На сьогодні, коли метою української зовнішньої політики є членство України в Європейських Співтовариствах, завданням для вчителів іноземних мов стає формування в учнів високого рівня володіння іноземною мовою, підтримування й постійне поповнення своїх знань, удосконалення вмінь, розвиток комунікативної та інформаційної культури. Одним із методів самовдосконалення вчителів та оцінювання учнів є складання мовного портфоліо.
Що таке «Мовне портфоліо»?
Мовне портфоліо — це особистий документ, який дозволяє учневі оцінити власну мовну компетенцію в різних мовах та свої контакти з іншими культурами.
У ньому учень упродовж тривалого часу збирає й систематизує свої досягнення, отримані кваліфікації в оволодінні іноземною мовою, а також окремі види виконаних робіт.
«Портфель» є найбагатшим джерелом інформації про зростання і розвиток дитини, а в початкових класах цінний ще й тому, що дає уявлення про сам процес навчання дитини. Портфоліо не тільки є сучасною ефективною формою оцінювання, але й допомагає вирішувати такі важливі педагогічні завдання:
Мовне портфоліо допомагає учням у процесі вивчення іноземної мови самостійно визначити мету й завдання навчання, вибрати шляхи та стратегії навчання, передбачити та досягти запланованих результатів.
Мета створення мовного портфоліо в початковій школі:
• навчати учня ставити навчальну мету (за допомогою вчителя);
• відзначати здібності, уміння, навички й особистий досвід учнів на рівні їхньої самооцінки та оцінки дорослих;
• розвивати письмові навички;
• досліджувати власний розвиток протягом певного часу;
• набувати нових знань і поліпшувати свої професійні вміння.
2. Мовна біографія (Мої успіхи): допомагає школяреві визначити цілі навчання, сприяє розвиткові багатомовності і відповідних компетенцій. У мовній біографії містяться дескриптори, тобто параметри, за якими уточнюється й оцінюється (як школярем, так і вчителем) рівень володіння учнем іноземною мовою. Учень визначає свій рівень володіння іноземною відповідно до таблиці самооцінки. У листах самооцінки школяр позначає ті комунікативні вміння, якими він, на його думку, уже оволодів, і ті, якими має оволодіти. Учитель допомагає учневі побачити свої досягнення і недоліки та намітити шляхи подолання останніх. Розділ «Мовна біографія» реалізує педагогічну функцію: формує самостійну оцінку учнями своїх успіхів у вивченні іноземних мов як засобу міжкультурного спілкування.
3. Досьє (Моя скарбничка): надає учневі можливість відбирати матеріали, що ілюструють його досягнення або набутий досвід, зафіксований у мовній біографії або паспорті. Досьє виконує інформаційну функцію: демонстрація школярами своїх досягнень у вигляді конкретного продукту. У цій частині портфоліо школяр може зберігати зразки своїх робіт з мови (мов), які він вивчив або вивчає. Це можуть бути роботи, виконані ним самостійно на уроці (контрольні роботи, тести, твори тощо), удома, на позакласних заняттях (проекти, реферати, доповіді, дипломи, сертифікати, свідоцтва тощо), які підтверджують успіхи учня у вивченні іноземної мови. Відбір може проводитися протягом одного року або однієї чверті, протягом двох років навчання у старшій школі. Кожна робота також має супроводжуватися коротким коментарем школяра про те, що йому в цій роботі вдалося, а що – ні; чи згоден він з оцінкою вчителя і які висновки може зробити з результатів цієї роботи. Головне в цій діяльності – самооцінка учня у вигляді розмірковування, аргументації, обґрунтування.
У Рекомендаціях Ради Європи запропоновані такі шляхи впровадження мовного портфоліо:
На етапі початкової школи та в 5-7 класах основної школи:
Досьє – мовна біографія – мовний паспорт.
У 8-9 класах та на етапі старшої школи: мовний паспорт – мовна біографія –досьє.
З метою надання учням педагогічної підтримки майже на кожному уроці передбачена різнопланова робота з портфоліо (Mind-map, Phonetic Lab, Grammar Lab, Reader`s Lab, CreativeLab, Step to succeed). Так робота з мовним портфоліо в молодшій школі тісно пов’язана із проектною діяльністю.
У початковій школі вчитель має допомагати учневі не тільки фіксувати його досягнення, а й показувати, чого ще необхідно навчитися, чим оволодіти, щоб уміти використовувати іноземну мову, усвідомлювати свої досягнення й уникати помилок. Таким чином, використання мовного портфоліо вимагає певної спільної роботи учня та вчителя; важлива роль належить і батькам].
Учнівське портфоліо широко використовується сьогодні в роботі. Важливість його для учнів важко переоцінити: портфоліо чітко відображає прогнозовані результати; містить приклади робіт, матеріали, що оцінюють роботу його виконавця різними учасниками навчально-виховного процесу. Виходячи із цього, можна зазначити, що мовне портфоліо є особистісно зорієнтованою формою роботи, яка адресується учневі, розроблена для нього, спрямована на виявлення та розвиток творчих здібностей кожної дитини.
Накопичуючи й аналізуючи свої практичні досягнення за методом портфоліо, учень застосовує набуті соціокультурні знання, виходячи з життєвого досвіду, оцінює та переоцінює свою діяльність.
Отже, учнівське мовне портфоліо -це шлях до посилення та підвищення інтересу учня до вивчення та поглибнення соціокультурних знань з іноземної мови.
В чому полягає цінність впровадження Мовного Портфоліо?
Безумовна цінність портфоліо полягає в тому, що він допомагає учням
розвивати адекватну самооцінку, легко бачити свої успіхи і вчитися бути більш відповідальними за процес і результати своєї роботи.
З іншого боку, використання портфоліо в навчально-виховному процесі дозволяє вчителям удосконалювати свою професійну компетенцію, вони можуть порівнювати знання своїх учнів із загальноприйнятими європейськими нормами («Рівні загальноєвропейських компетенцій») і організовувати індивідуальну роботу учнів з оволодіння нерідними мовами.
Крім того, Портфоліо робить наочними (прозорими) успіхи учнів як для вчителя, так і для батьків. Вчителі можуть ясно бачити, чого їхні маленькі учні досягли в мові, над чим потрібно ще попрацювати, і на основі цього вносять відповідні корективи в плани уроків.
Нижче надається Мовний Паспорт для учнів 2 класу.
My Language Biography
Unit 1. Meet My Family
|
Very Well |
Well |
Not Well |
|||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
|
My Word-Bank |
Now I know: - family words, greetings |
|
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - describe my family - make up a Family tree introduce myself, - count from 1 to 20 - |
|
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read small texts
|
|
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write about my family
|
|
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen to the rhymes, songs, put missing letters
|
|
|
|
|
|
|
|
My Language Biography
Unit 2. This is my school
|
Very Well |
Well |
Not Well |
|||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
|
My Word-Bank |
Now I know: what form I am in, the number of my school school subjects - classroom words I can sing School Song |
|
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: Now I can: - say what subjects I like (don’t like) tell about my activities at the lesson make an interview - |
|
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read and complete words about school
|
|
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write school things, prepositions of place
|
|
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen small texts about school, complete sentences about school
|
|
|
|
|
|
|
|
My Language Biography
Unit 3. Leisure
|
Very Well |
Well |
Not Well |
|||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
|
My Word-Bank |
Now I know:
toys words, I can sing Toy Song |
|
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - say what my favorite toy is, tell about my toys |
|
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read texts, words with th , ch, sh
|
|
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write words of toys, pronouns this, that, complete sentences in correct order
|
|
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen to the words and match them to the pictures |
|
|
|
|
|
|
|
My Language Biography
Unit 4. Travelling |
Very Well |
Well |
Not Well |
|||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
|
My Word-Bank |
Now I know: words of transport, I know different countries |
|
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now I can: - say where smb. from |
|
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read a text about Ukraine |
|
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write words in plurals
|
|
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen to short stories |
|
|
|
|
|
|
|
My Language Biography
Unit 5. Holidays |
Very Well |
Well |
Not Well |
|||||
My Skills |
Now I can… Now I know…
|
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
I think |
My teacher thinks |
|
My Word-Bank |
Now I know: congratulate with birthday, Easter |
|
|
|
|
|
|
|
My Speaking progress |
Now know - days of week, months, seasons |
|
|
|
|
|
|
|
My Reading progress |
Now I can: - read about seasons |
|
|
|
|
|
|
|
My Writing progress |
Now I can: - write a postcard
|
|
|
|
|
|
|
|
My Listening progress |
I can listen, read and act out the dialogues about birthday |
|
|
|
|
|
|
|