Використання онлайн- ресурсів на уроках предмету «Громадянська освіта»
Особливістю сучасного етапу розвитку суспільства є його інформатизація, під впливом якої відбуваються кардинальні зміни в суспільному житті.
Інформатизація спричиняє проникнення інформаційних технологій у всі сфери діяльності людини, зокрема суттєві зміни інформаційної складової освіти. Так, у Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті зазначено, що впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій є пріоритетним напрямком розвитку освіти та, в подальшому, забезпечить удосконалення освітнього процесу та підвищення ефективності освіти.
Інформаційні технології стають потужним засобом навчання, вони мають забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання. Одним із завдань освітньої сфери наразі першочерговою є проблема адаптації здобувача освіти до цього швидкоплинного, динамічного процесу інформатизації, у якому головним важливим є індивідуальний розвиток особистості.
Сучасне покоління дітей значну частину свого життя проводять у віртуальному світі та перебувають під постійним впливом інформаційного середовища. У навчанні вони швидко втрачають інтерес до традиційних методів навчання й орієнтовані на практичні аспекти та інтерактивні методи з використанням сучасних технологій, тому виникає необхідність підготовки здобувачів освіти до швидкого сприйняття й обробки інформації. Освіта має максимально спрямувати свою діяльності на формування інформаційно-комунікаційної компетентності, як однієї із ключових компетентностей, зазначеної у Державному стандарті базової середньої освіти. Сучасний викладач має враховувати сучасні тенденції освіти і використовувати, у процесі педагогічної діяльності, цифрові технології навчання та адаптувати навчальний процес до вимог суспільства і потреб здобувачів освіти.
Інтернет - технології дозволяють швидко поширювати інформаційний матеріал у навчальному середовищі, що дозволяє підвищувати загальну доступність до багатьох онлайн-ресурсів, надавати зручний і гнучкий оперативний доступ до педагогічної інформації, незалежно від місця перебування викладача чи здобувача освіти . Використання онлайн-ресурсів є актуальним з огляду на перехід до змішаного та дистанційного навчання. Саме ці форми навчання надають більше можливостей щодо використання на уроках персонального компютера, планшетів, мобільних телефонів та Smart-дошок. За допомогою онлайн- ресурсів можна не тільки повідомляти фактичну інформацію, забезпечену ілюстративним матеріалом, а й наочно демонструвати ті чи інші процеси, які неможливо показати при використанні стандартних методів навчання. Це дозволяє зробити процес отримання і засвоєння знань гнучким, доступним, персоніфікованим, створюється можливість безперервного обміну інформацією.
В даний час освіта переживає складний період. Це навчання в період воєнного стану, а також системне оновлення змісту та перехід до нової структури навчання, спрямованої на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей.
Розв’язання цих актуальних проблем можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток, розкриття потенційних можливостей та здібностей здобувачів освіти.
Найбільш ефективними на сьогодні є використання онлайн - ресурсів, які допомагають здобувачам освіти оволодіти певними навичками: мислити, розуміти суть речей осмислювати ідеї, шукати потрібну інформацію, інтерпретувати її та застосовувати в конкретних умовах.
Використання онлайн - ресурсів на уроках сприяє:
Формування таких якостей здійснюється засобами інтернет -ресурсів, онлайн - освітніх середовищ, ІКТ, що сприяють розвитку компетенцій здобувачів освіти.
Онлайн-ресурси, у навчальному процесі , можуть виконувати різноманітні функції:
− презентацію наукового змісту дисципліни шляхом застосування методів пошуку інформації та аналізу різноманітних інформаційних джерел;
− підвищення інтенсивності навчання за рахунок реалізації можливостей мультимедійних навчальних систем;
− контроль навчальних досягнень здобувачів освіти, використання можливостей онлайн та офлайн інструментів оцінювання;
− моделювання процесів, явищ.
Основними дидактичними особливостями використання онлайн-ресурсів у професійній діяльності викладача є:
- мотиваційна, що забезпечується сприянням заохоченню учнів до навчальної діяльності;
-інформаційна, що передбачає досягнення учнями результативності пошуку, накопичення, опрацювання, зберігання, подання, передавання даних;
- дослідницька, яка сприяє розвитку творчих та аналітичних здібностей учнів, поєднанню їх знань з життєвим досвідом і майбутньою професійною діяльністю та ін.;
- демонстраційна, що передбачає візуалізацію навчального матеріалу завдяки перегляду презентацій, відеофільмів та ін.;
- контролююча, забезпечує використання різних видів тестових завдань, практичних робіт та ін. для перевірки знань, вмінь і навичок учнів;
- оцінююча, що передбачає присвоєння певної кількості балів учню, відповідно до поставлених задач і критеріїв, за виконання тестових завдань, практичних робіт та ін..
Інтернет-ресурси можуть використовуватися у різних видах діяльності, та визначають траєкторію самоосвітньої діяльності не лише здобувача освіти а й викладача. Ці ресурси можна використовувати під час пояснення нового матеріалу, узагальнення, закріплення, контролю. Що дозволяє більше наблизити зміст навчального предмету до здобувачів освіти, полегшити навчання, забезпечити зручний перегляд, швидке отримання та доцільне використання наукових матеріалів. При цьому вони виконують функції джерел навчальної інформації, наочного посібника, тренажера, засобу діагностики і контролю і оцінки знань.
Застосовувати онлайн-ресурси в освітньому процесі можливо в різних режимах:
− демонстраційний (демонстрація навчальної інформації, відеоконтенту);
− індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів з використанням онлайн джерел інформації);
− комбінований (поєднання демонстраційного й індивідуального режимів).
Онлайн - ресурси можуть зробити процес навчання більш цікавим, таким, щовідповідає реаліям сьогодення, надаючи потрібну інформацію в потрібний час. Головне завдання полягає у тому, щоб цікавість збігалась з навчальними цілями. Рухатися слід від освітньої мети , під яку підбираються або створюються необхідні засоби до програмного забезпечення та сервісів,
Від якості й ефективності організації та керівництва пізнавальним процесом здобувачів освіти залежить його кінцевий результат - якість навчальних досягнень здобувачів освіти та рівень їх розумового розвитку. Кожен урок може містити інтерактивні та онлайн - вправи, прийоми та завдання. Адже вони дуже різноманітні, зокрема практичні роботи з інструктивними картками, в яких є онлайн - посилання для виконання завдання, диктанти, вправи, кросворди виготовлені за допомогою онлайн – ресурсів, онлайн - тести « На урок»., проблемні питання та завдання, все це сприяє повторенню вивченого, зв’язує між собою частини уроку й уроки в єдине ціле, використання віртуальних подорожей та екскурсій, використовуючи відео сервіс YouTube .
Онлайн-ресурси можна застосовувати під час очного навчання, а також під час дистанційної роботи. Використовуючи ці ресурси на уроках, можна залучити до певного виду роботи весь клас, групи здобувачів освіти або організувати парну чи індивідуальну роботу.
Очне навчання. Самостійне опрацювання нового матеріалу: − Сформулювати проблемне питання й запропонувати здобувачам освіти індивідуально переглянути дидактичний матеріал зі смартфону або комп’ютера; у кожного здобувача освіти може бути окрема частина матеріалу або в усіх однакове; по завершенню провести обговорення, спільно знайти відповідь на проблемне питання;
− Сформувати проблемне питання для кожної групи (у групах може бути лише один гаджет на всіх, але учасники мають розподілити обов’язки); після цього групи презентують свої результати або навчають одне одного за методом «Ажурна пилка» .
Практичні/творчі завдання, мікропроєкти: − Здобувачі освіти індивідуально або в групах виконують інтерактивні індивідуальні тренувальні завдання й виявляють прогалини у своїх знаннях; надалі викладач і здобувачі освіти працюють із виявленими недоліками;
− Здобувачі освіти індивідуально або в групах добирають та аналізують інформацію за проблемним питанням, оформлюють знайдене в наданому викладачем онлайн-сервісі; презентують результати.
Дистанційна робота – Здобувачам освіти надається покликання на дидактичний матеріал, який вони мають опрацювати й відповісти на запитання (тест або завдання з відкритою відповіддю);
− Здобувачі освіти мають виконати практичні тренувальні вправи або тести; у разі труднощів звернутися до викладача за додатковими роз’ясненнями або самостійно знайти додатковий матеріал з теми;
− Здобувачі освіти працюють у спільному документі, комунікуючи за допомогою чату й створюючи єдиний проєкт за наданим викладачем матеріалами .
Необхідно створити комфортні умови для навчання з можливістю отримувати миттєвий зворотній зв’язок між викладачем та здобувачами освіти, здійснювати оперативне керування процесом засвоєння інформації та чіткий контроль навчальних досягнень здобувачів освіти.
Сучасні технології та онлайн-сервіси стали невід'ємною частиною викладання. Вони допомагають вирішувати різні завдання, працюють на різних пристроях, дозволяють налагоджувати взаємодію за різних умов. Левова частка таких сервісів – універсальні. Їх використовують усі викладачі (Zoom, Google Classroom, Canva тощо). Але ж існує й чимало тематичних і профільних сервісів.
Громадянська освіта – предмет, який формує дитину як громадянина. Саме тому сьогодні особливо важливо акцентувати на ньому – Україні потрібні громадяни, які зможуть її гідно представляти, володіючи знаннями про державу та суспільство, демократичні засади та громадянську активність.
Використання онлайн - ресурсів на уроках створює атмосферу ,яка:
Викладачу необхідно повсякденно дбати про удосконалення методів і форм навчання . Тому питання доцільності використання освітніх Інтернет - ресурсів у роботі вчителя не повинно стояти перед сучасними викладачами. Це є вимога часу.
При підготовці до уроку з використанням онлайн матеріалів викладачем не повинен забувати, що це урок, а значить мати чіткий структурований план заняття, виходячи з його цілей. Той арсенал онлайн-ресурсів, що він планує застосовувати, визначається досвідом та стилем його роботи, набором педагогічних прийомів, що є в його використанні. При цьому Інтернет-джерела не повинні повністю замінювати викладача, а тільки доповнювати його. Перед викладачем постає завдання спочатку здійснити підбір онлайн-ресурсів, а потім власноруч створити таке віртуальне навчальне середовище, яке вміщує науковий матеріал у вигляді відео-, аудіо- контенту, презентаційних матеріалів; електронної бібліотеки наукових матеріалів; бази тестів для перевірки та самоперевірки знань здобувачів освіти та ін. В Інтернет мережі існує велика кількість інформаційних ресурсів , які можуть значно підвищити ефективність викладання викладача чи допомогти здобувачам освіти під час підготовки до занять.
Безперечно швидкий розвиток інформаційних технологій і комп’ютерної техніки безповоротно змінив освітній процес. З одного боку, це надає безліч нових можливостей, з іншого — негативно впливає на здоров’я, тому слід звернути увагу на важливість чіткого дотримання гігієнічних вимог роботи з технічними засобами навчання
Отже, онлайн- ресурси, як елемент сучасного освітнього інформаційного простору, є перспективним напрямом інформатизації освіти. Їх застосування, у професійній діяльності викладача дозволяє динамічно оновлювати зміст, методи, засоби і форми процесу навчання. Дає можливість підвищити предметну компетентність здобувачів освіти через активізацію їх навчальної діяльності, урізноманітнити наочність та використовувати весь спектр способів отримання інформації. Це сприяє вирішенню прикладних завдань щодо якісного формування предметних та ключових компетентностей здобувачів освіти, реалізувати актуальні завдання освітньої галузі щодо впровадження інформаційних технологій навчання й адаптації освітнього процесу до вимог суспільства і потреб сучасних здобувачів освіти.