Актуалізація опорних знань. Складання діалогів за вказаною ознакою(усно)- Уявіть собі, що у вашого друга/подруги день народження і він/вона запрошує вас у гості. Яка розмова може відбутися між вами?- Уявіть собі, що у Миколки з’явився новий футбольний м’яч. Складіть діалог, який може відбутися між Миколкою та його другом.- Уявіть собі, що Даринка прочитала книжку, а її подруга Соломійка хоче довідатися про враження від прочитаної книжки. Складіть діалог з 3–4 реплік, який може відбутися між дівчатками.
Слухання уривка вірша Грицька Бойка «Отакий у мене ніс». Я звичайний маю ніс,Так мені він так багато Неприємностей приніс. Де я тільки не буваю, Що я тільки не роблю, –– Через ніс отой страждаю, Різні прикрощі терплю. Отакий у мене ніс: Через нього — все навскіс!По сніжку біжать санчата: Будем з гірки ми з’їжджати. От і гірка, ми рядком. На санчатах із Рябком Полетіли, покотились І… в заметі опинились. А дружків аж сміх бере:— Гляньте! Носом він оре!Дав я Петрикові м’яч,А тепер мені хоч плач — Він м’яча не повертаєІ щодня мене питає:— Хочеш завтра поверну? — І отак усю весну…Мама каже: — То, виходить, Він тебе за носа водить?Утекли в сусіда з клітки Із кролем вухаті дітки. Я погнався, а вони. Через просо — в бур’яни. Я за ними у бур’ян, Кроленята — під паркан… А сусід гукає з проса:— Що ж ти випустив з-під носа?..
Ось дідусь струга кілок, — Робить вулик для бджілок. Я підказую йому: Що, до чого, як, чому… А дідусь мені ласкаво:— Йди до саду, погуляй… Як не знаєш добре справи, Свого носа не встромляй!Я образився до сліз:— Ну і дався вам мій ніс! Не ступив ніде ні кроку, Щоб із ним не мав мороки. Я терплю від нього й досі… А дідусь: — Не треба сліз! Зарубай собі на носі,Що не винен в цьому ніс!- Які почуття охоплювали вас, слухаючи вірш? Що незвичного ви помітили у змісті? Чим незадоволений був хлопчик? Як ви розумієте такі вислови: носом орати, водити за носа, випустити з-під носа, не встромляти носа, зарубати на носі? - Чи можуть доповнити такі вислови, як крутити носом, (не) дерти вгору носа, опустити носа, клювати носом попередні? Поясніть, як ви розумієте їх значення.
- Прочитайте вислови. Поміркуйте і доберіть потрібний вислів (фразеологізм) до його пояснення: Не знаходити собі місця. Рукою подати. Як сир у маслі. Шукати вітра в полі. Немов у рот води набрати. Як кіт наплакав. З мухи слона зробити. Гризти граніт науки. Хвилюватися, дуже близько, жити в достатку, розшукувати безрезультатно; мовчати, дуже мало, перебільшити, старанно навчатися.