ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ МОВИ
Вчитель української мови і літератури
Балас Оксана Олександрівна
Білоцерківська гімназія-початкова школа № 4
2022
Зміст
1. Українська мова
1.1.Метод “Алфавіт”
1.2.Метод “ Кластер”
1.3.Метод “Ментальна карта”(“Картографування тексту”)
1.4.Метод “Кошик ідей”
1.5.Метод “Незакінчені речення”
Які б інноваційні технології не впроваджував учитель у практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли, розвиваючи свої здібності, він задовольняє пізнавальні потреби. І тут у нагоді стають методи технології розвитку критичного мислення, оскільки школярі постійно відчувають потребу в пізнанні та самопізнанні. Групова робота для них – це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись і самоствердитись. Застосування технології розвитку критичного мислення під час вивчення української мови і літератури, як на уроках, так і в позакласній роботі, створює додаткову мотивацію до навчання. Учні добре засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Методи розвитку критичного мислення на уроках української мови дозволяють:
– набуті знання використовувати шляхом трансформації на інших уроках;
– впливати на підвищення допитливості учнів, пізнання і самопізнання;
– реалізувати потребу у нових досягненнях ;
– поглиблювати комунікативну і організаторську спрямованість учнів ;
– розвивати творчі здібності учнів;
– корегувати пізнавальну активність.
Учні отримують завдання написати якнайбільше фактів про тему навчання, при цьому кожне слово-факт має починатися з літери алфавіту.
Наприклад, вивчення теми “ Види мовленнєвої діяльності”
А аудіювання
Б багатство мови
В висловлювання
Г говоріння
Д діалог
Е естетична насолода
Є єдині вимоги
Ж жестикулювання
З запитання
І інформація
К комунікативність
Л літературне
М монолог
Н нормативність
О очікування
П письмо
Р репліка
С судження
Т творчість
У усне
Ф факти
Х харизматичність
Ц цілісність
Ч читання
Ш шепіт
Щ щасливі враження
Ю
Я яскравість
Після виконання завдання, учням пропонуємо презентувати свої факти, коментуючи кожний вислів.
При вивченні теми “Текст. Заголовок тексту” у 5 класі можна використати цей метод, який дозволяє виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка.
Метод критичного мислення “Ментальна карта”допомагає візуалізувати мислення, виділити основне поняття, від якого потім відгалужуються завдання, окремі думки, ідеї, необхідні для вивчення певної теми. Відображає асоціативні зв’язки мозку, дозволяє здійснити систематизацію та узагальнення великої кількості інформації, що допомагає її сприйняттю.
При вивченні теми “Дієслово” використовуємо цей метод.
Використовуємо цей метод, наприклад, при вивченні теми “ Будова слова”. На дошці малюємо зображення кошика, в який умовно будемо збирати все те, що всі учні разом знають з теми.
Під час “складання” яблук у кошик, учні пояснюють значення кожного терміна, наводячи мовні зразки та знаходять відповіді на проблемні питання, записані на грушах.
Методика є досить проста в реалізації і в той же час гнучка. Метод заснований на доповненні - в них потрібно завершити запропоновану розповідь, картинку, пропозицію. Після завершення вивчення матеріалу з розділу “Лексикологія” використовуємо метод “Незакінчені речення”.