В статті розповідається про використання мобільного додатка "Графічний калькулятор" на уроках математики. Для вчителів математики, які працюють в середній та старшій школі.
Тематичний розділ: Математика
Перевозник Юлія Петрівна
вчитель І категорії
Ізюмська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12
ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ДОДАТКУ «ГРАФІЧНИЙ КАЛЬКУЛЯТОР» НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Ключові слова: графічний калькулятор, мобільний додаток, побудова графіків.
Посилання на мобільний додаток: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mathally.calculator.pro
Постановка проблеми: Функції і графіки є однією з основних тем у шкільному курсі алгебри. Вміння будувати графіки функцій є обов’язковим для кожного учня. Сьогодення вимагає від учителя впровадження у галузь освіти інформаційних технологій та комп’ютерних програм, адже вони є невід’ємною частиною реалізації загальнонаціональної програми комп’ютерізації навчального процесу. Однак, слід зазначити, що в школах не має можливості проводити уроки математики з використанням комп’ютера кожним учнем. Зазвичай це один комп’ютер на клас або ж 11 комп’ютерів в кабінеті інформатики, і до того ж кабінет ще й не завжди вільний.
Мета статті: Головною метою цієї роботи є висвітлення переваги використання «Графічного калькулятора» на уроках математики в школі, поширення власного досвіду використання даного мобільного додатку на платформі android.
Виклад основного матеріалу: Ознайомившись з роботою в середовищі «Графічного калькулятора» на платформі android, вирішила спробувати використовувати його на уроках алгебри у 9 та 10 класах під час вивчення тем «Побудова графіків функцій за допомогою геометричних перетворень відомих графіків функцій» та «Розв’язування показникових рівнянь».
Перевагами даного мобільного додатку є:
Вважаю, що зазначений мобільний додаток доцільно використовувати на уроках різних типів, зокрема таких, як:
Крім того, раціональним є використання «Графічного калькулятора» на різних етапах уроку: актуалізації опорних знань, ознайомлення з новим матеріалом, закріплення нового матеріалу (на рівні творчого застосування) та перевірки знань і рівня сформованості навичок і умінь.
Розглянемо приклад показникового рівняння та продемонструємо його розв’язання графічним методом за допомогою даного додатку:
Для розв’язання даного рівняння необхідно побудувати графіки двох функцій. Абсциси точок перетину і будуть розв’язками даного рівняння. Для побудови графіків потрібно ввести формули функцій. Одночасно з тим, як користувач буде вводити формулу функції, на полотні буде побудовано графік заданої функції. Для побудови двох графіків, формули функцій потрібно ввести в різні рядки, тобто створити їх як різні об’єкти. Вводити функції потрібно з екранної клавіатури, в якій зібрано необхідні змінні, знаки та готові функції.
Рис. 1. Розв’язання рівняння у мобільному додатку «Графічний калькулятор»
На рис. 1 видно, що рівняння має два розв’язки, оскільки графіки перетинаються в двох точках. Аби побачити розв’язки (абсциси точок перетину) достатньо натиснути на меню «опис графіка» і додати «точки перетину» – отримаємо їх координати. Таким чином, розв’язки заданого рівняння: х=0 і х=0,5.
Побудова графіків функцій за допомогою геометричних перетворень відомих графіків функцій завжди викликала деякі труднощі, адже у одній координатній площині потрібно виконати побудову кількох графіків. «Графічний калькулятор» полегшує таку роботу.
Використання «Графічного калькулятора» під час вивчення алгебри та початків аналізу, зокрема теми «Показникові рівняння» або ж теми «Побудова графіків функцій за допомогою геометричних перетворень відомих графіків функцій», дає можливість створити сприятливі умови для формування математичної та графічної культури учнів, для набуття ключових компетентностей, зокрема, предметної – математичної компетентності, для оптимізації навчального процесу в цілому завдяки раціональному використанню часу на уроках, для підвищення доступності та наочності навчання.
Висновки і пропозиції: Завдяки можливостям «Графічного калькулятора», учень чітко і легко розв’язує досить складні задачі, впевнено володіє відповідною системою понять і правил. Використання «Графічного калькулятора» дає можливість у багатьох випадках зробити розв’язування задач настільки ж доступним, як і просте розглядання малюнків чи графічних зображень. Такий підхід до вивчення математики дає наочні уявлення про поняття, що вивчаються, розвиває образне мислення, просторову уяву, дозволяє досить глибоко проникнути в сутність досліджуваного явища, неформально розв’язувати задачу. Образне, яскраве представлення інформації підвищує швидкість і якість мислиннєвих процесів.
У своїй практиці використовую «Графічний калькулятор» з 2013 року. Отримала добрі результати. Підвищилась зацікавленість до вивчення алгебри, навіть найслабші учні, отримавши позитивні результати, повірили в себе. Урок перестає бути нудним і не цікавим. Дітям дуже подобається створювати щось нове і кожен досягає нехай маленького, але успіху.
Список використаних джерел: