Використання технології «Мікро-курс» для розширення знань, умінь та навичок учнів при вивченні поглиблених тем з професії "Лицювальник-плиточник"

Про матеріал

Технологія «Мікро-курс» та її роль у розвитку особистості учня

Мікро-курс являє собою самостійну одиницю знань, яку можна освоїти менш як за годину. Або проходити мікро-уроки, витрачаючи на це лише по кілька хвилин. Людина не встигає втратити інтерес та концентрацію. Протягом короткого проміжку часу ефективність навчання є максимальною.

Мікро-курс – це ідеальний засіб навчання, виховання та розвитку активності учнів при виконанні самостійної роботи. Самостійна робота допомагає всім учасникам опрацювати тему і ділитися своїми вміннями з педагогом.

Мета роботи з мікро-курсом полягає в можливості кожної особистості проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті раніше професійні знання й навички. До цієї роботи я залучаю всіх учнів, не зважаючи на їх рівень знань. Адже тут найголовнішим є сам процес роботи.

Перегляд файлу

 

 

 

 


Міністерство освіти і науки України

Державний навчальний заклад

«Кременецький професійний ліцей»

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

Використання технології «Мікро-курс» для розширення знань, умінь та навичок учнів при вивченні поглиблених тем з професії "Лицювальник-плиточник"

 

 

 

Розробив:Трофимлюк В.В.

Майстер виробничого навчання

 

 

 

Кременець

2021 рік


ЗМІСТ

 

Вступ                     3

І. Використання сучасних інформаційних технологій на

заняттях з виробничого навчання             5

ІІ. Роль комп’ютерних технологій у підвищенні ефективності

навчального процесу                7

ІІІ. Технологія «Мікро-курс» та її роль у розвитку особистості учня   8

ІV. Приклад діючого мікро-курсу "Системи вирівнювання плитки"

з професії "Лицювальник-плиточник"            11

Висновки                     12

Література                   14

Додатки                    15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

На сучасному етапі розвитку нашого суспільства ставляться певні вимоги до особистості. Суспільство потребує людей, здатних до критичного мислення, до самостійного прийому рішень, людей комунікабельних, здатних до співпраці, яких можна характеризувати як креативних особистостей. Для придбання вищезгаданих якостей в контексті оволодіння робітничою професією необхідний креативний підхід. Основна мета сучасної педагогіки – це всебічний розвиток особистості, створення умов для її самореалізації й розвитку творчого потенціалу. Звісно для формування такої особистості треба використовувати у навчально-виховному процесі інноваційні методи і прийоми навчання, особливі завдання і вправи, які спонукали б учасників навчального процесу до творчої діяльності. Головним завданням у своїй роботі я вважаю застосовування таких прийомів навчання, які сприяють підтриманню інтересу здобувачів освіти до опанування професії, допомагають залучити учнів до самостійної діяльності, підвищують ефективність заняття. Об’єднання таких прийомів в одну концепцію дає можливість створити єдину структуру, що дозволяє максимально оптимізувати самоосвіту учнів: «Мікро-курс».

Крім того, у зв’язку зі становленням інформаційного суспільства, зі швидким та постійним ростом об’єму інформації та знань, необхідно постійно опановувати нові знання та вміння. Однак неможливо постійно збільшувати строки навчання. Вирішення цієї проблеми потрібно шукати на шляху інтенсифікації освіти, саме тому застосування інноваційних методів навчання сьогодні є важливою складовою освітнього процесу.

Необхідність використання подібних методів та їх ефективність давно доведена вітчизняними та зарубіжними педагогами. Так, дослідження німецьких вчених довели, що людина запам’ятовує лише 10% того, що вона читає, 20% – того, що чує, 30% – того, що бачить, 50-70% запам’ятовується при участі в групових дискусіях, 80% при самостійному виявленні та вирішенні проблеми. І лише коли той, хто навчається, безпосередньо приймає участь у реальній діяльності, самостійній постановці проблеми, прийнятті рішення, формулюванні висновків та прогнозів, він запам’ятовує та засвоює матеріал на 90%.

Проблеми й питання організації навчального процесу в нових умовах, які закономірно виникають в учителів, потребують негайного розв’язання, на основі врахування рекомендацій спеціалістів з інших країн, яким ця проблема відома вже давно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Використання сучасних інформаційних технологій на заняттях з виробничого навчання

Останнім часом набуває великого значення питання про використання сучасних технологій. Це не тільки нові технічні засоби, але й нові форми та методи навчання, новий підхід до процесу навчання. Головна мета професійного навчання – це формування та розвиток робітничої культури, навчання практичного оволодіння уміннями та навичками. Не можна заперечувати значущість традиційних шляхів оволодіння професією, але ХХІ століття вимагає врахування сучасного стану науки та технологій, які дозволяють  оптимізувати навчальний процес.

На сьогоднішній день найпоширенішим та дієвим способом опанування професії, безперечно, є методи виробничого навчання, які максимально наближені до реальних умов та вимог професійного середовища. Під методом виробничого навчання слід розуміти основні способи спільної взаємопов'язаної діяльності майстра та учнів, з метою досягнення учнями професійної майстерності, виховання у них сумлінного ставлення до праці, розвитку творчих здібностей.

Методи виробничого навчання мають свої особливості, що відрізняють їх від методів теоретичного навчання. Визначаються своєрідністю характеру, організацією навчально - виробничої діяльності учнів у майстернях, на робочих місцях на підприємстві. Це залежить і від розмаїття форм організації виробничого навчання, характеру професій та інших умов.

Однак виникає проблема повного охоплення учнівського колективу увагою педагога та існують складнощі при роботі з різними категоріями учнів, саме для подолання даного бар’єру слугує метод «Мікро курс».

Одним із засобів реалізації цього методу є активне застосування  комп'ютерних технологій, тому що саме вони відкривають доступ до нових джерел інформації, активізують навчально-пізнавальну діяльність здобувачів освіти, скорочують час вивчення теми, дають нові можливості для розвитку умінь, навичок та їх вдосконалення, значно підвищують ефективність самостійної роботи, а також допомагають реалізувати нові методи та форми навчання.

Сучасне суспільство ставить перед майстром виробничого навчання завдання розвитку важливих якостей учнів, а не тільки передачу знань. Знання виступають не як мета, а як засіб розвитку особистості. Оптимальні можливості для цього надають сучасні інформаційні комп'ютерні технології (ІКТ). Усе частіше педагоги застосовують на заняттях комп'ютер та смартфон, як засіб підвищення ефективності навчання. Немає потреби нагадувати зайвий раз про можливості ІКТ.. Це – найпотужніший засіб, який коли-небудь одержував педагог. Слід підкреслити, що застосовуючи комп’ютерні технології на заняттях виробничого навчання, можна не тільки забарвити викладання та пробудити у учасників навчального процесу інтерес до професії, але й привчити їх до самостійного пошуку, аналізу та узагальнення інформації.

Також важливим завданням є ознайомлення здобувачів освіти з правилами, прийомами, вимогами та порядком виконання роботи. Для виконання цього завдання велике значення має використання візуальних засобів (малюнок, текст, звукозапис, відеозапис, тощо). Знайомство з темою яка вивчається, відбувається через текст та ілюстрації до нього, поетапною інструкцією, або ще практичним відеофільмом.

На сучасному етапі професійного навчання значну увагу необхідно приділяти застосуванню мультимедійних технологій, в яких одночасно використовуються тексти, відеоматеріали, звукові ефекти, анімація – все це є сукупністю аудіо та візуальних ефектів разом з інтерактивним програмним забезпеченням, які впливають на емоційні сфери, сприяють більш ефективному засвоєнню матеріалу. Поєднання візуального зображення, тексту і звукового супроводження надає можливість для комплексного розвитку навичок діяльності учнів. Цей процес має інтерактивний характер завдяки двобічному зв'язку: можливості «спілкування» з комп'ютером, коли здобувач та комп'ютер можуть ставити питання та отримувати відповіді на них. Загальновідомо, що ефективність навчання збільшується при використанні наочних ілюстрацій, а мультимедійні засоби об'єднують відео, аудіоматеріали, ілюстрації, таблиці тощо на смартфоні чи планшеті. Завдяки таким технологіям з'явилися навчальні системи нового покоління, які перетворюють процес навчання в захоплюючу гру.

ІІ. Роль комп’ютерних технологій у підвищенні ефективності навчального процесу

Можна багато дискутувати з приводу ефективності та доцільності використання інформаційних технологій на заняттях, але не використовувати їх було б безглуздям. Ні для кого не є новиною, що дитина опановує комп’ютер раніше, ніж навчається грамотно писати та критично читати. Згідно з сучасною концепцією навчання дедалі більше уваги надається оптимізації та індивідуалізації освіти. Можливості сучасного заняття й системи освіти взагалі значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. Нові інформаційні технології кардинально вплинули на всю систему освіти, зачепивши її зміст, форми й методи навчання, що призвело до зміни вимог в системі освіти.

Саме завдяки використанню інформаційних технологій в освіті учні зростатимуть по-справжньому сучасними людьми, повірять у власні сили, що в зрілому віці допоможе їм ефективно використовувати власний інтелектуальний потенціал на благо суспільства, відстоювати почуття власної гідності, творчо працювати й перемагати в найрізноманітніших ситуаціях.

 На відміну від звичайних технічних засобів навчання інформаційні комп’ютерні технології (ІКТ) дозволяють не тільки надати здобувачам необхідних знань, але й розвивати інтелектуальні, творчі здібності учасників освітнього процесу, їхнє вміння самостійно здобувати нові знання, працювати з різними джерелами інформації.

Інформаційні технології – вимога сьогодення, що дозволяє створити суспільство, засноване на знаннях. Новітні інформаційні технології стрімко увірвалися в усі сфери нашого життя, стали такою ж реальністю, як телефонний зв’язок чи подорожування літаком. Вони спрощують спілкування та полегшують співпрацю.

 

 

 

ІІІ. Технологія «Мікро-курс» та її роль у розвитку особистості учня

Мікро-курс являє собою самостійну одиницю знань, яку можна освоїти менш як за годину. Або проходити мікро-уроки, витрачаючи на це лише по кілька хвилин. Людина не встигає втратити інтерес та концентрацію. Протягом короткого проміжку часу ефективність навчання є максимальною.

Мікро-курс – це ідеальний засіб навчання, виховання та розвитку активності учнів при виконанні самостійної роботи. Самостійна робота допомагає всім учасникам опрацювати тему і ділитися своїми вміннями з педагогом.

Мета роботи з мікро-курсом полягає в можливості кожної особистості проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті раніше професійні знання й навички. До цієї роботи я залучаю всіх учнів, не зважаючи на їх рівень знань. Адже тут найголовнішим є сам процес роботи.

 

Створення мікро-курсу

Створення мікро-курсу вимагає від педагога ґрунтовного вивчення теми, яку будуть опрацьовувати учні. Необхідно максимально скоротити термін отримання знань, умінь та навичок для збереження інтересу вихованців. Визначити оптимальні способи подання інформації, мотивації навчальної діяльності, виконання практичної частини та контролю знань учнів.

Початковий етап роботи – вивчення теми, тут визначаються часові межі, вибираються матеріали та джерела, спосіб подання інформації, форма, складається план роботи. Далі буде найважчий, найтриваліший етап роботи – Створення мікро-курсу – збір інформації, робота з різними джерелами, пошук нових знань, розробка мотиваційної частини, формування теоретичного блоку: презентацій, відео, таблиць, пояснень та графіки. До розробки практичної частини необхідно підійти з максимальною відповідальністю – складаючи завдання потрібно слідкувати за точністю та зрозумілістю етапів, та спиратись при їх розробці на вже отримані знання вміння та навички учнів. До початку виконання учнями практичної частини роботи варто здійснити актуалізацію опорних знань у вигляді кількох теоретичних запитань про необхідні інструменти, вимоги до матеріалів, поверхонь…

Вибір форми подання мікро-курсу – варіанти можуть бути як друковані так і електронні, останні на мою думку є оптимальними для використання. Електронна форма мікро-курсу дозволяє використати в ньому все різноманіття сучасних засобів навчання: презентації, графіку, текст, відео та тести. Завдяки такій формі досягається ефект інтерактивності, максимального залучення слухача до роботи та збільшується вірогідність її виконання.

Останній етап – тестування педагогом. Після формування мікро-курсу необхідно поглянути на нього з точки зору користувача, а не розробника. Переконатись у доступності для учнів, у випадку з електронними курсами дослідити зручність та правильність роботи навігації. Часто виникає потреба спростити певні елементи, чи прибрати зайву інформацію що не перевантажувати сприйняття учня. Для оптимального тестування варто звернутись до колеги з проханням пройти курс та дослідити труднощі, які постануть перед ним.

Лише після повного тестування та внесення необхідних виправлень варто пропонувати мікро-курс для вивчення учнями.

 

Структура мікро-курсу

Отже, мікро-курс –  це така форма діяльності,  в основі якого лежить самостійна та індивідуальна робота. Освоюючи тему, учасники освітнього процесу здобувають власний досвід інтелектуальної та практичної діяльності. Оптимальний для використання при дистанційному, віддаленому та самостійному навчанні.

Структура повинна бути максимально проста та зрозуміла, рекомендується використовувати від 3 до 5 етапів:

  •       Вступ – ознайомлення слухачів з темою та метою курсу. Мотивація навчальної діяльності. (Додаток 1)
  •       Теоретична частина – вивчення нового матеріалу з використанням зображень, презентацій, відео чи аудіо матеріалів. (Додаток 2)
  •       Практична частина – подана у формі тесту-інструкції з конкретними завданнями, запитаннями та ілюстраціями порядку виконання роботи з можливістю перевірки виконаної роботи після її завершення. (Додаток 3) та (Додаток 4)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Приклад діючого мікро-курсу "Системи вирівнювання плитки" з професії "Лицювальник-плиточник"

У даному випадку платформою для публікації мікро-курсу було обрано sites.google.com. Даний ресурс дозволяє впорядкувати інформацію по темі, додати необхідні навчальні матеріали та впорядкувати їх згідно структури курсу. Також важливо, що завдяки цій системі вдалось організувати зрозумілу та зручну для учнів навігацію по курсу.

Приклад діючого мікро-курсу "Системи вирівнювання плитки" з професії "Лицювальник-плиточник" ви можете переглянути за посиланням, ввівши в браузері це посилання https://sites.google.com/view/svp-ua/, або сканувавши цей QR-КОД своїм смартфоном:

 

 

 

 

Висновки

Завдання педагога, на мою думку, полягає в тому, щоб створити  умови практичного оволодіння спеціальністю, вибрати такі методи навчання, які б дозволили кожному учаснику освітнього середовища виявити свою активність та творчість. Сучасні педагогічні технології забезпечують індивідуалізацію й диференціацію навчання з урахуванням здібностей здобувачів освіти, їх схильностей та інтересів.

Підбиваючи підсумок, варто сказати, що використання ІКТ у навчанні забезпечує:

  •   інтенсифікацію усіх рівнів навчально-виховного процесу;
  •   всебічний розвиток особистості здобувача;
  •   підготовку молоді до життя в умовах інформаційного суспільства.

У сучасному суспільстві інформаційно-комунікаційні технології з кожним днем стають невід’ємною частиною нашого життя, засобом спілкування все більшої кількості людей. Ресурси мережі Інтернет є безцінною базою для створення інформаційного середовища, освіти та самоосвіти, задоволення професійних та особистих інтересів і потреб. З огляду на це, останнім часом велика увага приділяється інформатизації системи освіти, включаючи й професійну освіту.

Сучасному педагогу потрібно бути компетентним не тільки стосовно усіх аспектів виробничого навчання, але й всебічно розвиненою людиною. Велику допомогу у цьому надає Інтернет, який дуже багатий та забарвлений найрізноманітнішою інформацією. Існують програми, які пропонують завдання, миттєву перевірку та надання результатів, визначаючи рівень знань здобувачів освіти, які виконували завдання. Також велику роль відіграють інформаційні сайти виробників матеріалів та обладнання, які можуть скоротити час на підготовку та пояснення матеріалу. Всі ці засоби дозволяють створити реальні та штучні виробничі ситуації, використовуючи різні методи та засоби роботи.

Я глибоко переконаний у тому, що використання на заняттях інноваційних методів допомагає досягти більш ефективних результатів у навчанні, так як вони оптимізують навчальний процес – розвивають всі види діяльності одночасно, дозволяють одночасно працювати з великою кількістю учасників процесу; орієнтовані на особистісний підхід, підвищують мотивацію до опанування професії, вони є демократичними, оскільки всі здобувачі отримують однакову кількість уваги від педагога; розвивають вміння працювати індивідуально і бути відповідальним за результати своєї праці, підвищують самостійність, розвивають критичне мислення. Крім того, їх використання – це завжди творчий підхід до навчання, а творчість приносить задоволення, як учасникам освітнього процесу, так і педагогу. Адже без інтересу, захопленості своєю справою не може бути ефективного процесу навчання та очікуваних результатів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Богданов І., Сергєєв О. Школа сідає за комп’ютер: практична можливість  та дидактична доцільність інформаційних технологій // Відкритий урок. – 2004. – № 1 – 2. – С. 18 – 20.

2. Власенко А. Лицювальник — плиточник (навчальний посібник). – 2009. – № 19 – 21. – С. 7 – 9.

3. Інформаційно-методичний портал «ЛИЦЮВАЛЬНИК-ПЛИТОЧНИК» https://sites.google.com/view/impnmcptosumy/головна/навчально-методичне-забезпечення-професій-і-предметів/навчально-методичне-забезпечення-професій/будівництво/лицювальник-плиточник

4. Галкін П.А., Галкіна А.Є. Облицювальні і плиткові роботи. Технології та матеріали для внутрішніх і зовнішніх робіт. – 2005. – № 3 – 4. – С. 54 – 57.

5. Скалій Л. Використання інформаційних технологій у формуванні професійної компетенції майбутнього вчителя. – 2003. – № 4. – С. 5 – 9.

6. Cotto d'Este Керівництво по укладанню великоформатної керамічної плитки Kerlit.

7. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. – № 9 (2015)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Вступ               QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/eTByxio

Додаток 2.

Теоретична частина           QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/OTBiAYz

 

 

 

 

Додаток 2.

Теоретична частина           QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/OTBiAYz

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Практична частина           QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/VTBi44R

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Практична частина           QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/VTBi44R

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Практична частина           QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/VTBi44R

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Практична частина           QR КОД

Посилання: https://cutt.ly/VTBi44R

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

Практична частина           QR КОД

(подання фото-звіту про виконане завдання)

Посилання: https://cutt.ly/8TBo8EV

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
28 січня 2022
Переглядів
537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку