Вікторина
«Юний мовознавець»
Мета заходу: повторити і закріпити знання учнів з лексикології, фразеології, морфології, синтаксису; вдосконалювати навички учнів, формувати усне і писемне мовлення школярів, збагачувати їхній словниковий запас;
розвивати розумові та мовленнєві здібності дітей, їхнє мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;
виховувати культуру мовлення учнів, любов до української мови, до рідного краю, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу.
Форма проведення: вікторина.
Обладнання: картки, дидактичні матеріали.
ХІД ЗАХОДУ
І. Вступна частина. (Звучить запис пісні «Рідна мова»).
Добрий день, дорогі друзі.
Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для росіян - російська, для білорусів - білоруська, для поляків - польська. А для нас, українців, - українська.
«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість.
Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.
- Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?
Мова первісних людей була дуже бідною. Складалася з небагатьох слів, що супроводжувалися жестами, мімікою. Та йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.
Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою у світі серед європейських мов за милозвучністю.
Я хочу загадати вам загадку
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
І не завжди на терезах
Ти ціну їм підбереш.
Що це?( Знання).
О слово рідне!
Пращура молитво,
Громи Перуна, Велеса поля,
Софія Київська — творіння Ярослава —
Слов'яномовна, праведна земля!
O слово рідне!
Подарунок мами,
I пісня ніжна, і розрада нам.
Я всім на світі з вами поділюся,
Та слова рідного нікому не віддам.
ІІ. Основна частина.
Команди готові? Почнемо перший конкурс — «Розминка».
Конкурс № 1. Розминка. Гра «З букв одного слова» (Додаток № 1)
З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.
І команда: ЛИСТОНОША
ІІ команда: КАЛЕНДАРІ
Конкурс № 2. Продовжіть фразеологізм
Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш. Більше слухай, а менше говори.
Умій сказати, умій і змовчати. Шабля ранить тіло, а слово — душу.
Учення - світло, а …
Хто рано встає, …
Слово до слова - …
Хто людей питає, ….
Конкурс № 3. Бліц
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Скільки голосних в українській мові? (6)
3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)
6. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
(Вигук)
7. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
8. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
9. Рід іменника «сирота».(Спільний)
10. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)
11. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)
12. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)
13. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
14. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
15. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
16. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
17. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
18. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)
19. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
20. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
21. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)
22. Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)
23. Назвіть слова з префіксом прі -. (Прізвисько, прірва, прізвище)
24. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)
25. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
26. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
27. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
28. Дієслова якого виду не мають теперішнього часу? (Доконаного)
Конкурс №4. «Поєдинок капітанів» (Додаток № 2)
А). Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.
І команда: Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Не стріла, а до серця лине)
ІІ команда: Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на обід, а слово – на відповідь)
Б). Запитання для капітанів
1. Частини мови бувають самостійними і... (службовими)
2. Ця частина мови дає назву всьому, що нас оточує. (Іменник)
3. Цю частину мови зазвичай використовують у загадках, адже вона характеризує предмет, не називаючи його. Використання цієї частини мови у мовленні робить його образним, емоційним. (Прикметник)
4. Яка частина мови приводить у рух все, що нас оточує? (Дієслово)
5. Яка частина мови з успіхом замінює іменники, прикметники, числівники? (Займенник)
6. Сполучник — це самостійна чи службова частина мови? (Службова)
Конкурс №5. «Замінити одним словом».
Пропоновані словосполучення
Конкурс №6. «Розгадування шарад».
1) назва букви «Б»;
2) суфікс прикметника «денний»;
3) буква алфавіту після «Ж»;
4) суфікс іменника «картоплина».( Бензин)
1) префікс на означення збільшення якості;
2) перший склад слова, що означає назву пори року;
3) основа слова «діють»;
4) закінчення іменника «партія».( Президія.)
Конкурс №7. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає» (Додаток № 3)
Вимовити скоромовку.
І команда: Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
ІІ команда: Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Конкурс №8. «Хто швидше?» (Додаток № 4)
Із поданих літер скласти слово.
І команда: КОБАРІВНАВ (барвінкова)
ІІ команда: АНМИОЛУЗВАЧ (милозвучна)
Конкурс №9. Проставте наголос у словах: (Додаток № 5)
Дрова, вимова, завдання, ім’я, дочка, кілометр.
Конкурс №10. Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки (Додаток № 6)
Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, маркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, моли_я, сіл_ський.
11. Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників.
1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").
3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).
4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).
5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
7. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
8. Що в людині найбистріше? (Думка).
9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
10. На що борошно в млині падає? (На купку).
11. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").
12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
12. Конкурс «Показуха» (Додаток № 7)
Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми і пояснює
Водити за носа
Гладити по голівці
Зуб на зуб не попадає
Надувати губи
Ламати голову
Води в рот набрати
Дивитись крізь пальці
Втерти носа
На лобі написано
Лазити рачки
Конкурс №13. Загадки (Додаток № 8)
для першої команди
1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).
2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).
3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).
4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).
5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило).
6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
для другої команди
1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
2. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).
3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).
4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то дві голови (Ножиці).
5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).
6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
16. Гра «Словограй».(Додаток 10)
Від поданих слів утворіть, змінюючи першу літеру, нові.
І команда: МАК, ВІР, СІЧ.
ІІ команда: ВІЙ, РІК, ПОРТ.
14.Мовна гра «Анаграми» (Додаток 9)
– Переставляючи букви у словах, утворіть нові слова. Наприклад: Аврал – (лавра)
Автор-( товар)
Антон –(тонна)
Артек – (катер)
Банка –(кабан)
Кіно – (коні)
Літо – (тіло)
Марш – (шрам)
Мета – (тема)
Маяк –( ямка)
Варта –(трава)
Слово – ( волос)
Газон – (загон)
Фарш – (шарф)
Масло – (смола)
Повар – (право)
Силач –(число)
Конкурс №15. Запитання-жарти.
1. Які ключі до неба добирають? (Журавлині)
2. У якому слові сорок голосних? (Сорок-а)
3. З якого крана не набереш води? (З підйомного)
4. Який займенник складається з двох звуків, але однієї букви? (Я)
5. Назвіть слово, у якому сім займенників. (Сім’я)
6. На яке запитання не можна відповісти «Так»? (Ти спиш?)
7. На яке запитання не можна відповісти «Ні»? (Ти мене чуєш?)
16. Конкурс «Вгадай слово»
— Я пропоную вам історію походження слова, а ваше завдання дізнатись, про яке саме йдеться мова. На обмірковування 30 с. Правильна відповідь — 1 бал.
1. Це слово запозичене з латинської мови і означає «собачка». Цим словом стародавні римляни називали Сіріус — найяскравішу зорю в сузір’ї Пса. Люди помітили, що з’являється вона на небі у період з 22 липня по 23 серпня. Саме у цей час у Римі починалася найбільша спека («собачі дні»). Тому римський сенат робив перерву у своїх засіданнях. Пізніше почали робити перерву в заняттях навчальні заклади. (Канікули)
2. Перші відомості про цю модель трапляються у творах письменників Давньої Греції. Згадують прізвище Кратеса, який виготовив цю модель понад дві тисячі років тому. Однак ніяких зображень її не збереглося. Перша модель, яка дійшла до нас (так зване «земне яблуко»), виготовив німецький географ Мартин Бехайм (1492 рік). На ній не зображено Америки. Справа в тому, що на той час її ще просто не відкрили.
Колись давно мореплавці брали цю модель із собою у далеке плавання. Моделі-«моряки» всього надивилися на своєму довгому шляху. Були і так звані моделі-«чепурухи». Їхнє життя проходило у розкішних королівських палацах, часто прикрашали їх золотом-сріблом.
На сьогодні теж існує чимало видів моделей: одні з них зображають країни світу, інші — гори, долини, виготовлені моделі Місяця, Марса та інших планет. (Глобус)
ІІІ. Заключна частина.
Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, животворного трепету й вогню! У кожному слові найтонші відтінки почуттів і переживань, у кожному свій аромат.
Рідна мова! …Вона неповторна, співуча, мелодійна, бо увібрала в себе шум вічнозелених смерек, гомін полів і морів, запах лугів і трав. Сила слова безмежна! Воно здатне робити диво, бо хвилює найтонші струни людського серця.
Мабуть, прийшов час висловити свої думки журі і підвести підсумок українського гравіккону — назвати прізвище переможця.
(Журі визначає і нагороджує переможців вікторини).
-Допоміг вам перемогти у змаганні не щасливий випадок, а знання і дружба.
-На закінчення хочу сказати і запитати: скільки на Землі мов? Скільки народів,стільки й мов. Учені вважають,що на нашій планеті близько трьох тисяч мов. Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце займає англійська мова,третє – російська. Українська мова посідає почесне 14 місце.
-Для кожного народу своя мова – найкраща. Але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю – одна з найкращих. Любімо і вивчаймо нашу українську мову!
Мова рідна звучить, наша мова —
Шум гаїв, шелест ниви у ній,
Кобзи пісня тривожна, діброва
У Дніпра неспокійний прибій.
В ній душі глибина і прозорість,
Наша пісня і дума жива.
І суворість, і ніжність, і совість —
Уся історія в ній проплива.
України великої слово —
Скарб, народом перейдених літ.
Багатій, розбруньковуйся, мово,
Неосяжний чаруючий світ.
Додаток № 1
ЛИСТОНОША
КАЛЕНДАРІ
Додаток № 2
Лине серця до а не слово стріла
Хліб а слово на обід бережи на відповідь
Додаток № 3
Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
Додаток № 4
КОБАРІВНАВ
АНМИОЛУЗВАЧ
Додаток № 5
Дрова, вимова, завдання, ім’я, дочка, кілометр.
Дрова, вимова, завдання, ім’я, дочка, кілометр.
Додаток 9
Автор-
Антон –
Артек –
Банка –
Кіно –
Літо –
Марш –
Мета –
Маяк –
Варта –
Слово –
Газон –
Фарш –
Масло –
Повар –
Силач –
Додаток 10
І команда: МАК, ВІР, СІЧ.
ІІ команда: ВІЙ, РІК, ПОРТ.
Додаток № 6
Проїз_ний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, вербн_ий, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, моли_я, сіл_ський.
Проїз_ний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, моркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, вербн_ий, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, моли_я, сіл_ський.
Додаток № 7
Водити за носа
Гладити по голівці
Зуб на зуб не попадає
Надувати губи
Ламати голову
Води в рот набрати
Дивитись крізь пальці
Втерти носа
На лобі написано
Лазити рачки