Використання Європейського Мовного портфоліо на уроках іноземних мов

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо використання Європейського Мовного портфоліо на уроках іноземних мов. Даний матеріал ставить на меті надати допомогу вчителеві в організації навчання іноземній мові. Адресовано вчителям іноземних мовю
Перегляд файлу

На сьогодні, коли метою української зовнішньої політики є членство України в Європейських Співтовариствах, завданням для вчителів іноземних мов стає формування в учнів високого рівня володіння іноземною мовою, підтримування й постійне поповнення своїх знань, удосконалення вмінь, розвиток комунікативної та інформаційної культури. Одним із методів самовдосконалення вчителів та оцінювання учнів є складання мовного портфоліо.

Що таке «Мовне портфоліо»?

Мовне портфоліо — це особистий документ, який дозволяє учневі оцінити власну мовну компетенцію в різних мовах та свої контакти з іншими культурами.

У ньому учень упродовж тривалого часу збирає й систематизує свої досягнення, отримані кваліфі­кації в оволодінні іноземною мовою, а також окремі види виконаних робіт.

«Портфель» є найбагатшим джерелом інформації про зростання і розвиток дитини, а в початкових класах цінний ще й тому, що дає уявлення про сам процес навчання дитини. Портфоліо не тільки є сучасною ефективною формою оцінювання, але й допомагає вирішувати такі важливі педагогічні завдання:

  • підтримувати і стимулювати навчальну мотивацію школярів;
  • заохочувати їх активність і самостійність, розширювати можливості навчання та самонавчання;
  • розвивати навички рефлексивної та оціночної (самооцінюючої) діяльності учнів;
  • формувати вміння вчитися - ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність [3].
  • - створення ситуації успіху для кожного учня, підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях;
  •  - максимальне розкриття індивідуальних здібностей кожної дитини;
  •  - розвиток пізнавальних інтересів учнів і формування готовності до самостійного пізнання;
  • - набуття навичок рефлексіі, формування вміння аналізувати власні інтереси;  - розвиток мотивації подальшого творчого зростання.
  • Європейське мовне портфоліо (European Language Portfolio) було розроблене й апробоване Відділом мовної політики при Раді Європи в Страсбурзі в  1998-2000 р. р. Саму ідею було реалізовано в Німеччині, Франції та Швейцарії, після чого вона пройшла успішне випробування в 15 країнах - членах Ради Європи. В Україні Європейське мовне портфоліо було презентовано в  2003 році. Це документ,  точніше, пакет документів, у якому кожен, хто опановує мову, може зібрати й у систематизованому вигляді представити свої досягнення.
  • Дуже важливою в роботі над портфоліо є взаємодія між учнем і вчителем. У процесі спільної діяльності визначаються цілі навчальної роботи школяра й виробляються критерії її оцінювання

 

Мовне портфоліо допомагає учням у процесі вивчення іноземної мови самостійно визначити мету й завдання навчання, вибрати шляхи та стратегії навчання, передбачити та досягти запланованих результатів.

 

Мета створення мовного портфоліо в початковій школі:

        навчати учня ставити на­вчальну мету (за допомогою вчителя);

        відзначати здібності, уміння, навички й осо­бистий досвід учнів на рівні їхньої самооцінки та оцінки дорослих;

        розвивати письмові навички;

        досліджувати власний розвиток протягом певного часу;

        набувати нових знань і поліпшувати свої про­фесійні вміння.

 

  1. Мовний паспорт (Мови,  які  я знаю): дає уявлення про рівні володіння різними мовами в певний період часу. У паспорті учень коротко відображає свою комунікативну і некомунікативну компетенції. Йдеться про всі нерідні мови, які він вивчає, екзамени і результати, міжкультурні контакти. Паспорт включає також інформацію про самооцінку, оцінку викладача і оцінку, одержану в освітніх закладах. Розділ «Мовний паспорт» виконує соціальну функцію: формує інтерес до інших мов і культур.

