"Використання інноваційних технологій на уроках в НУШ"

Про матеріал
Здобувaчі освіти початкових класів – це люди майбутнього, які прагнуть володіти актуальними знаннями, гнучкістю, творчою iнноваційністю, критичністю мислення, високою ініціативністю, продуктивною адаптацією та вмінням пристосуватися до різноманітного середовища. Матеріал містить опис використання у роботі нових інноваційних методів та прийомів, які допомагають дітям стати активними громадянами країни.
Перегляд файлу

Використання інноваційних технологій на уроках в НУШ

 

        Реклама – це двигун прогресу. Сучасний світ важко уявити без реклами. Вона супроводжує нас всюди. Протягом останніх років працюю над  впровадженням інноваційних технологій у своїй діяльності, тому пропоную вашій увазі роботу свого рекламного агентства. Актуальність даної теми постає  з переходом  до Нової української  школи, що вимагає впровадження в освітній процес інноваційних, активних форм і методів навчання, що значною мірою могли б забезпечити формування критичного мислення дитини, проблемного бачення, фантазії та уяви. Освітня практика починає вимагати від педагогів оновлення всього освітнього процесу, його стилю, змін у роботі вчителів та діяльності учнів. Зараз важливо давати учням не тільки знання, а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті, виховати новатора та громадянина, який уміє ухвалювати відповідальні рішення та дотримуватися прав людини.

        Розпочнемо з інформаційного відділу рекламного агентства, який для підвищення ефективності роботи збирає всі необхідні дані  про рекламодавця. Освітні інновації - це результат творчого пошуку вчителя: нові ідеї, технології, підходи, методики навчання, а також  нове використання та поєднання традиційних, які повинні нести, насамперед, процес вироблення впевненості маленької людини в собі, своїх силах.  «Однією з найсерйозніших хиб нашої школи є те, що, навчаючи дітей, працює переважно вчитель.»  Цю думку Василя Сухомлинського можна застосувати до характеристики навчального процесу й на сучасному етапі. Праця учня, який сидить мовчки за партою, слухає вчителя і намагається запам’ятати те, що йому говорять, - не може забезпечити ні повноцінного формування особистості, ні найвищого щастя людини від успіхів у праці. Учитель повинен стати невидимим диригентом, який вміє вчасно почути, помітити, підтримати та зацікавити кожного учня. Коли діти працюють разом, вони формують навички, необхідні для самостійного життя: розв’язувати конфлікти, активно слухати, критикувати думку, а не того, хто її висловив, аналізувати, приймати рішення. Школа має стати не підготовкою до життя, школа має бути життям. Тому впроваджую в освітній процес такі засоби активізації як системи пізнавальних і творчих завдань, застосовую різні прийоми співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи, використовую такі креативні, інноваційні технології та методи, що вчать робити самостійний вибір, пов'язувати вивчене з практичним життям, враховуючи індивідуальність учня.

          Рекламне агентство працює комплексно, де всі відділи тісно переплітаються та взаємодіють. Відповідно концепції Нової української школи ключовою інновацією в початковій школі є технологія інтегрованого навчання. Це комплексний підхід до освітнього процесу і безпосередньо до уроку чи його частини без поділу на окремі дисципліни. Технологія інтегрованого навчання є необхідною умовою для надання якісної освіти. Інтеграція може бути у межах однієї навчальної дисципліни, коли об’єднується на одному уроці вивчення кількох різнотипних тем чи розділів, а також в межах кількох споріднених дисциплін, наприклад теми з української мови, математики й інформатики та «Я досліджую світ».

       У створенні реклами працює фінансово-розрахунковий відділ, для роботи якого необхідно критично мислити: виділяти необхідну інформацію, аналізувати й оцінювати власні і чужі висловлювання, припущення, висновки, аргументи, гіпотези, переконання; ставити запитання з метою одержання точнішої інформації або її перевірки; розглядати проблеми з різних точок зору та порівнювати різні позиції і підходи при їх вирішенні; приймати обґрунтоване рішення. Зараз дуже актуальним під час інтенсивних соціальних змін, коли неможливо діяти без постійного пристосування до нових політичних, економічних та інших обставин, без ефективного розв'язання проблем, значну частину яких неможливо передбачити є технологія формування та розвитку критичного мислення. Вона ґрунтується на вміннях виділяти необхідну інформацію та обробляти її. Технологію розвитку критичного мислення реалізовую на всіх етапах уроку, кожен з яких передбачає свої прийоми:

 на етапі вступу: кластер, асоціативний кущ, таблиця «Знаємо-Хочемо дізнатися - Дізнались», мозковий штурм, кошик ідей, передбачення за допомогою опорних слів;

 на основному етапі уроку: фішбоун, дискусія, кубування, Т-таблиця, скрайбінг тощо;

 на етапі рефлексії або підбиття підсумків: сенкан, займи позицію, «мапа тіла», «океан успіху», написання повідомлення у Instagram,  та ін.

            Без обговорення і висвітлення своєї думки неможлива робота інтерактивного відділу  рекламного агентства. Технології навчання в дискусії  – важливий засіб пізнавальної діяльності учнів у процесі компетентнісного навчання, бо дискусія  –  широке публічне обговорення спірного питання. Вона сприяє розвитку критичного мислення, як одну із компетентностей НУШ,  дає змогу визначати власну позицію, формує навички відстоювання своєї особистої думки, поглиблює знання з даної проблеми. У своїй роботі використовую: «Метод ПРЕС», «Обери позицію», «Зміни позицію», «Безперервна шкала думок», «Дискусія», «Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу», «Дебати».

