ВИКОРИСТАННЯ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Про матеріал
"ВИКОРИСТАННЯ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ":матеріали до кваліфікаційної роботи + розробка уроку по темі "Тварини" у 2 класі ( за підручником А. Несвіт).
Перегляд файлу

1

 

ВИКОРИСТАННЯ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

В ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

 

Вступ  ……………………………………………………………………………..3

Розділ I. Теоретичні основи використання нових інформаційних

             технологій в процесі навчання англійської мови.                  1.1. Роль і місце інформаційних технологій у навчанні…………………6

          1.2. Нові інформаційні технології в навчанні англійської мови..……….8                      

Розділ II. Практичне застосування нових інформаційних технологій у процесі викладання англійської мови в початковій школі                                                                                                2.1. Форми роботи з комп’ютерними навчальними програмами на      уроках англійської мови в початковій  школі …………………………...11                                                                                            

2.2. Застосування  комп’ютерних технологій на уроках  англійської

мови в початковій школі…………………………………………………..16                                                             

 Висновки …………………………………..………………………….………….21

 Список використаної літератури ……………………………………………….24

Додатки ………………………………………………………………………….26               
Вступ

Використання сучасних інформаційних технологій в різних сферах життя – це тренд ХХІ століття. Швидкий розвиток технічних і програмних можливостей персональних комп’ютерів, розповсюдження інформаційно-комунікаційних і креативних технологій, доступність різноманітних гаджетів створюють реальні можливості для їх використання в системі освіти з метою розвитку творчого потенціалу людини в процесі навчання. Нові технічні засоби, нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання формують і розвивають комунікативну культуру школярів, сприяють оволодінню іноземними мовами.

Є. С. Полат зазначає, що вчитель має створити умови практичного оволодіння мовою для кожного учня, вибрати з безлічі методичного матеріалу такі методи навчання, які дозволяють кожному учню активно проявити себе, активізуючи пізнавальну діяльність учня в процесі навчання іноземним мовам. Сучасні педагогічні технології (навчання в співробітництві, проектна методика, використання нових інформаційних технологій, Інтернет – ресурсів, різноманітних комп’ютерних програм) допомагають реалізувати особисто-орієнтований підхід у навчанні, забезпечують індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей дітей, їхнього рівня навченості, схильностей і т.ін.[20].

Змістовна основа масової комп’ютеризації в освіті, безумовно, зв’язана з тим, що сучасний комп’ютер являє собою ефективний засіб оптимізації умов розумової праці взагалі, у будь-якому його прояві. Р. Вільямс і К. Маклі у своїй статті „Комп’ютери в школі” пишуть: “Є одна особливість комп’ютера, що розкривається при використанні його як пристрою для навчання інших, і як помічника в придбанні знань, це його бездушність. Машина може “дружелюбно” спілкуватися з користувачем і в якісь моменти “підтримувати” його, однак вона ніколи не виявить ознак дратівливості і не дасть відчути, що їй стало нудно. У цьому змісті застосування комп’ютерів є, можливо, найбільш корисним при індивідуалізації визначених аспектів викладання ” [3].

Використання комп’ютерних навчальних програм на уроках іноземної мови сприяє відпрацьовуванню вимови, вивченню нової лексики, навчанню діалогічної і монологічної мови, відпрацьовуванню граматичних явищ тощо.

На уроках англійської мови за допомогою комп’ютера можна вирішувати різноманітні дидактичні задачі, а саме: формувати навички й уміння читання, використовуючи матеріали  мережі інтернет; удосконалювати уміння письмової мови школярів; поповнювати словниковий запас учнів; формувати в школярів стійку мотивацію до вивчення англійської мови [4].

Актуальність проблеми використання комп’ютерних засобів у процесі навчання полягає в тому, що сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері освіти та виховання, мета якої – формувати конкурентноспроможну, творчу особистість, яка здатна до самовизначення,  самореалізації, самовдосконалення, здатна критично мислити і впевно дивитися в обличчя глобалізації суспільства на всіх рівнях.

Об’єкт дослідження: Процес навчання іноземної мови як цілісна система.

Предмет дослідження. Нові інформаційні технології як засіб формування мотивації і ефективності навчання англійської мови.

Мета дослідження.  Розробка педагогічних умов та теоретичне обґрунтування використання нових інформаційних технологій на уроках англійської мови .

Задачі дослідження. Задачі дослідження включають в себе наступне:

  1.   Опрацювати науково-методичну фахову літературу.
  2.   Розглянути варіанти використання інформаційних технологій .
  3.   Обґрунтувати використання інформаційних технологій у навчальному процесі.
  4.   Перевірити ефективність застосування спеціальних навчальних мультимедійних програм.

    Методи дослідження: критичний аналіз, експеримент.

    Методологічною основою для вирішення поставлених задач з’явилися:

1. Сучасна концепція особистісно орієнтованого навчання.

2. Навчання про мотивацію навчальної діяльності.

3. Концепція інформатизації навчання в Україні.

4. Новий державний стандарт освіти.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що стрімкий розвиток інформаційних технологій відкриває широкі перспективи посилення навчальної мотивації в процесі вивчення іноземних мов й удосконалювання знань учнів.

Обсяг роботи. Кваліфікаційна робота складається з вступу, 2 розділів, 4 параграфів, висновку, бібліографії та додатку.


Розділ I. Теоретичні основи використання нових інформаційних технологій у процесі навчання англійської мови

 

1.1. Роль і місце інформаційних технологій у навчанні

 

Стрімкий зріст обсягу інформації, залучення інформаційних ідей, засобів та технологій у кожній галузі людської діяльності, швидкий розвиток технічних і програмних можливостей персональних комп’ютерів, розповсюдження інформаційно-комунікаційних і креативних технологій створюють можливості для їх використання в освіті. Інформатизація суспільства – це глобальний соціальний процес, особливість якого полягає в тому, що домінуючим видом діяльності в сфері суспільного виробництва є збір, продукування, обробка, збереження, передача і використання інформації, здійснювані на основі сучасних засобів комп’ютерної та інформаційного обміну. Інформатизація суспільства забезпечує:

  • Всебічне використання інтелектуального потенціалу суспільства, що розширюється, сконцентрованого в друкованому фонді, і науковому, виробничому й іншому видах діяльності його членів.
  • інтеграцію інформаційних технологій з наукового, виробничого, ініціюючого розвитку усіх сфер суспільного виробництва, інтелектуалізацію трудової діяльності;

Інформатизація суспільства, сприяє не тільки прискоренню науково-технічного прогресу, інтелектуалізації усіх видів людської діяльності, але і створенню якісно нового інформаційного середовища соціуму, що забезпечує розвиток творчого потенціалу індивіда [13].

Одним із пріоритетних напрямків процесу інформатизації сучасного суспільства є інформатизація освіти – впровадження засобів нових інформаційних технологій у систему освіти. Це сприяє удосконалюванню механізмів керування системою освіти на основі використання автоматизованих банків даних науково-педагогічної інформації, інформаційно-методичних матеріалів, а також комунікаційних мереж; впровадженні інноваційної методології і стратегії добору змісту, методів і організаційних форм навчання, що відповідають задачам розвитку особистості умовах інформатизації суспільства; створенню методичних систем навчання, орієнтованих на розвиток інтелектуального потенціалу здобувачів освіти.

Телекомунікаційний зв’язок дозволяє в найкоротший термін тиражувати передові педагогічні технології, сприяє загальному розвитку особи, яку  навчають [12].

Віртуальна реальність стрімко ввійшла в процес освіти, дозволяючи забезпечити аудіовізуальний і тактильний контакт між користувачем і стереоскопічно представленими об’єктами при наявності зворотного зв’язку і використанні засобів керування.

Перспективами використання віртуальної реальності у сфері освіти є: професійна підготовка майбутніх фахівців в областях, у яких необхідно стереоскопічно представляти досліджувані об’єкти: стереометрії, кресленні, інженерній графіці, машинній графіці, організація дозвілля, розвиток наочно-образних, наочно-діючих, інтуїтивних, творчих видів мислення [17].

Інформатизація освіти і використання можливостей сучасних інформаційних технологій у процесі навчання приводить не тільки до зміни організаційних форм і методів навчання, але і до виникнення нових методів навчання [7].

Новий державний стандарт освіти, зміна її змісту і структури, представлень про організаційні форми, методи навчання і контролю за його результатами призвели до якісної зміни дидактичних вимог до засобів навчання і методики викладання англійської мови.


1.2. Нові інформаційні технології в навчанні англійської мови

За останній час значні зміни торкнулися і викладання англійської мови в школі. Зокрема стали інтенсивно впроваджуватися в навчальний процес нові інформаційні технології, такі як використання Інтернет-ресурсів, наприклад, різноманітні YouTube-канали, навчаючі комп’ютерні програми, додатки для мобільних телефонів тощо.

Розробкою і впровадженням у навчальний процес нових інформаційних технологій, в тому числі мультимедійних, активно займаються такі дослідники як Дмитрєєва Є. І., Новиков С. У., Полат Є. С., Поліпова Т.А., Цвєткова Л. А. і т. д..

Так О.І. Руденко-Моргун у статті “Комп’ютерні технології як нова форма навчання” зазначає: "ми живемо в столітті інформаційної, комп’ютерної революції, що почалася в середині 80-х років і дотепер продовжує нарощувати темпи. От її основні віхи: поява персонального комп’ютера, винахід технології мультимедіа, впровадження в наше життя глобальної інформаційної комп’ютерної мережі Інтернет. Усі ці нововведення легко і непомітно ввійшли в життя: вони широко використовуються майже у всіх професійних сферах і в побуті" [24].

Комп’ютерні навчальні програми в навчанні англійської мови, за словами Є.Л. Носенко, почали використовуватися з 80-х рр. XX століття. Говорилося про те, що автоматизовані навчальні системи (АОС) відносяться до так названих комбінованих технічних засобів навчання [18].

«Про те, що комп’ютери стрімко ввійшли в наше життя й у процес навчання англійській мові, трохи потіснивши традиційні методики і змусивши викладачів іноземних мов вирішувати проблеми, про існування яких кілька десятків років тому жоден лінгвіст навіть не підозрював» пише С.В. Фадєєв [25].

Кожен викладач має зрозуміти, що комп’ютер у навчальному процесі – не механічний педагог, чи заступник аналог викладача, а засіб при навчанні дітей, що підсилює і розширює можливості його навчальної діяльності. Те, що викладач бажає одержати в результаті використання машини, у неї необхідно запрограмувати [18].

Комп’ютер бере на себе левину частку рутинної роботи викладача, вивільняючи йому час для творчої діяльності, що на сучасному рівні розвитку техніки не може бути віддана комп’ютеру [25].

Технічні засоби навчання та контролю, які використовуються на уроках  іноземної мови мають:

  •  сприяти підвищенню продуктивності праці й ефективності навчального процесу;

- забезпечувати постійне підкріплення правильності навчальних дій кожного учня;

- покращувати мотивацію та інтерес до вивчення мови;

- забезпечувати оперативний зворотний зв’язок і поопераційний контроль дій учнів.

Багаторічна вітчизняна та іноземна практика,  з усіх існуючих засобів навчання комп’ютери вже давно і широко використовуються у навчальному процесі, найбільше повно задовольняють дидактичним вимогам і максимально наближають процес навчання англійської мови до реальних умов. Комп’ютери істотно розширюють можливості викладачів по індивідуалізації навчання й активізації пізнавальної діяльності учнів у навчанні англійської мови, дозволяють максимально адаптувати процес навчання до індивідуальних особливостей учнів [18].

Застосування комп’ютерів на уроках англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу. При комп’ютерному навчанні засвоюється набагато більша кількість матеріалу, чим це робилося за той самий час в умовах традиційного навчання. Крім того, матеріал при використанні комп’ютера краще засвоюється  [21].

Використання комп’ютерних програм, додатків і т. ін. забезпечує  поточний, рубіжний та підсумковий контроль навчального процесу. Контроль, як відомо, є невід’ємною частиною навчального процесу і виконує функцію зворотного зв’язку між вчителем і учнем. При використанні комп’ютера для контролю якості знань учнів досягається і велика об’єктивність оцінки; це також дозволяє значно заощадити навчальний час, тому що здійснюється одночасна перевірка знань всіх учнів. Це дає можливість викладачам зосередитися на творчих варіантах роботи з учнями.

Важливо також відзначити, що комп’ютер знімає такий негативний психологічний фактор, як страх. Під час традиційних уроків різні фактори (наприклад, страх припуститися помилки, невміння уголос формулювати свої думки, неправильна вимова і т. ін.) не дозволяють багатьом учням показати свої реальні знання. Користування комп’ютерними навчальними програмами  дає учням можливість побороти скутість і виявити свій максимальний потенціал.

Урок з використанням комп’ютерних технологій стає більш цікавим для учнів, більш ефективним для засвоєння ними знань; при цьому поліпшується рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці.

Як відомо, за допомогою органів слуху сприймається лише  10-15 відсотків інформації, за допомогою органів зору – 25 відсотків, а при комплексному сприйнятті (за допомогою органів зору та слуху) кількість отриманої інформації збільшується до 65 відсотків.

Використання  комп’ютерних навчальних технологій на уроках іноземної мови - один із засобів особистісного навчання.  Така робота розрахована на кожного учня окремо, дозволяє кожному проявити свою активність, не примушує, а заохочує, пробуджує інтерес. Такі уроки різнопланові, емоційні, творчі. Вони розвивають у дітей креативне мислення, навчають по-іншому сприймати поданий матеріал; точніше  висловлювати свої думки, проявляють власні можливості.

 

Розділ II. Практичне застосування нових інформаційних технологій у процесі викладання англійської мови в початковій школі .

2.1 Форми роботи з комп’ютерними навчальними програмами на уроках англійської мови в початковій школі.

Вчителям і учням, що вивчають англійської мову, на даному етапі технологічного розвитку суспільства доступна безліч різноманітних  навчальних програм.

Комп’ютерні навчальні програми мають багато переваг перед традиційними методами навчання: вони дозволяють тренувати різні види мовної діяльності і сполучити їх у різних комбінаціях; допомагають засвоїти мовні явища; створити комунікативні ситуації; автоматизувати мовні дії; забезпечити можливість обліку ведучої репрезентативної системи; реалізувати індивідуальний підхід; сприяють інтенсифікації самостійної роботи учнів.

Проаналізуємо деякі з них.

а) Вивчення лексики.

При введенні і відпрацьовуванні тематичної лексики, наприклад покупки, продукти харчування, одяг і т. ін., можна використовувати комп’ютерні програми “Duolingo”, “LingQ”, “English on holidays”, “LinguaLeo”, “English Gold” тощо. Етапи роботи з комп’ютерними програмами наступні: демонстрація, закріплення, контроль.

На прикладі комп’ютерної програми „English on holidays” розглянемо ці етапи.