 

2. Мовна біографія (Мої успіхи): допомагає школяреві визначити цілі навчання, сприяє розвиткові багатомовності і відповідних компетенцій. У мовній біографії містяться дескриптори, тобто параметри, за якими уточнюється й оцінюється (як школярем, так і вчителем) рівень володіння учнем іноземною мовою. Учень визначає свій рівень володіння іноземною відповідно до таблиці самооцінки. У листах самооцінки школяр позначає ті комунікативні вміння, якими він, на його думку, уже оволодів, і ті, якими має оволодіти. Учитель допомагає учневі побачити свої досягнення і недоліки та намітити шляхи подолання останніх. Розділ «Мовна біографія» реалізує педагогічну функцію: формує самостійну оцінку учнями своїх успіхів у вивченні іноземних мов як засобу міжкультурного спілкування.

 

3. Досьє (Моя скарбничка): надає учневі можливість відбирати матеріали, що ілюструють його досягнення або набутий досвід, зафіксований у мовній біографії або паспорті. Досьє виконує інформаційну функцію: демонстрація школярами своїх досягнень у вигляді конкретного продукту. У цій частині портфоліо школяр може зберігати зразки своїх робіт з мови (мов), які він вивчив або вивчає. Це можуть бути роботи, виконані ним самостійно на уроці (контрольні роботи, тести, твори тощо), удома, на позакласних заняттях (проекти, реферати, доповіді, дипломи, сертифікати, свідоцтва тощо), які підтверджують успіхи учня у вивченні іноземної мови. Відбір може проводитися протягом одного року або однієї чверті, протягом двох років навчання у старшій школі. Кожна робота також має супроводжуватися коротким коментарем школяра про те, що йому в цій роботі вдалося, а що – ні; чи згоден він з оцінкою вчителя і які висновки може зробити з результатів цієї роботи. Головне в цій діяльності – самооцінка учня у вигляді розмірковування, аргументації, обґрунтування.

У  Рекомендаціях  Ради  Європи  запропоновані  такі  шляхи впровадження мовного портфоліо:

    На етапі початкової школи та в 5-7 класах основної школи:

     Досьє – мовна біографія – мовний паспорт.

    У 8-9 класах та на етапі старшої школи: мовний паспорт – мовна біографія –досьє.

   З  метою  надання  учням  педагогічної  підтримки  майже  на кожному  уроці  передбачена  різнопланова  робота  з  портфоліо (Mind-map, Phonetic Lab,  Grammar Lab, Reader`s Lab, CreativeLab, Step to succeed).  Так робота  з  мовним  портфоліо  в  молодшій  школі  тісно  пов’язана  із  проектною  діяльністю. 

 

У  початковій  школі  вчитель  має  допомагати  учневі  не тільки  фіксувати  його  досягнення,  а  й  показувати,  чого  ще необхідно  навчитися,  чим  оволодіти,  щоб  уміти  використовувати іноземну мову, усвідомлювати свої досягнення й уникати помилок.  Таким  чином,  використання  мовного  портфоліо вимагає  певної  спільної роботи  учня  та  вчителя;  важлива  роль належить і батькам].

Учнівське  портфоліо  широко  використовується  сьогодні в роботі.  Важливість  його  для  учнів  важко  переоцінити: портфоліо  чітко  відображає  прогнозовані  результати;  містить приклади  робіт,  матеріали,  що  оцінюють  роботу  його  виконавця різними учасниками навчально-виховного процесу. Виходячи  із  цього,  можна  зазначити,  що  мовне  портфоліо є особистісно  зорієнтованою  формою  роботи,  яка  адресується  учневі,  розроблена  для нього,  спрямована  на  виявлення  та  розвиток  творчих здібностей кожної дитини. 

Накопичуючи  й  аналізуючи  свої  практичні  досягнення  за методом  портфоліо,  учень  застосовує  набуті  соціокультурні знання,  виходячи з життєвого досвіду, оцінює та переоцінює свою діяльність.

Отже,  учнівське  мовне  портфоліо   -це  шлях  до  посилення  та  підвищення  інтересу учня до вивчення та поглибнення соціокультурних знань з іноземної мови.

 

В чому полягає цінність впровадження Мовного Портфоліо?

Безумовна цінність портфоліо полягає в тому, що він допомагає учням

розвивати адекватну самооцінку, легко бачити свої успіхи і вчитися бути більш відповідальними за процес і результати своєї роботи.

З іншого боку, використання портфоліо в навчально-виховному процесі дозволяє вчителям удосконалювати свою професійну компетенцію, вони можуть порівнювати знання своїх учнів із загальноприйнятими європейськими нормами («Рівні загальноєвропейських компетенцій») і організовувати індивідуальну роботу учнів з оволодіння нерідними мовами.

Крім того,  Портфоліо робить наочними (прозорими) успіхи учнів як для вчителя, так і для батьків. Вчителі можуть ясно бачити, чого їхні маленькі учні досягли в мові, над чим потрібно ще попрацювати, і на основі цього вносять відповідні корективи в плани уроків.

 

 

Нижче надається Мовний Паспорт для учнів 2 класу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

My Language Biography

 

 

 

Unit 1. Meet My Family

 

Very Well

Well

Not Well

My Skills

Now I can…

Now I know…

 

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

My

Word-Bank

Now I know:

-         family words,

 greetings

 

 

 

 

 

 

My Speaking progress

Now I can:

-         describe my family

-         make up a Family tree

introduce myself,

-         count from 1 to 20

-         

 

 

 

 

 

 

My Reading progress

Now I can:

-         read  small texts

 

 

 

 

 

 

 

 

My Writing progress

Now I can:

-         write about my

family

 

 

 

 

 

 

 

My Listening progress

I can listen to the rhymes, songs, put missing letters

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

My Language Biography

 

 

 

Unit 2. This is my school

 

Very Well

Well

Not Well

My Skills

Now I can…

Now I know…

 

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

My

Word-Bank

Now I know:

what form I am in,

the number of

my school

   school subjects

-           classroom words

 I can sing School Song

 

 

 

 

 

 

My Speaking progress

Now I can:

    Now I can:

-         say what subjects I like (don’t like)

tell about

my activities

at the lesson

make an interview

-         

 

 

 

 

 

 

My Reading progress

Now I can:

-         read and complete words about school

 

 

 

 

 

 

 

My Writing progress

Now I can:

-         write school things, prepositions of place

 

 

 

 

 

 

 

My Listening progress

I can listen small texts about school, complete sentences about school

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

My Language Biography

 

 

 

Unit 3. Leisure

 

Very Well

Well

Not Well

My Skills

Now I can…

Now I know…

 

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

My

Word-Bank

Now I know:

 

toys words,

 I can sing Toy Song

 

 

 

 

 

 

My Speaking progress

    Now I can:

-         say what my favorite  toy is,

tell about my toys

 

 

 

 

 

 

My Reading progress

Now I can:

-         read texts, words with th , ch, sh

 

 

 

 

 

 

 

My Writing progress

Now I can:

-         write words of toys, pronouns this, that, complete sentences in  correct order

 

 

 

 

 

 

 

My Listening progress

I can listen to the words and match them to the pictures

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

My Language Biography

 

 

 

Unit 4. Travelling 

Very Well

Well

Not Well

My Skills

Now I can…

Now I know…

 

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

My

Word-Bank

Now I know:

words of transport,

I know different countries

 

 

 

 

 

 

My Speaking progress

    Now I can:

-         say where smb. from

 

 

 

 

 

 

My Reading progress

Now I can:

-         read a text about Ukraine

 

 

 

 

 

 

My Writing progress

Now I can:

-         write words in plurals

 

 

 

 

 

 

 

My Listening progress

I can listen to short stories

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

My Language Biography

 

 

 

Unit 5. Holidays

Very Well

Well

Not Well

My Skills

Now I can…

Now I know…

 

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

I think

My teacher thinks

My

Word-Bank

Now I know:

congratulate  with  birthday, Easter

 

 

 

 

 

 

My Speaking progress

    Now know

-         days of week, months, seasons

 

 

 

 

 

 

My Reading progress

Now I can:

-         read about seasons

 

 

 

 

 

 

My Writing progress

Now I can:

-         write a postcard

 

 

 

 

 

 

 

My Listening progress

I can listen, read and act out the dialogues about birthday

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 травня 2020
Переглядів
1855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку