1
Міністерство освіти і науки України
Сумська обласна рада
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
СУМСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Кафедра методики математики
ВИКОРИСТАННЯ КВЕСТ-ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Екзаменаційна письмова робота
слухача курсів вчителів математики,
фізики, астрономії
(07.09.2016 –н.с., 23.12.20.16 – е.с.)
вчителя математики
ДПТНЗ «Сумський центр ПТО»
Шмакової Олени Леонідівни
Науковий керівник: старший викладач кафедри методики дошкільної та шкільної освіти
Синько Людмила Степанівна
Суми – 2016
ЗМІСТ
ВСТУП …………………………………………………………………………… 3
РОЗДІЛ 1. Використання Інтернет ресурсів на уроках математики
1.1 Програмне забезпечення навчання математики …………………………… 5
1.2 Технологія «Веб-квест» ……………………………………………………… 8
1.3 Соціальне медіа-середовище на уроках математики ………………………. 9
1.4 Технологія «перевернутого навчання» …………………………………….. 11
1.5 Інтернет олімпіади та конкурси …………………………………………….. 13
1.6 Дистанційне навчання ……………………………………………………….. 14
РОЗДІЛ 2. Інтернет ресурси на допомогу вчителю математики під час підготовки до уроку
2.1 Підвищення професійної кваліфікації учителя за допомогою
Інтернет ресурсів ………………………………………………………………… 16
2.2 Власний блог вчителя ……………………………………………………….. 20
ВИСНОВКИ ……………………………………………………………………… 24
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ………………………………………. 26
ДОДАТОК 1. Використання технології на уроці алгебри з теми «Статистичні
дані. Способи подання даних» ……………………………………………..…… 27
ВСТУП
Розвиток сучасного суспільства, його глобальна інформатизація і трансформація, впровадження сучасних інтенсивних методів виробництва потребують розробки принципово нових і адекватних часу підходів до підготовки майбутнього фахівця, починаючи ще з шкільного віку. Такі підходи тісно пов’язані з інформаційно-комунікаційними технологіями та використанням у навчанні всесвітньої мережі Internet.
Обраний Україною курс на загальноєвропейську інтеграцію зумовив необхідність реформування всієї системи освіти, впровадження культурно-освітніх, науково-технічних норм і стандартів, спільних для країн, метою яких є побудова Європейського простору вищої освіти.
Проблеми необхідності подання великого обсягу нового матеріалу на уроках, організації самостійної роботи учнів в умовах особистісно-орієнтованого навчання є актуальною в напрямах побудови якісно нової системи шкільної освіти. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми та підвищення якості засвоєння навчального матеріалу є широке та систематичне використання інформаційно-комунікаційних технологій [6].
Під інформаційно-комунікаційними технологіями розуміють сукупність методів та технічних засобів, які використовуються для збирання, створення, організації, зберігання, опрацювання, передавання, подання й використання інформації.
Впровадження інформаційних технологій впливає не тільки на форми організації навчального процесу, але й на зміст навчального матеріалу. Таким чином, інформаційні технології не тільки дозволяють по-новому поглянути на шкільні предмети, але й дають необхідний науково-методичний апарат для їхнього аналізу й відновлення, а комп'ютеризація є одним з головних факторів розвитку змісту освіти.
Проблема впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес досліджувалась у працях Ю.Горошка, М.Жалдака, Т.Зайцевої, В.Клочка, Н.Кульчицької, Н.Морзе, А.Олійника та інших учених [3]. Від негативних наслідків необґрунтованого ігнорування методів, організаційних форм і засобів навчання в рамках традиційної методики викладання математики та надмірної, методично невиправданої, комп’ютеризації навчального процесу застерігає З.Слєпкань: “Запровадження нових інформаційних технологій навчання не повинно бути самоціллю. Воно має бути педагогічно виправданим, розглядатись передусім з погляду педагогічних переваг, які воно може забезпечити порівняно з традиційною методикою навчання” [5].
У «Всесвітній доповіді з освіти» ЮНЕСКО було виділено три цілі використання комп’ютерів у різних системах освіти:
– перша (традиційна) – як засіб забезпечення набуття учнями мінімального рівня комп’ютерної грамотності;
– друга – як засіб підтримки та збагачення навчального плану;
– третя – як середовище для взаємодії між учителями та учнями [1].
Серед різноманіття ІКТ варто виділити Інтернет ресурси, які можна використовувати у навчально-виховному процесу як безпосередньо на уроках, виховних заходах, так і під час підготовки до них. Дане питання вивчено мало, хоча набуває все більшої популярності серед освітян, оскільки останнім часом зростають технічні можливості навчальних закладів в цьому напрямку. У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій та їх впровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів.
Мета роботи - розглянути методику викладання математики з використанням інформаційних технологій та в першу чергу ресурсів Інтернет, узагальнити та систематизувати можливі способи застосування їх під час підготовки до уроку математики.
РОЗДІЛ 1.
ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРНЕТ РЕСУРСІВ
НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
1.1. Програмне забезпечення навчання математики
Науковці у своїх працях щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі [3, 4] виділяють низку вимог до таких технологій:
- комплексність та універсальність;
- простий, люб’язний україномовний інтерфейс;
- адекватність математичного програмного забезпечення змісту та специфіці підготовки учнів;
- простота і надійність у використанні, сумісність із периферійними пристроями з метою надання звукового супроводу, можливості друку тощо;
- програмний продукт має містити увесь спектр понять, операцій і функцій, вільне оперування якими передбачено змістом навчальної дисципліни;
- використання програмного продукту не повинне передбачати наявності у користувача ґрунтовних знань з програмування та володіння ним термінологією, не характерною для педагогічної сфери діяльності людини.
У наш час є велика кількість програмового забезпечення, яке можна використовувати на уроках. Вибрати серед них відповідне для того чи іншого уроку досить складно В Інтернет постійно публікуються рейтинги освітніх ресурсів, відгуки тих, хто користувався тими чи іншими програмними засобами. Застосовувати чи ні навчальні програми, які застосовувати - приймає рішення сам учитель. До речі самі навчальні програмні засоби стають нам більш доступними саме завдяки ресурсам Інтернету. Їх можна завантажити на власний комп’ютер, або використовувати на учнівських комп’ютерах он-лайн, що дає можливість продовжити учневі працювати з ними і в позаурочних час.
Ось декілька порад щодо вибору програмного забезпечення відповідно до типу та мети уроку.
Таблиця 1.1 – Вибір програмного забезпечення уроку відповідно
до його типу та мети
Тип уроку |
Мета |
Програмне забезпечення |
Технічне обладнання |
На уроці контролю знань, повторення і закріплення. (на етапі початкового контролю) |
автоматизації процесу та економії часу обробки даних |
Контролюючі та тестуючі програми |
Комп'ютерний клас, відповідне ПЗ |
На уроці пояснення нового матеріалу, повторення і закріплення |
Вивчення нового матеріалу, закріплення навичок |
Навчальні програми |
Комп'ютерний клас |
На уроці пояснення нового матеріалу, повторення і узагальнення |
Демонстрація при поясненні нового матеріалу |
Готові програмні засоби: показ дослідів, моделей, лекцій |
Один комп'ютер і відеопроектор |
На позакласних заходах |
Для демонстрації матеріалу |
Мультимедійні засоби |
Один комп'ютер і відеопроектор |
На позакласних заходах |
Для розвитку творчих здіб-ностей учнів |
Комп'ютерні версії інтелектуальних та розвиваючих ігор |
Комп'ютерний клас |
Досвід показує, що при вивченні окремих тем шкільного курсу математики можна використовувати широке коло прикладних програм.
Прикладні програми загального призначення, що є складовою частиною операційної системи Windows, або MS Office. Це насамперед Word, Paint, Excel, PowerPoint,Калькулятор, програмне середовище Turbo Pascal.
Демонстраційні програми, в яких спочатку подається виклад необхідної теорії, а потім наводяться приклади розв’язування задач. До таких навчальних програм можна віднести електронний навчально-методичний комплект «Геометрія, 7клас», програмний засіб навчального призначення «Геометрія, 8 клас», програмно-методичний комплекс навчального призначення «Математика, 5-6 клас» для загальноосвітніх закладів, тощо.
Контролюючі програми,в яких закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок учнів. За їхньою допомогою можна дати консультацію учню, вказати на допущені помилки, виправити ти відповідь, підказати, і в разі потреби зробити аналіз наявних знань та умінь. Для здійснення якісного контролю і корекції знань програмою можна передбачити багатоваріантність у межах заданого типу вправ, які, в свою чергу, мають бути різнорівневими, що відповідають ідеї диференціації навчання. .
Обчислювальні програми призначені для проведення обчислень. Застосування цих програм на уроках-практикумах дозволяє проводити найпростіші обчислювальні експерименти, які допомагають осмислити та краще зрозуміти суть теорії та проілюструвати її застосування до розв’язування практичних задач.
Тренуючи програми розраховані на формування стійких зв’зків між знаннями і навичками шляхом повторення та практичного підкріплення.
Дослідницькі програми призначені для самостійної творчої діяльності учня. До них слід віднести дослідження математичних моделей за допомогою вивчення властивостей функцій, диференційних рівнянь тощо. Розгляд математичних моделей у навчальному процесі виховує уміння проникати в суть явищ природи, помічати закономірності в навколишньому світі.
Слід зауважити, що більша частина цих програмних продуктів стає доступної в он-лайн режимі, що значно економить інформаційну пам'ять пристроїв та дає можність доступу до неї в будь якому місті.
1.2. Технологія «Веб-квест»
Особливу увагу хочу приділити саме технології «Web-Quests», яка тісно пов’язана з виростанням ІКТ та особливо Інтернет ресурсів. Що таке освітній «Веб-квест»? Це інтернет-пошук, метою якого є навчання, тобто отримання нових знань, закріплення наявних знань, закріплення навичок користування мережею Інтернет та інших навичок за освітнім предметом. Результатом роботи з веб-квестом є публікація результатів робіт учнів у вигляді веб-сторінок, веб-сайтів, або презентацій, які виконуються в Microsoft Office PowerPoint.
Веб-квест складається з таких елементів:
- вступ, де вказується термін проведення певної самостійної роботи і задаються вихідні умови;
- завдання різного ступеня складності для самостійного виконання;
- посилання на ресурси пошукової мережі Інтернет, які надають можливість знайти і “завантажити” необхідний матеріал: електронні адреси, тематичні чати, книги або методичні посібники, які знаходяться в бібліотеках;
- поетапний опис процесу виконання певного завдання з поясненням принципів переробки інформації, допоміжними питаннями, причинно-наслідковими таблицями, схемами, діаграмами;
- висновки, які містять орієнтовні результати виконання завдання, шляхи подальшої самостійної роботи по зазначеній темі і ті галузі, де можливо застосувати отримані результати.
На жаль, учні часто використовують інформаційні інтернет-ресурси лише в «корисних цілях», наприклад, бездумно копіюючи готові реферати. Пасивне сприйняття будь-якої інформації може привести до споживчого відношення до медіа, а технологія дає унікальну можливість використання всесвітньої мережі для навчання. Технологія Web –Quests себе виправдовує, оскільки сучасному світі,насиченому великим об'ємом інформації, дуже важко виділити учням раціональне зерно. Завдання педагога допомогти їм у пошуку інформації.
Приклади використання даної технології представлено у додатку 2.
1.3. Соціальне медіа-середовище на уроках математики
Соціальні медіа є невід’ємною частиною сучасного суспільства. Наші діти практично постійно заходять в «Instagram», «Facebook», «Twitter», «Контакт» і, звісно, на багато інших сайтів, про які ми знаємо трохи менше. Якщо ви хочете привнести у процес навчання «цілий світ», розгляньте можливість інтеграції ваших уроків і соціальних медіа.
Якщо використовувати соціальні медіа обережно і з розумом, вони можуть слугувати як корисний інструмент, а не як відволікаючий фактор, як це буває зазвичай. Нещодавно на сайті Edutopia було опубліковано матеріал, в якому йдеться про те, що соціальні медіа не тільки збагачують шкільні заняття сучасними технологіями, а й допомагають малозабезпеченим учням подолати цифрову нерівність. Такі освітні сайти, как Edmodo, Edublog і Kidblog, надають альтернативні соціальні медіаресурси для розміщення різноманітної інформації, анонсів, новин, ведення блогів і мікроблогів, які можна використовувати в педагогічному процесі. Але й комерційні сайти теж можуть бути корисними для демонстрації учням можливостей соціальних медіа.
Одним із прикладів використання медіа середовища на уроках математик є створення групу класу у Facebook. Facebook відомий усім як одна з найбільш крупних соціальних мереж, в якій можна розміщувати інформацію про себе, оновлювати статус, публікувати анонси, об’яви, фото й відео – усе те, що, по суті, ми неодмінно використовуємо на наших заняттях. Створіть у Facebook групу для кожного свого класу, і в ній ви зможете розміщувати завдання, робити об’яви та нагадувати учням про важливі строки виконання завдань. Батьки також можуть отримати доступ до сайту й за бажання контролювати все те, що відбувається у процесі шкільного навчання їхніх дітей.
Група у Facebook дозволяє забезпечити для учнів простір, де вони зможуть ставити запитання та отримувати на них відповіді. Коли вони повернуться після школи додому і приступлять до виконання домашніх завдань, то зможуть поставити запитання, що їх цікавить, на стіні групи, на яке ви як учитель чи хтось з однокласників зможете дати відповідь. Оскільки учні часто обмінюються з однокласниками інформацією, діляться один з одним своїми запитаннями, ідеями та досвідом, отримують поради чи пояснення чогось незрозумілого, за допомогою групи можна значно розширити навчання, тобто розширити дискусію як у класі, так і поза ним.
Група у Facebook також ідеально підходить для вчителів, які використовують таку форму активного навчання, як «перевернене навчання». Розміщуйте відео, фотографії, документи та інші матеріали на стіні таким чином, щоб учні змогли уважно з ними ознайомитися ще до занять або під час роботи над домашнім завданням.
Звісно, можна знайти й інші можливості розміщення важливого для вас навчального контенту. Але, з урахуванням того, що багато старшокласників та їхні батьки вже встановили Facebook на своїх телефонах і планшетах, а значить, мають до нього постійний доступ, немає необхідності використовувати інші ресурси.
Ще один спосіб підвищити пізнавальну активність учнів на уроках математики та поза ним - це створення власних блогів. Замість традиційних письмових робіт блоги надають учням більше можливостей, дозволяючи їм написати свою роботу і представити її на розгляд широкому колу читачів, в тому числі під час проведення уроку. При цьому ідеї для різних тем просто безмежні. Учні можуть написати про свої уроки чи враження від екскурсій, розмістити матеріал шкільного дослідження або залишити свою рецензію на фільми, книги чи аудіозаписи. Коли учні читають повідомлення один одного у блозі, вони створюють більш міцне та дружне співтовариство, обговорюючи спільні переживання, отриманий досвід і свої реакції.
Як і Facebook, YouTube є чудовим варіантом для «переверненого навчання». Учні можуть проглянути лекції та навчальні матеріали ще до того, як прийдуть у клас на заняття. Замість того щоби проглядати матеріали, створені іншими людьми, чому б учням не створити свій власний матеріал? Оскільки матеріал, як і при розміщенні у блозі, буде представлений широкій аудиторії, учні будуть старатись найкращим чином подати своє відео, тим самим усебічно розвиваючись; вони отримають можливість більш глибоко виразити свій творчий потенціал і більш ґрунтовно вивчити навчальний матеріал.
Якщо картинка варта тисячі слів, то тільки уявіть собі, як багато може розповісти вашому класу дбайливо продумане зображення в Instagram. Instagram може ефектно представити роботу учня, залишаючи місце для характеристики його творчості чи цікавих подробиць про нього самого (наприклад, «Знайомтесь, учень…» і його фото поруч). Постарайтесь відслідкувати різне «сміття», що не має відношення до освітньої тематики. Нехай ваші учні розміщують фотографії того, що пов’язано з вивченою темою.
Оскільки учні вже використовують соціальні медіа поза школою, інтегруючи їх у заняття, ви допомагаєте їм отримувати більш якісну практику використання соціальних медіа та пропонуєте новий цікавий і захоплюючий поворот під час шкільних занять.
1.4. Технологія «перевернутого навчання»
«Перевернене навчання» – це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів з навчальним матеріалом наступного(!) уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань. Відеолекції часто розглядаються як ключовий компонент у «переверненому» підході, вони створюються викладачем і розміщуються в Інтернеті.
Авторами технології «Перевернене навчання» вважаються вчителі хімії Аарон Самс і Джонатан Бергманн (США). У 2008 році вони стали записувати відеоролики зі своїми лекціями та пропонувати їх своїм учням для домашнього опрацювання. У своїй книзі «Перевернене навчання, або як достукатися до кожного учня на уроці» вони розповідають про особливості цієї технології та її можливості. Однак автори вказують на труднощі впровадження цієї технології: великий обсяг технічної підготовчої роботи; залежність від технічного оснащення школи й учнів.[6]
Для виконання насичених діючих програм математики доводиться шукати шляхи інтенсифікації проведення уроків. Пропоноване «перевернене навчання», зокрема, передбачає відмову від таких неефективних в умовах обмеженого часу прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.
Основними елементами запропонованої методики є:
використання лаконічних (не більше 5‑6 стор. на урок) підручників;
попереднє ознайомлення учнів із новим навчальним матеріалом удома;
на уроці – короткі пояснення нового навчального матеріалу за текстом підручника;
оцінювання знань і навичок учнів при виконанні практичної роботи (Як правило, кожний учень одержує оцінку за урок. Учні знають, що будуть працювати на конкретний результат, це мотивує їх на робот);
проведення на кожному уроці формування та перевірки навичок, що базуються на матеріалі поточного уроку;
виставлення оцінки як сукупної за знання теорії та практичні навички (Доки учні виконують роботу, учитель одержує до 25 хв. часу, який може використати для допомоги відстаючим учням, прийняття виконаних робіт, усунення можливих збоїв у роботі обладнання тощо);
дозвіл на використання учнями інформаційних матеріалів під час роботи;
запровадження засобів унеможливлення й невигідності списування;
індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт.
У контексті «переверненого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома, коли і звичайні домашні завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть, єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відеоуроки, відеолекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві. Роль підручника в сучасному світі суттєво змінилася. Підручник в ідеалі повинен не тільки містити фактичний матеріал майбутнього уроку, який, до речі, можна знайти будь-де в Інтернеті, а саме бути цікавим і зрозумілим, відповідати віковим особливостям сприйняття інформації учнями, ураховувати міжпредметні зв’язки!
Навіть з урахуванням обмежених технічних можливостей сучасної української освіти методика «переверненого навчання» математики у більшості випадків дає хороші результати засвоєння учнями нових знань і навичок.
1.5. Інтернет олімпіади та конкурси
Інтернет-олiмпiади та конкурси є iнтелектуальними змаганнями учнiв, що проводяться з використанням передових iнформацiйних та телекомунiкацiйних технологiй, зокрема, шляхом передачi iнформацiї через мережу Інтернет. Основними завданнями Інтернет-олiмпiад є:
- створення умов для рiвного доступу до участi у масових iнтелектуальних змаганнях учнiв;
- впровадження нових форм та методiв пошуку обдарованих учнiв та створення умов для розвитку їх здiбностей;
- подальше вдосконалення системи роботи з обдарованими учнями;
- забезпечення системного i безперервного протягом року проведення iнтелектуальних змагань для обдарованих учнiв;
- пiдвищення iнтересу учнiв до поглибленого вивчення математики, стимулювання розвитку вiдповiдних iнтелектуальних здiбностей;
- залучення обдарованих учнiв до самостiйної дослiдницької роботи;
- активiзацiя творчої дiяльностi вчителiв.
Велика кількість математичних олімпіад та конкурсів в мережі Інтернет (Додаток 3) дає можливість вчителю серед їх завдань вибрати та запропонувати на уроці учням «цікаві» задачі для розвитку їх математичних здібності, критичного мислення, тощо. Крім того пропагуючи участь наших вихованців у таких змаганнях, ми стимулюємо їх iнтерес до оволодiння сучасними iнформацiйними технологiями.
1.6. Дистанційне навчання
Одним з пріоритетних напрямів програми модернізації загальноосвітньої і вищої школи визнане дистанційне навчання. Це форма організації навчального процесу, при якому усі або частина занять здійснюється з використанням сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій при територіальній віддаленості викладача й учнів. Дистанційне навчання в школі відкриває можливість вивести на новий рівень до профільну і профільну підготовку учнів, дозволить забезпечити гнучкість та багатоваріантність у навчанні, сприятиме більш повному розкриттю потенціалу учнів. Саме дистанційна форма навчання відкриває можливості для учнів, які пропускають школу з поважних причин (змагання, конкурси, або хвороба та інше ) та особливо для тих, хто за станом здоров’я навчається індивідуально, якісно задовольнити власні потреби в здобутті освіти. До сучасних теорій дистанційного навчання відносять, насамперед, теорію реінтеграції актів викладання і вивчення Десмонда Кігена, теорії еквівалентності дистанційного навчання Майкла Сімонсона та Дага Шейла, тривимірну теорію дистанційного навчання Джона Вердьюіна та Томаса Кларка.[7]
Впровадження дистанційного навчання не можливе без застосування інформаційно-комп’ютерних технологій як інструменту, що допомагає розширити можливості як учнів так і вчителів, а також зробити вирішальний вплив на зміну та покращення освіти. Досить важливими стають такі якості, як здатність застосовувати інноваційні методи використання комп’ютера та можливостей, які він надає, з метою активізації пізнавальної діяльності, високий рівень технічної грамотності, поглиблення та здобуття нових знань. Вчитель повинен оволодіти прийомами та технологіями дистанційного навчання на професійному рівні, стати тьютером, а для цього пройти необхідну підготовку та навчання. Наприклад, дистанційне навчання з математики можна організувати наступним чином. Учень самостійно розв’язує всі завдання однієї з обраних тем. Розв’язки потрібно акуратно переписати у відповідному порядку, відсканувати і переслати їх за допомогою електронної пошти. В домовлений час через Інтернет за допомогою веб-камери вийти на зв’язок і протягом певного часу отримати пояснення до тих задач, які були не розв’язані, розв’язані з помилками чи потребують додаткових пояснень.[8]
Вже звичним для багатьох вчителів математики є спілкування з учнями через мережу Internet: консультації, обмін завданнями та їх виконання, підготовка проектів та інше. Під час карантину таке спілкування набуло масового характеру, учні одержували завдання через розсилку та на сторінках сайту школи. А такі елементи дистанційного навчання, як індивідуальний план навчання, із використанням можливостей Internet для інтерактивного спілкування між учнем та вчителем та інші, ефективні при організації індивідуального навчання з математики учнів, які за станом здоров’я не можуть відвідувати школу. Крім того елементи дистанційного навчання можна використовувати під час підготовки до проведення уроків, особливо у формі семінарів, у старших класах.
РОЗДІЛ 2.
ІНТЕРНЕТ РЕСУРСИ НА ДОПОМОГУ ВЧИТЕЛЮ МАТЕМАТИКИ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО УРОКУ
2.1. Підвищення професійної кваліфікації учителя за допомогою Інтернет ресурсів.
Вибуховий розвиток Інтернету стимулює розвиток нових освітніх технологій, і це вже факт безперечний. Головне завдання при цьому наступне: сформувати у вчителя Інтернет - орієнтований спосіб мислення, навчити використовувати інформацію для самоосвіти, підвищення кваліфікаційного рівня, вирішення вірогідних шкільних проблем і завдань. Що б вирішувати такі завдання необхідно визначити для себе: як можна використовувати Інтернет в освітніх цілях: при організації уроків, для підвищення мотивації учнів до навчання, для професійного розвитку вчителів?
Насамперед визначимо користь використання ресурсів Інтернет в освітній установі:
- Доступ до всіх ресурсів (як до інструменту для створення уроків).
- Доступ до дослідження ресурсів (для досягнення освітніх цілей).
- Регулярний характер сприяння навчанню.
- Вдосконалення спілкування і інтелектуального обміну.
- Забезпечення існуючим світовим досвідом і навиками.
- Інтернет — як захоплююче, цікаве навчання (ігровий елемент).
Значення освітніх Інтернет ресурсів – це необмежений доступ до професійної інформації, використання планів уроків, online курсів, Web-сайтів, співпраця з іншими вчителями, обмін інформацією з колегами і експертами з інших країн, об'єднання професійних ресурсів для вирішення спільних завдань.
Сучасний Інтернет пропонує багато ресурсів, для використання в освітніх цілях: це уроки в режимі online, ресурси для вчителів, ресурси для учнів, проекти online, Webquests. [9]
Немає потреби переконувати в тому, що така інформаційна база має бути використана професійно і раціонально. Це вимагає, насамперед усвідомлення самими вчителями, значущості, такого потенціалу і активне використання Інтернет ресурсів педагогічної діяльності для досягнення яскравіших, значиміших результатів в навчанні учнів.
Пропонуємо деякі кроки, які допоможуть вчителям використовувати інформаційне поле Інтернету в своїй роботі.
1. Використовувати можливість оновлення традиційних планів уроків матеріалами з Інтернету.
2. Персональні і колективні поурочні плани. Інтегровані уроки, авторські розробки, інноваційні ідеї лише виграють в наповненні і наберуть силу і швидкість для досягнення кінцевої ідеї, поповнюючи свій вміст освітніми ресурсами Інтернет.
3. Вивчення досвіду і адаптація наявних в мережі планів Інтернет-уроків, методичних посібників і розробок інших вчителів для власного використання.
Щоб вирішити ці завдання необхідне формування переліку ресурсів за сферою професійних інтересів, які покликані стати точкою відліку в освоєнні Інтернет ресурсів. Причому даний перелік повинен складатися безпосередньо як самим учнем, так і надаватися вчителем як перелік найбільш бажаних місць перебування. До таких ресурсів слід віднести, пошукові машини, а також пошукові каталоги, в яких інформація представлена у вигляді посилань на сайти, організованих за принципом ієрархічності і предметно-орієнтірованих областей.
Окрім цього кожному вчителеві необхідно скласти власний перелік ресурсів, який відноситься безпосередньо до його професійної сфери, як інформаційний, так і освітній.
Проте наявність Інтернет підключення у школі не гарантує його ефективне використання в учбовому процесі, щоб досягти ефективного поєднання власних педагогічних знахідок і освітніх Інтернет ресурсів необхідна велика і цілеспрямована підготовка. А найголовніше бажання вчителів удосконалювати свою педагогічну діяльність. І щоб знайти і оцінити якість інформації, що надається, в мережі необхідне освоєння комп'ютерної грамотності на рівні не просто користувача, а активного користувача.
Вчитель - це головна фігура шкільного прогресу. Талант і рівень кваліфікації вчителя - запорука успіху в просуванні нових технологій. Саме вчителі повинні стати основною творчою силою впровадження Інтернету в сферу освіти і, в цілому, в життя суспільства.
Велику роль у цьому відіграють курси підготовки вчителів. Є ряд Інтернет курсів та навчальних програм, які дадуть вчителям інструменти, за допомогою яких вони зможуть краще опанувати інформаційні технології, щоб ділитись ними зі своїми учнями. Ось основні з них:
- Інформація для підготовки вчителів від програми «Онляндія — безпека дітей в Інтернеті».
Курс цифрових технологій Оскільки сьогодні багато дітей навіть у початковій школі вже розуміються на комп’ютерах, то вчитель може дати більше своїм учням завдяки новітнім технологіям. Звісно, для цього потрібно самому володіти певними знаннями та навичками роботи на комп’ютері. Для новачків та тих, хто просто хоче покращити вміння, корпорація Microsoft пропонує пройти Курс цифрових технологій.
Програма буде корисна як новачку, так і тому, хто вже має деякий досвід у роботі з комп’ютером. Курс цифрових технологій допомагає розвинути основні навички, необхідні для того, щоб впевнено розпочати користуватися комп’ютером. Курс можна пройти безкоштовно через Інтернет українською і російською мовами.
Навчальний план із курсу цифрових технологій складається з п'яти курсів:
- Основи роботи з комп'ютером.
- Інтернет і Веб.
- Програми підвищення продуктивності.
- Безпека та конфіденційність комп'ютера.
- Цифровий стиль життя.
Кожен курс містить модуль дистанційного навчання та оцінювальний тест. Також можна скласти сертифікаційний тест, який охоплює теми з усіх п'яти курсів. Якщо сертифікаційний тест складено успішно, можна роздрукувати персоналізований сертифікат із курсу цифрових технологій.
Курс «Учителі в онлайні» Цей курс допоможе вам дізнатися про нові інтернет-технології та про те, як їх застосовувати для навчання, викладання і підвищення власної кваліфікації. За останні роки парадигма використання Інтернету змінилася, у мережі з’явилися засоби і платформи, що значно вплинули на соціальне життя та підходи до ведення бізнесу і навчання. Сьогодні онлайнові служби дають змогу зберігати в мережі контакти, календарі та документи, отримувати до них доступ з будь-якої точки, користуючись лише браузером, безпосередньо у мережі створювати і редагувати текстові документи, електронні таблиці, презентації та спільно працювати з ними. Завдяки цьому в учителів з’явилася можливість перенести навчальний процес далеко за межі класної кімнати та значно підвищити його ефективність. Із курсу «Учителі в онлайні» ви дізнаєтесь, як краще це робити. Ви також довідаєтесь про соціальну мережу для освітян, зможете приєднатися до неї, щоб співпрацювати з колегами. Крім того, ви ознайомитесь зі спеціалізованою інформаційною платформою для навчальних закладів та ресурсами, які допоможуть вам у викладанні.
Навчальний план курсу складається з чотирьох частин:
- Ваш робочий простір в Інтернеті
- Інтернет-середовище для освітян
- Платформа для навчальних закладів
- Огляд технологій та ресурсів, призначених для освітян
Для навчання за курсом пропонуються модулі для дистанційного навчання, а також низка завдань, які потрібно виконати для отримання сертифіката.
Все більшої популярності набувають такі комунікативно інформативні форми підвищення кваліфікації вчителя як вебінари та форуми для обговорення, ІР-відеоконференції, асинхронні та синхронні комунікації, чати та ІР-аудіоконференції, блоги та Вікі, інтерактивне телебачення; які мають допомогти викладачеві здійснювати комунікації із колегами на новому рівні.
2.2. Власний блог вчителя
Інтернет стає все більш масовим засобом доступу до численних джерел інформації. Змінюються педагогічні цінності, на перший план виходить дослідницька діяльність, і вчитель передусім повинен почати перетворення з себе.
Комп'ютер - на столі педагога - це не екзотика, а інструмент для професійної та творчої роботи. Комп'ютерні технології - це вже реальність, яку використовують в своїй роботі вчителі. Яких тільки інструментів немає сьогодні в розпорядженні вчителя, який ризикнув разом зі своїми учнями випробувати нові освітні методики: спеціальні навчальні середовища, платформи для блогів, і, звичайно, безкоштовні веб-сервіси, використання яких може зробити навчальний процес більш захоплюючим.
Перша згадка про блоги відносять до 1992 року. Починаючи з 2005 року в мережі Інтернет з'являються освітні блоги, а з 2006-2007 особисті та колективні блоги стали відкривати вчителя. В даний час інтерес і потреба в Internet-блозі дуже зросли, і педагоги починають їх активно використовувати у своїй діяльності [10].
Так що ж таке блог? Блог (blog - англ.) - мережевий журнал одного або декількох авторів, організований в зворотно хронологічному порядку.
Блоги бувають різні, але всі вони мають спільні риси:
- Зворотний порядок записів - свіжі записи публікуються зверху.
- Блог припускає розміщення коментарів і запитань читачів.
- Автором записів у блозі є один або декілька чоловік.
- Блог по структурі нагадує нескінченну стрічку, однак кожне повідомлення, опубліковане всередині блогу, має свою адресу.
- Цілі та завдання створення блогу - створення єдиної шкільних і міжшкільних інформаційно-комунікативної середовища, презентація і популяризація шкільного життя та шкільних досягнень, залучення до школи нових учнів і вчителів, що використовують в своїй педагогічній діяльності сучасні інформаційні технології, створення інструменту публічного інтерактивного обговорення шкільних запитань і проблем, підвищення якості освіти за рахунок впровадження навчання з використанням дистанційних освітніх технологій.
Існують різні види освітніх блогів:
Блог вчителя-предметника. може містити: план або матеріали уроку, короткий конспект, завдання учням, корисні посилання, додаткову інформацію учням, навчальні відео, корисні та цікаві гаджети, форму зворотного зв'язку і т.д.
Блог класу. можна створити, запросивши в якості співавторів батьків та учнів, розміщуючи інформацію про заходи, які проводяться; плани позакласної роботи; навчальні матеріали; інформацію для батьків; фотографії та відео класу; і т д.
Блог предметного об'єднання або професійного співтовариства
створюється з метою об'єднання вчителів предметних секцій. У ньому може міститися інформація для вчителів, оголошення про конкурси та їх результати, новини в своїй предметній області, навчальні матеріали та посилання на цікаві блоги. Віртуальне об'єднання вчителів - це обмін досвідом і знаннями, скарбничка навчальних матеріалів, корисні посилання та онлайн робота.
Блог-портфоліо дозволяє зібрати кращі розробки і матеріали, систематизувати накопичений досвід, узагальнити результати самоосвіти, ділитися результатами власної праці з колегами-блогерами.
Блог-проект та інші ...
Створюючи блоги, вчителі не завжди уявляють, які додаткові можливості відкриваються як для них самих, так і для інших учасників і читачів їх блогу:
- Нові навички в роботі з персональним комп'ютером: публікації фотографій, слайд-шоу, присвячені шкільним заходів, до свят, екскурсійним поїздкам; фільми і кліпи, гаджети, віджети;
- Обмін досвідом з колегами з інших регіонів, посилання на корисні ресурси мережі, коментарі до матеріалів;
- Зворотний зв'язок з батьками та учнями: рекомендації по вивченню навчальних тем, корисні поради батькам, оголошення. В результаті, учні самі пробують публікувати свої замітки, репортажі про змагання, відгуки про шкільні заходи, свої творчі роботи, презентації науково-дослідних проектів. Учням така робота дуже подобається, вони горять бажанням бути співавторами, намагаються створювати власні блоги.
- Розміщення матеріалів та посилань на веб - ресурси для поширення досвіду;
- Онлайн - дискусії;
- Відкритий план уроку і рефлексію після уроку, що допомагають вирішити труднощі і проблеми учнів;
- Засоби мультимедіа, які поповнять скарбничку технічних засобів, продемонструють наочність до нової теми.
Однак, необхідно враховувати й таке:
- Інтернет не може повністю замінити класичну форму навчання і живе спілкування вчителя і учня;
- Використання Інтернет ресурсів не завжди вітається батьками;
- Ефективність використання Інтернет залежить від грамотного підбору матеріалу і компетенції вчителя в даній сфері.
Як же створити блог? Для цього слід зробити декілька простих кроків:
1. На платформі Blogger вводимо свою адресу електронної пошти та пароль.
2. Створюємо аккаунт в Google.
3. Вибираємо вподобаний шаблон.
4. Підбираємо назву для блогу.
5. Оформляємо дизайн. Блог готовий. Аналагічно можна створити блог і на іншій платформі, наприклад: Wordpress. сom.
Кожен блогер мріє про те, щоб його блог читали якомога більшу кількість людей. Для цього можна використовувати красивий заголовок, цікаві пости, оригінальний дизайн. Але саме, головне, потрібно пам'ятати про правила:
- Писати в блозі слід на зрозумілій мові, приділяти увагу кожній дрібниці, максимально широко розкриваючи тему статті, прикріплюючи вихідні матеріали;
- Не можна розміщувати в блозі матеріали, які суперечать законодавству України і професійної етики педагога;
- Розміщення фотографій учнів повинно бути тільки з дозволу батьків;
- Розміщення матеріалів, що належать іншому автору, тільки з його дозволу, інакше це буде виглядати, як плагіат.
Слідуючи цим простим правилам, ви зможете зробити свій блог популярним.
Не секрет, що кожен вчитель вважає свій предмет важливим і цікавим. Так чому ж не скористатися новим додатковим інструментом для підвищення інтересу учнів до вашого предмету? Розміщуйте в корисні посилання, цікаві матеріали, інтерактивні тести, створюйте колекцію навчального відео, організуйте он-лайн роботу, проводите самостійні роботи і консультації, спілкуйтеся з учнями! Пробуйте, дізнавайтеся нове, удосконалюйтеся!
ВИСНОВОК
В наш час не викликає сумнівів актуальність та затребуваність Інтернету в процесі навчання учнів. Зрозуміло, що використання Інтернет-ресурсів на уроках математики не повинно бути самоціллю. Для того, щоб правильно визначити місце та роль Інтернету у навчанні математики, перед усім необхідно знайти для себе особисто відповіді для запитання: для кого, для чого, коли, в якому обсязі від повинен використовуватися. Як інформаційна система, Інтернет пропонує своїм користувачам багатоманітність інформації та ресурсів. Базовий набір послуг може включати в себе:
- Електрону пошту;
- Відео-конференції;
- Можливість публікації власної інформації, створення власного блогу (чи сайту) та розміщення його на Web-сервері;
- Доступ до інформаційних ресурсів (в тому числі до нормативно-правової бази освіти);
- Довідникові каталоги;
- Пошукові системи;
- Участь в різноманітних конкурсах та олімпіадах
- Розмови в мережі (Chat).
Ці ресурси можуть активно використовуватися на уроках, в позаурочній діяльності та при підготовці до уроку. В учнів є можливість прослухати інформацію, продивитись її, закріпити при використанні різного виду Інтернет-серверів, он-лайн тестів. Вміння користуватися Інтернетом актуальна необхідність, тому сьогодення вимагає передусім від учителя великих змін. Педагог повинен не просто надавати учням певних знань, а навчити їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією. В зв’язку з цим, особливого значення набуває переорієнтація мислення вчителя на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, до його готовності щодо використання засобів ІКТ у професійній діяльності. Адже, сучасні освітні інформаційні технології – це потужний стимул, який дозволяє розвивати пізнавальну активність учнів, покращує якість знань, сприяє розвитку навичок їх самостійного отримання.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Додаток 1
В якості ілюстрації використання технологій пропоную розглянути урок алгебри у 9 класі з теми «Статистичні дані. Способи подання даних».
Тема: Статистичні дані. Способи подання даних
Мета і завдання: сформувати вміння і навички проведення статистичних досліджень; обробки статистичних даних; представлення у вигляді графічних зображень; оцінки числових характеристик; розвивати логічне мислення; виховувати культуру поведінки в мережі Інтернет
Тип уроку: комбінований
Обладнання: комп’ютери, під’єднані до мережі Інтернет
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повторення правил техніки безпеки
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Ви, очевидно, не раз слухали дані стану погоди в різних куточках планети, результатів виборів, соціальних опитувань тощо. Це все статистичні дані. Статистичні дані не тільки дозволяють охопити картину певного питання на даний час, а й планувати необхідні дії на майбутнє. Методи збирання, обробки, інтерпретації різноманітних даних вивчає окремий розділ прикладної математики – математична статистика. І сьогодні ми на цьому зупинимося більш детально.
ІІІ. Організація роботи
- Вам необхідно виступити в одній із ролей:
Тобто 4 ролі – це 4 групи, в які ви повинні об’єднатися самостійно. Кожна група повинна виконати своє завдання і відзвітувати про пророблену роботу у довільній формі, але з використанням комп’ютера. Щоб мати змогу виконати поставлені перед вами завдання, вам потрібно буде використовувати інтернет-ресурси, вказані вчителем, а також обрані самостійно. Основні критерії, за якими будуть оцінені ваші ролі – це розуміння завдання, виконання завдання, результат роботи, творчий підхід, а конкретніше таким чином.
Критерії |
Обґрунтування критеріїв |
|
|
Зміст |
Бали |
Зміст матеріалу
|
Розуміння завдання |
|
– робота демонструє точне розуміння завдання; |
5 |
|
– мають місце матеріали, котрі частково не відносяться до теми; |
3 |
|
– включені матеріали, що зовсім не відносяться до теми, відібрана інформація не аналізується. |
0 |
|
Повнота розкриття теми |
||
– повно; |
5 |
|
– частково; |
3 |
|
– не розкрито. |
0 |
|
Виклад аспектів теми |
||
– викладено повно; |
5 |
|
– частково; |
3 |
|
– не викладено. |
0 |
|
Виклад стратегії розв’язку проблеми |
||
– викладена стратегія розв’язку проблеми; |
5 |
|
|
– процес розв’язку неповний; |
3 |
|
– процес розв’язку неправильний. |
0 |
Логіка викладу інформації |
||
– логічний виклад матеріалу; |
5 |
|
– порушення логіки; |
3 |
|
– відсутність логіки. |
0 |
|
Самостійна робота групи |
Узгоджена робота в групі |
|
– чітко спланована робота групи; |
5 |
|
– робота групи частково спланована; |
3 |
|
– не спланована робота в групі. |
0 |
|
Розподіл ролей в групі |
||
– вся діяльність в групі рівномірно розподілена між її членами; |
5 |
|
– робота розподілена між більшістю учасників групи; |
3 |
|
– декілька членів групи відповідають за роботу всієї команди. |
0 |
|
Авторська оригінальність |
||
– містить значну кількість оригінальних винахідницьких прикладів; |
5 |
|
– у роботі присутні авторські винаходи; |
3 |
|
– стандартна робота. |
0 |
|
Рівень самостійності роботи групи |
||
– повна самостійність у виконанні роботи; |
5 |
|
|
– часткова самостійність роботи групи; |
3 |
– несамостійна робота групи. |
0 |
|
Оформлення роботи |
Граматичне та стилістичне оформлення роботи |
|
– грамотно та стилістично правильно оформлена робота; |
5 |
|
– негрубі помилки; |
3 |
|
|
– грубі помилки. |
0 |
Захист роботи |
Якість доповіді |
|
– аргументованість основних позицій, повнота представлення результатів; |
5 |
|
– порушення логіки, неповне представлення результатів; |
3 |
|
– відсутні аргументи з основних позицій, відсутні результати дослідження. |
0 |
|
Об’єм і якість знань з теми |
||
– доповідачі демонструють ерудованість, відображають міжпредметні зв’язки; |
5 |
|
– доповідачі викладають матеріал, але не мають достатньо глибоких знань; |
3 |
|
– доповідачі не володіють матеріалом. |
0 |
|
Культура мови, манера триматися перед аудиторією |
||
– доповідачі впевнено тримаються перед аудиторією, володіють мовою, дотримуються регламенту; |
5 |
|
– доповідачі допускають не грубі мовленнєві помилки у виступах, незначно порушують регламент, частково утримують увагу аудиторії; |
3 |
|
– доповідачі не володіють аудиторією, порушують регламент, не володіють мовою, не можуть утримати увагу аудиторії. |
0 |
|
Відповіді на запитання |
||
– доповідачі впевнено і повно відповідають на запитання, розкривають зміст теми; |
5 |
|
– доповідачі можуть відповідати на всі види запитань; |
3 |
|
– доповідачі не можуть відповісти на жодне запитання. |
0 |
|
Ділові та вольові якості доповідача |
||
– доповідач бажає досягти високих результатів, готовий до дискусії; |
5 |
|
|
– доповідач готовий до дискусії, але не завжди доброзичливий; |
3 |
– доповідач не готовий до дискусії, агресивний, не контактний. |
0 |
Максимальна кількість балів – 120. Для визначення оцінки набрану кількість балів буде поділено на 10.
Поради щодо роботи:
1. Обговоріть в групі ваше завдання, розподіліть обов'язки.
2. Знайдіть в Інтернет-ресурсах відповіді на задані завдання.
3. Із знайденої інформації сформулюйте рекомендації, правила тощо.
4. В свої відповіді можете добавляти таблиці, схеми, малюнки тощо.
5. Перевіряйте помилки.
6. Пам'ятайте - у вас колективна робота
Кожна група після проходження веб-квесту повинна відповісти на головне питання веб-квесту: «Як змінився рівень народжуваності, смерті та міграції населення по Носачівській сільській раді за останні 13 років».
Роль 1. Літератори
Завдання
До ваших обов’язків входить знайти серед художньої літератури твір, де йдеться про математичну статистику і про те, що ВОНА ЗНАЄ ВСЕ.
Обов’язковою умовою буде посилання на інтернет-ресурси, де було знайдено потрібну вам інформацію.
Використовуйте для пошуку такі джерела:
Форма звіту: Звітом вашої діяльності буде видрукована з мережі Інтернет ця книга і, якщо це можливо, відео, оскільки ця книга екранізована.
Роль 2. Історики
Завдання
Ви – історики і, як будь-який представник цієї професії, маєте знайти відповіді на такі запитання:
Використовуйте для пошуку такі джерела:
Форма звіту: Звітом вашої діяльності може бути доповідь в супроводі з комп’ютерною презентацією, буклет, або веб-сторінка.
Роль 3. Науковці
Ви – науковці, які будуть займатися викладенням теоретичного матеріалу стосовно даної теми. Вам потрібно знайти відповіді на наступні запитання:
Використовуйте для пошуку такі джерела:
Форма звіту: комп’ютерна презентація
Роль 4. Статисти
Ви - статисти і до ваших обов’язків входить збір таких даних:
Ще до ваших обов’язків входить обробка зібраних даних та представлення їх графічно.
Використовуйте для пошуку такі джерела:
Форма звіту: звіт в редакторі Excel (таблиці, діаграми).
ІV. Робота над обраними завданнями з використанням ресурсів мережі Інтернет (15 хв.)
V. Представлення результатів роботи (15 хв.)
Виступ представників з кожної групи. Представлення звіту.
VІ. Підведення підсумків. Оцінювання учнів.
Обговорення кожного виступу. Самооцінка та взаємооцінка результатів роботи.
Список використаних джерел:
http://teacherdo.ru/moodle/course/view.php?id=88
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30734/
http://webquestinformatica.jimdo.com
wiki.fizmat.tnpu.edu.ua/.../