 

На I-м етапі - уведення лексики, наприклад, по темі „Weather”. Використовуючи демонстраційний комп’ютер, учитель вибирає автоматичний режим: на екрані з’являються картинки, що зображують природні явища: сніг-snow, злива-shower, гроза-thunderstorm, похмуро-humidity, паморозь-drizzle, ясно-clear, сонячно-sunny, холодно-cold, хмарно-cloudy, град-hail і інші. Потім випливають фрази:

  •                  What a beautiful day! - Який гарний день!
  •                  What awful weather! - Яка жахлива погода!
  •                  Is it usually as hot as this? - Тут завжди так спекотно?
  •                  Whаt’s the forecast for tomorrow? - Який прогноз погоди на завтра?
  •                  Іt’s windy! - Дує вітер!
  •                  It’s raining. - Йде дощ.

Учні дивляться і слухають. Час роботи - приблизно 1 хвилина.

На II-м етапі йде робота з відпрацьовування вимови і закріплення лексики. Вчитель чи учень переключає програму з автоматичного режиму в звичайний, вказує на потрібне слово чи фразу. Учні повторюють за диктором хором. При наявності в класі декількох комп’ютерів, учні працюють індивідуально чи парами, використовуючи навушники і мікрофон. Час роботи - приблизно  5 - 10 хвилин, залежно від кількості слів по темі.

На III-м етапі проводиться контроль вивченої лексики. Учні вибирають завдання, що містить різну кількість питань по темі: 10, 20, 30. По закінченні контрольного тесту на екрані з’являється таблиця результатів у відсотках. Вчитель моє заохочувати кожного учня прагне до кращих результатів.

Якщо в класі тільки один комп’ютер, він використовується як демонстраційний при введенні і фронтальному закріпленні лексики. Контроль тематичної лексики можна здійснювати індивідуально, використовуючи роздавальний матеріал - картки. Завдання на картках можуть бути аналогічні завданням комп’ютерної програми, наприклад:

- Укажіть правильний варіант перекладу:

дощ - tennis, shower, snow, umbrella, thunderstorm, boxing, rain, lamp

 - Яке з написаних слів є зайвим за змістом winter, February, hot, December, November, January і т. ін.

Комп’ютерна програма „English on holidays” охоплює лексичний матеріал по темі „Місто” і дозволяє контролювати лексику відразу по всіх розділах теми. У цьому випадку пропонується більша кількість питань: 60, 90, 120.

 

б) Відпрацьовування вимови.

Багато навчальних програм передбачають режим роботи з мікрофоном. Після прослуховування слова чи фрази учень повторює за диктором і на екрані з’являється графічне зображення звуку диктора й учня, при порівнянні яких  видно всі недоліки. Учень прагне домогтися графічного зображення вимовленого звуку максимально наближеного до зразка.

в) Навчання діалогічної мови.

Приклад роботи з діалогами комп’ютерної програми „Triple play plus in English”. З декількох запропонованих діалогів, вибирається один, наприклад „У кафе”. На екрані з’являються кілька малюнків - сцен діалогу.

I - етап - знайомство з діалогом.

  •                  Good morning!
  •                  Good morning!
  •                  What would you like?
  •                  I’d like some coffee, please.
  •                  Do you want milk in your coffee?
  •                  Yes, please.
  •                  Hey, this coffee is too cold.
  •                  I’m sorry.
  •                  Here is some hot coffee.
  •                  Thank you.
  •                  How is it now?
  •                  It’s just right.
  •                  Would you like some more coffee?
  •                  No, thanks.
  •                  How much is it?
  •                  Ninety - five cents, please.
  •                  Thank you. Have a nice day.
  •                  Good bye.

 

II - етап - розучування діалогу.

Учні у класі працюють малими групами. Вони повторюють за диктором фрази, тут же може бути використаний режим роботи з мікрофоном. Молодші школярі можуть виконувати вправи на складання даних речень із групи слів, наприклад: like, what, you, wood, your, yоu, would. Учень наводить стрілку на потрібне слово, клацає мишкою, щоб скласти речення What would you like? і т.д. Кількість вірних речень з’являється на екрані. Таким чином, учні в ігровій формі освоюють правопис і розучують діалог.

III - етап - інсценування діалогу.

Учні відтворюють діалог спочатку за допомогою малюнків, потім інсценують його самостійно.

Останній етап - це контроль діалогічної мови після вивчення всіх 12-ти діалогів. Учні вибирають картку з завданням (учитель сам готує картки з описом ситуації) і складають свій діалог.

г) Відпрацьовування граматичних явищ.

Усі навчальні комп’ютерні програми включають можливість відпрацьовування граматичних структур. У програмі „Bridge to English” 20 уроків, і в кожному уроці відпрацьовуються свої граматичні явища: типи речень (стверджувальні, питальні, негативні), ступені порівняння прикметників, прийменники, займенники sоmе, any, структури there is / there are тощо. Усі завдання одного уроку спрямовані на відпрацьовування визначеного граматичного явища.

Програма “Anglomaniacy” містить короткі уроки по граматиці з прикладами і малюнками-ілюстраціями, різноманітні інтерактивні вправи, що допомагають учням  закріпити поданий матеріал, анімовані тести, які допоможуть проконтролювати засвоєння граматичного явища. На додаток в кожній темі є розділ для вчителів, де можна знайти і роздрукувати флеш-картки, робочі листки з вправами і іграми, які допомагають вчити, практикувати і перевіряти засвоєння матеріалу, повернутися до нього через деякий час, навіть офф-лайн режимі.

д) Аудіювання і говоріння.

 У “DuoLingo”, окрім іншого, є завдання на аудіювання та говоріння, де учні мають вимовить поданий текст, щоб система розпізнала те, що вони сказали. Також є можливість для вчителів створювать класи, додавати туди учнів, задавати завданяя та відслідковувати, скільки вправ виконано.

 

Програма „English Gold” містить 144 мікродіалоги, кожний з яких відпрацьовує визначену граматичну структуру. Наприклад, Present Simple використовується в багатьох діалогах. Після прослуховування діалогу учні відтворюють його з опорою на картинку, потім самостійно. Складання тестів по граматиці, використовуючи дану комп’ютерну програму, допомагає учням краще освоїти граматичний матеріал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Застосування  комп’ютерних технологій на уроках англійської мови в початковій школі

Сучасні учні виростають у середовищі постійного використання технологій.   Для них є цілком природним застосовувати їх у повсякденному житті. Навчання упродовж життя стає необхідним для кожного з нас. Серед компетенцій, без яких важко уявити сучасного спеціаліста, провідними є володіння іноземними мовами та комп’ютерними технологіями.  Вчителі  іноземної мови  на сучасному етапі розвитку освіти просто не можуть обійтися без використання комп’ютерних технологій.

Одним із основних завдань даних технологій у навчальному закладі є допомога в організації роботи учням за спеціально розробленими комп’ютерними навчальними програмами, які повинні відповідати сучасним вимогам та методиці викладання навчальних дисциплін.[14]

Використання КНП на уроці потребує від учителя досконалого вміння роботи з даним засобом:

  • ознайомитися з програмою, інструкцією до роботи;
  • продумати, на якому етапі уроку доцільно використати той чи інший елемент програми;
  • усунути труднощі перед початком роботи (подати дітям детальні інструкції щодо роботи з програмою);
  • спостерігати за учнями під час роботи, надавати необхідну допомогу;
  • стимулювати та заохочувати.

Розглянемо деякі з них.

«Алік вивчає англійській алфавіт»

      На всіх етапах даної програми нас супроводжує кумедний песик Алік. Спочатку він пропонує учням ознайомитися із усіма літерами англійського алфавіту, у цьому йому допомагають його веселі друзі. А діти повинні знайти букви, які десь заховалися на малюнку.

 Після вивчення всіх букв приступаємо до ігор.

«НАМИСТО»

      Тут діти мають змогу перевірити, чи знають вони по порядку букви алфавіту. Треба допомогти подружці Аліка, яка дуже засмутилася. Мимохіть діти вчаться допомагати тим, хто потрапив у складні обставини.

«ТЕЛЕВІЗОР»

           Ця гра допомагає розвивати фонематичний слух. На екрані з’являються букви, Алік називає букву, а гравцю треба встигнути натиснути на кнопку.

«КОШИК»

Цей етап допоможе навчити розрізняти друковані та писані літери. Алік називає і показує друковану букву, а наше завдання – відшукати прописну і покласти у кошик. Діти з легкістю можуть запам’ятати і великі, і малі прописні літери.

 «СКРИНЯ»

      На даному етапі перевіряємо навички писемного мовлення. Алік пропонує вставити букви, яких не вистачає. Учень повинен знайти ці букви у скрині і правильно підставити їх.

«ЛОТО»

      Необхідно розкрити усі картки лото, а для цього слід знайти пари друкованих та писаних літер. Ця гра розвиває уважність та пам'ять у дітей.

 

LINGVA LAND

  Комп’ютерна програма LINGVA LAND використовується для вивчення нового лексичного матеріалу,  контролю знань.

   Програма  представлена такими темами:

  • Animals
  • Nature
  • People                                                   
  • School
  • Sport
  • The Town
  • Food
  • Free Time
  • Future
  • At Home

     Кожна тема у свою чергу ділиться на підтеми. Наприклад, Animals:

  1. In the forest
  2. Animals on the farm
  3. Sea animals
  4. Small animals
  5. In the jungle

  Широка тематика дозволяю використовувати цю програму як  в початковій, так і в середній школі. Використання даної програми завжди пожвавлює урок та підвищує мотивацію учнів. Кожна тема представлена на окремій анімованій сторінці. Присутній ефект несподіванки: на сторінці щось сховалося, воно може зненацька вискочити при наведенні курсору, видавати різні кумедні звуки, що швидко налаштовує дітей на іншомовне середовище.    Тематична сторінка представлена аудіовізуальними засобами: учні бачать  зображення предмета, поруч – назва на англійській мові. Клікнувши на слово, вони мають змогу почути, як слово вимовляється. Коли всі слова опрацьовані, прийшов час для перевірки у формі різноманітних ігор.

«МИСЛИВЕЦЬ НА ПОЛЮВАННІ»

     На даному етапі учні мають змогу перевірити, чи правильно вони запам’ятали вимову слова. На сторінці є слова – мішені, почувши слово, слід «вистрілити» по його написаному варіанті. Ця гра допомагає правильно запам’ятати слова, попрацювати над вимовою.

«ВОДОЛАЗ»

      Зверху – графічне написання слова, школяр також має змогу чути голос диктора, який вимовляє слово.  Завдання – якнайшвидше клікнути на скриньку ( а їх аж три) і вгадати слово. Якщо слово вибране правильно, відкривається скринька зі скарбом, якщо ні – чується звук розчарування і вказується правильне слово.

«КВІТНИК»

      Діти мають змогу перевірити знання лексичного матеріалу з теми. Треба швидко і правильно надрукувати слово. А якщо слово написано неправильно, з’являється жук-ненажера і  з’їдає бутон квітки.

      Слід зазначити, що на виконання завдання відводиться певний час, тому учні стараються виконувати завданні швидко.

      Учитель може надрукувати певну сторінку, що дозволяє індивідуалізувати роботу з окремими учнями.

ABC with KC

Дана програма спрямована на запам’ятовування учнями букв англійського алфавіту і представлена кількома етапами.

      Перший етап – ознайомлення із буквою та словами, що на неї починаються. Знайомить учнів із буквами хлопчик Кейсі. Вивчення букви проходить у кілька етапів: вимова, написання, знову вимова, знайомство зі словами на цю літеру.

      Наступні етапи перевіряють, як добре учні засвоїли написання букв.  Для цього треба взяти участь у змаганні. Кожен виграш етапу – кубок. Отож слід виграти три кубки – мідний, срібний та золотий. Це підвищує мотивацію учнів на уроці, вони прагнуть першими прийти до фінішу. Вони також можуть записати себе, прослухати, порівняти з вимовою інших.

At Home with KC

Ця програма в ігровій формі знайомить учнів із назвами меблів, предметами  у кімнаті. Діти повинні знайти предмет, який десь захований. Шукаючи його, вони автоматично вивчають усі предмети, що знаходяться у кімнатах будинку. Програма розрахована на учнів, що вивчають англійську мову не перший рік, тому що вимагає практичних навичок роботи на комп’ютері.

 

 

LingvaLeo

В цій програмі є різні варіанти вправ на вивчення лексики. Наприклад, можно скласти список з невідомих слів, щоб потім их тренувати, при цьому можна пропускати вже відомі слова. Також у LingvaLeo є багато цікавих матеріалів для уроків: відео з субтитрами з YouTube, мультфільми і кліпи, цікаві статті тощо. Будь-яке незнайоме слово можна одразу подивитися у вбудованому словнику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації, практичного володіння іноземною мовою в повсякденному спілкуванні і професійній сфері. Обсяги інформації ростуть і рутинні способи її передачі, збереження й обробки не є ефективними.  Учень не просто вивчає матеріал, він має розмірковувати, бачити зв’язок з іншою інформацією і послідовність її частин. Це збуджує процес мислення, яке призводить до бажаного запам’ятовування і сприяє розвитку пам’яті. В учнів зникає страх зробити помилку, з’являється вміння вирішувати і виправляти власні помилки. Процес навчання  стає процесом дослідження.

Використання інформаційних технологій розкриває величезні можливості комп’ютера як засобу навчання. Комп’ютерні навчальні програми мають багато переваг над традиційними методами: вони дозволяють тренувати різні види мовної діяльності і сполучити їх у різних комбінаціях; допомагають усвідомити мовні явища; створювати комунікативні ситуації; автоматизувати мовні і мовленнєві дії; забезпечують можливість обліку ведучої репрезентативної системи; реалізують індивідуальний підхід та сприяють самостійній роботі учнів.

Отже, в роботі ми розглянули сутність використання інформаційних комп’ютерних технологій на уроках англійської мови в початковій школі, опрацювали науково-методичну та фахову літературу, продемонстрували ефективність застосування спеціальних навчальних мультимедійних програм.

У навчальних комп’ютерних програмах з англійської мови використовуються різні методичні прийоми, що дозволяють проводити ознайомлення, тренування і контроль засвоєння матеріалу.

Окрім використання мультимедійних навчальних програм, комп’ютер є незамінним помічником для підготовки і проведення тестування, моніторингу навчального процесу, власного інформаційного наповнення інструментальних середовищ для розробки комп’ютерних уроків, підготовки дидактичних матеріалів, використання Інтернет-ресурсів для класної і самостійної роботи, проектної діяльності учнів.

Широке застосування в навчальному процесі мультимедійних програм  не виключає традиційні методи навчання, а гармонійно сполучається з ними на всіх етапах навчання: ознайомлення, тренування, застосування, контроль. Досвід вчителів доказує, що використання комп’ютера дозволяє не тільки багаторазово підвищити ефективність навчання, але і стимулювати учнів до подальшого самостійного вивчення англійської мови. Саме це і було доведено в ході експерименту. Ми дійшли висновку, що:

  • воно створює комфортні умови перебігу всього процесу навчання;
  • сприяє підвищенню інформаційної культури  учнів;
  • розширює їхні компетенції – мовні, мовленнєві, соціокультурні;
  • сприяє підвищенню мотивації в процесі вивчення англійської мови.

Застосування комп’ютера допомагає вирішити наступні навчальні задачі:

  • осмислення мовленнєвих явищ;
  • формування лінгвістичних навичок;
  • автоматизація мовних і мовленнєвих дій;
  • створення різноманітних ситуацій спілкування.

Комп’ютерні програми можна використовувати:

  • під час класних занять;
  • на факультативних заняттях;
  • на додаткових заняттях з невстигаючими учнями;
  • для самостійної роботи учнів.

Вирішальним фактором успішного впровадження нових інформаційних технологій у навчальний процес є готовність вчителів оволодіти новими технологічними засобами, запропонувати нові методики навчання з використанням цих засобів, що в результаті допоможе вирішити основну задачу мовної освіти - формування у школярів комунікативної компетенції.

Таким чином, впровадження в навчальний процес у початковій школі нових інформаційних технологій є об'єктивним процесом розвитку освіти. Однак вони не повинні використовуватися педагогами бездумно, оскільки жодну з технологій не можна вважати універсальною: кожна з них в різних ситуаціях дає різні результати, і це необхідно враховувати при їх виборі.

 


Список використаної  літератури

 

1. Качалова К. Н. «Практична граматика англ. мови». – Київ : Вища школа, 2005. – 210с.

2. Вільямс Р., Маклі К., «Комп’ютер  у школі». – Київ : Вища школа, 2005. – 267с.

3. Азимов Є. Г. «Матеріали Інтернету на уроках англійської мови» //Іноземні мови в школі .  2001. №1. С. 25-27

4. Ільїн Е.Л., Курдюкова Н.А. «Спрямованість на оцінку» //Іноземні мови в школі . 2006. №7. С. 15-17

5. Ільїн Є. Л., Курдюкова Н.А. «Спрямованість на одержання знань» //Іноземні мови в школі . 2008. №3. С. 22-23

6. Маслико Є. А. «Шляхи формування мотивації оволодіння студентами іноземної мови» //Іноземні мови в школі. 2003. №9.- С.16-18

7. Новиков С. В. «Принципи розробки Інтернет - підручників» //Іноземні мови в школі. 2002. №7. С. 8-9

8. Носенко Є. Л. «Застосування ІТ в освіті» //Іноземні мови в школі. 2004. №6. С. 9-11

9. Полат Є. С. «Інтернет на уроках іноземної мови». //Іноземні мови в школі.  2001.  № 2. С. 28-29

10. Полат Є. С. «Інтернет на уроках іноземної мови». //Іноземні мови в школі. 2001. № 3. С. 16-17

11. Полат Є. С. «Інтернет на уроках іноземної мови». //Іноземні мови в школі. 2001. № 5. С. 23-24

12. Полипова Т. А. «Упровадження комп’ютерних технологій у викладання іноземної мови» //Іноземні мови в школі. – 2002. – №3. – С. 13-14

13. Руденко-Моргун О. І. «Комп’ютерні технології як нова форма навчання» //Іноземні мови в школі. 2002. №4. С. 19-20

14. Фадєєв С. В. « Про питання застосування комп’ютера в навчанні ІМ» //Іноземні мови в школі. 2003. №5. С. 15-17

15. Цвєткова Л. А. «Використання комп’ютера при навчанні лексиці в початковій школі» //Іноземні мови в школі. 2002. №2. С. 14-15

16. Алтуфьєва А. А.. Деякі основні проблеми створення загальної мови спілкування в системі Інтернет. [Електронний ресурс] //  Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/altufjeva.html Назва з екрану.

17. Владимирова Л. П. Нові інформаційні технології в навчанні іноземним мовам. Електронний ресурс] // Режим доступу http://virtlab.ioso.ru/method.html

18. Гаврилов Б. В.. Плюси і мінуси комп’ютеризованого навчання іноземним мовам.  [Електронний ресурс] // Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/gavrilov.html Назва з екрану.

19. Еремин Ю. В., Методичні аспекти використання комп’ютерної техніки в навчанні іноземній мові. [Електронний ресурс] // Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/eremin.html Назва з екрану.

20. Калашник Д. М.. Мультимедійні довідкові комплекти в підготовці перекладача. [Електронний ресурс] // Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/kalashnik.html Назва з екрану.

21. Карамишева І. В.. Інтернет як засіб навчання іншомовної письмової мови. [Електронний ресурс] // Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/karamysheva.html Назва з екрану.

22. Каспин І. В., Сегаль М. М.. Нові технології в навчанні іноземним мовам. [Електронний ресурс] / Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/kaspinandsegal.html Назва з екрану.

23. Киркевич О. С. Комп’ютер на уроці англійської мови. [Електронний ресурс] // Режим доступу http://teacherjournal.com.ua/shkola/angljiska-mova-ta-literatura/1092-kompyuter-na-urocz-angljsko-movi.html Назва з екрану.

24. Леонов А. Н.. До питання про забезпечення навчального процесу комп’ютерними засобами. [Електронний ресурс] // Режим доступу http://linguact.hyperlink.ru/articles/leonov.html Назва з екрану.

Додаток

Урок для 2-го класу по темі «Domestic Animals». Місце проведення - комп’ютерний клас.

Тема уроку: Domestic Animals

Клас: 10

Мета уроку:

Навчальна:

1. презентація лексики по темі.

2. закріплення  Present Simple , сan \ can not.

3. активізація англійських букв і звуків.

Розвивальна:

1. розвиток читання.

2. розвиток навичок аудіювання.

3. розвиток орфографічних навичок.

Виховна:

1. підвищення інтересу до вивчення англійської мови.

2. підвищення рівня мотивації на уроках.

3. розвиток соціо- комунікативних умінь і навичок.

Програмне забезпечення:

 Програма “Anglomaniacy”

 

Хід уроку:

  1. Привітання і повідомлення задач уроку. Вступне слово про те, що англійська мова й інформатика як шкільні предмети дуже тісно пов’язані між собою. Ефективна робота на комп’ютері багато в чому залежить від  знання англійської мови.
  2. Вчитель проводить фонетичну розминку, використовуючи пісню “I like to eat apples and bananas”. https://www.youtube.com/watch?v=r5WLXZspD1M
  3. Далі клас працює над активізацією лексики по темі «Домашні улюбленці».  Наприкінці цієї частини вчитель пропонує згадати пісню “I have a pet”.  https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0

I have a pet.

He is a dog.

And he says, “Woof, woof, woof, woof, woof. Woof woof.”

I have a cat.

I have a pet.

She is a cat.

And she says, “Meow, meow, meow, meow, meow. Meow meow.”

I have a mouse.

I have a pet.

He is a mouse.

And he says, “Squeak, squeak, squeak, squeak, squeak. Squeak squeak.”

 

Woof woof.

Meow meow.

Squeak squeak.

I have a bird.

I have a pet.

He is a bird.

And he says, “Tweet, tweet, tweet, tweet, tweet. Tweet tweet.”

I have a fish.

I have a pet.

She is a fish.

And she says, “Glub, glub, glub, glub, glub. Glub glub.”

  1. Вчитель пропоную подивитися і послухати нові слова і здогадатися, якою буде тема уроку. Використовується Domestic Animals Unit: • cow• donkey• duck• goat• goose• hen• horse• pig• rabbit• sheep.
  2. Використовуючи Picture Dictionary, учні декілька разів повторюють слова: спочатку хором, потім по черзі.
  3. Вчитель пропонує зіграти у Matching Game для контролю запам’ятовування слів. Треба одночасно відкрити дві картки; якщо слово і малюнок співпадають, то вони створюють пару. Хто перший закінчить гру, той і виграв. В правому кутку є табло з часом, який пішов на виконання завдання.  
  4. Наступне завдання – Spelling Game. Учитель повідомляє, яке слово має бути відпрацьовано. Учні клікають на малюнок із цим словом, і за допомогою комп’ютерної миші ставлять букви у відповідному порядку. Таким чином відпрацьовують всі слова по черзі.
  5. Далі більш складне завдання на написання слів - Guessing Game.  Учні вибирають букви з алфавіту внизу сторінки і за допомогою комп’ютерної миші   вставляють їх у відповідні віконця, щоб отримати в результаті правильне слово.
  6. Після цього вчитель пропонує записати деякі слова на вибір лівою рукою, якщо учень правша, та  правою рукою, якщо учень шульга. Потім те саме пропонується зробити одночасно двома руками.
  7.  Фізкультхвилинка: діти стають в коло і під час читання вірша жестами показують, що робить кожна тварина:

 

Can you hop like a rabbit ?

Can you jump like a frog ?

Can you walk like a duck?

Can you run like a dog?

Can you fly like a bird?

Can you swim like a fish?

And be still like a good child,

As still as you wish.

  1.  Наступне завдання – Picture Test: учні мають вибрати з 4 слів саме те, що зображено на малюнку. Виграв той, хто перший виконав завдання без помилок, тобто отримав 10 балів.
  2.  Завдання Vocabulary Quiz дозволяє підвести підсумок уроку. Вчитель читає надпис, який описує тварину на малюнку, а учні мають вибрати одне з 4 слів з малюнками, яке відповідає надпису. 
  3.  Вчитель пропонує згадати пісню “Old McDonald had a farm”. Діти хором співають пісню.
  4.  Після цього учні по черзі говорять: A pig says oink-oink. A cow says mu-mu. A horse says neigh-neigh, etc.
  5.  Вчитель підбиває підсумок уроку, повідомляє оцінки, дає домашнє завдання, роздає роздруковані завчасно робочі листки з малюнками-розфарбовками і кросвордом по темі.
  6.  Вчитель ще раз нагадує учням про те, що інформатика й англійська мова тісно пов’язані, відзначає, що за допомогою цікавих комп’ютерних програм можна удосконалювати свої знання англійської мови.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Боюк Людмила Тарасівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0