Перевага інтерактивного навчання в тому, що учні засвоюють всі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, оцінка), в класі збільшується кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Учні займають активну позицію, в засвоєнні знань зростає їхній інтерес в отриманні знань. Значно підвищується особистісна роль вчителя  –  він виступає як лідер, організатор, наставник, модератор, коуч, тьютор та фасилітатор в індивідуальній освітній траєкторії дитини. Серед інтерактивних методів навчання віддаю перевагу побудові «асоціативного куща», читанню із зупинками, методам «Карусель», «Займи позицію», «Мозковий штурм», грі «Так-ні».

       Творчий відділ – необхідна умова створення  рекламного продукту, де без пошуку різноманітних ідей вирішення проблеми не обійтись. Технологія проблемного навчання – форма організації навчально-виховного процесу з допомогою проблемних завдань і проблемних ситуацій, які надають навчанню пошуковий, дослідницький та інтерактивний характер. Актуальність даної технології визначається розвитком високого рівня мотивації до навчальної діяльності, активізації пізнавальних інтересів учнів, що стає можливим за умови вирішення виникаючих протиріч, створення проблемних ситуацій на уроці. У подолання посильних труднощів в учнів виникає постійна потреба в оволодінні новими знаннями, новими способами дій, вміннями й навичками. 

Створення проблемних ситуацій на уроках – це технологія, яка залучає до нових можливостей побудови будь-якого уроку, де молодші школярі не залишаються пасивними слухачами і виконавцями, а перетворюються в активних дослідників навчальних проблем. Навчальна діяльність стає творчою, діти краще засвоюють не те, що отримали в готовому вигляді та «зазубрили», а те, що відкрили самі й висловили по-своєму.

Дослідження – одне з найважливіших джерел отримання дитиною уявлень про світ. Дослідити, відкрити, вивчити – значить зробити крок у незвідане і непізнане. Діти за своєю природою дослідники і з великим інтересом беруть участь у різних дослідницьких справах. Дуже важливо навчити дітей молодшого шкільного віку спостерігати, порівнювати, ставити запитання, а також виробити бажання знайти відповіді. Відтак, потрібно читати додаткову літературу, вчитися ставити експерименти, обговорювати результати, прислухатися до чужої думки.

Ігрова форма навчання завжди подобається дітям і дозволяє здійснювати диференційований підхід, залучати кожного учня в роботу, з огляду на його інтерес, схильність, рівень підготовки з предмета. Вправи ігрового характеру збагачують учнів новими враженнями, виконують розвиваючу функцію, знімають стомлюваність. Вони можуть бути різноманітними за своїм призначенням, змістом, засобами організації і проведення. Учням надають максимальну свободу інтелектуальної діяльності, що обмежуються лише конкретними правилами гри. Учні самі вибирають свою роль у грі; висуваючи припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її вирішення, покладаючи на себе відповідальність за обране рішення. Вчитель в ігровій моделі - інструктор (ознайомлення з правилами гри, консультації під час її проведення), суддя - рефері (корегування і поради стосовно розподілу ролей), тренер ( підказки учням з метою прискорення проведення гри), головуючий, ведучий(організатор обговорення).

         Технічний  відділ допомагає швидко створювати рекламу, використовуючи всі можливі технічні засоби  та  ресурси. Неможливо уявити собі сучасну успішну людину, яка б не володіла комп’ютером. Інформаційні технології стають потужним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі. Застосування комп’ютерних технологій не лише допомагає уникнути в процесі навчання буденності, допомагає унаочнити нові поняття, підтримує інтерес до навчання, але й завжди носить творчий характер. Уроки із використанням ІКТ є одним з найбільш важливих результатів інноваційної роботи в початковій школі. Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером, а невдалий хід гри внаслідок пробілів у знаннях спонукує частину з них звертатися за допомогою до вчителя або самостійно отримувати знання у процесі гри. Завдяки  використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Сучасні комп’ютерні програми дають можливість продемонструвати яскраву наочність, запропонувати різні цікаві динамічні види роботи, виявити рівень знань та умінь учнів. Дистанційне навчання неможливе без комп’ютера, яке здійснюю за допомогою сервісу Google Classroom, використовуючи онлайн-дошки Padlet та Jamboard для  відеоуроків у Google Meet. У своїй діяльності я використовую різноманітні сервіси  та платформи: Canva, Flaticon, WordArt, Genially, SlidesMania, Flippity, Secret Door. Дуже спрощує  та пришвидшує виконання завдань учнями використання QR- кодів.

            Виробничий відділ передбачає взаємодію всіх процесів  і неможливий без співробітництва, узгодження та прийняття спільного рішення. Це робота в парах та групах, яку можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу.

Робота в групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах використовую тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.

             Отже,  сучасний  педагог в освітньому процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Ілюструє думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час.» Звичайно, що впровадження даних технологій не є легкою справою і потребує ґрунтовної підготовки (підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення індивідуальних особливостей учнів класу та ін.). Усі вони при оптимальному застосуванні та поєднанні здатні значно підсилити ефективність освітнього процесу в початковій ланці й отримати гідний результат у вигляді комплексу не знань, вмінь та навичок, а компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання молодших школярів.

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
2236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку