Зразки використання кроссенсів на уроках української мови та літератури
Ярова А.В., учитель української мови та літератури
Лиманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3
Лиманської міської ради Донецької області
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.
- Ми продовжуємо підготовку до складання ЗНО. Сьогодні наше завдання знайти лайфхаки для запам’ятовування слів із додатку до програми ЗНО з української мови «Перелік слів із нормативним наголосом». Звернімося до нього.
- Згадайте правила запам’ятовування інформації (наприклад, усвідомлення, асоціація образів, особисті коментарі, організація матеріалу, розслаблення, перегляд та часте використання матеріалу).
- Який із них ви б застосували для вивчення цих слів, ураховуючи рекомендації, що прозвучали вже на уроці? (асоціації, утворення пар слів, вивчення скоромовок, знаходження підказок у піснях, розташування слів із зоровими підказками у своїй кімнаті або місці, де найчастіше перебуваєш тощо).
- Для початку варто було б розподілити слова на інші категорії (не за алфавітом, як у довіднику). Запропонуйте ваші варіанти.
- Як на мене, щоб легше запам’ятати ці слова, можна згрупувати їх тематично: «Природа», «Кулінарія», «Читання», «Родина», «Людина» тощо. Пропоную вам розв’язати тематичний кроссенс «Кулінарія»; промовити кожне слово відповідно до орфоепічних норм, згрупувати дані слова за правилами наголошування.
- Зверніть увагу на картинку, де зображено соломинки для напоїв. Чому обрано саме металеві соломинки? (Пластикові соломинки майже не підлягають вторинній переробці. Металева соломинка багаторазова, не вступає у взаємодію з речовинами та без BPA (один з компонентів виробництва полікарбонатного пластику і епоксидних смол, який додають у пластик харчових контейнерів та пляшки для води).
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати §23, виконати вправу 170; скласти кроссенс, використовуючи слова з довідника наголосів.
По периметру:
1-2 мережа – багатозначне слово, одне із значень якого «сукупність однорідних закладів» - піцерія – заклад громадського харчування, що спеціалізується на приготуванні піци; мережа нашого регіону «Піца Челентано»;
2-3 піцерія - начинка – суміш продуктів для наповнення випічки (пиріжків, вареників, піци тощо);
3-6 начинка – курятина – м'ясо курки, один із розповсюджених варіантів начинки;
6-9 курятина – фольга – фольга харчова (тонкий металевий лист) використовується для приготування їжі, зокрема запеченої курятини;
9-8 фольга – соломинка – металева соломинка для коктейлів – один із найпопулярніших екотоварів;
8-7 соломинка – напій – спиртні та безалкогольні рідини для пиття;
7-4 напій – лате – кавовий напій;
4-1 лате – мережа – мережа кав’ярень пропонує різноманітні види кавових напоїв..
По хресту:
5-2 кулінарія – піцерія – важливий аспект естетики харчування – дизайн закладу; 5-6 кулінарія – курятина – кулінарія – це технологія приготування продуктів (курятина варена, запечена, копчена, в’ялена тощо); 5-8 кулінарія – соломинка – при подачі напоїв потрібно дотримуватися правил їх оформлення; 5-4 кулінарія – лате – існують різні рецепти приготування лате.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
Визначення проблематики твору. «Мозковий штурм»
«Павутинка дискусії»
Довідкова інформація
Учень-психолог. Як психологічний феномен конфлікти привертали увагу багатьох учених і майстрів художнього слова.
Конфлікт (лат. Conflictus — зіткнення) — зіткнення, боротьба протилежних поглядів, форма вираження протиріччя.
«Насправді серцевиною кожного конфлікту є відчуття «мене не розуміють». Як одна, так і інша сторони конфлікту мають свій погляд на ситуацію. І конфлікт – це якраз спосіб зрозуміти, що хоче інша людина. Адже немає конфліктів лише тоді, коли немає спільних інтересів» (І.Кастран).
Відкритий конфлікт розвивається у формі відкритого протистояння, конфронтації, — це боротьба "на виживання", в якій всі засоби прийнятні. Засобами реалізації відкритого конфлікту є не тільки слова, а й дії.
Прихований конфлікт ґрунтується не стільки на конфлікті дій і протидій, скільки на несумісності в одній системі взаємовідношень: почуттів, рішень, цінностей.
На думку деяких дослідників, існує п’ять різновидів поведінки людини у конфлікті — протиборство, поступливість, партнерство, співробітництво, втеча.
Правильною може бути кожна зі стратегій, усе залежить від ситуації.
Не менш важливим є питання про попередження конфліктів. Існують досить прості, але ефективні правила поведінки, щоб не провокувати конфлікт:
Як же зробити так, щоб конфлікт був конструктивним? Перше – це емоції. Контроль емоцій. Якщо конфлікт іде на підвищених тонах, то це не приводить до рішення. Крик віддаляє людей одне від одного. Взаємна лайка сама себе живить: різке слово викликає грубість у відповідь, докір - стимулює відповідну реакцію
Друге – це заборона на критику. Якщо починати з образ, то жодного конструктивну не буде. Важливо говорити по суті питання.
Одна ситуація – один конфлікт. Дуже часто, коли відбуваються конфлікти, то починають згадувати не тільки те, що було вчора, а й те, що було багато років назад.
Один плюс один. Тобто не вплутувати треті сторони.
У конфлікті також дуже важливе вміння слухати і чути. Важливо дати можливість опоненту виговоритись, не перебивати його і дати можливість сказати до кінця. Є такий вираз: часто ми слухаємо не для того, щоб почути, а для того, щоб відповісти. Дуже важливе вміння йти на компроміси. Тобто вміння кожної сторони трішки поступитись.
Джерело: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/psychology/29374/
Учень-етнограф. Сім’я є носієм певних моральних установок, до яких дитина прилучається від свого народження. Із давніх-давен серед українців виник і утвердився погляд на сім’ю, рід як на святиню, а на виховання дітей – як на святий обов’язок батьків.
Честь роду зобов'язувала людину поводитися високоморально, бути взірцем для інших. Дуже цінувалася пам'ять про предків і їхні вчинки; від покоління до покоління передавалися матеріальні предмети, залишені ними, — рушники, особисті речі, зображення тощо; ретельно доглядалися могили предків.
Виявом поваги до родини, її єдності були храмові свята, коли члени роду, навіть далекі родичі, які жили в інших селах, збиралися бодай раз на рік — на "храм" — за спільним столом, обмінювалися відомостями про своє життя і так відновлювали духовну єдність роду.
Народна педагогіка - високоморальна. Вона високо підносить достоїнство людини, спонукає її розвивати свої найкращі риси. Уся виховна система спрямовувалась на вихованні людяності, високих моральних почуттів і рис, любові до вітчизни, шанобливого ставлення до людей праці, до всього свого, рідного.
Із раннього дитинства правильне моральне виховання дитини здійснюється насамперед завдяки піклуванню батьків. Тому особистий приклад батьків є надзвичайно важливим у процесі формування моральних устроїв особистості дитини.
Родинні традиції сприяють формуванню моральних рис особистості: дитина поступово й постійно виховується непомітно для себе. Виховувати в людині працелюбство, доброту, чесність, справедливість, скромність, повагу до матері й батька, до старших, гостинність, взаємодопомогу, товариськість, любов до України – головна мета виховання на родинних традиціях
Провідну роль у сімейному вихованні відіграє мати. Саме вона найсильніше впливає на дітей, особливо в сфері духовно-морального виховання. Роль чоловіка-батька визначається його відповідальністю. Справжній чоловік мусить бути відповідальним за себе, за свою сім’ю, роботу, свій народ. Батько — основний годувальник сім’ї. Він повинен навчати своїх дітей, а особливо хлопців, різних ремесел. Адже як вихована дитина, що вона знає, вміє, можна судити про її батьків. Якщо вдома злагода, повага між батьками, то й діти так будуть ставитись до своїх майбутніх чоловіків чи жінок.
Джерело: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2813
https://westudents.com.ua/glavy/51160-deyak-traditsyn-osoblivost-ukransko-rodini.html
Учні об’єднуються, обмінюються думками, доповнюють записи. Вони мають дійти спільного висновку, які ж причини переважають – соціальні чи психологічні, аргументувати власну позицію, записавши висновок.
Розв’язання кроссенсу «Вічна проблема батьків і дітей»
Учні пропонують свої варіанти взаємозв’язків між частинами кроссенсу.
По периметру:
1-2 – темою твору є зображення українського села (село Семигори) в пореформену добу на прикладі однієї родини (Кайдашів) – очолюють родину Омелько й Маруся Кайдаші, які повинні бути авторитетом для своїх дітей та онуків та зберігати цілісність сім’ї;
2-3 – зав’язкою повісті є одруження Карпа з Мотрею, поява молодої сім’ї;
3-6 - наростання конфлікту між свекрухою та невістками;
6-9 - одна з причин постійних сварок – боротьба за майно, спадок;
9-8 - наростання ворожнечі, у сварки втягуються всі члени родини;
8-7 - кульмінаційний момент повісті – Мотря в бійці виколола око свекрусі;
7-4 - груша на межі – ще одна причина розбрату, що ділить родину;
4-1 - вічно актуальна проблема батьків і дітей.
По хресту:
5-2 – проблема батьків і дітей – батьки плекають родинне дерево; 5-6 - проблема батьків і дітей – стосунки свекрухи та невісток; 5-8 - проблема батьків і дітей – Карпо й Лаврін ; 5-4 - проблема батьків і дітей – груша, що розколола родину, 2 варіанти закінчення повісті.