ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Про матеріал
Які б інноваційні технології не впроваджував учитель у практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли, розвиваючи свої здібності, він задовольняє пізнавальні потреби. І тут у нагоді стають методи технології розвитку критичного мислення, оскільки школярі постійно відчувають потребу в пізнанні та самопізнанні. Групова робота для них – це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись і самоствердитись. Застосування технології розвитку критичного мислення під час вивчення української мови і літератури, як на уроках, так і в позакласній роботі, створює додаткову мотивацію до навчання. Учні добре засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво.
Перегляд файлу

ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ МОВИ

 

 

Вчитель української мови і літератури

Балас Оксана Олександрівна

Білоцерківська гімназія-початкова школа № 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

Зміст

1.   Українська мова

1.1.Метод “Алфавіт”

1.2.Метод “ Кластер”

1.3.Метод “Ментальна карта”(“Картографування тексту”)

1.4.Метод “Кошик ідей”

1.5.Метод “Незакінчені речення”

1. Українська мова

Які б інноваційні технології не впроваджував учитель у практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли, розвиваючи свої здібності, він задовольняє пізнавальні потреби. І тут у нагоді стають методи технології розвитку критичного мислення, оскільки школярі постійно відчувають потребу в пізнанні та самопізнанні. Групова робота для них – це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись і самоствердитись. Застосування технології розвитку критичного мислення під час вивчення української мови і літератури, як на уроках, так і в позакласній роботі, створює додаткову мотивацію до навчання. Учні добре засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Методи розвитку критичного мислення на уроках української мови дозволяють:

  набуті знання використовувати шляхом трансформації на інших уроках;

  впливати на підвищення допитливості учнів, пізнання і самопізнання;

  реалізувати потребу у нових досягненнях ;   

– поглиблювати комунікативну і організаторську спрямованість учнів ;

– розвивати творчі здібності учнів;

 – корегувати пізнавальну активність.

1.1. Метод “Алфавіт”

Учні отримують завдання написати якнайбільше фактів про тему навчання, при цьому кожне слово-факт має починатися з літери алфавіту.

Наприклад, вивчення теми “ Види мовленнєвої діяльності”

А   аудіювання

Б    багатство мови

В    висловлювання

Г    говоріння

Д   діалог

Е    естетична насолода

Є   єдині вимоги

Ж  жестикулювання

З   запитання

І    інформація

К   комунікативність

Л    літературне

М   монолог

Н   нормативність

О   очікування

П   письмо

Р    репліка

С   судження

Т   творчість

У   усне

Ф   факти

Х   харизматичність

Ц   цілісність

Ч   читання

Ш  шепіт

Щ  щасливі враження

Ю

Я   яскравість

Після виконання завдання, учням пропонуємо презентувати свої факти, коментуючи кожний вислів.

1.2. Метод “ Кластер”

При вивченні теми “Текст. Заголовок тексту” у 5 класі можна використати цей метод, який дозволяє виділення смислових одиниць тексту та їх графічне  оформлення у формі пучка.

1.3. Метод “Ментальна карта”(“Картографування тексту”)

Метод критичного мислення “Ментальна карта”допомагає візуалізувати мислення, виділити основне поняття, від якого потім відгалужуються завдання, окремі думки, ідеї, необхідні для вивчення певної теми. Відображає асоціативні зв’язки мозку, дозволяє здійснити систематизацію та узагальнення великої кількості інформації, що допомагає її сприйняттю.

При вивченні теми  “Дієслово” використовуємо цей метод.

  • Позначте в центрі листка тему, яку вивчаємо.
  • Виявіть змістові частини інформації.
  • Встановіть логічні зв’язки між ними.
  • Представте основні ідеї (поняття, ключові слова) теми як компоненти схеми (кластера).
  • Позначте зв’язки ідей (понять, ключових слів) стрілками.
  • Презентуйте карту (обговорюємо головні положення матеріалу, що опрацьовувався).

1.4. Метод “Кошик ідей”

Використовуємо цей метод, наприклад, при вивченні теми “ Будова слова”. На дошці малюємо зображення кошика, в який умовно будемо збирати все те, що всі учні разом знають з теми.

  • Пригадайте теоретичний матеріал, який ви знаєте з теми “Будова слова”.
  • Попрацюйте в парах, обміняйтеся думками.
  • Подумайте, що вже знаєте, що хотіли б дізнатися з даної теми.
  • Озвучте свої думки, які ми будемо “складати” у кошик. Те, що ми вже знаємо, будемо “складати” у нижню частину кошика, а питання - у верхню.

Під час “складання” яблук у кошик, учні пояснюють значення кожного терміна, наводячи мовні зразки та знаходять відповіді на проблемні питання, записані на грушах.

1.5. Метод “Незакінчені речення”

Методика є досить проста в реалізації і в той же час гнучка. Метод заснований на доповненні - в них потрібно завершити запропоновану розповідь, картинку, пропозицію. Після завершення вивчення матеріалу з розділу “Лексикологія” використовуємо метод “Незакінчені речення”.

  1. Розділ науки про мову, що вивчає наявні в мові слова, — ... (Лексикологія).
  2. Слова, які мають кілька лексичних значень, — … (багатозначні слова).
  3. До однозначних слів належать слова, що мають... (одне лексичне значення).
  4. Переносні значення виникають шляхом перенесення Назви одного предмета  на  інший через… (подібність форми, кольору, звуку, враження та ін.).
  5. Синоніми -  це слова, що звучать по-різному, але…( однакові або близькі за значенням). Синоніми об'єднуються навколо стриженевого слова в … (синонімічний ряд).
  6. Слова з протилежним лексичним значенням — …(антоніми).
  7. Омоніми -  це слова, однакові за звучанням і написанням але …( різні за лексичним значенням).
  8. Близькі за звучанням, але різні за лексичним значенням і написанням — …(пароніми).
  9. До лексичних помилок належать…( уживання слова в невластивому для нього значенні, тавтологія, багатослів'я)

 

docx
Додано
29 вересня 2022
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку