Автори:
Вчитель вищої кваліфікаційної категорії:
Морозюк Володимир Миколайович
Вчитель другої кваліфікаційної категорії:
Колісниченко Володимир Миколайович
У шкільному курсі математики розв’язуються досить складні (ірраціональні, показникові та логарифмічні) нерівності, але у підручниках підходи до їх розв’язування досить однобокі. Розглянемо кілька прикладів.
Наприклад, у підручнику [1] розглядаючи ірраціональні нерівності поділяють їх на типи:
1)
2)
3)
З одного боку це корисно, учням надається змога подумати над причинами виникнення кожної з наведених умов і чому, здавалося б необхідна умова, відсутня. Однак, розв’язувати вказаним методом ірраціональні нерівності дуже незручно, особливо нерівності третього типу [1, приклад 3, ст. 108].
Розв’яжіть нерівність
Розв’язання: Дана нерівність рівносильна сукупності двох систем.
Відповідь: .
Виникає питання, а чому б не розв’язати цю нерівність методом інтервалів. Зробимо це
Розв’яжіть нерівність
Розв’язання.
ОДЗ:
Знайдемо нулі
З цього слідує, що проміжок взагалі розглядати не потрібно.
Знайдемо нулі
Встановивши знаки нерівності на проміжках, отримаємо
Відповідь:
Зауважимо, що точки до відповіді включати не потрібно, оскільки вони не є нулями.
Хочемо звернути Вашу увагу на застосування методу інтервалів для розв’язування нерівностей у яких вводять заміну змінної. Всі автори підручників чомусь вводять заміну ще у самій нерівності, але чи варто це робити. Таке введення нової змінної призводить до того, що нулі знаходять для функції з новою змінною і, відповідно, розв’язки нерівності записують для функції нової змінної, а потім виникають складнощі з поверненням до попередньої змінної. А чому б не зробити заміну на етапі відшукання нулів функції, тоді, знайшовши нулі для нової змінної, ми відразу ж у рівняннях повертаємося до попередньої змінної і одержуємо нулі для функції зі змінною, заданою в умові.
Наведемо приклад розв’язаної задачі з підручника і покажемо як ми пропонуємо розв’язати її.
Розглянемо приклад [2, ст. 176]
Розв’яжіть нерівність .
Розв’язання. Маємо: Оскільки при
будь якому , то поділивши обидві частини останньої нерівності на ,
отримуємо рівносильну нерівність .
Нехай . Тоді Розв’язавши цю нерівність, отримуємо Звідси:
З нерівності . знаходимо, що Нерівність . не має розв’язків.
Відповідь:
Пропонуємо це завдання розв’язати так:
Розв’яжіть нерівність .
Розв’язання.
Знайдемо нулі
Очевидно, що Поділивши, отримаємо
.
Нехай .
не задовольняє обмеження.
Тобто .
Встановивши знаки нерівності на проміжках, отримаємо
Відповідь:
Розглянемо приклад [2, ст. 218]
Розв’яжіть нерівність
Розв’язання. Оскільки областю визначення даної нерівності є проміжок
, то виконується рівність
Тоді дану нерівність можна переписати так:
Нехай Отримуємо:
Маємо:
Відповідь: .
Пропонуємо такий спосіб розв’язання:
Розв’яжіть нерівність
Розв’язання.
ОДЗ:
.
Отже проміжок - взагалі розглядати не потрібно.
Знайдемо нулі
Нехай
Тоді
Встановивши знаки нерівності на проміжках, отримаємо
Відповідь:
Наведемо приклад ірраціональної нерівності, в якій зручно ввести заміну.
Розв’яжіть нерівність
Розв’язання.
ОДЗ: .
Знайдемо нулі
Знайдемо нулі
Зробимо заміну тоді
Отримаємо
не задовольняє обмеження.
Повернемось до заміни
Встановивши знаки нерівності на проміжках, отримаємо
Відповідь:
Використаємо наведений метод для розв’язування [3, ст. 148]
Знайдіть найбільший цілий розв’язок нерівності
Розв’язання.
ОДЗ:
Знайдемо нулі
Нехай
не задовольняє обмеження.
Повернувшись до заміни, отримаємо
Встановивши знаки нерівності на проміжках, отримаємо Відповідь:
Розглянемо приклад [3, ст. 165]
Знайдіть кількість цілих чисел, що не є розв’язкам нерівності
Розв’язання.
ОДЗ:
Знайдемо нулі
Нехай
Повернувшись до заміни, отримаємо
Встановивши знаки нерівності на проміжках, отримаємо
Відповідь: 100.
Список використаних джерел:
1. Мерзляк А.Г., Алгебра і початки аналізу: проф. рівень: підручник для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г. Мерзляк, Д.А.
Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2018. – 400 с. : іл.
2. Мерзляк А.Г., Алгебра. 11 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів : академ. івень, проф. рівень/ А.Г. Мерзляк, Д.А.
Номіровський, В.Б. Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2011. – 431 с. : іл.
3. Математика. Комплексна підготовка до ЗНО і ДПА / Уклад.: А.М.
Капіносов [та ін.] – Тернопіль: Підручники і посібники, 2019. – 512с.