ВІКТОРИНА-ГРА
«ПОДОРОЖ ДО ХІММІСТА»
Цілі: повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів з хімії; розвивати вміння аналізувати, швидко знаходити вірну відповідь; розвивати вміння застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; сприяти вихованню активної життєвої позиції в навчанні й житті; виховання допитливості, доброзичливості, взаємоповаги та вміння спілкуватися.
Форма роботи: інтелектуальна гра.
Вікторина-гра може проводитися у 8 – 9 класах протягом двох уроків. Для проведення гри клас поділяють на три групи (команди). Команди обирають капітанів – учнів (консультантів), які мають ґрунтовні знання з предмету. Консультанти готують свої команди до гри, якщо треба, звертаються за допомогою до вчителя. Під час гри капітан керує роботою команди.
Кожна команда обирає назву, готує емблему та складає хімічний кросворд з 15 слів.
Гру оцінює журі (учні старших класів або вчителя).
До гриуроку я завчасно готую питання та малюю план Хімміста, оформлюю маршрутні картки для кожної команди. Кабінет завчасно підготовлюється до гри: на столах розміщуються таблиці з назвами зупиночних пунктів, на дошці – три аркуша з назвами команд, на якому фіксуються результати конкурсів.
Всі команди одночасно беруть участь в конкурсах та виконують однакові завдання. Команда, яка першою виконає завдання, отримує додатковий бал.
В цьому конкурсі оцінюється емблема – 3 бала та розповідь про назву команди – 3 бала.
Ведучий ставить питання, команди відповідають. Перемагає той, хто відповість на максимальну кількість питань за 1 хвилину. Кожна вірна відповідь оцінюється 1 балом.
Питання для команди 1.
Питання для команди 2.
Питання для команди 3.
Кожна команда розв’язує задачі. Кожна задача оцінюється в 3 бали.
Задачі для команди 1.
Задачі для команди 2.
Задачі для команди 3.
Учні проводять хімічні експерименти.
Для команди 1.
Визначте речовини: хлоридна кислота, гідроксид калію, карбонат натрію, сульфат калію, фосфат калію.
Для команди 2.
Визначте речовини: гідроксид натрію, сульфатна кислота, карбонат калію, сульфат магнію, фосфат натрію.
Для команди 3.
Визначте речовини: фосфат калію, гідроксид барію, фосфатна кислота, хлорид цинку, сульфат магнію, карбонат натрію.
Максимальна кількість балів за це завдання – 9 балів.
Командам пропонують вибрати картку з цифрами від 1 до 6. Під кожною карткою скрите прізвище вченого – хіміка. Кожній команді потрібно розповісти про вченого та його досягнення.
Треба визначити закодоване слово.
Для команди 1.
М) фосфор; Л) Карбон;
С) Оксиген; К) Гідроген.
К) Натрій; О) Кальцій;
А) Залізо; У) Мідь.
Г) Михайло; М) Іван;
Ш) Микола; В) Дмитро.
І) 23; У) 22;
А) 16; О) 32.
Н) Кислота; Ч) Основа;
К) Сіль; Ш) Оксид.
Слово – «СУМІШ».
Для команди 2.
А) 3; І)2;
О) 1; У) 4.
К) Менделєєв; П) Ломоносов;
Н) Парацельс; Т) Бекетов.
С) Борошно; К) Срібло;
О) Цукор; У) Молоко.
К) Сульфур; Л)Силіцій;
М) Оксиген; П) Хлор.
К) Розкладу; А) Обміну;
С) Сполучення; І) Заміщення.
Слово- «АТОМИ».
Для команди 3.
О) Магній; У) Купрум;
С) Натрій; Т) Алюміній.
П) Тварини; Р) Рослини;
К) Речовини; У) Гриби.
Л) Менделєєв; Н) Бекетов;
М) Прістлі; С) Ломоносов.
И) Обміну; О) Сполучення;
У) Розкладу; А) Заміщення.
Д) 28; Н) 32;
П) 14; К) 40.
Слово – «ОКСИД».
Максимальна кількість балів – 5.
Кожна команда ще до гри складає кросворд. Під час гри пропонує іншій команді його відгадати. Кросворд повинен містить 15слів.
Максимальна кількість балів – 5.
Кожен капітан обирає картки з назвами речовин (кисень, водень, хлор, азот, залізо, магній).
Завдання:описати будову речовини та її властивості.
Кількість балів – 5.
Кожна команда повинна визначити речовини А,В, С, Д, Е.
2Ва +А = 2В
В + С = Ва(ОН)2
Ва(ОН)2 + 2Д = ВаСl2 + 2С
В + 2Д = ВаСl2 + С
ВаСl2 +Е = ВаSO4 + 2Д
Відповідь: А –О2, В – ВаО, С –Н2О, Д – НСl, Е – Н2SO4.
За кожну визначену речовину – 1бал.
Кожна команда повинна скласти вірш, використовуя такі слова: хімія, елемент, речовина, реакція, закон.
Максимальна кількість балів – 5.
Кожній команді надається аркуш з недописаними формулами, які треба дописати.
Для команди 1.
Na…, Al2…, Na2…, …SO4, …(SO3)3, Ca3…, Na3…, …(PO4)2.
Для команди 2.
H…, Ba…, K3…,Mg…, …Cl, …(NO3)3, …PO4, …CO3.
Для команди 3.
Ca…, Al…, Zn3…, K…, …(NO3)2, …(CO3)3, …SO3, …Br3.
Кожна вірна формула – 0,5бала.
Команди повинні вгадати загадки. За кожен вгаданий елемент команда отримує 1 бал.
Загадки:
1. Він легкий у каструлях наших,
В яких ми варимо суп чи кашу,
У літаках сріблясто-білих,
Потужних, але легкокрилих,
Він сріблястий, наче іній,
І зветься…
(Алюміній)
2. Я в усіх живих клітинах,
Я – вугілля, олівець.
Маю ще один талант:
Я блищу, бо діамант.
(Карбон)
3.Срібно-білий активний метал,
І повітря боїться не дуже.
Є у ґрунті, у наших кістках
І у водах підземних потужних.
Є він в наших зубах білосніжних,
А тому він метал дивовижний.
(Кальцій)
Ти без мене – ані кроку.
А як з киснем я зійдусь,
То отримаєш вологу.
(Гідроген)
Хоч і не схожий дуже,
А інша дихати допомагає.
Без мене не Землі
Життя не було б, ні.
(Оксиген)
Кожна команда повинна вгадати елемент. За кожний вгаданий елемент - 1 бал.
Логогрифи.
(Бор – Борг).
(Карбон - «Кар»).
(Магній – маг).
(Хром,бром – ром)
(Купрум – Румба)
Кожна команда отримує «ромашку» . На кожному пелюстку формула речовини.
Завдання для команди 1.
Написати рівняння взаємодії хлоридною кислоти з речовинами: Fe, MgO, Ca(OH)2, Zn, Fe2O3, Cu, H2SO4, CO2.
Завдання для команди 2.
Написати рівняння взаємодії гідроксиду натрію з речовинами: СO2, HCl, ZnO, CuSO4, NaHCO3, CaO, KOH, H2.
Завдання для команди 3.
Написати рівняння взаємодії сульфітної кислоти з речовинами: Ca, BaO, NaOH, CaCl2, ZnO, Cu, HCl, SO2.
Кількість балів за конкурс – 5.
Підбиття підсумків.
Нагородження переможців.
Завершальне слово вчителя.
План Хімміста