Пісня – найбільш проста та розповсюджена форма вокальної музики, що об’єднує поетичний текст з нескладною мелодією, що легко запам’ятовується. Виконання пісні викликає у дитини позитивне відношення до всього прекрасного, доброго. Без сумніву , що вивчення пісні на уроці іноземної мови прищеплює учням інтерес до мови, до країни, мова якої вивчається, до її культури. Пісня допомагає внести в урок елемент святковості, який дітям просто необхідний.
Для того, щоб зробити навчання емоційно насиченим використовують пісенний матеріал. Звичайно пісні можуть застосовувати для формування фонетичних, лексичних та граматичних навичок. Однак ще ціннішими вони можуть бути в тому випадку, коли їх використовувати творчо для подолання відстані між задоволенням слухання і комунікативним використанням мови.
При використанні пісень на уроці іноземної мови відбувається знайомство дітей зі світом музики, де музика виступає засобом естетичного виховання. Навчаючи молодших школярів, успішним є поєднання музичного і ритмічного компонентів з ігровою діяльністю.
По-перше, учні з самого початку залучаються до культури країни вивчаючої мови, так як учні початкової школи, на думку психологів, особливо чуттєві і схильні до вивчення чужої культури. Через пісні розкривається душа народу, його культура. А вчитель виступає як посередник в процесі пізнання учнями чужої культури, стимулюючи учнів до пізнавальної активності.
По - друге, при роботі з цим своєрідним лінгвокраєзнавчим матеріалом створюється прекрасна передумова для всебічного розвитку особистості учня, спеціально відібрані пісні стимулюють образне мислення і формують гарний смак. Цьому сприяє достатньо високий у дітей даного віку вроджений рівень музичних здібностей, який потім знижується, залишившись поза межами музичної діяльності. А інформація, яку школярі здобувають з пісень, корисна для їхнього подальшого життя і є доповненням до змісту практичної мети навчання.
Так, при вивченні теми «Знайомство» можна використати, наприклад, таку пісню: “ Hello, hello. What’s your name?”
Hello, hello. What’s your name?
What’s your name? What’s your name?
Hello, hello. What’s your name?
I’m Helen.
Hello, hello. How are you?
How are you? How are you?
Hello, hello. How are you?
I’m fine, thank you.
Розучуючи цю пісню, учні дізнаються, як потрібно представлятись самому і запитувати ім’я свого співбесідника. Одночасно вони знайомляться з формами привітання, адже вчитель додає інформацію про те, що при знайомстві англієць запитає у свого співбесідника: «How are you?». А у відповідь можуть почути: «I'm fine, thank you ».
Існує велика кількість пісень для вивчення іноземної мови в початковій школі. Залежно від мети їх вживання умовно всі ці пісні можна поділити на такі види:
Пісні використовують на уроках англійської для того, щоб:
Пісні підбираються залежно до віку учнів, мети або теми уроку. Як і будь-який матеріал вони повинні поєднуватись із планом уроку, і використовуватись для навчальних цілей на відповідному етапі уроку.
Як правило, кожен урок починається із фонетичної зарядки, для проведення якої можна використовувати пісенний матеріал. Дітям молодшого шкільного віку притаманна висока здатність до фонематичного копіювання, тому на цьому етапі є досить актуальним розучування різноманітних пісень, ритмізованих наспівів.
Для фонетичної зарядки вибирають короткі, нескладні по мелодійному малюнку пісні з багатьма повторюваними частинами і чітким ритмом. Для цієї мети найкраще підходять дитячі пісеньки, наприклад “How many W’s can I see?”
W, w, w, wuh, wuh, wuh.
How many W’s can I see?
There’s W for women walking around,
W for wells found here and there,
W for water found everywhere.
W, w, w, wuh, wuh, wuh.
Завдання можуть бути різноманітними: плескати в долоні, коли учні чують звук [w], прослухати і порахувати, скільки слів у пісні із даним звуком, прослухати і повторити ті слова, які містять звук [w].
Пісня є одним з найкращих способів вмотивованого сприймання на слух. Її можна використовувати як для загального так і для вибіркового слухання. Саме через слухання учні вивчають нові слова та граматичні структури, повторюють граматику, розвивають навички писемного продукування і навички усного продукування.
Розвиток навичок сприймання на слух як окремого вміння рекомендується починати з усвідомлення того, що будь-яке завдання:
Наприклад, дану пісню можна використати при вивченні теми «Іграшки». Завдання до пісні: послухати пісню та вставити пропущені слова. Дане завдання сприяє формуванню сприймання на слух та писемного продукування.
It’s a ________. It’s a car. It’s a teddy-_______.
It’s a cowboy. It’s a ______. It’s a dinosaur.
It’s a ___________. It’s a ball. It’s a big red ball.
My toys, my toys, my toys.
***
It’s a doll. It’s a car. It’s a teddy-bear.
It’s a cowboy. It’s a dog. It’s a dinosaur.
It’s a spaceman. It’s a ball. It’s a big red ball.
My toys, my toys, my toys.
Навчання граматики в початковій школі здійснюється імпліцитно, на основі ситуативного контексту, учні знайомляться з новими граматичними структурами у типових ситуаціях мовлення. Для цього використовуються типові реальні та уявні ситуації, створені за допомогою пісенного матеріалу. За кожною граматичною структурою закріплюються певні функції, наприклад, назвати предмет чи особу, виразити дію, вказати на наявність чи відсутність предмета в певному місці, висловити своє ставлення до предметів тощо. Форма граматичної структури засвоюється нерозривно з її функцією.
Наприклад, дану пісню можна використати при введенні модального дієслова may, а потім застосовувати цю ж пісню для закріплення та повторення модального дієслова may.
May I clean the blackboard?
May I sweep the floor?
May I wash the window?
May I shut the door?
May I write the sentence?
May I read the text?
May I help you, Mummy?
May I play with Rex?
Пісні на уроках англійської мови оживляють сам урок, викликають позитивні емоції в учнів, сприяють кращому засвоєнню лексико-граматичного матеріалу.
Пісенний матеріал є невід’ємною частиною навчальної діяльності учнів молодшого шкільного віку. Існує велика кількість пісень для вивчення англійської мови. Перед вчителем постає нелегке завдання – вибрати саме той пісенний матеріал, який необхідний саме для вивчення певної теми, для певного рівня розвитку учнів. Пісні повинні бути аутентичні, доступні в інформаційному і мовному плані, емоційні, проблемні та актуальні, а також відповідати віковим особливостям учнів та їхнім інтересам.
Таким чином, пісенний матеріал є прекрасним помічником вчителя, якому залишається методично правильно його використовувати.