НУШ
Використання інструментів формувального оцінювання на уроках української мови (8 клас)
Нові державні стандарти освіти, ціннісні орієнтири НУШ вимагають нових підходів не лише до організації освітнього процесу, але й до оцінювання навчальних досягнень учнів. Велика увага сьогодні приділяється саме формувальному оцінюванню як ефективній стратегії підвищення рівня навчальних досягнень учнів.
Формувальне оцінювання – це оцінювання під час навчання і “для навчання” (англ. – “assessment for learning“). “Формувальне” (англ. – “formative“) – тому що, на відміну від підсумкового, має на меті формування (або форматування) освітнього процесу з урахуванням навчальних потреб кожного учня задля більш ефективного формування предметних компетентностей.
Формувальне оцінювання як “оцінювання для навчання” складається з певних елементів, наприклад:
Послідовне впровадження й застосування формувального оцінювання сприяє рівному доступу до якісної освіти, оскільки допомагає учням, незалежно від їхнього соціально-економічного статусу, досягати кращих результатів навчання. Цей різновид оцінювання розвиває в учнів уміння вчитися, а отже – сприяє реалізації ціннісного орієнтиру щодо навчання протягом життя.
Цей різновид оцінювання вже добре засвоїли вчителі молодших класів, цю практику продовжать і учні, які цього року стануть п’ятикласниками. Але доцільно спробувати здійснювати формувальне оцінювання й у середній та старшій школі.
Наведемо приклад такої роботи на матеріалі уроку української мови у 8 класі, тема «Відокремлені обставини».
Урок 1 (Рефлексія) Слайди №1, №2
1. Піднімають великі пальці вгору, якщо добре зрозуміли тему.
2. Опускають великі пальці вниз, якщо не зрозуміли.
3. Махають руками, якщо, у принципі, усе зрозуміло, але залишилися невеликі питання.
Урок 2
1. На початку уроку учні роблять самоперевірку домашнього завдання за визначеними критеріями. Слайд №4.
2. Наступне завдання. Учні читають слова та знаходять серед них дієприслівники. Слайд №5: ходити, ходячи, походивши, сходжений, ходьба, похід, походити, ходячий, прийшовши, прихід.
3. У реченнях, написаних на дошці або продемонстрованих на слайді, учні (усно) знаходять дієприслівникові звороти. Слайд №7:
Рятуючись від дощу, сховався в озеро.
З’ївши калач, вертаєшся до хліба.
Кривою дорогою йдучи, попереду мало бачиш.
Не замочивши рук, обличчя не вмиєш.
4. Опрацювання нового теоретичного матеріалу з урахуванням залишкових знань учнів (самостійне прочитання визначених правил у підручнику або пояснення вчителя). Слайд №10
5. Перевірка засвоєння теоретичних знань учнями за допомогою вправи «Так чи ні». Самооцінка знань. Слайд №11
- 1. Дієприслівниковий зворот може стояти тільки на початку та в кінці речення.
- 2. Дієприслівниковий зворот завжди виділяється комами.
- 3. Одиничний дієприслівник завжди виділяється комами.
- 4. У реченні Я йшов не поспішаючи кома не потрібна.
6. Виконання письмового завдання. Учні записують речення, знаходять у них дієприслівникові звороти. Підкреслюють їх та ставлять розділові знаки.
7. Виконання письмової вправи за підручником. Взаємоперевірка її виконання за шаблоном.
9. Підсумок уроку. Учні підраховують +. Користуючись шкалою оцінювання (Слайд №14), ставлять собі бали за роботу протягом уроку та додають результати до тематичного графіка (Слайд №13), вибирають відповідно до поурочних балів індивідуальне домашнє завдання.
Такий підхід до навчання, на нашу думку, сприятиме кращій мотивації учнів, зацікавить їх, зробить уроки більш продуктивними та дієвими. У кінцевому підсумку безпосередньо впливатиме на якість набутих учнями знань та вмінь із предмета.