Використання прикладних задач на уроках математики – одина із методик STEM-освіти
Сьогодні ми переживаємо зміни в усіх сферах життя, які не могли не стосуватися і освіти також. Прийшло усвідомлення того, що дітей потрібно вчити по-новому, що перевірені часом методи навчання та виховання в масових школах не дозволяє досить успішно адаптувати випускників до життя в сучасному суспільстві. Зрозуміло, що незалежно від того, наскільки різносторонніми та твердими не були б знання учня, він виявиться безпорадним в житті до кількості задач і проблем з якими він може зустрітися, якщо не навчитися вчитися, змінювати себе, якщо не буде сформована цінність та здатність до самозміни, самоосвіти та саморозвитку. В наш час постало питання про створення Нової Української Школи. Однією із концепцій якої є те, що « Реформування освіти потребує компетентнісного підходу до навчання! ». Основними ключовими компетентностями концепції «Нової української школи», є : спілкування державною та іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні й громадянські компетентності, підприємливість, загальнокультурна, екологічна грамотність і здорове життя, гармонійно входять в систему STEM-освіти, створюючи основу для успішної самореалізації особистості і як фахівця, і як громадянина.
Одним з актуальних напрямів модернізації та інноваційного розвитку природничо-математичного профілю освіти виступає STEM-орієнтований підхід до навчання, який сприяє популяризації інженерно-технологічних професій серед молоді, підвищенню поінформованості про можливості їх кар’єри в інженерно-технічній сфері, формуванню стійкої мотивації у вивченні дисциплін, на яких ґрунтується STEM-освіта.
Основою даної методики є те, що учні отримують практичні навички, що можуть зробити їх життя простіше. Дитина не просто знайомиться з новими напрямами розвитку точних наук, а вчиться реалізовувати вивчене на практиці.
Метою моєї роботи є розкриття особливостей використання STEM-технологій в вивченні математики у моєму навчальному закладі- колегіумі № 16 м. Кам’янське . Для досягнення поставленої мети необхідно виконати ряд завдань, а саме виділити можливості використання існуючих STEM-технологій в навчанні математики у загальноосвітніх навчальних закладах.
Основним завданням середньої школи є викликати у дитини зацікавленість до природничо-математичних наук, надати сукупність практично важливих знань, необхідних для подальшого життя людини, глибокого розуміння екології і природи в цілому. Основним завданням старшої школи є сприяння свідомому вибору подальшої освіти STEM профілю, поглиблена підготовка з групи предметів STEM.
Якісна підготовка школярів передбачає озброєння їх математичними методами пізнання реальної дійсності. Цьому сприяє зближення методів розв’язування задач, що розглядають у курсі математики, з методами розв’язання задач, що виникають на практиці. Тому використання прикладних задач під час вивчення математики є важливим аспектом свідомого сприйняття навчального матеріалу учнями, адже саме прикладні задачі викликають у школярів активізацію розумової діяльності, сприяють виникненню особистих мотивів навчання. Задачі, які містять нові відомості з різних життєвих галузей, розвивають інтерес і допитливість.
На таких заняттях підвищується активність учнів, а в результаті покращується якість запам’ятовування і відтворення досліджуваного матеріалу, оскільки учні не тільки сприймають матеріал від учителя, а й самі беруть активну участь у його створенні та засвоєнні шляхом поєднання розумових операцій з практичними діями. Розв’язування задач практичного змісту сприяє розвитку творчої самостійності, ініціативи учнів, дозволяє краще реалізувати принцип зв’язку теорії з практикою.
Задачі практичного змісту доцільно розв’язувати для переконання учнів у прикладній спрямованості математики, що показує зв’язок математики з життям.
Пропоную прикладні задачі, які можуть стати в пригоді під час вивчення курсу математики для учнів 5 - 8 класів.
останнє століття кiлькiсть дельфінів зменшилася з 1 млн. до 90 тисяч. На скільки дельфінів стало менше у Чорному мopi?
2,06 кг капустиі 0,56 кг моркви. Скільки вона заплатила за покупку?
Отже,досліджуючи дану тему я дійшла висновку, що практична спрямованість навчання математики – це спрямованість змісту і методів навчання на розв’язування задач і вправ, на формування у школярів навичок самостійної діяльності математичного характеру.
Прикладна спрямованість математичних знань повинна означати як їх практичне застосування, так і їх теоретичне значення в самій математиці. Лише в цьому випадку буде виховуватися в учнів справжня повага до сили наукових знань.
За допомогою зв'язку навчання з життям треба забезпечувати розуміння об'єктивності наукових теорій, озброювати учнів знаннями, які даватимуть можливість розв'язувати посильні практичні задачі.