Використання різних видів диктантів на уроках української мови.

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе вчителю активізувати словниковий запас учнів, вдосконалювати їхнє мовлення. Сприяє розвитку пам ҆яті, розвиває мовне чуття, мелодику мовлення учнів з особливими потребами здоров҆ я.
Перегляд файлу

Використання диктантів різних видів на уроках української мови

Опис документу: запропонований матеріал допоможе вчителю активізувати словниковий запас учнів, вдосконалювати їхнє мовлення. Сприяє розвитку пам ҆яті, розвиває мовне чуття, мелодику мовлення учнів з особливими потребами здоров҆ я.

       В основу класифікації диктантів можна взяти 4 аспекти:

1.За призначенням: навчальні диктанти, навчально-перевірні, перевірні(контрольні).

2. За часом запобігання помилок і закріплення граматичного та правописного матеріалу: попереджувальні, пояснювальні, коментовані.

3. За характером відтворювання на письмі: без зміни тексту (диктанти-завдання, диктанти-переклади), зі зміною тексту (вибіркові,словникові, творчі, вільні).

4. За сприйманням тексту: зорово-слухові,слухово-зорові, слухові, зорові (диктант з пам’яті).

У шкільній практиці застосовуються різні види диктантів з урахуванням усіх цих аспектів.

Тому я хочу запропонувати зразки-різновиди диктантів для учнів 1-4 класів.

Аналітичний диктант

Проводиться у процесі ознайомлення, вивчення та закріплення матеріалу. Добираються 10-15 слів, у яких учні допустили найбільше помилок, слова групуються учнями за орфограмами, потім вони пояснюють, де і чому було допущено помилку, добирають відповідну схему-опору, правило, яке треба знати, щоб не допускати помилок у відповідному випадку.

 Зразок: Верховна Рада України, солов'ї, знайомий, колосся, стеблинка, волосся, бур'ян, кольоровий, кролик Хомка, тихенький, ллю, з'юрмитись, тьохкає, Індійський океан, танець.

Позначення подовження приголосних звуків: колосся, волосся, ллю.

Абетковий диктант

Проводиться у процесі закріплення та систематизації знань. Обирається орфограма.

Можна проводити  також диктанти на такі теми: імена,   міста, села,  річки, країни, квіти, рослини.

Зразок: Орфограма «М’який знак»: альбом, боротьба, вогонь, гусінь, ґедзь, день, ельф, єдність, Женька, заєць, індіанець, їдальня, камінь, лось, міць, ніженька, окунь, пень, роль, стілець, тальк, учень, фланель, хочуть, ціль, честь, шерсть, щирість, юність, якість.

Антидиктант

Навчальний вид диктанту. Суть його полягає в тому, щоб усвідомлено робити помилки на місці кожної орфограми. Використовую невеличкі тексти (1-2 речення чи 4 рядки з вірша) або окремі слова. Такий диктант навчає бачити у слові орфограми, тобто визначати звук у слабкій позиції.

Биреза дуже красиве дериво. У неї білий стовбур і зилене листя.

Восини з бирези падають крелаті насінинки.

Взаємодиктант

Не рекомендується проводити у процесі подачі нового матеріалу. Учні працюють у парах. Спочатку по черзі диктують один одному слова чи текст, невеликий за обсягом, а потім перевіряють у 2 етапи:

1-й етап: кожен перевіряє зошит партнера;

2-й етап: разом перевіряють по черзі обидва тексти (з опорою на текст підручника).

Вибірковий

Учні записують не весь текст, а слова, словосполучення чи речення за завданням учителя. Завдання може ускладнюватися: записати слова у будь-якій формі чи згрупувати тощо.

Мобілізує увагу, виключає можливість механічного списування, економить час уроку.

Диктант з граматичним завданням

 Навчальний та контрольний. Обсяг тексту дещо зменшується і пропонується декілька завдань на аналіз слів, словосполучень, речень. Вчить обдумано підходити до написання слів, використовуючи знаки пунктуації, аналізувати, формує стійкі орфографічні навички та вміння.

Дієслівний

Підсумковий. Контрольно-перевірний диктант на систематизація знань про дієслово. Слова можна брати одні й ті ж для всіх завдань диктанту, а можна – різні. Залежно від цього регулюється їх кількість.За наявністю тематичного блоку дієслів можна потім побудувати речення чи текст на будь-яку тему, а можна прокоментувати записи, мотивуючи вибір відповідним правилом.

Заробив, перевів, співають, говорить розмовляє, бажає,аналізує, думає, розмірковує,радіє, йти, будувати, вчитися,бігти, їхати, розквітати, старіти, молодіти,нюхати, бачити, чути,воліти, хотіти, бажати,спати, стояти, журитися, поважати, любити, шанувати, заспокоювати,перетинати,писати.

Кодовий диктант.

 Визначити будову слів за допомогою цифр:

1 – корінь,

2- префікс,

 3- суфікс,

4 – закінчення.

Згрупувати слова за їхньою будовою.

Відділ, віддалений, гасіння, герой, скупченість, вгорі, суцвіття, замріяність, наглухо, розробляють, левада, страшний, злагодженість, слов’янин, непокірний, запис, свисток, рясний, придніпровський, квітник, змужнілий, забуття.

Голосні звуки. 

Вставити у запропонованому слові голосні звуки, записати слова на дошці (картках). Набір слів може бути довільний, а може – на певну орфограму. М.б. для всіх однаковий чи індивідуальний. З коментарем чи без.

Загадковий. 

Можна використовувати на будь-якому етапі вивчення матеріалу. Вчитель читає загадки, де відгадками є словникові слова. Діти записують їх, підкреслюючи орфограми, коментуючи тощо.Можна навпаки диктувати слово-відгадку, а учням пропоную дібрати відповідну загадку.

Знавці орфограм. За певний час (3-5хвил.) учні повинні записати якомога більше слів на задану орфограму і підкреслити їх. При перевірці учень дописує пропущені слова.

Зворотний диктант.

Учні диктують вчителеві слова, в яких допустили помилки і не можуть самі прокоментувати їх, а вчитель записує на дошці і коментує всі орфограми.

Вибірково – розподільний диктант.

Подані слова записати за абеткою, розподіливши їх за частинами мови:

 а) іменники;

 б) прикметники;

в) дієслова.

Підкреслити слова, у яких кількість звуків дорівнює кількості літер.

Променистий, промова, промисловість, промінь, промивати, проморгати, проміння, промріяти, проміняти, проміжок, промисловий, промивання, промиготіти, промовистий, промах, промазати, промайнути, промбанк, променевий, проміжний, промисел, промінчик, промовець, промовчати, промовити, промтоварний.

Вибірковий диктант. 

Прочитати текст. Навести приклади слів, що відповідали б поданим схемам. Записати ці слова фонетичною транскрипцією.

Іменники

Прикметники

Дієслова

5б.,4 зв.

6б.,5зв.

6б.,6зв.

7б.,7зв.

8б.,7зв.

10б.,9зв.

11б.,11зв.

6б.,6зв.

6б.,7зв.

7б.,7зв.

7б.,8зв.

8б.,8зв.

10б.,10зв.

11б.,11зв.

8б.,8зв.

9б.,10зв.

10б.,9зв.

10б.,11зв.

11б.,12зв.

14б.,13зв.

14б.,14зв.

 

Диктант – дубль

Запиши 2-5 словникові слова.

Запиши 2-5 імені.

Запиши 2-5 прізвища.

Запиши 2-5 по батькові.

Запиши 2-5 слова ввічливості.

Запиши2-5 назви типів текстів.

Запиши 2-5 слова ввічливості.

Запиши 2-5 слів іменників.

Запиши 2-5 слів прикметників.

Запиши 2-5 назв птахів.

Запиши 2-5 слова у формі звертання.

Запиши 2-5 назви ділових паперів.

Запиши 2-5 слова у формі звертання.

Прикметниковий диктант

Можна розділити за класифікаціями:

  • запаху (п’янкий, запашний);
  • кольору (білий, зелений);
  • віку (старенький, давній);
  • розміру (величезний, середній);
  • матеріалу (діамантовий, дерев’яний);
  • якості (твердий, гнучкий);
  • приналежності (зятів, сестрин);
  • простору (далекий, близький);
  • часу (ранній, вчорашній);
  • внутрішні властивості (добрий, щедрий);
  • зовнішні прикмети (смаглявий, чепурний);
  • ознаки за відношенням до місця (міський, районний)
     

 

Диктант-переклад

 Диктант дуже актуальний в умовах двомовності. Учитель читає слова російською, а учні роблять переклад спочатку усно, а потім (при повторному читанні) письмово.

Наступила весна! Пробуждается природа после зимы, солнце светит ярко-ярко, тает снег, скоро вернуться в лес птицы из теплых краев, наполнив лес пением. Вот-вот запоют птицы, зацветут цветы, а лес оденется в зеленую листву.

Весной снег начинает таять на солнце и превращается в воду; ручьи наполняют озера водой; прилетают птицы; появляются почки на деревьях из которых вырастают маленькие листики; птицы вьют гнезда, а в лесу появляются насекомые и весь растительный и животный мир пробуждается от спячки.

**************************************************************************

Наступило лето! Природа распустилась, лес, сад, деревья в парке изменились до неузнаваемости, покрылись густыми зелеными листьями. Солнце греет все жарче и жарче, день становится длиннее и птицы поют без умолку.

Летом природа занята ростом и развитием; жизнь в лесу бурлит, растения тянутся вверх, а животные выхаживают своих детёнышей; солнышко припекает сильнее; рассвет наступает рано, а темнеет позже; а в августе можно увидеть падающие звёзды.

**************************************************************************

Осенью природа замедляет свое развитие и готовится к зиме; кусты и деревья сбрасывают свои листья; птицы улетают в теплые края, а те животные, которые остаются, одеваются в теплые шубки; погода становится все холодней и ближе к концу осени выпадает первый снег.

**************************************************************************

Пришла зима! Лес одел пушистые белые шубки. Вода в речках и озерах замерзла и превратилась в лед. Зато теперь можно кататься на коньках. Если снег мокрый можно слепить снежную бабу и поиграть в снежки, а если сухой, то с вихрем прокатиться с горы на санках.

Зимой природа спит, накрывшись белым одеялом из снега и льда; на голых ветвях деревьев встречаются зимние птицы; животные оставляют следы на снегу; временами случаются вьюги и морозы; дни короткие, а ночи длинные и холодные.

**************************************************************************

Человека повсюду окружает природа. Иногда мы настолько привыкаем к окружающему миру, что перестаем замечать все самое прекрасное - созданное природой. Это очень плохо! Не нужно торопиться домой после школьных уроков, и не забывать осматривать все вокруг. Радоваться всему живому: набухшим почкам, пению соловья, желтенькому цветку, который зацвел первым, хоть повсюду еще лежит снег.

Родная природа помогает забыть все трудности дня, отвлекает от неприятных мыслей. Но ближе всего можно быть с природой за городом. Например, посетить лес, луг, деревню, побывать на побережье моря, озера или реки. Окружающий мир прекрасен независимо от разных времен года. Всегда можно найти, то что обрадует и удивит, вызовет гордость, что на моей Родине такая красота.

**************************************************************************

Словниковий диктант

Для подальшої результативності з розвитку мовлення дітей, підвищення їх грамотності

пропонується посібник «Словникові диктанти у початковій школі».

ВЖИВАННЯ БУКВИ Є.

Єдність, єднання, до Києва, читає, будує, вечірнє, лієчка, малює, має, Євген, Єнісей(річка), єнот, радіє, стрибає, знає, плаває, заєць, працює, синє, світає, майоріє, Єва, Єгор, житнє, працює, Євпаторія(місто), чарує, сусіднє, питає, виручає, дає, привітає.

Серце радіє, що країна міцніє.

БУКВОСПОЛУЧЕННЯ  ХВ, БУКВА Ф.

Фазан, фарби, фартух, фіалка, фільм, Федір, Феодора, шофер, шафа,  футболка, форель (спільна назва кількох форм роду лосось), фрукти, нафта, портфель, дельфін, футбол, фабрика, Феодосія (місто), флот, фікус, сарафан, телефон, асфальт, фініки.

 З нафти роблять асфальт, фарби.

Хвоя, хвіст, хвилина, хвала, хмара, хліб, хлібина, хмарочос, хвалько, хвиля, хвіртка, хвороба, Хома, хворий, хвостик, хворостина, хворост, хмиз, механік, черемха, хвалити, хата, сухо, вухо, хитрий, дах.

Хвала рукам, що пахнуть хлібом.

ВЖИВАННЯ БУКВИ  Ї.

Київ, Україна, українці, їзда, поїзд, її, солов’ї, гаї, Ївга, сараї, їжак, змії, їсти, їздовий, твої, краї, їдальня, їде, заїду, малої, Марії, заїзд, пір’їна, сім’ї, їдальня, надої, доїти.

Ми живемо на Україні.

Ми дуже любимо її.

ВЖИВАННЯ БУКВИ Ґ.

Ґедзь, ґанок, ґелґотати, ґвалт, ґелґіт, ґоґель – моґель, аґрус, ґрунт, ґаґа (птах), ґудзик, ґумка, ґулі, ґраніт, ґранат,  ґараж, ґроно, дзиґа.Біля ґанку  ґелґотіли гуси.

БУКВОСПОЛУЧЕННЯ ДЗ, ДЖ.

Джерельце, джгут, бджола, джмелі, бджілка, раджу, їжджу, джміль, джем, джунглі (зарості), джигіт (вершник), ходжу, саджаю, джерельна, сиджу, буджу.

Джерельна вода чиста і холодна.

Дзеркало, дзвіночки, дзень – дзелень, ґедзь, дзьоб, дзінь – дзінь, дзиґа, родзинка, дзявкіт, дзижчати, ґудзик, дзюркіт, кукурудза, дзиґа, дзвонить.

Будять знов міста і села ніжні голосочки  

 Це знайомі, це веселі золоті  дзвіночки.

БУКВА O – СПОЛУЧЕННЯ ЗВУКІВ {Ш} ,{Ч}.

Батьківщина, щит, щука, щиголь, дощ, щур, щавель, щітка, кущ, хрущ, щілина, щиглик, борщ, щічка, щелепа, горщик, щур, щось, ящірка, щодуху, щосили, площа, плащ, щедрувати, щодня, солодощі, пищуха, лящ, кущ, щедра.

Щира вдача – за все найкраща.

ПОДОВЖЕНІ ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ.

Обличчя, дозвілля, знання, життя, читання, малювання, взуття, Алла, запитання, колосся, гілля, вбрання, Ганна, подружжя, весілля, заняття, Іванна, вугілля, Запоріжжя, узбіччя, зауваження, каяття, приладдя, виконання, розмаїття, колосся, навчання, бездоріжжя, базікання, годинник, юннат, клоччя, сторіччя, відкриття, вітання, ллють, багаття.

Веселе сонечко блистить, проміння щедро ллє.

Ваше, діти, завдання – це навчання.

БУКВОСПОЛУЧЕННЯ – ЙО, ЬО.

Льоня, Альоша, Льоля, Серьожа, Парфьонов, льотчик, трьох, сьогодні, сльози, тьохкає, дзьоб, синього, льох, йод, деньок, його, байок, гайок, майорці, сьогоднішній, у нього, у багатьох, знайомий, район, Муравйов, Соловйов, Йосип, крайок, підйом, йорж, житнього, зйомка, йогурт, намальований, вірьовка, льодовий.

Йосип Воробйов зустрів знайомого  льотчика.

АПОСТРОФ.

Сім’я, здоров’я, рум’яний, п’ять, дев’ять, м’яч, Лук’ян, пір’їна, подвір’я, в’юн, об’єм, хлоп’ята, в’язи, верф’ю, м’ясо, м’ясорубка, комп’ютер, черв’як, кур’єр, прислів’я, в’юни, хом’як, солов’ї, кар’єра, б’є, п’є, в’є, любов’ю, матір’ю, Валер’ян, Мар’яна, Дем’ян, Дем’яненко, Дар’я, Прип’ять (річка), ластів’ята, голуб’я, полум’я, солом’яний, обов’язок, під’їхати, з’їхати, з’явитися, під’їзд, об’ява, об’єднання.

Матір’ю в ріднім краю назвали дорослі і діти Вітчизну любиму свою.

ДЗВІНКІ ТА ГЛУХІ ПРИГОЛОСНІ.

Ложка, рибка, каска, казка, легко, близько, низько, швидко, грибки, кігтик, швидко, книжка, губка, косьба, коробка, низка, ягідка, стежка, сніжком, берізка, шубка, шапка, мороз, грибки, діжка, голубка, книжка, гриб, дужка, жабка, низький, ворог, лід, плід, поріг, берізка, кладка, ягідка, лікті, редька, надягти, колодка.

Сироїжки – білоніжки стояли край доріжки.

НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ { Е } , { И }.

Село, верба, сестра, широкий, весняний, великий, вишневий, зима, стежина, теплиця, кислиці, стебло, глибокий, зелений, дерева, китовий, глибочінь, зимовий, зерно, читати, веселість, вечоріти, клинок, кленок, шепоче, височінь, весніти, вечірній, веслувати, ділити, кричати, синіє, писати, весна, озеро, зерно, живуть, степи.

Є у нашому садочку,

дві верби зелені,

два високі клени.

ПРЕФІКСИ  РОЗ -, БЕЗ - , З – (С - ).

Розказати, розгорнути, розпитати, розбігтися, розмалювати, роздягнутися, розклеїти, розтанути, розкидати, розсадити, розрахуватись, розкопка, розрослися, розбити, розв’язати, розрізати, розорати, безмежний, безтурботний, безхмарний, безкультурний, безстрашний, безвідповідальний, безпечний, безсмертя, безкрайній, безмірний, спитати, сказати, зліпити, зрізати, спекти, знести ,здати, злити, стерти, сховати, зв’язати, зсипати, стемніло, склеїти, зшити, зжувати, змарнувати, сфасувати, станцювати.

Зробив діло – гуляй сміло.

ВЛАСНІ НАЗВИ.

Україна, Конституція України, Батьківщина, місто Київ, вулиця Хрещатик, Дніпропетровськ, Росія, Єгипет, Харків, Донецьк, республіка Крим, Чорне море, Азовське море, гора Ведмідь, селище Вільне, площа Героїв Севастополя, площа – Майдан Незалежності, Тарас Григорович Шевченко, Чернеча гора, ріка Дніпро, ріка Південний Буг;

район Синельниківський, вулиця Миру, дівчинка Маринка, корова Зірка, кінь Воронок, папуга Кеша, дельфін Моряк,  8 Березня, Новий рік, Різдво, Великдень, 9 Травня.

Лексичний.


Вчитель читає лексичне значення слова, а учні відгадують і записують саме слово:

а) предмет для малювання (олівець);

б) невеликий аркуш паперу (папірець);

н) слово-похвала, заохочення, називає того, хто все гарно зробив (молодець!).

 

Макро-диктант.


Форма проведення — довільна, а суть полягає у тому, що записують стільки слів, скільки згадують (згідно тематики диктанту).

 

Графічний диктант

https://ds04.infourok.ru/uploads/ex/0bb1/000af4a8-88d09016/img56.jpg               

 

Диктант- опис

                                                  Вечір зимою
         Взимку темніє рано, і вечори довгі і темні. Не хочеться виходити на вулицю. Там темно, дме холодний, колючий вітер. З неба сіється якась бридка мряка або дощ. Але бувають і такі зимові вечори, які довго пам’ятаєш. Це коли нема вітру, іде сніг — ніби м’яке, пухнасте пір’я падає з неба. Надворі наче розвиднюється. Сніг лежить м’яким білим килимом на землі, деревах, самотніх лавах. Під світлом ліхтарів він блищить, виграє різнокольоровими вогниками. Коли вийдеш на вулицю, сніговий килим тихо порипує під ногами. Дерева стоять в гарних сніжних сукнях. Повітря свіже, воно бадьорить. Зрідка вітер проносить по небу клапті хмар, які на деякий час затуляють зірки.
      Ну ось і закінчилась моя прогулянка вечірнім зимовим містом. Час додому, до теплої ковдри. Я сяду біля вікна з чашкою гарячого чаю і буду дивитись на зимову казку за вікном.

                                       Український віночок

       Український віночок – не просто краса, а й оберіг, „знахар душі”, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже.Впліталося до віночка багато квітів, вишня, ружа, калина, безсмертник, деревій, незабудки, чорнобривці, любисток, волошка, ромашка.
       Найпочесніше місце належало деревію. Ці дрібненькі маленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають у народі деревцем. Коли квіти перецвітають вітер розносить насіння далеко-далеко.
        Та хоч би де проросла ця рослина, вона завше цвіте. Тому й люди шанують її як символ нескореності.А барвінок до людської оселі, до городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні букетики. У народі його вважають символом життя.
       А безсмертник дарує здоров’я нашому роду людському Квіти вишні та яблуні - символ материнської любові. А калина – символ краси та дівочої вроди, символ України.

Омонімічний диктант

Ключ — предмет для замикання та відмикання замків і ключ — джерело; 

пара — фізичний стан води і пара — кількість;

 мул — тварина і мул (у річці); 

доривати (закінчувати щось рити) і доривати (закінчувати щось рвати);
бал «оцін­ка», бал «вечір із танцями»;

стан (корпус людини ), стан (становище), стан (стоянка), стан (машина) ;
бал­ка (дерев'яний чи металевий брус) і  балка (яр) ;
  точити (робити гострим) і точити (цідити);

моторний (швидкий) і моторний (пов'язаний із мотором);

вогнище(купа дров, що горить) і вогнище(місце, де розкладали вогонь).

Синонімічний диктант

Давній – старий – колишній – старовинний – старожитній.

Говорити- базікати, мовити.

Мабуть- либонь, напевно, очевидно, можливо.

Майстер- митець, віртуозє

Майстерний- мистецький, досконалий, викінчений, бездоганний, (з талантом) талановитий.

Рахувати- числити, лічити, вилічувати, (встановлювати кількість) перераховувати.

Рвати- розривати, роздирати, дерти,  шматувати, відривати, щипати.

Танцювати- гопцювати, скакати, стрибати, (енергійно) витинати, вибивати.

Тварина- скотина, худобина, звір, (грубо) звірюка, р. створіння.

Твердий- тугий, затвердлий, затверділий, цупкий, (з певною еластичністю) пружний, пружинистий.

Твердиня-фортеця, цитадель, кріпость, іст. тверджа.

Твердити- переконувати, запевняти, наполягати, настоювати.

 

Енциклопедичний диктант

Розділ: «Анатомія людини»
Категорія: «Будова скелета»
Череп, гомілкова кістка, лопатка, фаланга пальця , таз, кісточка, ключиця, ліктьова кістка, нижня щелепа і т.д. (Малюнки )

Розділ: «Загальні знання»
Категорія: «Знаряддя праці»
Ніж, сокира, пила, викрутка , рубанок, молоток, лопата, граблі, свердло, коса і т.д. (Малюнки )

Розділ: «Література»
Категорія: «Українські письменники»
І.Франко,Л.Українка,Т.Шевченко,Л.Костенко,П.Тичина,О.Гончар,П.Мирний,М.Коцюбинський,О.Кобилянська.

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Матеріали до уроків
НУШ
Інкл
Додано
11 травня 2020
Переглядів
2411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку