Мовний конкурс для учнів 8 класу
Мета: розвивати творчі здібності, естетичні смаки, мовлення і мислення учнів; виховувати інтерес до народних традицій, повагу до рідного слова; розвивати чуття слова, виразного читання поезій; цілісне ставлення до її мистецьких надбань.
Обладнання: класна кімната прикрашена квітами, висловами відомих письменників про мову, підготовлені місця та роздатковий матеріал для команд, сигнальні папірці, таблиця результатів.
Хід заходу
Вчитель. Мужай, прекрасна наша мово,
Серед прекрасних братніх мов!
Цвіти над світом веселково,
Як мир, як щастя, як любов.
М. Рильський
Наша мова - одне із багатьох див, створених народом, вона віддзеркалює душу народу його історію.
Сьогодні ми зібралися сюди, щоб провести конкурс юних філологів.
У нас є дві команди - учні 8 класу. Наше завдання - визначити кращу команду. В цьому нам допоможуть журі.
Оголошення складу журі.
Ведучий. Хай же сьогоднішній конкурс відкриє перед нами, юні друзі української мови, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу.
Ведуча. Сьогодні учасники конкурсу зможуть не лише показати рівень своєї обізнаності в галузі української мови та літератури, а й виявити кмітливість, дотепність, уміння віршувати.
Перший конкурс «Далі, далі…»
Команда за 1 хвилину повинна дати якомога більше правильних відповідей. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
(я, ю, є, ї, ь)
Підсумок
Другий Конкурс «Показуха»
Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми і пояснює на підготовку кожній команді 3 хвилини. За кожний відгаданий фразеологізм – 1 бал.
І команда
ІІ команда
Підсумок
Другий конкурс «Редактор»
Кожна команда отримує текст, у тексті знайти слова, лексичне значення яких не відповідає змістові. Замінити їх синонімами. За правильно відредагований текст команда отримує 5 балів.
Вони перейшли порослий хвойником згірок (горб) й опинилися у фіналі (кінці) вулички. Темінь упала раптово, вона була студена (холодна), пройнята буревієм (вітром), ледь прогіркла запахом диму, яким десь під рукою (поблизу) обкурювали слід.
Підсумок
Третіий конкурс «Запиши із пам’яті»
Ведучий швидко читає слова, команди за обмежений час записують ті, які вдалося запам’ятати. За кожне слово один бал.
Серпанок, веселка, небокрай, берегиня, вірність, водограй, сумління, кохання, суцвіття, марево.
Підсумок
Четвертий конкурс «Асоціації»
Ведуча. Команди отримують слова до яких повинні записати слова – асоціації. За кожне слово один бал.
Наприклад: школа – діти, ялинка – Новий рік.
Село – канікули - клас -
Літо – мелодія - сонце -
Хліб – квітка - сад –
Хмаринка - соловейко - дівчина –
Підсумок
Поки команди готуються відбувається гра з вболівальниками
Загадки-запитання, загадки-жарти для болільників.
Правильна відповідь – додатковий бал команді.
1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).
2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).
3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).
4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).
5. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").
6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
7. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
8. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).
9. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).
10 Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).
11. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
12. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).
13. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").
14. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).
15. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).
16. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).
17. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).
18. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).
19. Що в людині найбистріше? (Думка).
20. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)
ПІДСУМОК
П’ятий конкурс «Закінчити прислів’я»
За кожне правильне закінчене прислів’я – один бал.
ПІДСУМОК
Шостий конкурс. «Поясніть фразеологізми».
За кожну правильну відповідь - 1 бал.
1. Набивати голову --------- запам’ятовувати непотрібну інформацію.
2. Набратися гріха ---------------- робити те, що заборонено.
3. набивати оскому ----------------пересичуватися чим- небудь.
4. Меткий на око ----------------такий, що все помічає.
5. У свинячий голос -----------------дуже пізно, несвоєчасно.
6. Одним вухом --------------------неуважно.
7. Вдарити по руках --------------- доходити згоди.
8. Під гарячу руку ----------------у момент збудження.
9. за тридев ять земель -----------------далеко.
10. Хоч віником мети ----------------- порожньо.
Підсумок _________
Сьомий конкурс « Гонка за лідером»
І команда
1. Як пишеться слово рано-вранці? (через дефіс)
2. Хто автор повісті «Захар Беркут»? (І. Франко)
3. Назвіть двоскладові віршові розміри (ямб, хорей)
4. Як іншим словом можна назвати усну народну творчість? (фольклор)
5. Назвіть особливу частину мови. ( Вигук)
6. Яким знаком виділяється пряма мова? (лапками)
7. Хто автор рядків « Хотіла я б піснею стати»? … (Леся Українка)
8. Слова протилежні за значенням, - це … (антоніми)
9. Скільки всього частин мови? (10)
10. «Надія Коваленко» - яке з цих двох слів є незмінюваним? (Коваленко)
ІІ команда
1. Епос, лірика, драма- це літературні…(Роди)
2. Невеликий алегоричний твір повчального змісту – це (байка).
3. Скільки дефісів у прислівнику віч-на-віч? (2)
4. Яка частина мови відповідає на питання як? Де? Куди? (прислівник)
5. Якого роду іменник депо? (середнього)
6. Хто автор повісті «Захар Беркут»? (Іван Франко)
7. Скільки звуків у слові щастя? (6)
8. До якої відміни належить іменник листоноша? (І)
9.У якому селі народився Шевченко? (Моринці)
10. До якої частини мови належать слова малюючи, читаючи? (дієприслівник)
Дорогі друзі, ми раді, якщо ви сьогодні отримали задоволення від програми.
Вивчайте і шануйте надалі рідне слово.