яке речення називається складнопідрядним? Наведіть приклад. - Чи все було вірно сказано?

Добре, ви витримали іспит. Отже, щоб розпізнати, які це речення: складносурядні чи складнопідрядні, ви будете орієнтуватись на будову синтаксичної конструкції, засоби зв’язку та смислові відношення між його частинами.

     Кожна з груп, а їх у нас три, буде досліджувати:

1   група – ознаки складносурядних речень;

2   група – ознаки складнопідрядних речень;

3   група – спільні ознаки складносурядних та складнопідрядних речень.

     Давайте методом « Мозкового штурму» продовжимо наші дослідження.           

Діаграма Вена будується на основі двох або більше кіл, які частково

накладаються одне на одне так, що посередині утворюється спільний простір. Ось  і ми спробуємо  побудувати таку діаграму в формі таблиці, порівнюючи складносурядні та складнопідрядні речення.

            Складносурядні речення

            Складнопідрядні речення

 Прості рівноправні          речення

Складне сполучникове    речення

Є головне і підрядне          речення

Зв’язок між реченнями сурядний

За метою висловлювання бувають розповідні, питальні, спонукальні

Зв’язок між реченнями підрядний

Прості речення поєднані сурядними сполучниками

За емоційним забарвлен ням – окличні та неокличні

Прості речення поєднані підрядними сполучниками та сполучними словами

 

  І так ми з вами визначили спільність і відмінність складносурядних та складнопідрядних речень.

  Порівняйте свої дослідницькі висновки з науковими матеріалами  на сторінці підручника

 

  Наступним  завданням для вас, діти, буде творча робота, в якій необхідно доповнити речення та побудувати схеми

 

1   гр. Людині треба,  ….         

2   гр. Через слово людина пізнає те багатство, ….

3   гр.  Там правда мовчить, ….

 

Ви побачили, що від кожного головного речення ми з вами поставили   різні питання. А чи не нагадують питання ті, які  ми ставимо до другорядних членів речення 

 

                         (відповіді учнів)

  Тому види зв’язків між простими реченнями у складнопідрядному будуть відповідно

-         з’ясувальний;

-         обставинний

-         означальний

 

 

3. Закріплення навчального матеріалу

Ø       Наступним  завданням буде «Графічний диктант».  

Обов’язково  необхідно вказати вид підрядного речення.

 

1.Понеси мене на крилах, радосте моя, де на пагорбах і схилах сонця течія.

 

2.Важливість людини залежить від важливості проблем, які вона вирішує.

 

3.Я завжди за те, щоб поіменно кожен за свій вчинок відповів.

 

(по 1 біля дошки коментують речення) Ви молодці, добре впорались із завданням.

 

Ø       Наступний вид роботи.

Пропоную кожній групі конверт.

Із поданих слів вам необхідно скласти речення, прикріпивши його до переносної дошки. При цьому зробіть синтаксичний розбір речення.

 

1.Крихка надія на добро у світі, де править словоблуд і гаманець.

 

2.          Розчарування – це та сокира, що часто обтинає людині крила.

 

3.          Із гордістю сина кажу я про те, що мати мені Україна.

 

 

Ну що ж, результати непогані.

Продовжимо свої дослідження складнопідрядних речень, але завдання ускладнюється. Необхідно написати твір-мініатюру на тему «Осінній ліс», ввівши в текст складнопідрядні речення.  А щоб ваша уява краще працювала, звертаю увагу на ілюстрації.

                               (Учні зачитують свої твори. Інші визначають тип складнопідрядних речень)

 

4. Рефлексія 

Учні підводять підсумок за допомогою вправи «Незакінчене речення». 

                       Я дізнався (лася)….

                       Найцікавішим для мене було…         Отримані знання  я зможу використати…

 

 

5. Самооцінювання

Пропоную заповнити індивідуальні картки самооцінки

 

6. Домашнє завдання

 

1рів.-вправа           (скласти схеми)

2рів.-З художнього тексту  виписати 3 речення різних видів. Синтаксичний розбір 1

     3рів.-     написати міні-есе, використовуючи різні види підрядних речень (тема вільна)

 

 

pdf
Додано
10 липня 2018
Переглядів
2100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку