Ліпко А.В.
Тема: Використання результатів діагностики соціальної компетентності учнів у навчально – виховному процесі
Головним соціальним процесом, через який здійснюється взаємодія між особистістю та суспільством, є процес соціалізації.
Соціалізація — це процес і кінцевий результат взаємодії людини з природним, предметним, соціокультурним середовищем, це результат виховання громадянина держави, його фізичного, психічного, соціального і духовного розвитку.
Іншим важливим поняттям, яке має бути в полі зору наших вчителів, є поняття «соціально компетентна особистість», яке вітчизняні вчені трактують як придбану здатність особистості гнучко орієнтуватися в постійно змінних мінливих соціальних умовах та ефективно взаємодіяти з соціальним середовищем. Соціальна компетентність дитини, на думку Н. Гавриш, являється інтегральною якістю особистості, що складається з комплексу емоційних, мотиваційних, характерологічних особливостей і виявляється у соціальній активності та гуманістичній спрямованості особистості.
З метою визначення основних труднощів, які гальмують процес формування соціально компетентної особистості, нами було проведено діагностику учнів початкових класів. Необхідність такої діагностики зумовлювалася тим, що для вибору засобів подолання наявних труднощів треба знати, в чому саме вони полягають, які є найбільш властивими саме для молодших школярів.
Для діагностики молодших школярів використовувалася методика «Анкета для оцінки рівня шкільної мотивації» Н.Г. Лусканової. Ця методика має на меті визначити рівень шкільної мотивація учнів, а відповідно і рівень оволодіння соціальними компетенціями (Чим вищий у дітей рівень мотивації, тим краще протікатиме процес соціалізації учнів). Хочу зауважити, що ми не ототожнюємо термін «соціалізація і мотивація», а лише говоримо про те, що у дітей з високим рівнем мотивації краще протікає процес соціалізації.
Серед молодших школярів КГ № 127 виявлено, що в учнів 1 – х класів у 38% наявний високий рівень шкільної мотивації, 31%- середній рівень шкільної мотивації, 23% - зовнішня мотивація, 2% низький рівень і 5 рівень мотивації (негативне відношення до школи) в учнів 1 –х класів не виявлено. Якщо ми подивимося на результати учнів 4 – х класів, то ми можемо побачити що у порівнянні з 1-м класом в учнів зменшуються показники високих рівнів мотивації та збільшилися показники низької мотивації та негативного відношення до школи. З чим це пов’язано? Насамперед з віковими особливостями учнів.
Віковими особливостями дітей 1 - 4 класів можна вважати: незначний соціальний та моральний досвід, підвищену емоційність, вразливість і водночас пластичність до морально-етичних впливів, імпульсивність та безпосередність поведінки дитини, бажання постійно розширювати коло спілкування. Якщо розглядати учнів перших класів, то слід сказати що в 6-7 років, міняється вся психологічна зовнішність дитини, перетворюються його особа, пізнавальні і розумові можливості, сфера емоцій і переживань, круг спілкування.
Своє нове положення дитина не завжди добре усвідомлює, але обов'язково відчуває і переживає його: він гордиться тим, що став дорослим, йому приємне його нове положення. Переживання дитиною свого нового соціального статусу пов'язане з появою «внутрішньої позиції школяра». Наявність «внутрішньої позиції школяра» має для першокласника велике значення. У вчинках дітей наприкінці другого року навчання вже проглядається позиція у ставленні до того, що їх оточує. Розвиваються і змінюються внутрішні етичні інстанції, формуються моральні мотиви поведінки; розвивається здатність співпереживати, співчувати, а отже, і взаємодіяти з дорослими та однолітками. У 3 – 4 класах мотивація до навчальної діяльності, така важлива у першому класі, поступово починає знижуватися. Це пов’язано з падінням інтересу до навчання та початком формування нового типу відносин з оточуючими людьми. Безумовний авторитет дорослого поступово втрачається і на закінчення молодшого шкільного віку все більшого значення для дитини набувають однолітки та дитячий колектив. У цей період набувається досвід ставлення до світу, до людей, до самого себе. Ці особливості молодших школярів і зумовлюють зниження шкільної мотивації, і відповідно процес соціалізації протікає активніше, але складніше. Для того, щоб наглядно продемонструвати як це відбувається, і якими до нас приходять учні, зверніть увагу, будь ласка, на екран (відео).
Головне завдання вчителя - навчитись створювати і використовувати у шкільному житті ситуації, в яких знання і дії були б злиті та дозволили б фіксувати динаміку духовно-морального розвитку дитини, суть якого полягає у вмінні дитини самостійно, а іноді за допомогою вчителя, реалізувати свої здібності до практичної діяльності. Вчитель має допомогти дитині розвиватись від елементарних навичок поведінки до більш високого рівня, для якого необхідні самостійність у прийнятті рішень і моральний вибір. Наглядно це виглядає приблизно так: (відео).
Отже, навчально-виховний процес у початкових класах, орієнтований на врахування вікових особливостей кожної дитини, має визначати своїми першочерговими завданнями: введення молодших школярів до системи гуманістичних відносин; надання можливості для максимального розкриття та формування індивідуальності дитини; формування досвіду її творчої діяльності в усіх сферах життєдіяльності в соціумі. Це і є запорука успішного соціального розвитку особистості.
Література: