Заняття з елементами тренінгу для дітей та батьків
7 -8 класів
“Особливості підліткового віку”
Мета:проінформувати батьків про особливості підліткового віку, а також розвивати навички толерантного спілкування та вміння запобігати конфліктів в родині, ознайомити батьків зі словами підтримки.
Обладнання:листи А4, маркери, листи для фотосушки, каміння.
Усі учасники сидять в полукрузі батьки й діти, називають свої імена та свій статус у родині.
Наприклад: “Я — Сергій, син родини Борисенко” і т.д.
Мета: згуртувати колектив.
Батьки об'єднуються по двоє, діти теж об'єднуються по двоє за 2 хв. Партнери повинні ретельно роздивитися себе й взяти один в одного інтерв'ю. Потім кожен учасник у парі, звертаючись до партнера, по колу повинен сказати: “Ми з тобою схожі, бо ...”
Отже ми всі схожі, бо є батьками підлітків, а діти є схожі, бо є підлітками.
Підлітковий вік - складний і неймовірно цікавий етап фізіологічного та психологічного розвитку особистості. Прискорене перевтілення хлопчиків і дівчаток в усвідомлених представників нового покоління починається з 10 років і триває до 18-ти. Кожен підліток на цьому шляху потребує уваги. І ось чому.
Дитина стає більш самостійною, віддаляється від батьків і намагається захистити свою автономію. Все більше часу забирає спілкування з однолітками, і саме їхня думка нерідко визначає її поведінку, уподобання й самооцінку. Відчуваючи себе дорослими, підлітки з роздратуванням сприймають ставлення батьків до себе як до дітей. З одного боку, вони всіляко протестують проти батьківського контролю, а з іншого – сильно потребують підтримки з боку близьких. При цьому вони активно освоюють світ, експериментують і ризикують. Чи легко і безболісно дитина впорається з цим етапом дорослішання, багато в чому залежить від готовності батьків розуміти і підтримувати свою дитину.
Щоб краще пізнати себе і своє оточення й продемонструвати, що вони вже дорослі, підлітки намагаються визначити межі дозволеного, досліджують свої власні можливості, самостверджуються. Емоційне реагування мозку підлітків на подразники істотно вище, ніж у дітей і дорослих. Тому нерідко підлітки воліють дії з високим рівнем емоційної напруги, вони схильні до імпульсивних вчинків, не замислюються про можливі негативні наслідки своєї поведінки. До того ж емоційний склад підлітків такий, що нерідко вони нездатні вчасно зупинитися.
В жодному іншому віці людина не експериментує в стількох площинах з таким малим багажем знань і досвіду. Однак ризик – не завжди погано: ризикована поведінка може бути корисною та іноді навіть необхідною, адже завжди уникати ризику – значить уникати й нових ситуацій, нової інформації, нових переживань, будь-якого нового досвіду.Гіперопіка і заборони позбавляють дітей самостійності, що може призвести до того, що дитина не навчиться самостверджуватися в колективі, самостійно приймати рішення, чинити опір тиску однолітків або старших, буде легко піддаватися на умовляння, отже, ризикує стати жертвою маніпуляцій або зловживань. До цього ж може призвести й інша крайність –відсутність контролю з боку батьків і надання дитині повної свободи дій.
Перед батьками стоїть непросте завдання – зрозуміти, який ризик і
який його ступінь корисний і сприяє розвитку особистості, а який – створює загрозу для здоров’я і благополуччя підлітка, і, за можливістю, допомогти йому уникнути серйозних проблем. Додаткове навантаження на психічне здоров’я підлітків створюють соціальні мережі та інші онлайнтехнології, які доступні цілодобово.
(Малюнок підлітка — добавити основні ознаки цього вікового періоду).
В групах батьки й діти, батьки пишуть корисні слова підтримки своїх дітей, якими вони користуються в житті. Діти пишуть, ті слова, які б вони хотіли б почути від своїх батьків. Потім порівнюють в парах. (Роздати пам'ятки про слова підтримки батькам).
Мета: розвивати навички толерантного спілкування та вміння запобігати конфліктів в родині.
“Ти -висловлювання” містять у собі негативну оцінку іншої людини, звинувачення або погрозу. Це може викликати опір і протест.
“Я — висловлювання” - прийом і спосіб, за допомогою якого одна людина повідомляє іншій про свої відчуття й негативні переживання, а не оцінює іншу людину чи її поведінку.
(Батьки спочатку говорять дитині з “ти -повідомлення”, а потім речення з “Я-повідомлення”, діти розповідають про почуття в різних повідомленнях).
Мета: створити позитивний настрій, згуртувати родини.
В групі батьки й діти згадують найкращий момент в житті родини й малюють його разом. Потім кожен презентує свою “фотографію”, розповідає про відчуття, емоції.
Психолог: Підлітковий вік дійсно складний, але не тільки для батьків, а для самих підлітків також. Адже проблеми в спілкуванні як з однолітками так і з дорослими, не сформована саморегуляція, не вміння справлятися зі стресом, вплив інформації з Інтернету може призвести до депресії, агресії, конфліктів, булінгу та інших проблем.
Кожен бере камінчик й продовжує речення: “Сьогодні для мене було корисно ... Для своєї дитини я бажаю ... (Діти для своєї мами, або батька я бажаю ...)