Використання технології BYOD в освітньому процесі

Про матеріал
Доповідь на тему "Використання технології BYOD в освітньому процесі". BYOD-технологія (Bring Your Own Device) – технологія, яка за перекладом звучить, як «принеси свій пристрій», зараз набирає все більшої популярності серед освітян.
Перегляд файлу

BYOD-технологія (Bring Your Own Device) – технологія, яка за перекладом звучить, як «принеси свій пристрій», зараз набирає все більшої популярності серед освітян. По-перше, ця технологія дозволяє педагогам йди у ногу з часом, по-друге,  з кожним роком, вона стає все більш доступною, по-третє, завдяки їй, у дітей вже з раннього віку починає формуватися цифрова компетентність, по-четверте,  педагоги мають змогу контролювати використання дітьми особистих інформаційних пристроїв на заняттях, демонструючи вихованцям можливості їх використання  не тільки для спілкування, або ігрової діяльності, але й у якості навчальних засобів.

 Тож, розглянемо практичні моменти використання BYOD-технології в освітньому процесі.

Будемо виходити з того, що мобільні  інформаційні пристрої, які носять із собою учні, здебільшого, це – смартфони, які вже не такі пристрої, що були 5-10 років тому.  Сучасні смартфони мають потужний процесор, швидку оперативну та велику фізичну пам'ять, що сприяє швидкодії засобу, розширений функціонал, камеру, що може фіксувати достатньо чіткі зображення. До того ж, розробники кожного року додають все більше необхідних для роботи додатків. Цей засіб може виконувати багато функцій: для спілкування, для обміну інформацією та  документами, різноманітними файлами, для пошуку інформації, для відео та фото фіксації заходів, самостійних робіт, для прослуховування музичних файлів або перегляду відео файлів, для зберігання потрібної інформації на хмарному сховищі,  для роботи з додатками,  тощо. Тобто, це дуже потужний пристрій, в якому деякі педагоги замість можливостей бачать перепони. Але, цей потяг вже не зупинити: смартфони відіграють роль не тільки зв’язку, але й необхідного засобу для виконання багатьох банківських та державних послуг, ідентифікації особистості, знаходження довідкових матеріалів, запису до електронних черг у медичні, дитячі, державні установи, оплати у транспорті та магазинах, тощо.

Сучасні діти вже народилися у світі, де інформація є легкодоступною, коли, щоб її отримати, не потрібно довго сидіти в бібліотеці, або купляти додатково книжки чи журнали, а  смартфони є невід’ємною частиною нашого життя.  Вміння працювати зі всім функціоналом цього засобу робить людину більш конкурентоспроможною і завдання педагогів показати, як це зробити та у яких сферах можна задіяти можливості смартфону, зробити його використання більш корисним.

Розглянемо основні завдання, які можна вирішити  за допомогою BYOD-технологій:

  1. Активізація пізнавальної діяльності.

 Навчальні можливості смартфону можна використовувати на будь-якому етапі заняття: чи то для ознайомлення з новим матеріалом, чи то для закріплення раніш вивченого, чи то для того, щоб підвести підсумки вивченої теми. Сучасні інформаційні засоби самі по собі цікаві дітям, а коли вони ще за їх допомогою можуть переглядати тематичні відео,  слухати музичні файли, шукати інформацію та обмінюватись нею, приймати участь у спільних проектах, або у спільній віртуальній екскурсії, QR-квестах, – це, взагалі, викликає у вихованців бажання зануритися у   тему, знайти додаткові факти, вивчити якісь теми детальніше.

  1. Оптимізація часу.

Дослідження ЮНЕСКО показали, що за допомогою мобільних пристроїв педагоги  можуть  ефективніше  використовувати  час  на  уроці. Використання мобільних технологій дозволяє більш продуктивно впроваджувати діяльнісний підхід до навчання.  Зараз нові винаходи та відкриття виникають так швидко, що життя потребує не запам’ятовування безлічі інформації, а вміння швидко знаходити те, що потрібно і робити висновки. Іноді, педагогу краще надати учням посилання на відео матеріал, для самостійного опрацювання, аніж самому намагатися описати необхідні дії словами, витрачаючи на це набагато більше часу. Те ж стосується і пошуку додаткової інформації, яка може зацікавити учнів під час занять, у такому випадку педагог, використавши можливості смартфону, не залишає питання відкритим до наступного разу і не витрачає час на його роз’яснення на наступних заняттях, до того ж, демонструє свою мобільність та гнучкість. Деякі теми педагог може пропонувати вивчити самостійно, надаючи посилання на необхідній ресурс.

  1. Забезпечення  зворотного зв'язку .

Завдяки використанню доданків, педагог може одночасно проводити опитування чи тестування, організовувати у чаті діалог з будь-якої теми, для з’ясування відношення дітей до тієї чи іншої події, для отримання запитань та спільного знаходження відповідей, тощо.

Сучасність формує до педагогів такі вимоги до організації освітньої діяльності, де неможливо обійтися без використання сучасних інформаційних засобів. Тому їх необхідно опановувати, вивчати можливість їх впровадження на уроках та виховних заходах.

Крім того про що було сказано, використання технології BYOD дозволяє:

1. Розширити межі навчального процесу, учні можуть отримати доступ до навчальних матеріалів з будь-якої зручного для них місця. При бажанні заняття можна провести поза аудиторією, а також вчитель і учень перестають залежати від тимчасових рамок.

2. Організувати навчання людей з обмеженими можливостями.

3. Економити кошти, так як не потрібно придбання персональних комп'ютерів і паперової навчальної літератури.

4. Легко і швидко поширювати навчальні матеріали серед користувачів завдяки бездротових мереж.

5. Завдяки мультимедійному формату інформації, поліпшити засвоєння і запам'ятовування матеріалів уроку, а також підвищити інтерес до предмету.

Дані можливості свідчать про доцільність, використання сучасних мобільних пристроїв для комунікації в освіті.

 

Недоліки технології BYOD

На жаль ніщо не ідеально, і технологія BYOD не позбавлена недоліків:

1. Дотримання принципу здоров’язберігання стає актуальною проблемою.

2. Загроза виникнення нерівноправності при використанні особистих мобільних пристроїв. Не у кожної сім'ї є можливість придбати дорогий багатофункціональний пристрій для дитини, тому функціональні можливості девайсів можуть серйозно відрізнятися.

3. Існує ймовірність того, що учень забуде свій пристрій вдома  або розрядиться акумулятор. В цьому випадку вийти з положення буде проблематично.

4. Використання технології BYOD породжує ризик того, що учень буде відволікатися  від уроку, буде використовувати пристрій не для навчальних цілей. Рішення даної проблеми вимагає від педагога зусиль щодо забезпечення високого темпу уроку, зміни форм роботи, чіткого формулювання цілей, ретельного підбору ресурсів для заняття.

5. Недостатня кількість контенту для освітніх цілей, а також коштів для його розробки.

6. Різні технічні характеристики мобільних пристроїв учнів можуть створити труднощі вчителю при плануванні заняття.

7. Конфіденційність і безпека. Використання будь-яких гаджетів вимагає попереднього інструктажу з питань побудови етичних і безпечних взаємин з іншими користувачами. На жаль, поки не винайдено універсального способу, який допоміг би запобігти крадіжки особистих даних, переслідування і залякування.

 

Технологія BYOD актуальна і дуже перспективна для впровадження в освітнє середовище, її переваги дозволять змінити освітній процес в кращу сторону, захопити школярів і створити для них стійку мотивацію, доповнити його сучасними засобами подання та обробки інформації. Негативні моменти можна обійти завдяки майстерності педагога, який повинен вміло використовувати BYOD на благо навчання дітей.

Ми з вами реальні дорослі, а наші учні – віртуальні діти. Щоб бути цікавим своїм учням, щоб бути сучасним учителем, ми повинні  використовувати сучасні технології навчання. Це важко, тому що потрібно перелаштувати себе, але Конфуцій говорив, що довгий шлях починається з першого кроку. Я кожному із вас бажаю успіхів у вашій педагогічній діяльності!

1